Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Veljen uusi naisystävä (entinen koulukiusaaja) pilaa jouluni

Vierailija
20.12.2013 |

Sain tietää jokunen aika sitten, että veljeni on alkanut seurustella yläasteaikojen pahimman kiusaajani kanssa ja nyt aikovat osallistua myös perheemme yhteiseen jouluun. Ahdistaa jo etukäteen ihan järjettömästi, kun ajattelenkin että mun pitäisi vielä jutella tuon mulle niin paljon tuskaa tuottaneen ihmisen kanssa, saati istua samaan joulupöytään, lahjojenjakoon... :( Koko joulu tuntuu menevän pilalle, mietin oikeasti keksinkö jonkun tekosyyn ettei mun tarvi nähdä tuota ihmistä ollenkaan. Naista en ole tavannut kasvotusten aikuisiällä ja veljen tarkoitus on tuoda nainen nyt jouluna ensi kertaa "näytille" meille sisaruksille ja vanhemmillemme. Kukaan perheestämme ei tiedä kiusaamisesta, koskaan en ole kertonut siitä läheisille. Tuo nainen teki yläasteajoistani täyttä helvettiä ja jätti sellaiset henkiset arvet, että niistä on ollut todella vaikeaa toipua. Itsetunto edelleen nollissa ja nyt pitäisi oikein joulua viettää yhdessä. Oksettaa.

Kommentit (152)

Vierailija
41/152 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää puolustaa itseäsi. On väärin, että kiusaaja tunkee PERHEESEESI. Kerro vanhemmille ja veljelle ja anna heidän vetää johtopäätökset. Itse sanoisin sukulaisille, että en valitettavasti ala pilaamaan jouluani näkemällä kyseistä ihmistä, joten jätän tulematta jos hän tulee.

Vierailija
42/152 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 14:31"]

Oletko edelleen se pieni yläasteen tyttö, jota kiusattiin, vai oletko jo kasvanut aikuiseksi? Nyt sinulla on hyvä mahdollisuus kasvaa ja jättää nuoruuden kokemukset taaksesi. Pyydä veljesi tyttöystävineen luoksesi kylään ja keskustelkaa ihan rauhallisesti siitä, mitä tapahtui vuosia sitten. Anteeksipyyntö ja -anto pudistaisivat ilmaa. Ei maistuisi sinunkaan suussasi jouluruoka karvaalta. Sinun kannattaa myös muistaa, että veljesi on hankkinut tyttöystävän itselleen, ei sinulle tai perheellenne.

[/quote]

Voi herranmunretaleet miten ulkoaopittua jargonia ns hyvältä ihmiseltä. Olethan muistanut nyt kasvaa ja kyllä nyt itsellesi hallaa vain teet jos pahalla muistelet, ja tsemppaahan nyt, ettet ole ikuisesti uhri. Blaablaaablaa.

Kiusaamista ei pidä koskaan unohtaa ja kiusaajille pitää aina muistuttaa kiusaamisestaan. Kiusattujen pitäisi enemmän pitää aikuisena mölyä kiusaajien teoista - näin ehkä lapset ja nuoret saisivat esimerkkiä siitä, että kiusaamisella voi olla pitkät jäljet ja seuraamuksia myös sille kiusaajalle. Nythän he pääsevät kuin koira veräjästä, kaikki huomio kiusaamisessa kohdistuu kiusattuihin.

Ehkä se, että kiusaajat useammin pistettäisiin vastaamaan teoistaan, pistäisi myös lapsia ja nuoria miettimään toimintaansa. Kiusaajat kun useimmiten kiusaavat sen takia, kun voivat sitä tehdä. Seuraamuksia ei juuri ole. Halpaa ja vaivatonta hupia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/152 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No entä tällainen ehdotus, että otat yhteyttä tyyppiin yksin? Ilman veljeäsi ja perhettäsi. Kerrot, kuka olet ja ilmoitat, ettei hän ilman perusteellista anteeksipyyntöä voi tulla istumaan samaan pöytään kanssasi ei jouluna eikä muutenkaan. Pari päivää vielä aikaa, voi päättää mitä tekee. "Olen se tyttö, jota kiusasit koko yläasteen. Elämäni oli täyttä helvettiä vuosikaudet takiasi, enkä voi kuvitella ilman mitään anteeksipyyntöä taholtasi voivani istua samaan pöytään kanssasi."

Vierailija
44/152 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Jatkan vielä, että vie tyypin postilaatikkoon k.o. tekstillä kortti, jossa yhteystietosi, ja anna hänen soittaa.

