Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laitetaanko avioliittoleirillä (esim. nmky) ihmiset yhteen muottiin vai onko siellä vapautta olla oma itsensä?

Vierailija
19.12.2007 |

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitten päivän luennolla, jotka pitävät niitä nmky:n leirejä. Mitä lie Rantsiloita tms. Ei tuon nimi oikein ole . Hätkähdin sitä, miten ne laittoivat sukupuolet todellakin muottiin. Tyyliin: mies tienaa ja nainen hoitaa lapset ja kodin. Todella ärsyttävää.

Vierailija
42/62 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä huomannut siinä muottiin tunkemista, mutta ärsytti kun he puhuivat päällekkäin ja vaimo varsinkin oli kova pistämään miestä ruotuun. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös muita vaihtoehtoja. Tukea sitä mallia, että koti ja lapset hoidetaan yhdessä. Että mies ei menetä miehisyyttään, vaikka laittaisi ruokaa vaimonsa kanssa ja siivoaisi. Nythän ongelmana monilla on, että kotihengettärenä olo ei tyydytä töissä arvostusta saanutta naista.

Vierailija:

Tyyliin: mies tienaa ja nainen hoitaa lapset ja kodin. Todella ärsyttävää.

Vierailija
44/62 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli päällä semmoisella yhdenpäivänkurssilla niillä, jotka pitää nmky:n kursseja. Ja toisaankin se rankka roolijako ärsytti. Haluaisin, että molempien toiveita katsottaisiin tasa-arvoisina. Eli siis molemmat toivovat toiselta tasapuolista kotityötä tms.

Tosin kävin kurssipäivän, kun emme vielä asuneet yhdessä. Nyt voisin katsoa asiaa hieman realistisemmalta kannalta.

Vierailija
45/62 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä ainakaan minulle opetettu, että minun pitäisi jäädä kotiin ja neljän seinän sisälle. Ei sanottu myöskään, etten saa tehdä uraa tai töitä. Ei sanottu, että miehen ei tarvitse ottaa osaa kotitöihin. Ei ohjeistettu ollenkaan näin yks kantaan.

Sain sen viestin, että perhe on yhteinen, vastuut ovat yhteiset.

HUOM: SUURIN OSA KURSSIN ANNISTA OLI JOTAIN MUUTA KUIN TÄTÄ SUKUPUOLIROOLI ASIAA. ESIM. ANTEEKSIANTOPROSESSINA, HYVÄ KUUNTELEMINEN, AVIOLIITON VUODENAJAT, SEKSUAALISET TARPEET, RIITELE OIKEIN......... (avioerojen määrästä päätellen voisi tehdä aikamonelle hyvää, se mikä ei omaan suhteeseen sovi, voi jättää omaan arvoonsa)

Vierailija
46/62 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on paljon vapaaehtoisväkeä. Ulkomaanmatkan hinta. Törkeää. Majoitus jossain kapisessa asuntolassa ulkomaanmatkan hinnalla. Hotellista valtava lisämaksu. Kurssi on jossain korvessa. Miksei se ole Tku-Tre-Hki -akselilla

Vierailija
47/62 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas on aina ärsyttänyt näissä parisuhdejutuissa tuo miehen seksuaaliset tarpeet ja naiset tarve ei-eroottiselle hellyydelle. En tiedä saanko muutenkin riittävästi ei-eroottista hellyyttä, mutta meillä ainakin minä olen se, joka tuntuu kaipaavan seksiä huomattavasti enemmän kuin mies, ja mies taas kädestä pitämistä ja muuta hellyyttä.

Näitä lukiessa tai kuunnellessa tuntee helposti olevansa jotenkin miesmäinen tai että olemme outoja, kun seksuaaliset tarpeet menevät noin ristiin. Olemme joskus olleet muutaman kerran parisuhdeterapiassa ja tuntui, että seksiin tultuamme meidän ajatuksemme siitä olivat niin erilaisia kokonaisuutena kuin terapeutin, etten enää kokenut oloani mukavaksi. Olisi pitänyt selittää niin monta asiaa uusiksi.

Vierailija
48/62 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin nyt pidemmälle tätä linkkiä, jonka ajatuksia ilmeisesti siis NMKY:n leireillä seuraillaan

http: //www. avioliitto. info/avioliitto/tarpeet1. phtml

Ilmeisesti oma arvomaailmani ja käsitys maailmasta ja seksistä on niin erilainen, että pelkään kokevani itseni vieraaksi tuolla.

