Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laitetaanko avioliittoleirillä (esim. nmky) ihmiset yhteen muottiin vai onko siellä vapautta olla oma itsensä?

Vierailija
19.12.2007 |

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tuo tarkoitakaan tuota. Kyse on siitä, että tekee YHDESSÄ asioita. Vaikka puutarhatöitä tai kokkaa yhdessä.

Kyllähän sen tälläkin palstalla näkee, miten vaimot kärsivät, kun mies joko makaa sohvalla tai on kaverien kanssa jossain.

Vierailija
22/62 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. jos mies ei vaimon mielestä osallistu tarpeeksi arjen pyöritykseen, hänen on vaikea arvostaa miestään. Sama seksin kanssa, mies haluaa ensin seksiä ja sitten muuta hellyyttä. Jos mies kokee, että häntä ei arvosteta, loppuu osallistuminen kotitöihinkin kuin seinään. Ja kehä pyörii vaan.

Naisen logiikalla arvostus ja ihailu on ansaittava, mies ei tätä voi ymmärtää. Tuossa miehen listassa korostuu muuten miehen itsekeskeisyys, tarpeet palvelevat miestä itseään eikä niinkään yhteistä hyvää. Vaimo on parhaimmillaan ihaileva hyvännäköinen seksipommi, joka hoitaa kodin ja harrastelee miehelle mieluisia asioita. (aah, saan p***ua ja ruokaa ja kaveritkin on kateellisia). Naisen listassa korostuu keskustelu, yhteinen arki ja luotettavuus.

Vierailija:

Miehen viisi perustavinta suhdetarvetta:

Että vaimo arvostaisi ja ihailisi miestään

Seksuaalinen täyttymys

Että vaimo olisi paras kumppani vapaa-ajan harrastuksissa ja hengellisen työssä

Kodinhoidon päävastuu on vaimolla

Viehättävä puoliso (miehen silmissä)

Vaimon viisi perustavinta suhdetarvetta:

Että mies osoittaisi ei-eroottista kiintymystä ja hellyyttä

Keskustelu (myös vaimon ehdoilla)

Toimeentulon päävastuu on miehellä

Miehen avoimuus ja rehellisyys

Miehen perheeseen sitoutuminen

Tästä eteen päin käsittelemme näitä 10 suhdetarvetta yksilöllisemmin, mutta tosin eri järjestyksessä. Järjestyksen muuttuminen aiheutuu siitä, että lukijat asettivat mielessään tarpeet tärkeysjärjestykseen. Tärkeysjärjestys voi kuitenkaan johtaa harhaan, koska jokainen tarve tulee kohdata ja täyttää edes jossakin määrin, jotta puolisoiden suhde toimisi. Yhtäkään niistä ei saa laiminlyödä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta satun tietämään tuon kirjoittajan. Hän on jo vanha mies, teologi. Ja satun tietämään, että hän on tehnyt koko elämänsä enemmän tai vähemmän vapaaehtoistyötä, koska avioliiton parantaminen on hänen elämänkutsumuksensa. Ja hänen vaimonsa on elättänyt perheen.

On uskomatonta, miten se, että teorialla on amerikkalainen pohja, luo ihmisten mieleen uskomattomia mielikuvia. En minä lukenut sieltä sivuilta mistään, että vaimon pitäisi jäädä kotiin. Tuo kohta miehen elättäjän roolista perustuu siihen (muistaakseni), että naiset eivät yleensä tykkää siitä, että mies elää vaimonsa palkalla.

2

Vierailija
24/62 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon meidän perheen pääasiallinen elättäjä ja tunnen usein suurta tarvetta olla arvosteltu ja ihailtu. Ja toivoisin salaa myös, että miehellä olis päävastuu kodinhoidosta, kun nyt se menee aika lailla 50-50, mutta ymmärrän että tasa-arvosyistä tylsät asiat pitää jakaa tasan ;)

Tuossa ei myös oteta huomioon naisten seksuaalisia tarpeita tai miehen tarvetta voida tunnustaa joskus heikkoutensa. Ja mitähän muuta siinä oli pielessä... Keskustelun tarpeen allekirjoitan ja olen kiitollinen, että tämä naisinen perustarve omassa kodissa toteutuu, joskin sitä selvästi myös mies kaipaa...

Vierailija
25/62 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 27, tuli varmaan freudilainen lipsahdus

Vierailija
26/62 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne eivät ole naisten listalla? Saavatko muut naiset tyydytyksen kotihommista ja keskustelusta?

Vierailija
27/62 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä minullakin arvostettuna ja ihailtuna oleminen on ihan yksi perustarpeestani.

Mutta ei se sitä tarkoita, etteikö tämä lista olisi tilastollisesti merkittävä. Meitä kun on moneksi.