Vierailija
45/152 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 13:33"]

Sinuna kertoisin tästä veljellesi. Aika nousta sorron yöstä. Et ole enää se yläasteikäinen tyttö. Olet aikuinen. Olet arvokas.

[/quote]

Mitvit? Millä perusteella arvokas? Jos minä en ole niin miksi toi olisi arvokas?

Vierailija
46/152 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

34:llä on pointti.

Joulupöytä ei minun mielestäni ole kuitenkaan se foorumi, jossa kannattaa alkaa tätä kiusaamispyykkiä ruveta pesemään, vaan ennen sitä. Ap - nyt otat yhteyden veljeesi ja menet selvittämään tätä HETI.

Vierailija
47/152 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs se hutsu sulle silloin sanoi, muistele ja sano sille samat sanat, mutta hiljaa ne pahimmat!!!!

Vierailija
48/152 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, tässä on asiaa vatvottu moneen suuntaan, kiitos niistä kannustavista viesteistä joita olette kirjoittaneet. Aluksi harkitsin vakaasti, että skippaan koko perhejoulun ja vietän joulun yksinäni, leikin vaikka sairasta. Mutta sisuunnuin sen verran, että en jaksa kiusaajan ulottaa lonkeroitaan enää nykyhetkeen. Aion osallistua perheemme jouluun pystypäin ja vaikka sitten hampaat irvessä. Asian teki hieman helpommaksi se, että veli ja tuo nainen eivät viivy vierailulla kovin pitkään ja tuskin jäävät edes päivälliselle. Äitini oli kutsunut heidät viettämään illankin meillä, mutta eivät halua venyttää ensitapaamista kovin pitkäksi, joten käyvät ilmeisesti vaan esittäytymässä. Eli säästyn ehkä isommalta ahdistukselta jos he vain käyvät ja sitten lähtevät. Ajattelin kertoa kiusaamisesta myöhemmin veljelleni, ennen joulua ei ole oikein mahdollistakaan, kun en puhelimessa halua asiaa käsitellä. Ja ajattelin nyt yrittää, niin vaikeaa kun se onkin, nollata negatiiviset ajatukset ja vaan katsoa onko tuo tyyppi enää niin pelottava kuin silloin aikanaan. Suuri houkutus olisi maksaa vähän velkoja takaisin, mutta oma kiltti perusluonne ei sellaiseen taida taipua. Voi myös olla ettei nainen edes tunnista mua, olen kuitenkin muuttunut noista ajoista. Pelottaa silti varsinkin jos tuosta veljen suhteesta tulee vielä kovinkin vakavaa. ap.

Vierailija
49/152 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti kiusaaja on samanlainen tyyppi nykyäänkin...inhottava luonne ..joka ei välttämättä ole veljellesikään tässä ajassa ehtinyt tulemaan vielä selväksi, jos he ovat tunteneet vasta vähän aikaa..harva tuollaisen luonteen omaava enkeliksi muuttuu. Jotkut ehkä muuttuvat ja häpeävät menneisyyttään, toivotaan että hän on yksi heistä. Muista kuitenkin kertoa veljellesi nuo kiusaajan taustat..voi olla, että se saa veljesikin muuttamaan ajatuksiaan naisesta....itsellä kyllä menisi "maku" mieheen jonka kuulisin olleen rankan koulukiusaamisen takana...pitäisi olla ainakin todella paljon muuttunut mies. Tulehan ap kertomaan aaton jälkeen miten teidän joulunvietto sujui!

Vierailija
50/152 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 13:42"]

Kun pystyisinkin puhumaan, mutta miten ihmeessä voisin olla se k*sipää joka pilaa veljeni joulun. Hän taitaa olla tosi ihastunut ja takana muuten rankka syksy ja nyt kun vihdoin näyttää olevan onnellinen (vaikka tosin ihan väärän tyypin kanssa) niin en vaan pysty kertoa asiasta juuri ennen joulua. Ajattelen tavallaan että menneet on menneitä, ei niiden saa pilata muiden elämää, mutta en tosiaan halua sen menneen iskevän vasten mun kasvoja ja juuri jouluna. Ihan mahdottoman vaikea tilanne itselleni. Ja vaikka kuinka ajattelen etten ole enää se yläasteaikojen kiusattu tyttö, niin kun vaan ajattelenkin näkeväni tuon kiusaajan niin tunnen muuttuvani ihan samaksi epävarmaksi tytöksi jota sai potkia henkisesti mennen ja tullen. ap

[/quote]

Tämä on yksi syy, miksi kiusattuja kiusataan. Minuakin yritettiin kiusata, mutta olen niin vittumainen, että ei onnistunut.

