Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitkä ruuat oli teillä tavallisia arkiruokia, kun olit pieni. Mitä muistat

Vierailija
15.12.2007 |

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavin siella poikaystavani kanssa ja tiedan ajankohdan tarkkaan koska erosin miehestani sina kesana :) ja Carrolls oli eka hampurilaisravintola jossa olin kaynyt.

Mun aiti osasi tehda makaronilaatikkoa niin etta laittoi raa' at makaroonit, ruskistetut jauhelihat + sipulit, ja paljon munamaitoa. Ja aina makaroonit kypsyivat ihan sopivasti ettei jaanyt ylimaaraista maitoa eika tullut liian kuivaa. Eika ikina katsonut mistaan reseptista vaan ihan arviolta laittoi.

Vierailija
2/43 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskisoossi ja keitetyt perunat

Muussi ja läskisoossi

Valkokastike munilla ja keitetyt perunat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

perunat ja ruskeakastike

silakkalaatikko

lihalaatikko

uunipuuroo

perunasoppa

papusoppa

kalasoppa

lanttulaatikko

savusilakat

ryynimakkara

verilätyt

Vierailija
4/43 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

-keitot

(kala, makkara, siskonmakkara, herne, minestrone, kana...)

-sianlihakastike

-sipattikastike

-naudan palapaisti

-porsaankyljykset

-uunilahna

-silkkapihvit

-muitakin kalaruokia naapurin/ oman kalasaaliin mukaan

-uunimakkara

-risotot (jauheliha, makkara)

-seiti joko pannulla tai uunissa paistaen

-jauhelihapullat,-pihvit

Äitini (ja me lapset) taidettiin tehdä aika monipuolisesti ruokaa. Nykyisin syön huomattavasti yksipuolisemmin. Äitini teki perhepäivähoitajana myös hoitolapsilleen kaikkia näitä ruokia. Ja usein lettuja jälkiruuaksi tai sitten köyhiä ritareita.

Vierailija
5/43 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verilätyt + puolukkahillo

Makaronilaatikko

Läskisoosi + muusi

Porsaan kyljykset

Makkara- tai lihakeitto

Lihapullat/jauhelihapihvit

Broilerinkoivet

Lauantai-illalla aina pitsaa.

Olen vuosimallia 1977

Vierailija
6/43 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesälomalla saattoi äiti repäistä ja saatiin jauhelihapihviä tai makkaraa. Tai teki jopa pizzan. Leivän päällä oli lauantaita ja ei koskaan kahta sorttia. Tämä siis vuosina 81-88. (muistan tuolta vuodesta 1981 ruuista jo jotain) Yllättäin tuossa 80-luvun lopussa alkoi ruokapolitiikka muuttua: oli limua aina kaapissa, kalliita suolalihoja sai syödä vaikka koko paketin putkeen ilman leipää, kallista pihviä, jätskiä pakastin täynnä jne. Ei oltu enää köyhiä ja kipeitä. Vanhempani ovat köyhistä oloista ja aloittaneet nollasta, nykyään varakkaita. Alkuvuosina olivat nuukia tottumuksesta ja halusivat maksella lainat pois.

Vierailija
7/43 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

makaroonivelli tuli mieleen

Vierailija
8/43 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi kammotus oli ryynimakkarat muusin kera, makkara- ja lihakeitot, verilätyt, sienipihvit, makaronilaatikko, liha- ja maksakastikkeet jne " vanhanajan ruuat" , lihapiirakoitakin äiti joskus teki.

Vierailija
9/43 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihakastike, nakkikeitto, maksalaatikko. Perunaa suosittiin paljon. Suurtalousemännän keittiössä oli aika hyvä perusruokamenu. :)

Vierailija
10/43 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä syötiin stroganoffia, paistettuja muikkuja, verilettuja, maksapihvejä, kaalikääryleitä yms. ja niiden kanssa yleensä ruskeaa kastiketta ja perunamuusia tai keitettyjä perunoita. Lasuuden herkkuruokani oli kesäkeitto ja kaalilaatikko.

Vierailija
11/43 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

keitettyjä kuoriperunoita.

Vierailija
12/43 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hernekeitto, makaroonilaatikko, kala- ja jauhelihakeitto... Ja jälkkäriksi oli usein marjakiisseliä, johon äiti oli upottanut piparin. :)

Mummolassa saatiin AINA taivaallista riisipuuroa mansikka- tai lakkakiisselillä ja papan pyytämiä ja paistamia silakoita. Niistä antaisin nyt aika paljon, jos vielä saisin maistaa. *Lähettää papalle terveisiä yläkertaan* ;)

Jostain syystä kanasta ei muuten enää nykyään saa niin hyvää kuin se oli silloin lapsena. Vai johtuuko se vain siitä, että pyhäruoan sijaan se on nykyisin arkiruokaa?

Vierailija
13/43 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka saatoin unohtaa - makaroonivelli! Mun ja äidin yhteinen himoke. Olen yrittänyt opettaa omia lapsianikin syömään sitä, mutta ei uppoa. Vaikka muuten kyllä makarooni on pop. Outoja lapsia.

Vierailija
14/43 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihakastike, porsaan kyljykset, siskonmakkarakeitto

Vierailija
15/43 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sunnuntaina aina joko köyhiä ritareita tai pannukakkua jälkkärinä.

Helmivelli ja makaroonivelli täälläkin,ne on sellaisia mitä en oo itse aikuisena koskaan tehnyt,kuten en myöskään jauhemaksapihvejä,täysmaksapihvejä,hernesoppaa isoilla läskin paloilla ja isoilla porkkanan paloilla,suikalelihakastike+keitetyt perunat,pakasteseistä kalasoppaa,oikeaa kanaviillokkia...

Vierailija
16/43 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse oon synyt 1979 mutta ekan pizzan söin joskus -90 koulureissussa ja hampurilaisen ekan vasta 1997... meidän pikkupaikkakunnalla ei tollasia saanut ja silloin kun mentiin johonkin niin ei sitä " osannut" käydä mäkkärissä tmv :D

Lasagne tuli koulun ruokalistalle vuonna -89 ja mulla meni 2 VUOTTA vakuuttaa äidilleni,et se on ihan oikeaa RUOKAA :D:D nykyisin se on mun äidin lempparia :)

Vierailija
17/43 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

maitopottu (tavallaan kuin huonosti muussattua perunamuusia ja perunavelliä)

Vierailija
18/43 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

-itse tehty hernekeitto, maksalaatikko, verilätyt

-kanaruoka oli kanasta valmistettu, ei broilerista

-kesäkeitto

-uunikalaa (haukea, lahnaa) tai paistettuja silakoita oli usein

Vierailija
19/43 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1980 ja me kävimme jo 1980-luvulla säännöllisesti raflassa pizzalla ja jopa kiinalaisessa. Asuimme parin tunnin päässä pk-seudusta pienessä kaupungissa. Lasagnea äiti on tehnyt aina, kävimme vuonna 1988 peräti ulkomailla asti sitä syömässä alkuperämaassaan. Ihan duunareita vanhemmat mulla, mutta ihan ajan tasalla ruokien kanssa. Meksikolaistakin syötiin kauan ennen näitä kaupan valmistuotteita.

Vierailija
20/43 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pizzeriat yleistyivät 90-luvulla. Joten ei mitenkään outoa, jos 80-luvulla ei vielä ole noihin tutustunut pienellä paikkakunnalla. Lasagnekin tuli tosiaan kouluruokailuun vasta 80-90-lukujen taitteessba.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan