Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä kokemuksia fibromyalgiasta?

Vierailija
21.01.2014 |

Siis otsikossa kysymys. Onko omia kokemuksia tai tutuilta kuultuja? Mistä siinä on kyse ja millaista se on?

Kommentit (119)

Vierailija
41/119 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku, joka on kokeillut hiivasta eroon pääsemistä, tulla kertomaan tänne, että fibro jatkui, kun on häätökuuri (ei suomalaisia antibiootteja, jotka ei häädä hiivaa, vaan jotain vahvempaa luonnonlääkettä) ja ruokavalio hiivasyndroomaisen ruokavalion mukainen?

Muut alaspeukuttajat olette turhia, jos ette ole edes kokeilleet.

Miksi teille suositellaan samaa ruokavaliota kuin hiivasyndroomaisellekin, mutta ainoa ero on, että ette tee hiivan häätökuuria sitä ennen, vaan teille hiiva saattaa aina palata uudelleen valtaamaan keho?

Vierailija
42/119 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan länsimaalaisten lääkärien "mutu-diagnooseja" ota tosissaan.

On tietysti kiva, kun saa kivulleen "lempinimen", muttei todellista hoitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/119 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

- 56 -

Tiedän itse asiassa asiantuntijalääkärien mielipiteen ym. hoitoon ja hoitajaan. Hänet tunnetaan piireissä hyvin, koska vuosia on mainostanut "parantavansa" fibron jo yli 10 vuotta sitten ja pyrkinyt mainostamaan palvelujaan joka paikassa asiattominkin keinoin. Tiedän lääkäreitä jotka tähän ovat puuttuneet.

Jokainen voi itse lukea mitä tyypin nettisivulla sanotaan fibromyalgiasta - siitä huomaat että tiedot sairaudesta ovat vääriä tai harhaanjohtavia. On siis muokannut omatoimisesti sairauden kuvausta, niin että siihen muka niksauttaminen auttaa.

Ja sitten voi miettiä että fibroja on paljon, joten miksi Timosen parannustekniikkaa ei ole riemulla otettu vastaan julkisessa terveydenhuollossa? Sehän säästäisi verorahoja?

No siksi kun se ei ole asiallinen ja parantava hoito todistetusti.

Hän ei ole lääkäri saati fysiatri eikä endokrinologikaan, joten... Hänhän voisi yhtä hyvin kertoa parantavansa selkää niksauttamalla diabeteksen tai kilpirauhasen vajaatoiminnan... Silloin jokainen tajuaisi että eihän toi voi tehota.

Selkävaivoihin häneltä voi saada apua, miksipä ei, monella fibrolla on tutkitusti selkävaivaa. Mutta mitenkä uskotte että selän manipulaatio vaikuttaa hermoston kemiallisiin välittäjäaineisiin? Tai imusuoniston rakenteeseen? Ja ärtynyt suolikin varmaan paranee selästä manipuloimalla?

Vierailija
44/119 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 00:19"]

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 00:10"]

On kokemusta. Monen vuoden kipuilu luissa ja ytimissä, jäykkyys, uupumus ja huono uni ja muuta vaivaa ja sitten diagnoosiksi fibromyalgia. Jännä vaan, että vuosia myöhemmin sain kilpirauhaslääkityksen muun oireilun perusteella (veriarvojen ollessa vähän siinä normaalin ja epänormaalin rajalla) ja tämä kipuilu, uupumus, jäykkyys ja koko tämä ns. fibro katosivat tyystin... Kivut ovat palailleet vain silloin harvoin, kun tyroksiinilääkitys on ollut liian alhaisella tasolla ja kivut ovat kadonneet annosta nostettaessa. Että kannattaa olla tarkkana näiden erotusdiagnoosien kanssa.

[/quote]

Hiiva aiheuttaa myös kilpirauhasvaivoja.

Suosittelen kokeilemaan hiivasyndroomaisten ruokavaliota ja hiiva häätökuuria. Siinä kokeilussa ei paljon menetä. Voi voittaa paljon.

Googlaa:

- thyroid yeast

- yeast fibromyalgia

[/quote]