22

Vierailija
28/62 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Miksi ne eivät ole naisten listalla? Saavatko muut naiset tyydytyksen kotihommista ja keskustelusta?

Vierailija
29/62 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA täydestä sydämestäni voin mainostaa Kataja ry:n pitämiä viikonloppuleirejä! Ollaan kerran sellaisella oltu, ja oli aivan mahtava.

Tuo leiri oli seurakunnan kanssa yhteistyössä järjestetty, mutta uskonnollisuus ei millään tavalla näkynyt ohjelmassa. Ohjaajapari sanoi, että koska kristillisyys ja hartausten pitäminen ei heidän henkilökohtaiseen maailmankatsomukseen istu, he eivät myöskään hartauksia tms. pidä. Ohjelmarunkoon oli siis merkitty aamuhartaus (ainakin) mutta se jäi sitten meidän leiriläisten vastuulle, että pidetään jos on innokkuutta.

Leiri oli tosi pieni, meitä oli 5 pariskuntaa koko tapahtumassa. Muistaakseni 7 paria oli maksimi, mitä olisivat ottaneet, mutta vetäjät ainakin olivat tyytyväisiä näihin viime hetken peruutuksiin, sillä mitä pienempi ryhmä, sen paremmin se toimii. Ikäjakauma oli 20-60, mutta hyvin tultiin juttuun :)

Tuo leiri oli sellainen, mihin ei edes otettu kriisipariskuntia. Keskityttiin siihen, mitä toisessa rakastaa ja mihin on aikanaan rakastunut. Haettiin parisuhteen hyviä puolia, vahvuuksia jne. Ja olihan se ihana irtautuminen arjesta (vaikka majoituttiin vain paikallisen opiston asuntolassa) kun saatiin täysihoito ja yhteistä aikaa.. Hintaa taisi olla 180e/pari

Vierailija
30/62 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle on ihan sama kenellä toimeentulon päävastuu on, kunhan toimeentulo on. Sen sijaan mulle olisi täysin mahdotonta luopua omata urastani ja kunnianhimostani ja voin kertoa, että sellaisesta avioliitosta, jossa minun olisi pakko tehdä niin, tulisi taatusti onneton. (Ja kyllä, siellä sanottiin että nykyään ei usein ole MAHDOLLISTA että naiset jäävät kotiin ja siloin pitää jakaa myös kotitöitä, mutta että ihanne olisi kun mies voisi käydä töissä ja vaimo laittaisi kotona sillä aikaa kaiken kuntoon niin että mies voisi kotiin tullessaan rentoutua ja huvitella lasten kanssa. Minä en kyllä näe sellaista edes toivottavana.)

Vierailija
31/62 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alustuksissa joku pari kertoo oman avioliittonsa haasteista ja kasvunpaikoista jollakin tietyllä saralla ja sitten he opastavat millätavoin esimerkiksi kyseistä asiaa voi lähestyä, jotta yhteiselämä olisi sujuvampaa. Ryhmissä jokainen saa olla omanlaisensa ja tuntea niitä tunteita, joita aidosti tuntee. Jos parilla sujuu hyvin, sehän on hienoa. Siihenhän avioliittoleirillä tähdätään. Pysytään yhdessä ja ollaan onnellisia. Jos kuitenkin joku asia hiertää, alustus möyhentää maaperää, jotta on helpompi lähteä keskustelemaan. Ryhmässä ja kahden kesken voi sitten lähteä pohtimaan, miten meille parhaiten sopii asia ratkaista.

Vierailija
32/62 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenhan meillä ei olisi mitään ongelmia tai ainakin parisuhteen ongelmat olisivat nopeasti ratkaistavissa. Eivät naiset sentään tyhmiä ole. Luultavasti monikin nainen on kokeillut täyttää kaikki kohdat, mutta mitään ei silti ole tapahtunut miehen puolelta. Ukko on ollut vaan pirskatin tyytyväinen, että otinpas hyvän vaimon. Ja se siitä.

Vierailija
33/62 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ukko pitää saada mukaan sinne leirille, jotta hänkin ymmärtää, mitä se vaimo haluaa. Monesti kun miehet eivät usko, jos oma vaimo sanoo. Heidän pitää kuulla se jostain muualta.

Vierailija
34/62 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saanut leiriltä sitä viestiä, että minun pitäisi jäädä kotiin tai etten saisi tehdä uraa. Ei siellä neuvota mitään noin konkreettista, eikä varsinkaan käsketä.

Kuitenkin (tätä ei opetettu leirillä) tutkimusten mukaan, avioliitolle on yksi suurimmista riskeistä se, jos nainen tienaa selvästi enemmän kuin mies.

