Veljen uusi naisystävä (entinen koulukiusaaja) pilaa jouluni
Sain tietää jokunen aika sitten, että veljeni on alkanut seurustella yläasteaikojen pahimman kiusaajani kanssa ja nyt aikovat osallistua myös perheemme yhteiseen jouluun. Ahdistaa jo etukäteen ihan järjettömästi, kun ajattelenkin että mun pitäisi vielä jutella tuon mulle niin paljon tuskaa tuottaneen ihmisen kanssa, saati istua samaan joulupöytään, lahjojenjakoon... :( Koko joulu tuntuu menevän pilalle, mietin oikeasti keksinkö jonkun tekosyyn ettei mun tarvi nähdä tuota ihmistä ollenkaan. Naista en ole tavannut kasvotusten aikuisiällä ja veljen tarkoitus on tuoda nainen nyt jouluna ensi kertaa "näytille" meille sisaruksille ja vanhemmillemme. Kukaan perheestämme ei tiedä kiusaamisesta, koskaan en ole kertonut siitä läheisille. Tuo nainen teki yläasteajoistani täyttä helvettiä ja jätti sellaiset henkiset arvet, että niistä on ollut todella vaikeaa toipua. Itsetunto edelleen nollissa ja nyt pitäisi oikein joulua viettää yhdessä. Oksettaa.
Kommentit (152)
Ihmiset muuttuvat, myös kiusaajat. Ei sinun kannata veljellesi mennä sanomaan että hei tiedätkö millaisen ihmisen kanssa seurustelet. Ne ajat ovat menneitä ja kiusaajasikin on varmasti kasvanut henkisesti.
MUTTA, sinuna kertoisin silti veljellesi, että yrität parhaasi sietää tätä ihmistä, mutta jos et onnistu niin ei veljesi ihmettele suotta. Näin ennen joulua se on parempi kertoa, kun paukauttaa suoraan vaikka joulupöydässä. Vanhemmillesi kertoisin myös, jos he osallistuvat joulun viettoon kanssanne. Ei siitä tarvitse isoa numeroa tehdä, kunhan vain ilmoitat että tämä on se ja se henkilö sitten...
Tietääkö tämä veljesi naisystävä, kuka sinä olet? Jos tietää, on todella törkeää tulla samaan joulupöytään.
Sepä se ongelma onkin, että tämän ihmisen aiheuttamia negatiivisia tunteita on tosi vaikea pyyhkiä pois mielestä, vaikka koittaisinkin ajatella toisin ja olla "aikuinen". En vaan ole päässyt niin sinuiksi asian kanssa ja koska tämä koko tilannekin tuli vähän puun takaa, niin oon jotenkin solmussa ajatusteni kanssa. Tottakai osaan käyttäytyä, enkä tosiaankaan ottaisi koulukiusaamista puheeksi missään joulupöydässä tai lähtisi vihjailemaan ikäviä. Pelkään etten osaa olla luontevasti oma itseni edes perheeni kanssa jos hän on paikalla, siis luultavasti olisin jotenkin lukossa, tuppisuu. Vaikea selittää, mutta pää kelaa nyt vaan tätä samaa rataa, päällimmäisenä on ajatus että tuo ihminen vie mun joulufiilikseni. ap.
Itse en pystyisi olemaan samassa joulupöydässä yläaste-kiusaajani kanssa. Sen verran syvät arvet se jätti. Olen selvinnyt sen takia, ettei ole tarvinnut nähdä ko. ihmistä yläasteen jälkeen.
Sanoisin veljelle, että tulee ilman naisystäväänsä. En ainakaan itse kykenisi olemaan niin "aikuinen" että pystyisin käyttäytymään neutraalisti joulupöydässä, jossa pitäisi olla kaikilla hyvä ja rauhallinen olo.
Voihan veljesi esitellä naisystävänsä sinulle joskus myöhemmin, mikäli katsot, että pystyt siihen. Veli seurustelee hänen kanssaan, sinun ei tarvitse olla tekemisissä, mikäli et siihen kykene.
Kertoisin vanhemmilleni ja sisaruksilleni tilanteesta, en näkisi muuta vaihtoehtoa. Miksi uusi tuttavuus ylipäätään tulee perheenne joulupöytään?
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 14:00"]
MUTTA, sinuna kertoisin silti veljellesi, että yrität parhaasi sietää tätä ihmistä, mutta jos et onnistu niin ei veljesi ihmettele suotta. Näin ennen joulua se on parempi kertoa, kun paukauttaa suoraan vaikka joulupöydässä. Vanhemmillesi kertoisin myös, jos he osallistuvat joulun viettoon kanssanne. Ei siitä tarvitse isoa numeroa tehdä, kunhan vain ilmoitat että tämä on se ja se henkilö sitten...