Minä en säälisi tuollaista paskaa pätkääkään, vaan tuhoaisin totaalisesti kaikin keinoin, kuin pystyisin.

Vierailija
51/152 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olet ap mieltä vastaaja 57 ehdotuksesta?

Vierailija
52/152 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa lapsellisia kommentteja suurimmalta osalta!

Näin toimisin itse: Olisin paikalla kun veljeni naisystävineen tulee. Heti kun nainen olisi saatu esiteltyä perheelle, pyytäisin muiden kuullen häntä toiseen huoneeseen ja sulkisin oven perässäni. Sitten kahden kesken kysyisin, muistaako hän minut ja arvaako, mitä asiani koskee. Tällöin hänellä olisi ensimmäinen tilaisuus pyytää anteeksi. Jos hän ei muistaisi tai ymmärtäisi kiusanneensa minua (hyvin moni kiusaajahan ei itse ymmärrä tekojensa vakavuutta), kuvailisin niitä tilanteita seikkaperäisesti omalta kannaltani ja kertoisin kuinka paljon tuskaa ne aiheuttivat. Siinä olisi vielä toinen tilaisuus hänelle käyttäytyä aikuismaisesti, ottaa teoistaan vastuuta ja pyytää anteeksi. Jos hän olisi oikeasti silminnähden pahoillaan ja järkyttynyt, asia olisi minun osaltani sillä selvä. En kokisi enää olevani hänen vallassaan ja alamaisensa, vaan olisimme siitä eteenpäin kaksi tasaveroista, toisiaan kunnioittavaa ihmistä. Perheeni ei tarvitsisi tietää asiasta mitään ja joulunvietto voisi alkaa.

Jos kiusaajani vähättelisi tapahtumia eikä olisi pahoillaan, en näkisi mitään syytä pimittää asiaa perheeltäni ja veljeltäni. Siinä varmaan sitten joulu menisi pilalle, mutta kiusaajani joutuisi vastuunsa kantamaan myös siinä tapauksessa, mikä on tilanteessa kuitenkin tärkeintä. Harmi, että totuus lävähtää vasten kasvoja juuri jouluna, mutta aina sitä ajankohtaa ei voi valita.

Ja en todellakaan ehdota tätä ollakseni jotenkin "hyvä ihminen", vaan ihan siksi että kaikenlaiset lapselliset kostotoimet tai ko. henkilön seurassa olemisesta kieltäytyminen nyt vain eivät tuota yhtä hyvää lopputulosta. Siis kiusatun osapuolen kannalta. Niistä seuraa vain se, että kiusaajalla on yhä edelleen kontrollia kiusatun elämään, ja kiusattu joutuu järjestämään menemisensä, tulemisensa ja tunteensakin kiusaajan liikkeiden mukaan. Sellaiseen en suostuisi ikimaailmassa, ja ihmettelen miten joku toinen voi suostua. Alkakaa hyvät ihmiset kunnioittaa itseänne hieman enemmän!

Vierailija
53/152 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 13:38"]

Psyykkaisin itseäni menemään samaan joulupöytään. Esittelyjen ja jutustelun lomassa varmaan tulee esiin, että olemme olleet samassa koulussa. Sitten pikku hiljaa alkaisin heittää erilaisia muistoja kouluajoilta, niin että kaikki tajuaisivat lopulta kuinka tämä nainen on minua kiusannut.

Fiilis menisi varmasti kaikilta pilalle, mutta se olisi minun hiljainen kostoni. En siis voi varsinaisesti suositella, mutta...

[/quote]

Muistellaanpa nyt kuitenkin, että jutun naiset ovat tänä päivänä molemma aikuisia -eivät siis teinityttöjä enää. Joten asian setvimisen voisi hoitaa myös ikänsä mukaisesti.

En nyt käsitä, mitä hienoa on kostamisessa, jolla ainoastaan pilataan koko perheen joulu? Miksi perhe on ansainnut tällaisen "koston"?

Itse puhuisin asiasta etukäteen veljen kanssa ja istuttaisiin sitten kaikki kolme (veli+tyttöystävä) saman päydän ääreen puhumaan asiat halki. Mikäli tyttöystävä ei tähän suostu, niin se sitten kertoo hänestä ja tällöin hänen pitäisi jäädä pois. Kyseessähän on aloittajan perhe, ei tyttöystävän.