Leirillä kuvataan sitä, millaisia tapeita saattaa naisella olla ja millaisia miehillä. Nämä perustuvat tutkimuksiin, ei Raamattuun. Ja miten naisten ja miesten tarpeet tai eri ihmisten tarpeet saattavat olla erilaisia keskenään ja mitä haasteita tästä aiheutuu ja kuinka ne voi voittaa ja kääntää jopa vahvuudeksi. Itse en koe, että minua painostettiin olemaan joku naisen prototyyppi tai että minä tai mieheni olisimme jotain outoja kummajaisia, jos emme vastaa jokaisessa kohdassa keskivertomiestä tai naista. Ei ryhmässämme ollut vrmaan yhtäkään normiedustajaa.

Vierailija
35/62 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

se ukko pitää saada mukaan sinne leirille, jotta hänkin ymmärtää, mitä se vaimo haluaa. Monesti kun miehet eivät usko, jos oma vaimo sanoo. Heidän pitää kuulla se jostain muualta.

Vierailija
36/62 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kuitenkin (tätä ei opetettu leirillä) tutkimusten mukaan, avioliitolle on yksi suurimmista riskeistä se, jos nainen tienaa selvästi enemmän kuin mies.

.

ja ihmettelen kyllä, missä ihmeen sosiaaliryhmässä näin on.

Minä olen aina ansainnut miestäni enemmän. Ei se johda mihinkään riskeihin, jos kumpaakaan osapuolta ei huijata uskomaan, että asioiden PITÄISI olla jotenkin toisin. Kulttuurisidonnainen juttu ja täysin kiinni siitä, mitä ihmisille opetetaan.

Vierailija
37/62 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 viesti osui aikalailla naulan kantaan. Jos joku asia, niin tuo nousi esiin aika voimallisesti. Raamattuhan puhuu miehille ja naisille eri kohdissa. Se mitä puhtaan ja neuvotaan naiselle, tulisi vaan naisen lukea. Se osuu siihen kohtaan, mikä on tyypillisesti naisen heikkous. Miehelle sama juttu. Se, että miestä kehoitetaan olemaan perheenpää käsitetään aivan väärin. Se tarkoittaa sitä, että miehen pitää aktiivisesti hoitaa ja huolehtia perheensä hyvinvoinnista, kääntää katse kohti kotia, vaimoa ja lapsia. Mitä he tarvitsevat, mikä tekee heidät onnelliseksi ja mikämon heille hyväksi. Tätä ei tarvitse niin usein naiselle sanoa, että pidäpä huoli lapsistasi. Nyt varmasti täällä joku sanoo, että meillä kyllä mies pitää kodista ja lapsista paremmin huolen kuin minä. Ok, hienoa. Sitten miehesi on ymmärtänyt asemansa. Mutta yleensä se on miehen heikko kohta.

Vierailija
38/62 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menisin mielelläni pienimuotoiseen ja suht lyhyeen (ei viikko) tapahtumaan, jossa olisi elämänläheistä ja perusolettamuksiin pohjautumatonta yhdessäoloa ja keskustelua. Siis haluaisin, ettei lähtökohtana olisi oletuksia tyyliin miehet ovat tällaisia ja naiset tällaisia tai että kun teette näin, elätte raamatullisesti ja tulette onnellisiksi.

Kristillisyyttä vastaan minulla ei ole sinänsä mitään, sillä olen itsekin uskossa. Mutta pienimuotoisuus ja ehdoton EI kaikelle hengelliselle painostamiselle vastaavat enemmän omia käsityksiäni. Olen joskus ollut sellaisissa kristillisissä piireissä, jossa saatetaan manipuloida ihmisiä hyvinkin herkillä elämänalueilla, vaikka varmasti tarkoitus on vilpitön ja hyvä. Totuus kuitenkin on, että me ihmiset emme mahdu samoihin muotteihin ja juuri se nostaa noissa listoissa yms. karvat kyllä pystyyn.

ap

Vierailija
39/62 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
40/62 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on aivan niin. Hyvin moni asia on kulttuurisidonnainen. Siinä olet väärässä, että on kyse siitä mitä meille opetetaan, sillä harvalle meistä avioliitosta opetetaan yhtään mitään. Jo pieni lapsi imee itseensä sen, miten asioiden " kuuluu" olla. sitten kun ne ovat niin kuin hän on oppinut, asiat ovat hyvin ja olo tyyni. se mikä on hyvää ja oikeaa, onkin kokonaan toinen juttu.

Koska me elämme tässä kulttuurissa, joka on monisyinen asia siihen liittyy muukin kuin tuo palkkajuttu, mikä on miehen rooli kaikkinensa tänä päivänä jne, on varmaan hyvä tietää riskejä jotta osaa varoa niitä. Ei pitmällä oman palkkansa pienenä, vaan osaamalla tasapainottaa asioita muuten.