" Vihollisemme vihaa seksiä, siksi meillä on näin seksuaalisesti sairas kulttuuri. Sairas psyyke luo sairaita sukupuolisia tunteita. Harhautumisen äärilaitaa edustavat sadisti-masokistit sekä homojen ja lesbojen tunne-elämä. Vääristyneisyyttä sisältyy itsetyydytykseen, porton luona ja avioliiton ulkopuolisessa suhteessa koettuihin hetkiin. "

Ainakin tässä oli itselleni niin rajoittunutta ja asioihin perehtymätöntä ajatusmaailmaa, että epäilisin vahvasti miten kokisin leirin muun arvomaailman. Minä en esimerkiksi koe kulttuuriamme seksuualisesti sairaaksi: Siinä on sairaita piirteitä ja yksilöitä, mutta kokonaisuutena se ei ole mielestäni mitenkään erityisen sairas.

Vaikka nuo eivät pääasiassa itseäni koskekaan, pelkään, että koko arvomaailma on yhtä rajoittunut ja kokisin sen ahdistavaksi.

t. 53

Vierailija
49/62 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko jollain vielä kokemuksia?

Vierailija
50/62 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos ei mahdu, voi mahtua tai halua mahtua muottiin - miten käy? Annetaanko rivien välistä ymmärtää, että ota tai jätä?

Vierailija
51/62 |
13.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tiennyt että NMKY:n leirit ovat " perinteisiä" pareja varten ja että ne mitä todennäköisimmin ne eivät sopisi meille, mutta silti - tuo järkyttävä lista on ihan käsittämätön, en olisi voinut kuvitellakaan että joku ihan oikeasti väsää tuollaisen listan! Ja että ihmiset väkisin tungetaan tuollaisiin muotteihin, käsittämätöntä!

Listasta voisin ensimmäiseksi todeta, ettäne eivät sovi perheeseemme ollenkaan mutta jos ne olisi pakko sovittaa niin kyllä minä sopisin enemmän tuohon miehen rooliin ja mieheni naisen rooliin. Tässä siis meidän perheen todellisuus:

Miehen viisi perustavinta suhdetarvetta:

Että vaimo arvostaisi ja ihailisi miestään

- Aika yleispätevä ilmaus, sopinee kaikille ihmisille sukupuolesta ja parisuhteen laadusta riippumatta

Seksuaalinen täyttymys

- Tämä on meidän perheessämme huomattavasti tärkeämpää vaimolle kuin miehelle ja yksi suhteen suurimmista ongelmista on se että mies ei pysty tyydyttämään vaimoa seksuaalisesti

Että vaimo olisi paras kumppani vapaa-ajan harrastuksissa ja hengellisen työssä

- Kyllä meillä mies on nimenomaan se, joka haluaisi että molemmilla olisi omat harrastukset ja kaveripiirit

Kodinhoidon päävastuu on vaimolla

- Mieheni on ehdottomasti sitä mieltä että kotityöt jaetaan tasan

Viehättävä puoliso (miehen silmissä)

- Tähän nyt ei varmaan kukaan sano vastaan mutta ei mieheni tätä kyllä varmasti 5 tärkeimmän listaan laittaisi

Vaimon viisi perustavinta suhdetarvetta:

Että mies osoittaisi ei-eroottista kiintymystä ja hellyyttä

- Voi härtsyykkerit, inhoan sitä lääppimistä ja silittelyä, haluan kunnon seksiä ja jos en sitä saa niin en halua mitään lääppimissessioita!!!

Keskustelu (myös vaimon ehdoilla)

- Mies haluaa keskustella ihan liikaa ja joka asiasta, joka hemmetin päivä ja joka hemmetin asiasta pitäisi aina keskustella, keskustella, keskustella... Ok, voidaan keskustella joskus ja tottakai linjoista ja käytännön jutuista pitää sopia mutta en kestä sitä puhumista joka ei lopu koskaan ja josta ei tule mitään valmista...