No siis miksi kokeilisin jotain hiivakuuria kun olen voinut oikein hyvin kilpirauhaslääkitykseni kanssa jo kohta 10 vuotta? Ja ei hiivan liikakasvu mitään kilpirauhasen vajaatoimintaa aiheuta, vaan se johtuu suurimmaksi osaksi kilpirauhasen autoimmuunitulehduksesta. Sama mekanismi kuin reumassa, diabeteksessä, MS-taudissa ja monissa muissa eli elimistön puolustusjärjestelmä tuhoaa virheellisesti omia kudoksia. Kilpirauhasvaivat ovat naisilla erittäin yleisiä, miehillä harvinaisia. Mitä iäkkäämmästä naisesta on kyse sitä sitä suurempi riski sairastua ja monesti oireilu voidaan sekoittaa vaikka vaihdevuosioireiluun. Varsin monilla vajaatoimintaisilla kyllä häiriintyy suoliston toiminta, jos jäävät ilman hoitoa. Itsellä oli vuosikausia pahoinvointia ja ripulia ja kaikenlaista vatsavaivaa sekä myös naisten hiivatulehduksia. Tavallisempaa toki on kärsiä ummetuksesta. Näistä ei joka tapauksessa ole ollut riesaa sen jälkeen, kun sain oikean lääkityksen. Kilpirauhaslääkitys on muuten useimmiten elinikäinen eli kyse ei ole kuurista, jonka voi lopettaa. T: nro 76

Vierailija
45/119 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-56-

Ennen fibrodiagnoosia yleensä katsotaan kilppariarvot, joten mielestäni ei pitäisi olla mahdollista saada fibromyalgiadiagnoosia jos on pelkästään kilppariongelma. Ehkä jos kilpparit on alkava vaiva, eikä näy testeissä selkeästi. 

Tosin mikään ei estä että jollakin on sekä että, kumpikin tauti.

Hiivahöpötyksen jättäisin omaan arvoonsa.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00218&p_haku=hiivasyndrooma

Vierailija
46/119 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi häpeä !!!. Juuri  noin ajattelevat  ajavat  meidät  pois  työelämästä. Ja  sekös  on  palkka  kun  parhaansa  yrittää. Apua !!

Vierailija
47/119 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
48/119 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 16:01"]

Tuo hammasoireilu oli mielenkiintoista tietoa! Leukojenkiristelystä olen ajatellut hammassäryn johtuvan, kun reikiä ei löydy. (Tai onhan niitäkin ollut ja paljon, mutta ei silloin ja siellä missä olen niitä epäillyt.)

Itsellä aika ajoin levottomat jalat pahana oireena, joka estää nukkumisen ja paikallaan olon. Onko teillä muilla ollut levottomia jalkoja ja onko niihin jokin auttanut?

[/quote]

Levottomiin jalkoihin auttaa magnesium.

Mä myös narskutan hampaitani mutta en ole onnistunut helpottamaan oloa kiskoilla. Tilanne paheni sitten yhden hammiskäynnin jälkeen niin että hampaita ja leukoja särki vuoden  yhtäjaksoisesti kunnes kipu muuttui kohtauksiksi jotka vie jalat alta. Kaiken muun (fibron ja CFSsän) lisäksi puhkesi myös 3-hermosärky:(

Ja niille jotka sanovat tätä kuvitelluksi sairaudeksi - kokeilkaa tehdä  överi salitreeni 2-3x viikossa ja tiedätte miltä meistä tuntuu joka hetki! 03 aamuyöllä alkaa säryt eikä enää voi nukkua, jokainen liikahdus sattuu ja liikkeellepääsy on hidasta ja tuskallista. Mutta ai joo - mähän vain kuvittelen!!

Vierailija
49/119 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut nyt diagnoosi vuoden ja tauti varmaan 10v. Olotilaa voisi verrata lähinnä siihen jos treenaat salilla/maratonilla tms liikaa ja lihaksesi on kipeät muutaman päivän. Fibrossa ne kivut on 24/7. Nyt koskee vasempaan ranteeseen, illalla oikea nilkka ei kestä astumista, huomenna särkee niskaa ja päätä - koskaan et voi ennakoida kivun paikkaa ja voimakkuutta. Mulla myös "murtumia" sormissa eli tuntuu kuin sormi olisi murtunut. Kipu voi kestää muutamankin päivän ja menee sitten viikoiksi pois tai vaihtaa toisen käden sormeen. Mitään ei näy kuvissa.

Kivut tietty sitten vaikuttaa mielialaan, unen laatuun (pahimmillaan aamuyöllä) jne. Mulle ei käy mikään lääkekään joten sinnittelen magnesiumilla ja harvoin kipulääkkeillä, yöt nukun 2-3 h putkeen melatoniinin avulla. Mielenhallinnalla saa "unohdettua" kivut hetkittäin, lomilla lämpimässä on huomattavasti parempi olo - stressi ja kylmänkostea keli on pahimmat.