[/quote]
Näin mäkin tekisin.
En tiedä tietääkö nainen, että olen se jota hän on kiusannut, epäilen että ei. Sama sukunimi veljelläni tietysti on kuin minulla nuorena, että siitä voisi päätellä. Veljeni on kuitenkin sen verran vanhempi että yläasteella ei olla oltu yhtäaikaa. ap.
Ehkä karman laki iskee nyt kiusaajaan ja sinä pääset kostamaan kiusaamisen!
Minä menisin samaan joulupöytään ja katsoisin miltä vaikuttaa nyt. Onko hän yhä edelleen sama hirviö vai onko kasvanut aikuiseksi ja kenties jopa pahoillaan tekosistaan. Jos on hirviö, häntä voi jatkossa vältellä, ja jos pahoillaan, niin sitten pikkuhiljaa välit varmasti olisi ok. Parhaimmaksi kaveriksi tuskin koskaan tulee. Ja jos et koskaan kertonut kenellekään, niin millaista se kiusaaminen oli? Tajusiko edes itsekään kiusaavansa?
Hyvin se menee, älä murehdi turhaan etukäteen.
Itse jouduin samankaltaiseen tilanteeseen työelämässä. Kahdenkeskiseen palaveriin saapui myyntiedustaja, jonka tunnistin ala-asteaikojen kiusaajakseni. Hän tunnisti minut heti, mutta minä en ollut häntä tuntevinani. Hän yritti kysellä minulta todella nolona, muistanko häntä. Sanoin, että en tosiaan muista. Hän vain vastasi siihen, että "se on kai hyvä" ja oli aivan tulipunainen kasvoiltaan. Ei muuten syntynyt kauppoja :) Kaiken kaikkiaan helpottava kokemus.
Mitäs elokuvasta tää olikaan? Se veronica mars näyttelijä oli ainakin siinä...
kiusasiko tyttö juuri sinua vai kaikkia ja miten? hän on voinut jopa unohtaa sinut ja vaikka näkisi ja kertoisit ei muista. näin tein joskus 20v että kerroin yhdelle että muistatko kun kiusasitte mua, ei muka muistanut mutta sainpa itse puhuttua suuni puhtaaksi ja se ei vaivannut minua enää, sen kenen kanssa en sopinut asiaa, inhoan vieläkin ja varmasti olen arka yms. mutta kiusaaja on itse aika ala-arvoinen vieläkin niin eipä mua haittaa. (isätön, allergia nyppyinen, lihava yms, varmaan siksi kiusasi muita)
Voisit ottaa joulupöydässä puheeksi, miten kiusaajasi "antoi" kaikille koulun pojille sekä huoltomiehille koulun vessassa. Naurat iloisesti ja sanot, et kyllä nuorena oltiin hulluja :))
Oletko edelleen se pieni yläasteen tyttö, jota kiusattiin, vai oletko jo kasvanut aikuiseksi? Nyt sinulla on hyvä mahdollisuus kasvaa ja jättää nuoruuden kokemukset taaksesi. Pyydä veljesi tyttöystävineen luoksesi kylään ja keskustelkaa ihan rauhallisesti siitä, mitä tapahtui vuosia sitten. Anteeksipyyntö ja -anto pudistaisivat ilmaa. Ei maistuisi sinunkaan suussasi jouluruoka karvaalta. Sinun kannattaa myös muistaa, että veljesi on hankkinut tyttöystävän itselleen, ei sinulle tai perheellenne.
Onpas herkullinen tilanne... Miksi ihmeessä et ole jo kertonut esim. äidillesi? Ettekö ole läheisiä? Nyt on aika avata suusi, hyvä ihminen. Itse puhuisin asiat selväksi perheeni kanssa ennen joulua. Veli voisi sitten itse päättää, haluaako tuoda naisen joulupöytään.