Mutta mikäli nainen on vilpittömästi pahoillaan teini-iän k-päisyydestään, niin ehkä alottajakin voisi tulla vähän asiassa vastaan ja edes yrittää tulla toimeen. Kyseessä on kuitenkin veljen rakastettu, jonka veli näkee vain tämän päivän silmin, toisin kuin alottaja, joka näkee naisessa teini-iän kiusaajansa.

Vierailija
54/152 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 13:59"]

Pöyristyttävä oli jonkun ehdotus, että veljen pitäisi valita sinun ja tyttöystävän välillä. Ihmiset muuttuvat. Etkö sinäkin voisi jo muuttaa ajatteluasi?

[/quote]

Höpö höpö. Ei siinä mitään pöyristyttävää ole, että veli jättäisi tyttöystävänsä juuri jouluksi perheensä pariin kutsumatta kun tilanne on tällainen. Joulu on suuri ja tärkeä juhla ja aloittajalla on täysi oikeus saada nauttia siitä perheensä kanssa ilman ahdistusta. Menköön veljen tyttöystävä muualle jouluksi, vaikka oman perheensä pariin.

Toki voi olla, että tämä entinen kiusaajakin on muuttunut ja aikuistunut, mutta ei ensitapaamista uhrinsa kanssa silti tarvitse juuri jouluna järjestää. Ensin selvitellään välit ja vasta sitten voi osallistua perhejuhliin. Minä en suostuisi viettämään joulua entisen kiusaajani kanssa tilanteessa, jossa en ole hänen kanssaan mitään menneistä vielä puhunut.

Vierailija
55/152 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 14:08"]

Tietääkö tämä veljesi naisystävä, kuka sinä olet? Jos tietää, on todella törkeää tulla samaan joulupöytään.

[/quote]

Tässä on asian ydin. Jos tämä ihminen ei itse tajua hävetä, ei hän ole muuttunut ja ap:n syytäkin laittaa muija ruotuun.

Vierailija
56/152 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kerrohan meille minkälainen joulu teillä oli? Meitä olisi aika monta kiinnostunutta täällä! :)

Vierailija
57/152 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap hohoi! Miten joulusi sujui?

Vierailija
58/152 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mennyt mitenkään, koska tämä oli vuoden paras provo.

Vierailija
59/152 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 16:29"]

No niin, tässä on asiaa vatvottu moneen suuntaan, kiitos niistä kannustavista viesteistä joita olette kirjoittaneet. Aluksi harkitsin vakaasti, että skippaan koko perhejoulun ja vietän joulun yksinäni, leikin vaikka sairasta. Mutta sisuunnuin sen verran, että en jaksa kiusaajan ulottaa lonkeroitaan enää nykyhetkeen. Aion osallistua perheemme jouluun pystypäin ja vaikka sitten hampaat irvessä. Asian teki hieman helpommaksi se, että veli ja tuo nainen eivät viivy vierailulla kovin pitkään ja tuskin jäävät edes päivälliselle. Äitini oli kutsunut heidät viettämään illankin meillä, mutta eivät halua venyttää ensitapaamista kovin pitkäksi, joten käyvät ilmeisesti vaan esittäytymässä. Eli säästyn ehkä isommalta ahdistukselta jos he vain käyvät ja sitten lähtevät. Ajattelin kertoa kiusaamisesta myöhemmin veljelleni, ennen joulua ei ole oikein mahdollistakaan, kun en puhelimessa halua asiaa käsitellä. Ja ajattelin nyt yrittää, niin vaikeaa kun se onkin, nollata negatiiviset ajatukset ja vaan katsoa onko tuo tyyppi enää niin pelottava kuin silloin aikanaan. Suuri houkutus olisi maksaa vähän velkoja takaisin, mutta oma kiltti perusluonne ei sellaiseen taida taipua. Voi myös olla ettei nainen edes tunnista mua, olen kuitenkin muuttunut noista ajoista. Pelottaa silti varsinkin jos tuosta veljen suhteesta tulee vielä kovinkin vakavaa. ap.

[/quote]

Kun tätä tilannetta katsoo ulkopuolisena tulee vaan mieleen, että kaikkein noloin pakka tämä tulee olemaan sille kiusaajalle. En usko, että tarvitaan mitään erityistä kostoa ymv.  Kun se nainen tajuaa, mihin joulupöytään on istunut. Se realisaation hetki on varmasti  ollut ikimuistettava.

Vierailija
60/152 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi kovasti tietää, huhuu ap :)