Vierailija
50/119 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mulla. Diagnosoitiin v. 95. Siihen kuuluu kovat kivut, jäykkyys ja uupuminen pienestäkin ponnistelusta. Mulla elämä oli pahimpina kipu- ja uupumiskausina sellaista, että toivoin olevani vanhus, että kehtaisin kulkea rollaattorin kanssa. Olin sillon vähän päälle 30-vuotias. Aamuisin, kun nousin ylös, oli jalkapohjissa niin ova tuska, että tuntui kuin olisin lasinsirujen päällä kävellyt. Ruokaa laittaessa ei kauha pysynyt kädessä, kun ei ollut voimaa.  Pahin kipu oli lonkissa, polvissa, jalkapohjissa, ranteissa ja kyynärpäissä. Huimasi niin, etten pystynyt lenkille lähtemään. Vähitellen kuitenkin kuntouduin, kun pystyin lähtemään liikkeelle ilman pelkoa kaatuilusta. Nyt kipu ei ole jatkuvaa, mutta esim. saunassa en pysty äymään ollenkaan. Jos sinne erehdyn, menee koko seuraava viikko kuin pöhnässä. Olen ihan työelämässä enkä ole tarvinnut sairauslomia tuon alun pahan vaiheen jälkeen. Mulla ei ole ollut koskaan masennusta, vaikka sitäkin on aika monella fibropotilaalla.

Vierailija
51/119 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2, miksi sinulle ei käy mikään lääke? ohis

Vierailija
52/119 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Olen sairastanut muutaman vuoden. Kropassa alkoi yhtäkkiä esiintymään outoja kipuja nivelissä sekä lihaksissa. Kipu on kolottavaa ja vihlovaa. Käsiin alkoi myös tulla outoa painon tunnetta, ihan kuin ranteissa olisi ollut parin kilon puntit. Pahimmillaan kipu esiintyy yhtäaikaisesti suurimmassa osassa kehon niveliä, siinä tapauksessa liikkuminen on välillä hyvin hankalaa ja äärimmäisen kivuliasta. Fibromyalgia aiheuttaa minulle myös pahoja uniongelmia, en kykene nukkumaan 2-4 tuntia pidempään yössä. On myös melko vaikeaa toipua fyysisestä rasituksesta ja usein en pystykään olemaan jaloillani kovinkaan pitkään, koska kolmen-neljän tunnin jälkeen jalat voivat lähteä alta ihan yhtäkkiä. Mulla on myös herkistynyt kivun aistiminen, pieni ja normaali kosketus vaikkapa käsivarteen aiheuttaa todella paljon kipua ja kosketuskohtaan jää joskus kuumottava läiskä useammaksikin minuutiksi. Silmäni eivät myöskään kestä hirveästi valoa ja metelissä oleminen tekee myös pahaa. Uupumus on päivittäistä. Äärimmäisen helvetillinen oireyhtymä siinä mielessä, että ei ole mitään yhtä ja selkeää lievittävää keinoa, joka tepsisi kaikille. Tällä hetkellä olen työkyvytön, tosin syy ei ole pelkästään fibromyalgiassa (ei ole Suomessa peruste sairaseläkkeelle, vaan vaaditaan lisäksi muita sairauksia), koska minulla on tämän lisäksi monia muitakin sairauksia. Sairauksia tuntuu putkahtelevan jatkuvasti vain lisää, mutta epäilisin, että sekin johtuu siitä, että on jo valmiiksi geneettistä taipumusta ja vuosien unettomuus=kehon rasitustila laukaisee niitä.

Vierailija
53/119 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 12:11"]

[/quote]

Olen kokeillut Klotriptyl Miteä, Triptyliä ja Lyricaa. Koska en nuku öisin se väsyttävä-sekoittava vaikutus osuu päivään. Eli olen täysin pöllyssä jo pienimmästäkin annoksesta, unohtelen missä ajan autolla, palaverit jää menemättä, en tunnista edes perheenjäseniä tai muista mistä puhuin 10 sek aikaisemmin! Ei auttaneet kipuihin eikä unen laatuun. Totesin että olen mielummin kipeä selvinpäin kuin kipeä ja sekaisin.

Joskus syön muistaakseni Pro-Balance luontaistuotetta, siinä on jotain rikkiyhdistettä ja sekin tuntuu helpottavan hieman. Samoin avantouinti shokeeraa kivut hetkeksi, sauna ei tosiaan käy ollenkaan.

Vierailija
54/119 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 vastaa myös tuohon lääkekysymykseen. Minäkään en voi käyttää lääkkeitä, koska suolisto ei yksinkertaisesti kestä mitään kipulääkkeitä. Oikeastaan ainut mitä voin käyttää on suuhun sulava pamolF, mutta siitä ei ole mitään hyötyä fibron hoidossa. Mulla siis ärtyneen suolen oireyhtymä, keliakia ja palleatyrä tuon maha- ja suolisto-oireilun taustalla. Ilmeisesti nuo mahan toimintahäiriötkin kuuluu fibromyalgian piiriin. Lähinnä siis tuo ärtynyt suoli. Olen kokeillut kahta eri mielialalääkettä (Cymbalta ja triptyl) kipukynnyksen nostamiseen, mutta niistä ei ollut mitään hyötyä minun kohdallani.

