Miksi pitää rakentaa omille tuloille liian kallis ja iso talo?
Kaveripariskunta joilla 1 lapsi, miehen tulot 29 000e/vuodessa, vaimon 25 000e/vuodessa, rakennuttaa 50 000e tontille 250 neliön talon kivestä, ja budjetti on 280 000e. Järjetöntä. Budjetti 330 000e! Ja ei, en ole YHTÄÄN kateellinen tulevasta velkavankeudesta, meillä on omaakin velkavankeutta 110 000e ja 100 neliön talo, siinäkin on maksettavaa ja siivottavaa yllin kyllin. En vain ymmärrä miksi pitää elää yli varojensa ja pistää homma noin isolleen.
Kommentit (41)
En vain voi uskoa moista, jotain rajaa. Sitä paitsi jos teillä on noin kuspäisiä kavereita, niin ette tekään mitään järjenjättiläisiä voi olla.
P.S. Mulle on ihan sama minkä kokoisia tönöjä jengi rakentaa, sillä en itse tule siinä asumaan oli se sitten iso tai pieni. Meillä on meille sopivan kokoinen asunto.
Eli teillä ei näytä sellaista olevan, joten miksi vastaat tähän ketjuun?
tontti maksoi 20000 ja talo 180000e. 105neliöö. ei mitään ylihulppeaa vaan sitä mihin rahkeet riittää, ja ei ylimääräisiä neliöitä. Lapsia on 2 eikä tule enempää.
Siis mä tiedän kaupungin vuokrakaksiossa asuvan henkilön, jolla on yli 100 000 auto!!!! Mikäs kontrasti se on?
Toiset käyttää rahansa mieluummin asumiseen ja toiset taas autoon.
Kyllä mä mieluummin valitsisin -95 Carinan ja uuden talon, kun upean auton ja rupusen kämpän.
Jos vertaat heitä omaan perheeseesi, tiedätkö myös heidän menonsa? Esim. auton maksut ovat varmasti aika paljon halvemmat kuin teillä, jos heillä siis tuo Carina.
sairastaa masennusta ja perheen rouva on keskituloinen.
Ihan järjetöntä touhua minun mielestäni. Sitten pitää joka asiasta pihistää tappiin saakka, syödä pelkkää makaronia ja kaurapuuroa, ja ajaa 1980-luvun lopun hondalla. Nainen on pikkupomo, mutta uusia vaatteita ei ole varaa ostaa, kuten ei mitään muutakaan. Järki hoi!
Vierailija:
5. huom! Yhtälösi ei oikein toimi. Siis paljonko ovat kuukausitulonne nettona ja paljonko olette käyttäneet asumiseen (lainanlyhennys, lämmitys, vesi ym) yhteensä kuukaudessa, jotta lainanne olisi lyhentynyt noin paljon 5 vuodessa?
tietenkin yhtälö toimii. Minä en missään sanonut, että olisimme ottaneet koko budjetin pankkilainaa. Päinvastoin, sanoin että rakensimme hitaasti, omalla työllä ja ehdimme rakennusaikana tienata suuren osan kuluista joten lainaa ei tarvinnut ottaa. Ja osa on tosiaan saatu myös ennakkoperintönä, vaikkakin aika vähän. Lainaa oli alunperinkin vain 70000.
t viitonen
ps (joku muu kyseli, mihin tuota neliömäärää tarvitaan. Oikea vastaus on, ettei mihinkään. Mutta näin kalliilla toneilla (100 000 euroa noin 900 neliötä) on pähkähullua rakentaa vähemmän kuin tontille SAISI rakentaa.
ps (joku muu kyseli, mihin tuota neliömäärää tarvitaan. Oikea vastaus on, ettei mihinkään. Mutta näin kalliilla toneilla (100 000 euroa noin 900 neliötä) on pähkähullua rakentaa vähemmän kuin tontille SAISI rakentaa.
ja pähkähullua se olisi tämän laskelman takia: Kun tämmöiselle 100 000 euron tontille rakentaa sen täyden rakennusoikeuden mukaisen 200 neliön asunnon, rakennuskulut ovat noin 200 000 (hyvillä materiaaleilla) ja siitä saa myydessä tällä alueella noin 550000 euroa. Siis voittoa noin 250 000e.
Satakuntaneliötä pienemmän talon rakennuskulut eivät pienenisi kuin noin 50 000 euroa. Talon myyntihinta kuitenkin pienenisi ainakin 200 000 euroa ja jos/kun lama tulee, vielä enemmän (koska rahat loppuu juuri siltä väeltä, jolla nytkään ei ole tuon enempää - rikkailta ei lopu niin äkkiä.) Jolloin myyntivoitto pienenisi yli puolella noin sataan euroon.
Tässä se selitys ja se on ihan totuus. Sama laskelma ei tietenkään päde jossain maaseudulla, missä sekä tonttien että talojen hinnat ovat joka tapauksessa halpoja
Ajatuksena on, että myymme asunnon ehkä noin 10-15 vuoden kuluttua ja kuittaamme myyntihinnalla asunnon velan pois. Lapsien pitäisi silloin olla jo muuttanut pois kotoa ja voimme miehen kanssa muttaa johonkin pienempään. Siksi otettiin tosi pitkä, niin pitkä kuin kehdattiin, asuntolaina ja näin saadaan yksittäinen lyhennyserä pieneksi. Silti elellään vaan toisen palkalla, toisen palkka menee kokonaan velkoihin. Mutta nyt elellään paras elämämme aika hulppeasti. :)
Vierailija:
Jolloin myyntivoitto pienenisi yli puolella noin sataan euroon.
eli hiukan naiivia kuvitella, että AINA ja kaikissa tilanteissa saisi myyntivoittoa jos myisi. On tilanteita ollut ennenkin, joissa taloja on myyty tappiolla tai oltu iloisia jos omansa saa pois.
mutta ei ne NÄIN paljon laske ne hinnat. Ei ainakaan kävelymatkan päässä ison kaupungin keskustasta, missä me asutaan.
Tätä samaa olen ap:n kanssa ihmetellyt. Meillä kanssa ystäväpariskunta laittoi aivan käsittämättömän summan, melkein 400 000 eeroa ihan perusomakotitaloon. Neliöitäkin vain 150 eikä mitään erityistä luksusta. Kaupan päälle saivat vielä muutaman törkeän rakennusvirheen, joita nyt on tässä ensimmäinen vuosi sitten korjailtu. Tonttikin on ihan samaa kokoa kuin kaupungin pienet vuokratontit. Ihastuivat vain paikkaan.
Tuloja tällä perheellä on saman verran kuin meillä eli käytännössä toisen palkka menee kokonaan lainaan. Jokainen toki laittaa rahansa, mihin tahtoo, mutta silti en voi olla ihmettelemättä. Mä en saisi öitäni nukuttua, kun miettisin mitä tapahtuu, jos toinen saakin kenkää, sairastuu tms. Ja jos joku nyt tähän toteaa, että sitten vain myyvät talon pois, niin eipä sekään varmaan auta. Eivät kyllä koskaan tule saamaan siitä rahojaan pois. Ei kukaan muu varmasti ole niin hölmö, että maksaa 400 000 jostain, minkä saa vierestä lähes puolet halvemmalla.
Vierailija:
mutta ei ne NÄIN paljon laske ne hinnat. Ei ainakaan kävelymatkan päässä ison kaupungin keskustasta, missä me asutaan.
jollei käy niin kuin 12 vuotta sitten, jolloin asuntojen arvot olivat n. 50% viiden vuoden takaisesta arvosta. Ostimme kolmion 1990 n.100.000 eurolla ja myimme sen 1996 vähän yli 50.000 eurolla. Toisaalta, ostimme tuolloin Helsingin keskustasta kolmion 110.000 eurolla ja nyt sen arvo on n. 350.000 euroa.
Nämä nousut ja laskut nähtyäni en enää luota minkäänlaisiin myyntivoittoihin sellaisessa tilanteessa, jossa asunto on " pakko" myydä lyhyellä aikataululla eron, kuoleman tai paikkakunnalta muuton takia.
Taloja rakentamalla tienaa tosi hyvin. Kun pystyy 2 vuotta kitkuttelemaan, niin sitten voi myydä talon hyvällä voitolla ja aloittaa uuden rakentaminen. Tämä pätee tietysti vain kasvukeskuksissa. Kuulemma 3. rakentamasi talo on ilmainen!
joten siinä ajassa korot vaihtelee moneen kertaan, myös asuntojen arvot todennäköisesti nousevat ja laskevat.
Onhan se toki hölmöä, jos kaikki rahat menee lyhennyksiin, eikä matkailuun tai muuhun mukavaan jää mitään, toisaalta lapset ehkä kiittävät vielä joskus, kun saavat hulppean talon perintönä, mitä vanhemmat ovat niska limassa koko elämänsä maksaneet...
Jää vielä varmasti varaa maailmanympärysmatkaankin. :) Ja tuolloin ollaan vielä työiässä, sillä lainamme loppuu 65:na ja siihen asti ei sitä aiota venyyttää penniä. Lihoiksi vaan heti kun on hyvä nousu hinnoissa menossa.
Vierailija:
Taloja rakentamalla tienaa tosi hyvin. Kun pystyy 2 vuotta kitkuttelemaan, niin sitten voi myydä talon hyvällä voitolla ja aloittaa uuden rakentaminen. Tämä pätee tietysti vain kasvukeskuksissa. Kuulemma 3. rakentamasi talo on ilmainen!
Mutta kun on näitä tapauksia, jotka ostaa niitä toisten halvalla rakentamia ihan sikahintaan. Sitä mä en voi tajuta. Tyhmä ei ole se, joka pyytää, vaan se joka maksaa.
Eikä siinä vielä kaikki; Emäntä hoputti kaikki saunaan, kun sauna ei saanut yhtään odottaa kun vie sähköä se vuolukivikiuas. Ja kaikenhuippu, ne oli tuparit, ja pöydällä oli syötävistä lasku josta oli ympyröity yhteiset, ja jaettuna summa, että piti osallistua syötäviin. Hei haloo, ne oli TUPARIT, ei nyyttärit!
Mä en edes KEHTAISI sanoa noita lämmönsäästö- ja vedensäästöjuttuja ääneen sellaisessa talossa, vaan pitäisin suuni kiinni.