Toinen vaihtoehto on olla hiljaa, mennä pokkana illalliselle ja nauttia kun kiusaaja kiemurtelee. Sitten voit ystävällisesti mainita, että "Ai mutta mehän olimme samassa koulussa. Muistan sinut todella hyvin edelleen." :)
Tsemppiä! Älä ole enää uhri!! <3
Terveisin, toinen kiusattu
Ei varmasti ole mukavaa. Sinuna kertosin veljelleni asiasta, hän voisi sitten miettiä tuoko ylipäätään tätä tyttöystävää teidän joulupöytään, onko se edes tarpeellista jos suhde on melko nuori ja tuleeko edes kestämään. Harvemmin ne koulukiusaajat täysin muuttuvat.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 13:29"]
Sain tietää jokunen aika sitten, että veljeni on alkanut seurustella yläasteaikojen pahimman kiusaajani kanssa ja nyt aikovat osallistua myös perheemme yhteiseen jouluun. Ahdistaa jo etukäteen ihan järjettömästi, kun ajattelenkin että mun pitäisi vielä jutella tuon mulle niin paljon tuskaa tuottaneen ihmisen kanssa, saati istua samaan joulupöytään, lahjojenjakoon... :( Koko joulu tuntuu menevän pilalle, mietin oikeasti keksinkö jonkun tekosyyn ettei mun tarvi nähdä tuota ihmistä ollenkaan. Naista en ole tavannut kasvotusten aikuisiällä ja veljen tarkoitus on tuoda nainen nyt jouluna ensi kertaa "näytille" meille sisaruksille ja vanhemmillemme. Kukaan perheestämme ei tiedä kiusaamisesta, koskaan en ole kertonut siitä läheisille. Tuo nainen teki yläasteajoistani täyttä helvettiä ja jätti sellaiset henkiset arvet, että niistä on ollut todella vaikeaa toipua. Itsetunto edelleen nollissa ja nyt pitäisi oikein joulua viettää yhdessä. Oksettaa.
[/quote]ny on aika puhua asiat halki! Mitä hän sinulle teki?
Voih. Miksi on niin vaikeaa vain selvittää asiaa?? Ei sun ap kuulu suojella veljeäsi tosiasioilta. Minkäs sinä todellisuudelle voit. Nyt kerrot veljellesi mistä tämän naisen tiedät. Annat naiselle mahdollisuuden ottaa vastuu teoistaan ja hyvittää ne. i niitä tekemättömäski saa, mutta jos et pysty koskaan antamaan anteeksi, elät edelleen sitä samaa kiusaamis-todellisuutta menneisyydessä. Ehkä se nainen on muttunut, elämä monesti opettaa kovalla kädellä. Ehkä hän ei ole ymmärtänyt kuinka vakavat seuraukset hänen teoillaan on ollut? Nämä kosto-ja muu säätö on silkkaa sontaa, en tajua kuka haluaa täyttää elämänsä sellaisella. JOs nainen ei ole valmis kohtaamaan asiaa, on hyvä että veljesi tietää millaisen ihmisen kanssa on tekemisissä. Jos taas pystyy, voit sinäkin saada vapautuksen menneistä painajaisista. lämä voi oikeasti muuttua paljon, jos vain uskaltaa kohdata ne kiepät asiat. Puhun kokemuksesta. Ja joulu on mitä parhain aika myös anteeksiannolle. Ole sinä se viisas joka on valmis hyvään vaikka on itse kokenut pahaa. Se on paisti hieno esimerkki myös sinun (ja ehkä muidenkin) elämää mullistava teko. Rohkeutta!
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 13:36"]
Kerro veljellesi ensimmäisenä. Sano, että nyt on valittava joko se nainen tai sinä, mutta molemmat ette samaan joulupöytään mahdu.
[/quote] höpö höpö.
Hei
Muista, että vain sinä itse pilaat joulusi. Jo nyt etukäteen olet päättänyt, että se että entinen kiusaajasi tulee samaan pöytään, on pilaava joulusi. NYT tällä hetkellä, sinä teet ajatuksillasi itsellesi hallaa.
Sinä annat edelleenkin kaiken vallan tunteillesi tuolle naiselle.
Sinun päässäsi syntyy ajatus siitä, että sinulla on kamalaa.
Niin kauan kuin ajattelet, että se nainen pilaa joulusi, niin kauan hänellä on sinuun valta.
Hän teki ne asiat vuosia sitten. Etkö sinä voisi jo kasvaa aikuiseksi? Ei sinun tarvitse unohtaa, mutta oman itsesi vuoksesi kannattaisi antaa anteeksi eli sinun ryhtyä olemaan oman elämäsi herra.
Voisit hyvin etukäteen olla yhteydessä sekä veljeesi että tähän tyttöystävään. Kertoa, että sinulle tuottaa vieläkin vaikeuksia hyväksyä sitä, mitä sinulle silloin tapahtui. Jos haluat päästä tilanteen yli, annat joko hiljaa mielessäsi tytölle anteeksi ja/tai kerrot tytölle, miten paljon pahaa mieltä hän aiheutti.
Pitäisin kyllä hyvin lapsellisena ja ikävänä sellaista käytöstä, että alkaisit vittuilemaan joulupöydässä. Silloin kyllä pilaat muiden joulun ja sitä mukaa aivan varmasti oman joulusi.
Pöyristyttävä oli jonkun ehdotus, että veljen pitäisi valita sinun ja tyttöystävän välillä. Ihmiset muuttuvat. Etkö sinäkin voisi jo muuttaa ajatteluasi?