Mitä sinulle tulee mieleen ensimmäiseksi, kun kuulet jonkun ihmisen olevan perhepäivähoitaja?
.
Kommentit (30)
tulee mieleen jostain kumman syystä vaikka arvokasta työtä pph:n työ on
Lapset kai päiväunilla mut mua ärsyttää kun ramppaa tupakalla koko ajan.
Raskas, vastuullinen ja yksinäinen työ. Soisin heille enemmän arvostusta ja lisää palkkaa.
Monen pienen lapsen kanssa yksin touhuaminen on varmasti aika raskasta.
Pitää kotona olemisesta. On joko eläkeikää lähestyvä (tunnen monta vanhempaa pph:a, siitä tuo mielikuva) tai itse pienten lasten tai koululaisten äiti joka haluaa olla kotona kun lapset tulevat kotiin eskarista tai koulusta. Miehellä varmaan hyvät tulot, silllä tuo työ on huonosti palkattua... Tunnen itse ainoastaan mielestäni hyviä ja luotettavia hoitajia, joten minulla on positiivinen mielikuva tuosta ammatista.
raskasta ja tärkeää työtä aivan liian pienellä palkalla. Työajat ja vastuu pitkä eikä tosiaan tule mieleen mikään työn vieroksunta, sillä kyllä neljän pienen lapsen hoito voi olla aika rankkaa, etenkin jos sitä tekee 10 tuntia vuorokaudessa + siivoukset ja ruoan hankinta ja -laitto päälle.
Hoitajia on erilaisia mutta jos joku hoitaja on lämmin ja ammattitaitoinen, on hän kultaakin arvokkaampi. Hoitajan vaikutus lapseen on niin suuri mm. itsetunnon ja aloitteellisuuden kehitykselle, onhan lapsi valtaosan hereilläoloajastaan hoitopaikassa, ainakin arkena.
Minulla on tällä hetkellä (ollut nyt 6kk ajan samat lapset) hoitolapsina 2v tyttö, tasan vuoden ikäinen tyttö, 1v 8kk poika, 3v tyttö ja lisäksi 10 pvä/kk 2v tyttö.
Ensimmäinen lapsi tulee aamulla 6 aikaan ja viimeinen lähtee 16.30-17.15. Ylityökorvauksia ei tunneta, vaan niitä saa joskus pitää vapaana (jos saa...)
Teen kahdenlaiset ruuat, johtuen kahdesta allergialapsesta. Joka ilta OMALLA AJALLA puunaan kodin siihen kuntoon, että lapset voi taas aamulla tulla (=vessan pesu, imurointi, mikrokuituliinalla tasot & lattiat, keittiön lattian pesu, 2x vkossa pyyhkeiden ja petivaatteiden pesu)
Opetan potalle, puhallan pipiin, puen-riisun-puen-riisun, pidän sylissä, pelaan, leikin, laulan, loruilen, vaihdan vaippaa ja annan astmalääkettä.
Tästä kaikesta saan palkkaa 1490€
Toisaalta, nautin lasten seurasta ja ennemmin työskentelen yksin kuin menen akkalauman sorsittavaksi johonkin päiväkotiin.
Valittaa en halua, tämä on mukavaa työtä. Mutta että työtä vieroksuva :O
.. mutta ah, miten rakkaita ihmisiä! Jaksaa vahtia meidänkin lapsia (sillä pienelläkin palkalla), että saan opiskeltua ja mies käytyä töissä! Ilman hoitajaa en valmistuisi ikinä!!!!!
Rankkaa työtä ja yksinäistä työtä,sekä todella vastuullista. Siinä pitää tulla toimeen monenlaisten lasten ja vanhempien kanssa.
Ja palkkaa heille pitäisi maksaa PALJON enemmän,kuin mitä he nyt saavat.
en nyt tietoisesti ajattele yhtään mitään.
Mutta jos jotain pitää sanoa, niin pidän häntä ihmisenä, joka viihtyy kotona ja tykkää lapsista ja arkielämästä. Hän ei rasitu metelistä eikä kaaoksesta eikä lasten vaatimuksista. Hän tuskin on kunnianhimoinen.
Mitä itse työhön tulee, niin elämä on täynnä valintoja. Ilman pidempää opiskelua päädyt siivoamaan, kaupan kassalle tai perhepäivähoitajaksi. Ei tuo pph ole sen huonompi vaihtoehto.
.. joka ei päässyt/halunnut(?) eläkkeelle, vaikka olikin jo aivan liian sairas työhönsä!! Ei ollut mukavaa katseltavaa.
Itse en viihtynyt lapsena päiväkodissa, se suuri ja hälyisä ryhmä (70-luvulla; entäs NYT?!) ahdisti. Lisäksi aina oli päällä joku flunssa-aalto. Kukaan täti ei ehtinyt luoda henkilökohtaista kontaktia, olimme kuin tehotuotettuja kanoja.
Olin onneni kukkuloilla kun sain olla Pirkko-tädin kotona hoidossa. Hän laittoi hyvää ruokaa, oli mukava ja askarteli, luki, retkeili ja ulkoili meidän kanssamme. Meitä lapsia oli 4 (plus muut lapset puistossa).
Tuollaista kodinomaista hoitopaikkaa haen omillekin lapsilleni...
Itse olen alalla (LTO), mutta omien lasten ollessa pieniä, voi samaa työtä tehdä kotona. En tee palkan takia (500e/lapsi ei juhlita...), mutta kiva, kun on jotain tekemistä. Päiväkotiin tuskin palaan, ennenkuin kuopuskin on koulussa...Ja lösähtähtänyt tuskin olen:)
... pullantuoksuinen täti :-) Raskaahko työ ja liian pieni palkka. Kiva kun joku vielä avaa kotinsa ovet muiden lapsille hoitopaikaksi.
Tulee mieleen minua hoitaneet perhepäivähoitajat: tekevät jotain duunia paremman puutteessa. Eivät ole jaksaneet kouluja käydä, oma perhe ehkä perustettu varhain. Oman lapsen suosiminen hoitolapsien kustannuksella. Ei olla kiinnostuneita siitä, miten kyseistä työtä tehdään hyvin. (Tosin muunkin yhteiskunnan mielestä työ on "helppoa" ja sitä voi tehdä "kuka tahansa").
Kysyit siis mitä tulee mieleen ja nuo minulle tosiaan tulee ekana mieleen.
Puuhaa riittää aamuseitsemästä iltaviiteen. Hoidossa isoja lapsia, jotka eivät päikkäreitä nuku sekä 2 vaippaikäistä. Tämä on harvinaista herkkua, että olen koneella, sillä kaikki hoitolapset ovat poissa mahataudin takia. Ja olen muuten aktiivinen urheilija, ay-ihminen, omien kouluikäisten lasten harrastuksissa puuhatätinä hyörivä ikiliikkuja :)
Musta ei olisi siihen hommaan. nytkin kahden alle 2v. kanssa on päivät täynnä työtä, saati sitten, että niitä olisi muutama vastaavan ikäinen lisäksi... eeeei ikinä!! Tai sit lääkityksen pitäis olla tosi kohdallaan=)
Mutta jokatapauksessa arvostan työtä=)
t: itsekin pienennä pph:lla ollut, päiväkodissa olin kerran pari pv. ja se riitti!
ihminen. Pienellä palkalla tekevät, työtä jota arvostan suuresti. Harmi vaan, ettei nykyään ihmiset ala enää perhepäivähoitajiksi. Luin juuri tästä aiheesta pitkän artikkelin ja harmittelin sitä. Palkkaus on huono, ja työtä paljon.
Palkat siis korkeammiksi.
Tunnen niin monta pph:aa, jotka itsekin sanovat olevansa elämänsä vaälivaiheessa. Omat lapset pieniä ja haluavat hoitaa heitä kotona. Tekevät tavallaan töitäkin, muttei sitäkään kunnolla, koska palkka on surkea. Kukaan heistä ei näe itseään pph:na vielä viiden vuoden päästä.
En tiedä mistä se tulee ensimmäisenä mieleen.
Tunnen monia eri-ikäisiä ja eri tyylisiä pph:ja