Toimeentulon päävastuu on miehellä

- Ei ole minulle mitenkään oleellinen juttu. Tienaan 3/4 perheen tuloista eikä se minua vaivaa. Tottakai olisi kiva kun mies tienaisi enemmän jolloin meillä olisi enemmän rahaa, mutta ihan sama jos minun tuloni olisivat vielä sen verran suuremmat...

Miehen avoimuus ja rehellisyys

- Taas tällainen yleismaailmallinen ja maailmoja syleilevä asia. Tottakai tämä on tärkeää kaikille sukupuolesta riippumatta.

Miehen perheeseen sitoutuminen

- Ja tämäkin on varmasti tärkeä kaikille perheellisille riippumatta sukupuolesta - meidän perheessä kyllä miehelle varmaan vielä tärkeämpi juttu kuin minulle.

Vierailija
52/62 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan järjestäjistä ei saa palkkaa, ryhmänjohtajatkin maksavat omat kulunsa. Lastenhoitajat ovat ruokapalkalla. Mutta materiaali ja opiston vuokraus ovat sikahintaisia. Minä tiedän se, että tulosta ei leiri tee yhtään.

Vierailija
53/62 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ryhmänjohtajilla ja ryhmäläisillä on omansa. Kyllä sinne sekaan mahtuu. Ei sinun, eikä ryhmänjohtajan tarvitse luopua omista ajatuksistaan. Eikä tuon kirjoittajan.

Vierailija
54/62 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tulee vaikkapa ilmi, että puolisot ovat biseksuaaleja, jotka sattuvat tykkäämään toistensa piiskaamisesta ja ovat peräti kokeilleet seksiä kolmannen pyörän kanssa ja tykkäsivät. Ja harrastavat vielä itsetyydytystäkin? Ja ovat ihan tyytyväisiä noihin puoliin itsessään ja toisissaan.

Tuon tekstin jälkeen kyllä itseäni vähän epäilyttäisi, ettei alettaisi väkisin terapioimaan heistä tuota puolta pois. Vai suhtaututaanko oikeasti vain asenteella, hieno juttu, että osaatte tyydyttää seksuaalisuuttanne molempia miellyttävällä tavalla?

t. 53

Vierailija
55/62 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt siinä uskossa että nämä kristilliset leirit perustuu johonkin kristilliseen arvoon. Kuka noi tarpeet ja listst on keksiny?!

Vierailija
56/62 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mene lukemaan yllämainittu sivusto. Siellä on perusteltu, miksi sitä listaa käytetään.

Vierailija
57/62 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa... leirillä on kristillinen pohja ja kristilliseen arvomaailmaan kuuluu yksiavioisuus jne. Tuskin sitä " hyväksytään" , mutta ei heidän tehtävänsä ole tuomitakaan.

57

Vierailija
58/62 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sano että malli on kokonaan huono - siinä on etujakin. Mutta olen myös nähnyt (en tosin avioliittoleirillä vaan ihan muussa yhteydessä), miten ihmisiä todellakin manipuloidaan tiettyihin käsityksiin oikeasta ja väärästä. Usein manipulaatio on niin hienovaraista ja pitkällä aikavälillä tapahtuvaa, ettei sitä ihan heti edes huomaa. Monet pystyvät toki suhtautumaan asioihin kriittisesti, mutta kaikki eivät. Minusta pitäisi olla to-del-la varovainen siinä, miten toisia johdattelee näinkin herkissä asioissa. Etenkin kun kyse ei ole mistään Raamatun sanasta, vaan erittäin pitkälle jalostetuista tulkinnoista ja ideologioista.

t. monessa sopassa keitetty uskovainen

Vierailija
59/62 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on siitä, mihin itse uskoo ja kertoo sen toisille. Onko se manipulointia? Ei se aina sitä on. Se on hyvin suoraa, manipulointi on kieroa.

Vierailija
60/62 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun oma puhe ja varsinkin koko tapahtuman ilmapiiri sävytetään vaikka rivien välistä käsityksillä oikeasta ja väärästä (lue: väärä = syntiä, joka erottaa sinut Jumalasta, oikea = Jumalan mielen mukainen elämä, joka tekee sinut onnelliseksi). Nämä ovat hirveän herkkiä asioita, ja ihminen voi helposti tulla manipuloiduksi kun häntä ensin herkistetään Jumalaan liittyvillä asioilla ja ryhmäpaineella.

t. 68