Vierailija
55/119 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan nuo mielialalääkkeet etenkin triptyl ja lyrica aiheuttavat todella pahaa päiväväsymystä ja mulla lisäksi ankaraa suun kuivuutta. Cymbalta laittoi pään ihan sekaisin, katosi paikan ja ajantaju, lisäksi pupillit oli päiväkausia niin suuret, etten nähnyt kunnolla päivänvalossa.

Vierailija
56/119 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 12:50"]

Masentuneiden ja huonokuntoisten "tauti".

[/quote]

Jos nro 2 olisi masentunut se johtuisi vain kivuista jotka jäytää koko ajan. Enkä ole edes huonokuntoinen, näin 53v onnistuu vielä kylkilankkukin hienosti, salilla käyn jaksamisen mukaan 1-2x viikossa. Pari taloakin on näillä huonokuntoisilla lihaksilla rakennettu miehen kanssa. Toki treenin jälkeen palautuminen kestää kauan mutta pakko liikkua ettei jämähdä täysin.

Olisin onnellinen jos tämä olisi vain kuviteltu "tauti". Voisin kuvitella kivut pois, kävellä heti aamusta reippaana enkä jokaista askelta varoen (mulla kantapäät kipeät ja nilkat jäykät). Jokapäiväisen päänsärynkin kuvittelisin mielelläni pois!

Mutta tämä onkin usein tunnollisten ja ahkerien naisten tauti, tehdään enemmän kuin kestokyky on eikä enää pystytä vapautumaan stressistä jolloin se lyö kropasta läpi kipuna.

Eli sinunkaltaisellesi laiskalle luuserille se tuskin tulee;)

Vierailija
57/119 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 12:21"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 12:11"]

[/quote]

Olen kokeillut Klotriptyl Miteä, Triptyliä ja Lyricaa. Koska en nuku öisin se väsyttävä-sekoittava vaikutus osuu päivään. Eli olen täysin pöllyssä jo pienimmästäkin annoksesta, unohtelen missä ajan autolla, palaverit jää menemättä, en tunnista edes perheenjäseniä tai muista mistä puhuin 10 sek aikaisemmin! Ei auttaneet kipuihin eikä unen laatuun. Totesin että olen mielummin kipeä selvinpäin kuin kipeä ja sekaisin.

Joskus syön muistaakseni Pro-Balance luontaistuotetta, siinä on jotain rikkiyhdistettä ja sekin tuntuu helpottavan hieman. Samoin avantouinti shokeeraa kivut hetkeksi, sauna ei tosiaan käy ollenkaan.

[/quote]

Et ole vielä Cymbaltaa kokeillut? Minulle se sopii ja olen tällä hetkellä oireeton.

Vierailija
58/119 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tätä vielä. Kiinnostaa nuo kipupisteet. Ei taida tavallinen terveyskeskuslääkäri niitä painella? Kuka tällaisia tutkimuksia tekee? Tehdäänkö se siis kaikille enne diagnoosia?

Vierailija
59/119 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 10:16"]

Nostan tätä vielä. Kiinnostaa nuo kipupisteet. Ei taida tavallinen terveyskeskuslääkäri niitä painella? Kuka tällaisia tutkimuksia tekee? Tehdäänkö se siis kaikille enne diagnoosia?

[/quote]

TK lääkäri harvemmin tekee diagnooseja tästä - mulla oli yksi suomen parhaista reumalääkäreistä joka tutki 2x tunnin verran, vertasi veriarvoja, historiatietoja yms yms. Ei todellakaan kevyin perustein.

Kipupistekartta löytyy googlettamallakin. Itsellä noiden pisteiden lisäksi "murtumia" sormissa (tuntuu murtuneelta muutaman tunnin - päivän) mikä estää välillä käsien käyttöä, vaeltavia särkyjä, lihasheikkoutta yms. Sauna pahentaa, samoin kylmä ja kostea ilma (eli Suomen ilmasto on pahinta!!). Reissussa lämpimässä oireet helpottaa muutamassa päivässä.

Vierailija
60/119 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla on miehiä yleisempiä:

- hiivan liikakasvu

- fibromyalgia

- kilpirauhasen toimintahäiriöt

Osan tapauksista taustalla voi hyvinkin olla hiiva. Toisinaan hiiva on rinnakkaistauti monien sairauksien, parasiittien ym. kanssa. Hormonit voivat vaikuttaa hiivan lisääntymiseen.

Minusta todellakin kannattaa kokeilla hiivan häätöä ja ruokavalion muutosta, jos on etsimässä syitä oireilleen.

Tietysti kilpirauhasen ongelmat voivat riippua monista syistä, mutta hiivankaan mahdollisuutta ei kannata heti tältä istumalta kieltää, jos ei ole tutustunutkaan aiheeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä