*^*LOMAkuisten höpinää ennen joulua*^*
Ajattelin uuden pinon laittaa kun kerran mennään jo 4 sivulla...
Joten helpompi muistaa mitä on jo lukenut ja mitä ei,toivottavasti muillekkin sopii uusi pino.
Meillä käytiin tänään hakemassa vihdoin ja viimein Joelille 1v rokotus,vaikka tuon onkin jo 1v1½kk ikäinen,mutta aikaisemmin ollut aina vaan kipeä.
Vihdoin ja viimein vaikuttaisi olevan ok pojan vointi.
Muuten ei mitään uutta eikä ihmeellistä.
M@@.Vi
Kommentit (24)
Meilläkin meni sitten sairastamiseksi, viikonloppuna nousi mystinen korkea kuume jolle ei ole löytynyt selitystä. Vauvarokkoa epäiltiin mutta ei ole ollut ihottumaa edes nyt kuumeen laskettua. Lääkärissä käytiin ja todettin lähinnä ettei ole angiina. Mikä lie ollut. Voimat se vei pikkuneidiltä välillä aika lailla, mutta kummasti sitä sitten heti kuumeen laskettua taas riehuttiin melkein entiseen malliin. On kyllä ollut aika koettelevaa, kun on ollut yksi pieni takiainen kiinni vielä normaalia enemmän. Ja kun öisinkin on heräilty, niin siinä on sitten vanhemmatkin olleet aika venttejä. Nyt siis toivottavasti parempaan suuntaan.
Silvain oli miehensä kanssa saanut unikoulun menestyksellä taaperolleen vedetyksi, onnea vain. Kyllä se kannattaa. Meillä on nyt mennyt vähän aiemmat saavutukset sekaisin kun sairaalle lapselle tuli sitten yölläkin annettua tissiä kun tuntui kohtuuttomalta huudattaa kuumeista rassua. Nyt yritetään sitten taas palata normaalijärjestykseen tässäkin asiassa.
Onnimanni kyseli onko kovaa tahtoa ilmennyt näissä pikkuisissa. No, onhan sitä aina välillä, mutta meillä nyt yleensä saa vielä äitikin auttaa syömisessä ja muissa toimissa. Mutta kyllä huomattavasti enemmän tahdon ilmauksia ja kaikenlaisia omia keksintöjä on ilmennyt. Kiukku on kova kun ei saa tahtoaan lävitse, tai jos äiti sieppaa kainaloon ja vie jonnekin minne ei ollut menossa. Kyllähän se ottaa päähän!! Tänään illalla meinasi minulla jo hermot mennä kun mikään iltaruoka ei kelvannut ja vaan juostiin eestaas ja riisuttiin sukkia jalasta, leviteltiin kaikkia tavaroita ympäri ja kiukuteltiin ihan kaikesta, ja tehtiin just tasan kaikkea mikä on kielletty, kuten kiskottiin roskapussia roskiksesta yms. kivaa. No, nyt neiti nukahti mutta itsekin olen aika kanttu vei.
Menen vielä hetkeksi miehen seuraksi sohvalle köllöttämään, palaillaan
taas!
t. Sirita ja neiti
Taas tuntuu,et on ikuisuus ku on viimex kirjotellu kuulumisia...Kertoo varmaan jotain että meinas olla äsken sisäänkirjautuessa salasana hiukan hakusessa...olin sen näemmä vaihtanu joskus...=)!
Mutta mutta...Silvainille isot onnittelut hyvin sujuneesta unikoulusta=)! Tekee kyllä ihmeitä ku saa nukkua=)!
Onnimanni kyseli temperamentista...Täältä löytyy ipana joka nykyään on yhtä tulta ja tappuraa!!! Mä en oikeesti käsitä mihin on hävinny yhtäkkiä se äipän rauhallinen pikkumies...??? Ja syödessä on piru merrassa jos satun koskeenkin hänen lusikkaansa,voi mikä huuto siitä syntyy!! Auttaa tosin saa...vielä...=)!
M@@vin lapset rupee onnex jo kans tervehtyyn,hyvä hyvä=)!
Juomisesta oli jotain juttua...Meillä menee ruoan kanssa lähinnä vettä (jonka täytyy olla kylmää!!) ja sitte oon antanu pari kertaa päivässä vielä pullollisen maitoa ja joskus saattaa ottaa maitoa ihan muutenkin esim. ku aikuiset on kahveella tmv. ni hörppii lasista *mammaa*. Tuttipullosta ei juo ite mutta lasista/mukista koittaa ite hörppiä...
Neuvolantädistä...Meillä pojan tätsy on palttiarallaa vähän päälle parikymppinen lapseton nainen ja täytyy kyllä sanoo,että mä oon kaikki neuvot ja niksit kyllä saanu jostain ihan muualta ku sieltä...!
1v-neuvolassa ei oikein mitään uutta tullu mulle ku mitat ja se tätsy oli hiukan jopa pettynyt ku poika ei osannu rakentaa palikoista tornia...pitäiskö jo osata??? Mä en vaan tiedä...
Tyyny meillä on pojalla ollu jo toooooosi pitkään,en edes itseasiassa muista koska se otettiin käyttöön...sellanen littana vauva-tyyny meillä on,mutta eipä se oo ku lähinnä " koriste" siellä sängyssä ku pikkumies pyörii niin kovin ettei tyynyllä oikein oo mitään merkitystä=)!
Sänkynä meillä myös edelleen pinnis,olis varmaan joskus kesällä vasta tarkotus siirtää jatkettavaan,tai riippuu tietty siitä et koska oppii kiipeemään tuolta pois...=)!
Joulua oon saanu jo hiukan laitettua, kortit on jo postissa, lahjat lähes hankittu, siivous alotettu=) ja jouluvalotkin laitettu paikoilleen. Ostin tässä yx päivä Jyskistä muovikuusen ku päätin etten siivoo neulasia (edullinen oli, 10¿ ja 180cmkorkee),no isäntä mulle siitä sitte " hiukan" räpätti että tartteeko tollasiin tuhlata ku omasta mettästä sais kuusia...ja pirulainen pääsi vielä kuittaan mulle niistä neulasista ku muutama MUOVI-neulanen tippu kuusesta sitä kootessa...=)!
Meillä ollaan ny viimonen viikko oltu lentsun kourissa ja nyt tuntuu että poitsulla on tullu kauhee köhä,plääh...Jos ei perjantaihin mennessä oo helpottunu ni taidanpa käyttää sitä ukkelia tk:ssa ihan varoix ettei oo korvissa/keuhkoissa tulehduksia. Kuumetta ei tosin oo,mutta sitä per***een kärttysyyttä!!! Se on siis aivan mahdotonta! Ku missään ei oo hyvä olla...ei viihdy sylissä, ei lattialla, ei tuolilla, ei sohvalla...äiti ei saa kadota sekunniksikaan näkyvistä...*huoh* ja kun tää on siis totaalisen outoa meillä!
Vielä viikko sitte poika viihty leikeissäänkin ihan hienosti joskus jopa 10min,mut nyt on ihan mahdotonta leikkiä edes äiteen/jonkun muun kanssa tai yksinään...Jospa se tästä...!
Onko muuten muita LoMakuisia ketä vielä ei kävele??
Meillä edelleen kontataan kovaa, kiipeillään joka paikkaan ja tukee vasten mennään kovinkin vauhdilla,mutta ei itekseen. Mä oon kyllä itekin lähteny " vasta" 1v5kk ikäsenä käveleen...
Mites tein lapsosilla on hampaita?
Janilla pukkas kaikki kulmahampaat kahden vkon sisällä läpi ja nyt onkin jo 13 hammasta,onnex tuli suht kivuttomasti=)!
Mitähän muuta...ei muista,mut eiköhän tässäkin ollu jo tarinaa kerrakseen=)!
Tiitiäinen78 ja Jani (melkein 1v1kk=)!)
Tiitiäinen kyseli hampaista niin tällä hetkellä Joelilla on 12 hammasta ja lisää pukkaa hetkellä millä hyvänsä.
Kuolaa valuu taas kuten pikkuvauvana ja muutenkin on syödessään kiukkuinen.
Ikenistä pullottaa 3 kohtaa edelleen...
Omasta tahdosta on ollu puhe ja itse syömisestä myös.
Meillä on kanssa molemmat pojat niin viimeisen päälle itsepäisiä että siitä on ollu isommalle ihan mielettömästi haittaa...
Jopa käy uudelleen eskaria sen takia että koulun opettajien kanssa viime vuonna tuli niin kovat yhteen otot ja ei uskonu sekä karkaili koululta kun ei saanut tehdä oman halunsa mukaan.
Pikkumies näyttäis olevan hiukka samaa luokkaa, jos ei jo pahempi mitä isoveli tuossa iässä.
Syömisessä ei ole saanut nyt eilen eikä tänään äiti edes auttaa saati pitää lautasesta kiinni!
Se että otan lautasesta kiinni on se viimeinen niitti totaaliseen huuto konserttiin ja riehumiseen pöydässä.
Isi saa auttaa kunhan se tapahtuu todella nopeesti :D
Yllättävän siististi syö verrattuna toisiin lapsiin tuon ikäisenä.
Meillä oli mies aamusta vanhemman neidin palaverissa ja saatiin huonoja/helpottavia uutisia.
Huonona uutisena se että vanhempi neiti ei pääse varmaankaan kolmannelle vaan käy kakkosen toden näköisesti uudelleen ja helpottavana uutisena siinä mielessä ettei tarvi toista itkettää ja väsyttää tehtävillä joita ei jaksa tai osaa tehdä.
Isommalla neidillä meillä on se dysfonologia joten vaikuttaa oppimiseen hidastamalla ja vie aina enemmän aikaa oppia uusi juttu varsinkin lukemisessa edelleen hitautta ja jopa tavuttaen lukemista vaikka siis osaa lukea ja kirjoittaa mutta se vaan vie aikaa.
Sitten kaikista pahin ongelma aine on matematiikka,se on erittäin vaikeeta tytölle ollut koko toisen luokan ajan ja kun ei jaksanut ja halunnut tehdä vaikeita tehtäviä niin jätti kirjoja usein kouluun/kotiin ja valehteli läksyistään joten unohduksiakin tullut paljon vaikka kuinka ollaan miehen kanssa yritetty seurata ja auttaa parhaamme mukaan,varsinkin nyt on saanu jompikumpi vanhemmista auttaa kokoajan läksyjen kanssa kun ollaan oltu molemmat kotona.
Jos mies tai mä oltais nyt oltu töissä niin ei olis neidin läksyistä tullut mitään.
No onneksi dysfonologia ei muuten vaikuta paljon olemiseen/elämiseen eli muuten tyttö on terve eikä sairastele kovin usein.
Ja se oli jo todellista edistystä että neiti oppi lukemaan ja kirjoittamaan jo viime vuonna eikä hänellä ole pahaa lukihäiriötä.
Kertolaskut neitillä ei etene ollenkaan vaikka kuinka opettelis ja yrittäis...
Vanhempi neiti on nyt siis joululomaan asti toisten mukana ja sitten kun joululoma on ohi niin neidille tehdään ihan oma lukujärjestys ja saa sitten käydä mukautettua opiskelua lopun vuotta ja sitten taas keväällä aloittaa omaan tahtiinsa kertaamisen.
Mutta nyt lopetan tämän romaanin ja menen tekeen kotitöitä!
M@@.vi ja nukkuva Joel
Moikka,
huh mikä joulunalusstressi pukkaa, kaikki on ihan kesken. Lahjoista oon ostanu vain pari pientä, kaikki isommat hankkimatta. Ennen joulua on vielä töissä ihan älyttömän kiire. Ja Joelin huoneen remontti on suunniteltu ensi viikolle myös (todella viisasta, ei oikein voi perua enää kun tavaroita tilattu ja remppamies varattu).
Tänä vuonna me vietetään joulua meillä kotona, ja meille tulee perhettä kylään - menee kyllä ihan valmisruokaosastolle. Voisin tässä luetella tuhat sata asiaa mitkä pitäisi ennen joulua hoitaa... Uaah. Ja kotona mies ihmettelee mikä kiristää kun kaikkihan on ihan hyvin, mikäs tässä.....
Ollaan ensi viikonlopuksi varattu jo aikoja sitten kylpyläviikonloppu (korvauksena itselle etelän lomasta, joka piti pitää muttei pystykään), ja sinne mennään vaikka millään ei ehdittäisi. Itse asiassa minä ja Joel lillutaan kylpylässä ja mies tekee siellä osittain töitä... Olisi huomattavasti rennompaa jos kaikki oltaisi vapaalla.
Miten ihmeessä tää elämä on mennyt ihan näin kiireiseksi touhuksi?? Itseään siitä kai saa vain syyttää, tietty. Sen verran oon priorisoinu, etten edes yritä suursiivousta jouluksi ja joulukorttien lähettämisen oon unohtanu suosiolla.
Valivali... sori.
Mistäs täällä ollu puhetta? Hampaista ainakin Tiitiäinen kyseli, teillähän on jo komea määrä niitä! Joelilla on neljä alhaalla ja kaksi ylhäällä, ollut jo kohta melkein puoli vuotta. Sittemmin poika vissiin totes että tollakin määrällä pärjää ja lopetti hampaiden tuotannon ;-)
Ai niin!! Onko kukaan ollut kylpylässä (tai jopa Caribiassa, minne ollaan menossa)? Millainen paikka pienen lapsen kanssa? Ei olla oltu hotellissa vielä ensinkään vauvan kanssa, vähän jännittää muistanko ottaa mukaan kaiken tarpeellisen.
Mukavaa viikon jatkoa,
Anyara & co
Pikasesti tulin Anyaralle vastaileen...
Elikäs me oltiin Janin kanssa kylpylässä pulikoimassa elokuussa (muistaakseni...) ja meni ihan loistavasti! Me tosin oltiin Vuokatissa Katinkullassa,mutta kuitenkin.
Miehen kanssa vuoroteltiin pojan uittamisessa jolloin saatiin kumpikin pulikoida myös ihan rauhassa. Jossain vaiheessa löysin sieltä lastenaltaan läheltä pienen vesijuoksuvyön ja sen avulla olikin helppo kannatella poikaa isossa altaassa.
Lastenaltaassa poika touhus tasan niin kauan ku oli uusia leluja,mutta tosi hyvin viihty siinä sellasessa missä on kova virtaus=)!
Meillä oli tosi hauska reissu ja yllättävän hienosti meni kaikki. Ainoo miinus kylpylälle tuli ERITTÄIN liukkaista suihku- ja pukuhuoneitten lattioista. Meinas muutamaan kertaan tulla lapsi alas sylistä ku äippä liukasteli,onnex mitään ei kuitenkaan sattunu...mutta varovaisuutta!
Hotellilta kannattaa pyytää etukäteen laittaan matkasänky valmiix lapselle,useimmissa ainakin on tarjolla.
Oikein ihanaa ja rentouttavaa vkonloppua teille,vaikka joulu painaakin päälle=)!
Muita juttuja myöhemmin....
Tiitiäinen78
Kirjoitetaampas vähän meidän kuulumisia ja nostetaan samalla taas pinoa etusivulle :)
Ai että, Anyara ainakin kirjoitteli että ovat menossa kylpylään... se oliskin ihanaa! Tuntuu, että niin kovasti on kaikkea koko ajan ja meidän perheen isi on nyt ollu niin kiireinen töissään, että ei ehdi olla pojan kanssa oikein tarpeeksi :(
Joten olis ihana päästä kolmestaan jonnekin lomailemaan yhdessä ja onhan joulu onneks tulossakin ihan pian! Silloin toki vietetään aikaa koko perheen voimia (mun vanhempien ja sisarusten perheineen kanssa), mutta se on kyllä sitten ihanaa aikaa taas :)
En ole vieläkään jotenkin saanu aikaseks ostaa sitä tyynyä pojalle. Suunilleen aina kaupungilla ollessa asia käy mielessä eli useita kertoja viikossa ja sitten kuitenkin unohdan. Sama pää kesät talvet... ;)
Milloin muuten olette meinanneet siirtää nää pikkuset pois pinniksestä? Luin meinaan tuossa äsken pinoa pinnasängystä pois siirtämisestä ja tosi paljon vaihteli minkä ikäisinä se oli tehty, osa jo reilun 1v iässä ja sitte osa vasta yli 2vuotiaina... Sänky meillä on valmiina (sellainen jatkettava) mutta en yhtään tiedä koska sitten vaihdetaan. Toisaalta, meillä poika ei vielä kävele kovin hyvin joten tuskin ihan lähiaikoina vielä kannattaa vaihtaa.
Alkaako joululahjat olemaan jo hankittuina? Me ostettiin pojalle Disneyn Cars-auto, jonka päällä voi istua ja potkia vauhtia. Siinä on paljon erilaisia valo- ja äänitoimintoja. Uskoisin että siitä tulee aika hitti :)
Jouluruokia olen ajatellut uskaltautua antamaan, tietysti aika varovasti mutta kuitenkin. Mitenkäs muut?
Jees, mutta ei kai tässä nyt ihmeempiä... Ei muuta kun joulutunnelmaa etsimään kun ulkona ei paljon joululta näytä ainakaan täällä etelässä :( Toivotaan, että saatais jouluksi lumisemmat kelit, jotta päästäis jo pulkkamäkeäkin kokeilemaan!
Mukavaa joulunodotusta kaikille!
Piparminttu :)
vastailla kysymyksiin...
Tiitiäinen ainakin kyseli hampaista: Meidän ukkelilla on ollut jo hyvänaikaa tukevasti ne 7 hammasta, mutta uusia ei ole tullut. Hyvin noillakin tuntuu syöminen onnistuvan, koska ei ruokaa tarvi mitenkään kovasti pilkkoa vaan pureskelee hyvin itse.
Ja syöttämisestä joku kyseli (anteeksi kun en muista nimimerkkejä). Meillä oli pitkään kausi, ettei saanut syöttää lusikalla vaan poika söi itse sormin. Mutta muutama viikko sitten alkoi taas maistua syötettynä ja eilen söi eka kertaa useita lusikallisia itse!!!! Autettiin vähän ottamaan ruokaa lusikkaan ja kun otti lusikasta kiinni riittävän alhaalta varresta, niin lusikka pysyi tosi hyvin oikeinpäin ja syöminen meni hienosti!! Mutta yhteispelillä meillä siis menee syöminen :)
Ai niin ja kävelemisestä sen verran, että meillä ei vielä kävellä kovin hyvin ilman tukea. Taaperokärryn kanssa mennään kyllä kahtasataa yhdellä kädellä kiinni pitäen mutta ilman tukea on vielä aika haparoivaa ja pieniä matkoja vasta. Mutta vielähän tässä ehtii :)
Piparminttu
Heissan hei
Vähiin käy aika ennen joulua...
Pinniksestä pois...en aio pitää turhaa kiirettä. Mikäli ei ala kiivetä niin saa nukkua pinniksessä yli 2vuotiaaksi. Esikoinen siirrettiin vasta yli 2v ja kun ymmärsi asian ei koskaan ollut sitä tilannetta, että olis tullut sieltä 20 kertaa pois jne, mitä usein lukee, jos vuosikkaana siirtää. Sinänsä muuten taidot olisi jo valmiit lastensänkyyn eli osaa kiivetä esikon sänkyyn ja alas nätisti. Mutta meilläkin kaksikerrosta ja paljon huolettomampaa, kun tietää, että on ja pysyy pinniksessä. Joka tapauksessa tuon asian kanssa en pidä siis kiirettä.
Tyynyäkään ei vielä ole eikä tule. Esikoinenkin sai senkin vasta päälle kahden vuoden iässä, kun ei siis aiemmin tarvinnut. Riippuu myös aika paljon ruumiin rakenteesta; rotevammat lapset tarvitsevat aikaisemmin kuin hoikemmat kaverit. Kuulemma jotkut lääkärit sanoo, että lapsi tarvitsee tyynyn sitten kun alkaa luonnostaan keräämään myttyä niskan alle eli ns kaipaamaan tukea niskalle. Meillä nyt muistelinkin, että vaikka esikko sai tyynyn vasta kahden vuoden iässä niin tosi pitkään nukkui sen vieressä tai heitti sen kokonaan poissa. Vasta kolmen vuoden rajapyykin jälkeen tyyny löysi oikealle paikalleen pään alle. Mutta siis meillä lapset aika hoikkia eikä harteikkaita. Joillakin tarve varmaan jo aiemmin. Mutta en viitsi ostaa, kun esikonkin lastentyyny jäi pitkälti käyttämättä ja niitä on kaksikin jo kaapissa odottamassa kuopusta. Siirtyi sitten melkein heti, kun alkoi käyttämään niin aikuisten tyynyyn. Eli rahansakin siinä voi turhaan haaskata...
Joululahjoista Piparminttu kyseli myös niin meillä jo hankittuna. Ihanaa ei tarvi juosta kaupungilla!
Ja jouluruoista niin uskon, että kuopus nautiskelee ja maistelee aivan kaikkia! Ja saa vapaasti maistaa ja nautiskella! esikko on nyt nirsousvaiheessa eikä varmaan suostu juuri mitään suuhun laittamaan. :)
LUNTA TOIVOTAAN EIKÖS VAIN?
..kirjoitan tässä jotain minäkin.
M@@vin perheessä tuskaillaan tytön oppimisvaikeuksien kanssa, tsemppiä vain, hyvä varmaan että kertaa toisen luokan niin helpompi jatkaa. Yhden tuttavaperheen pojalle suositeltiin samaa, ja hänellä on nyt mennyt koulu ihan mukavasti verrattuna entiseen.
Sängyistä on ollut myös puhetta, ja tyynyistä. Meillä pysyy neiti toistaiseksi pinniksessä vaikka siellä välillä pinnat kolisee kun neiti piehtaroi unissaan. Mutta meilläkin on kaksi kerrosta ja olisi vähän hankalaa jos ei koskaan voisi olla varma että hän on sängyssään yöllä. Ei olla yhtään katseltu muita lastensänkyjäkään vielä. Pinnis siis vielä jonkin aikaa. Tyyny on hyvin littana ollut jo aika kauan, mutta luulen ettei sillä ole juuri merkitystä.
Kävelemisestä - neiti oppi vähän ennen yksivuotispäiväänsä kävelemään, nyt menee jo tosi tukevasti vaikka tietysti joskus tupsahtelee takamuksilleen. Ulkonakin kengät jalassa nykyään ihan kohtuullisesti kävelee.
Joululahjoista että olen sentään saanut niitä viime päivinä hankituksi. Melkein kaikki kummilasten lahjat on hankittu ja pakattu, mutta nyt pitäisi vielä saada ne saajilleen!! Lähiperheen lahjoista vielä jotain puuttuu. Pikkuneidille ei me vanhemmat varmaan mitään kovin suurta joululahjaa tänä vuonna anneta - tai ehkä joo jos sellaiseksi luetaan oman huoneen sisustaminen. on hankittu sinne mm. hauska leijonataulu. Se annetaan sitten varmaan jouluna.
Syömisistä - neiti ei välillä huolinut purkkiruokaa mutta näyttää siltä että nuo isompien lasten purkkiruuat kelpaavatkin. Mutta olen alkanut enemmän ja enemmän tarjoamaan sellaista ruokaa jota itsekin syön.
Ja joskus menee hyvin kaupaksi, joskus ei. Herkkuja ovat mm. haudutettu vaalea kala, spagetti, raejuusto, parsakaali-perunasose jne.
Makkara olisi ihan ehdoton. Jouluruokia meillä ei ole vielä pahemmin ollut tarjolla, saa nähdä mitä neiti niistä tykkää!!
Tällaista, nyt menen taas katsomaan miten tortut edistyvät!
t. Sirita ja neiti 24.10.
Semmoinen kysymys tuli mieleen että mitä teette jouluksi siis ruokia,herkkuja ja teettekö kaikki itse vai tuoko muut tulijat mukanaan jotain ruokia/herkkuja?
Meille tulee siis totuttuun tapaan miehen äiti, isä ja isosisko.
Ja joulusaunan jälkeen he kokoontuvat meille kun ehtivät siten että olisivat klo:15.00 mennessä meillä ja sitten aloitettaisiin ruokailu.
Me teemme siis niin että anoppi tekee aatoksi laatikot,ja sitten meiltä tulee kinkku ja salaatit sitten teemme joulutorttuja ja pasteijoita aaton kahvittelua varten.
Olemme yleensä sitten porukalla jakaneet lahjat ruoan jälkeen ja sen jälkeen sitten on ollut tuo kahvittelu,joulupukkia kun ei tule niin ei sitä tartte odotella.
Sitten vieraat lähtevät milloin haluavat koteihinsa.
Itse olemme ostaneet jo kinkun ja sitten muutaman peruna ja porkkana laatikon joulupäivän ja tapaninpäivän ruokailuihin.
Salaatti tarvikkeet hommataan sitten lähempänä aattoa,samoin kylmäsavu tai kraavi lohi sekä leipäjuustot ja muut lisukkeet.
Lahjat ollaan hankittu/tehty, mutta muutama suklaakonvehti vielä ostetaan seuraavan viikon aikana.
Eilen kävi äitini ja 2 siskoistani sekä siskoni mies ystävä ja vaihdoimme sitten lahja pussit ennen kuin he lähtivät...
Sitten oli vielä tuon nuorimman syömisestä niin kyllä mekin olemme ajatelleet antaa jouluruokaa ainakin jonkin verran.
Ei kamalasti varmaankaan ettei sitten tule mahanpuruja yötä varten mutta jonkin verran kuitenkin.
Pinna sängyssä olemme pitäneet niin kauan kun on siellä turvallisesti pysynyt,vielä ei ainakaan ole pojalla hinkua kiivetä itse pois joten ehkä hän siellä vielä hetken nukkuu...
Isosiskon sänky on kyllä varastossa odottamassa uutta nukkujaa.
Tänään isommat muksut menee kuuntelemaan kirkkoon joululauluja,olisivat muuten menneet eilen ,kun oli kauneimmat lasten joululaulut mutta ei sitten muistettu ja halusivat sitten tänään mennä kuuntelemaan aikuisten joululauluja.
Miten muilla joilla jo koululaisia on tänä vuonna joulu/välitodistusten jako?
Meillä nimittäin koko ala-aste menee joulukirkkoon ja siellä sitten tilaisuuden päätyttyä jaetaan kaikkien todistus.
Ei mikään paha juttu, mutta perinteistä joulujuhlaa ei siis ole ollenkaan.
Mutta nyt taas muille vuoroa!
M@@.Vi ja koko perhe
Täällä myös joulun kiireistä kärsien! Tässä perheessä jää jouluruuat tekemättä, sillä olemme kolmena päivänä kutsutut jonnekin muualle syömään! Joulukuusen käymme jossakin vaiheessa hakemassa. Paketit on ostettu ja stressi opiskelun suhteen lauennut. Muutama tehtävä ja essee pitäisi vielä joululomalla tehdä, mutta niistä en ota mitään stressiä!!!
Neiti on ollut oma ihana itsensä, emme ole sairasteluista kärsineet juuri lainkaan. Mies on joutunut valitettavasti olemaan paljon töissä, mutta vain siitä syystä, että saa sitten joulun ja uuden vuoden olla kotona, koska itsekin olen.
Meillä nukutaan edelleen perhepedissä, sillä se on ollut kaikista vaivattomin tapa. Nyt ollaan jo pitkään nukuttu kaikki yöt läpeensä, myös isä ja äiti, joten näin nyt meillä jatketaan ainakin vielä siihen saakka, että saamme aloitettua yläkerran remontin ja sitten katsotaan tilannetta uudelleen. Neiti nukkuu omalla tyynyllään välissämme, välillä jalat tyynyllä, välillä vatsa, mutta aika usein kuitenkin normaalisti.
Hampaita meillekin on tullut poskiin useita, ainakin tällä hetkellä kolme ja edessä on kahdeksan. Joka hampaasta on noussut kuume, flunssa, ei olla syöty ei juotu ei nukuttu. Toivottavasti nyt joulunaikaan ei alkaisi uutta rumbaa...
Virtapiiri kävelee jo tukevasti ja välillä jopa ottaa juoksuaskelia. Nyt harjoitellaan portaiden kiipeämistä ja alas tulemista seisten ja ei kyllä vielä ole kertaakaan tippunut, joten harjoitukset jatkuu. Sanoja ei tule vielä selkeitä, mutta kaikkea mitä halutaan niin osoitellaan. Omaa puhetta on alannut tulemaan reilusti enemmän, mutta ei mitään selvää saa mistään.
Tä, nytkö se jo heräs? On nukkunut reilu kolmetuntia päivittäin päikkäreitä, mutta nyt kuuluu ähinää vaikka on vasta reilu tunti mennyt... Käynpä tuudittelemas uudestaan, joten vaatteet päälle ja pihalle viimaan...
Joulun tuoksua ja lämpöä kaikille ja muistakaa että pitää niiden äitienkin joskus levätä!
-vaimonalku ja virtapiiri 19.10-
Uppista vaan pinolle =)
HAMPAAT... Pitkän aikaan on ollut kahdeksan. Poskihampaita on varmaan yhtä pitkään tehnyt ja nyt viime viikolla sitten ensimmäinen niistä putkahti ihan pintaan asti. Toinen liki ja ylhäällä ovat sitten vielä hiukan jäljemmässä. Tuloillaan kyllä. Kärttyisyyttä ja pientä kuumetta on nostanut jokaisesta.
NUKKUMINEN... Pinniksessä edelleen. Syystä että ei osaa mielestäni tulla itse vielä riittävän turvallisesti alas pikkusängystä ja herää vielä usein yöllä tissille (...joopajoo... yritän joskus jaksaa sen tavan lopettaa, edelleen olen aivan liian väsynyt siihen...). Pojat olivat meillä alle 1v kun siirtyivät pinniksestä pois. Ja tuo pinnis siis meidän huoneessa ja pikkusänky odottaa poikien huoneessa. Perhepedissä meillä ei nukuta, koska meillä on sänky vain 120cm ja putoamisvaara tai litistymisuhka liian suuri, jotta itse pystyisin sen kanssa nukkumaan.
SYÖMINEN... Syö itse melko hyvin. Tosin löytyyhän sitä ruokaa vielä melkoinen määrä muualta kuin pitäisi =) Antaa kyllä auttaa, mutta se ei kelpaa, että neidillä ei olisi lusikkaa ja vain äippä syöttäisi.
JOULU... Ei tule kuusta allergian takia. Kotona ollaan oman perheen kesken. Omat vanhempani menevät mökille piiiitkän matkan taa joten heille emme tänä vuonna mene edes käymään =) Miehellä on hiukan kitkerät suhteet omaan sukuunsa, joten siitä ei tiedä, tuleeko kutsua joulupäivän ruoille... Ennakkokinkku on paistettu ja syöty ja aatoksi hommataan kalkkunaa (jos kaupasta vielä löytyy, kun sinne pääsen). Tänä vuonna varmaan turvaudutaan melko paljon kaupan laatikoihin. Saatan tehdä perunalaatikkoa, jos oikein innostun, muista en edes perusta jotta vaivautuisin. Ja rosollia en ala pilkkomaan (jeps, laiska oon...), joten se kaupasta, kiitos. Torttuja leivotaan, rahkaa tehdään, varmaan lohta tehdään... Ei olla niin paneuduttu ruokalistaan, kun mies ei joulusta perusta (lapsuudesta niin ankeat muistot, niin ei osaa vieläkään rakentaa uusia perinteitä). Eipä oteta stressiä. Pyritään nauttimaan yhdessäolosta. Tällä hetkellä niin tiukkaa rahan kanssa ettei paljoa ole lahjoihin varaa, mutta jotain ihan pientä on sukulaislapsille ja kummilapsille hommattu. Isovanhemmille ja lasten kummeille leivottu piparirasioita/pipareita/kakkuja. Vielä koristellaan kotia lasten kanssa tämä viikko hiljalleen niin päästään vähän tunnelmaan =) Aattona sitten saunotaan ja joskus alkuillasta pukki tuo lahjat oven taakse (pukkipelkoa, joten sitä ei meille sisään tuoda...) ja sitten vaan ollaan. Toivottavasti =)
Nyt vielä työpaikkaa surffaamaan... =(
TalviSalama kera nukkuvan trion
Hieman pukkaa kiirettä päälle täälläkin, lauantaihin mennessä pitäisi kaikki olla reilassa kun lähdetään silloin mökille. Toisaalta ihan kiva päästä rauhoittumaan jo silloin, jos vietettäisiin joulua kotona juoksisin taatusti tukka putkella vielä sunnuntaina jossain jumbossa (kamalaa olisikin)
Lahja ostokset ovat nyt suurinpiirtein tehtynä, vielä tämän viikon aikana pitäisi saada toimitettua kaikki perille. Serkuille ja kummilapsille on kaikille pienet lahjat ja näille omille tietysti sitten vähän isompaa ja pienenpää. Joka vuosi ajattelen että ei hommata määrällisesti niin kamalan paljoa lahjoja, se kun ei oikein ole tarkoitus mielestäni, kuitenkin aika läjä niitä aina on tullut, tänä vuonna tuntuisi nyt ihan sopivalta määrä, ei niitä toiveitakaan paljon ollut joten ne toivotuimmat on nyt sitten ostettu.
Ruuasta ja muusta... omat vanhenpani (ja vielä kotona asuva pikkuveli) ovat viettäneet perinteisesti joulun meillä, nyt siis lähdetään vuokratulle mökille yhdessä heidän kanssaan. Ruuat on tänäkin vuonna hankittu yhdessä sopien kuka mitäkin tuo, meillä on nyt huolenamme kinkku sekä kalat (graavit ym).
Torttuja ja pipareita olen leiponut lasten kanssa tässä pitkin viikkoa ja viikonloppua ja ne on jo syöty parempiin suihin. Mökille ei niitä varmaan enää mukaan paisteta, jotain muuta jälkiruokaa sitten aatoksi ja suklaata...(paljon)
Meidän unikoululaisella menee edelleenkin yöt ihan mallikkaasti, vähän takapakkia tuli kun viime viikon alusta aloin minä mennä yöllä heräävän Veetin luo tuttia laittamaan isän sijasta, ei ihan niin helpolla mennytkään, tissi siis selvästi edelleen mielessä olisi. Imettänyt en kuitenkaan yöllä ole lainkaan, aamulla 6-7 aikaan olen ottanut viereen ja antanut aamumaidon siinä, nukahtaa välillä siihen vielä uudelleen. Viime yönä ei herännyt kertaakaan ennen tuota klo 6 ja se tosiaan oli nyt ensimmäinen kerta ikinä. Tietysti joku flunssa ym. kohta sotkee kaikki meidän hienot saavutukset...niin meinasi käydä keskimmäisenkin kanssa aikoinaan kun pari viikkoa unikoulun jälkeen sai vesirokon. Päivällä imetän edelleen tyyliin: en tarjoa - en kiellä ja nukahtamismaidot päivällä ja illalla, aika monta imetyskertaa kyllä vielä tulee, mutta pikkuhiljaa eteenpäin, jospa kesään mennessä vieroittuisi : )
Meidän koululaisilla ei olekkaan joulujuhlia kuin ekaluokkalaisella, sellaisia siis minne vanhemmat olisi kutsuttu ja ilmeisesti mitään joulutodistuksiakaan ei jaeta, vain jotkut itsearvioinnit tekevät..nykyaikaa.
Nyt ruuan laittoon pian, mukavia joulukiireitä kaikille
silvain
Meidän viikonloppuloma meni nopeasti, oltiin siis Turun Caribiassa ja oli tosi mukavaa. Oli myös helppoa olla pojan kanssa siellä, vaikka etukäteen vähän mietin miten syöttämiset ja nukkumiset ja muut menee. Varmasti mennään uudestaankin!
Joel tykkäsi uimisesta kovasti, mutta kaikkein parasta oli hotellin pitkät käytävät, kiljui riemusta aina kun käveli siellä... Että ei sitä pieni ihminen kummoista viihdykettä kaipaa ;-)
Saatiin sitten vähän omaakin aikaa, kun poika tultiin hakemaan mummolaan hoitoon, päästiin Nightwishin keikalle.
Huh että joulu on ovella, en edes uskalla ajatella mitä kaikkea pitäisi tehdä ennen sitä. Meillä on jostain kumman syystä tosiaan sovittu Joelin huoneen remontti tähän joulun alle vielä, eli tällä viikolla tulee kaveri remppamieheksi, miehen avuksi, ja itse juoksen ostoksilla rauta- ja sisustuskaupoissa töiden jälkeen. Ja joululahjat on ostamatta. Tsiisus... No, se tässä on hyvä että apuja saadaan ja sain töistä perjantain vapaaksi. Tulee kyllä tosi kiva huone, uskoisin. Joelin huoneen yhteydessä on vaatehuone, josta tulee Joelin ikioma seikkailu- ja lukunurkkaus.
Tässä yhteydessä ostetaan jatkettava nuorisosänky, sillä laidalla tietty, mutta katsoo nyt kuinka siinä uskaltaa nukuttaa poikaa. Vaihdetaan pinnasänky sitten takaisin ellei uskalla. Ja sitten toisaalta se pinnasänkykin hirvittää, Joel on niin pitkä poika että pääsee varmaan laidan yli jos oikein haluaa...
Mukavaa joulunalusaikaa, muistakaa ettei kaiken tartte olla niin tiptop joulunakaan (ja yritän muistaa itsekin sen...)
Anyara
Tähän aikaan en ennen ole tainnutkaan ehtiä koneelle ennen. Yritin katsella löytyisikö jostain lumitilanteesta kertovaa sivua, emmepä taida valkeaa joulua saada vaikka täältä etelästä pohjoisempaan lähdetäänkin : (
Veeti touhuilee itsekseen, on oppinut laittamaan olohuoneessa dvd- soittimen päälle. Soittimessa on ollut Ellan ja Aleksin lenni lokinpoikanen levy joka on ollut huikea menestys nyt Veetillä. Nyt oli herra ihmeissään kun soittimesta ei tullutkaan lenni lokinpoikasta vaan äiti oli vaihtanut sinne joululevyn.
En muistanut kertoa että 1 v neuvolassa Veeti oli laihtunut edellisestä kerrasta. Huolestuttavaa koska edellisestä kerrasta on kuitenkin 2 kk ja paino ei siis noussut yhtään vaan laskennut. Ruokahalu oli kyllä ollut tosi huono silloin pitkään. Th ei asiasta kovin suurta numeroa nostannut, rauhoitteli lähinnä ja kotrolliin mennään tammikuun lopulla. Viime viikosta alkaen on Veeti nyt alkanut syödä oikein kunnolla joten kyllä se siitä varmaan.
Kylpylään olisikin kiva taas lähteä, olimme kesällä Nokian Edenissä. Veeti oli vielä pieni (6kk) silloin mutta mukavasti meni, huoneessa oli vedenkeitin jolla tein puuron illalla (Piltti jauhe) Eikös teilläkin anyara ollut vauvauimari? teittekö sukelluksia altaassa? Silloin puolivuotiaan kanssa ei kylpylän altaassa oikein uskallettu sukelluttaa, aamulla kun mentiin altaaseen teki muutaman sukelluksen.
Mukavaa joulun aikaa kaikille jos en enää koneelle tässä ehdi...
silvain
ja edelleen kaikki lahjat ostamatta. Aargh..
Silvain: juu me käydään edelleen vauvauinnissa, ja nyt uskallettiin jo sukelluttaa altaassa kun ikää on yli vuoden. Hyvin meni, eikä siitä varmaan mitään haittaa ollut. Tosin tuntuu että saatiin aika pitkiä katseita siellä, kun vauvaa työnnettiin pinnan alle, ei taida vauvauinti varsinkaan vanhemmalle polvelle olla tuttua ;-)
Meilläkään ei paino ollut noussut 10 kk neuvolan jälkeen 1-vuotistarkastuksessa, ja se on kait aika normaalia - ja pieni painon laskukin vissiin on aika tavallista - nyt kun liikkuminen on lisääntynyt niin kovasti.
Jos tässä menis jatkamaan töitä, ei kyllä enää yhtään jaksais keskittyä duuneihin...
Anyara
Meillä poitsulla elämänsä eka korvatulehdus...ja vielä molemmissa korvissa=( ! Käytiin lauantaina lekurissa,mutta se ei sinne korvaan nähny ku oli niin vaikkuset joten laitoin yöx Remowaxit vaikuttaan ja sunnuntaina mentiin uusix. Huuhteli korvat ja totes,et kyl näissä molemmissa korvissa on tulehdus...antibiootti (Amorion) kuuri saatiin ja oonki nyt ihan surutta antanu kerran päivällä ja sitte vielä yötä vasten lisäx Panadolia ettei tarttis poitsun kärvistellä kipusena. Jospa tästä nyt joulux helpottais...
Kuinka äkkiä antibiootti rupee yleensä vaikuttamaan?? Ku sinänsä hullua,että poika ei mitenkään muuten oireillu korviansa,ku vaan sillä päivä-kärttysyydellä (minkä " fiksu" äiti meinas pistää hampaiden tulon piikkiin...hyvä minä...) ja sillä että yö-unet oli hiukan rikkonaisempia. Unetkin tyyliin entisen 12h yhtäjaksosen yön sijasta,niin nyt heräili muutaman kerran (tosin kyllä heräs oikeen huutamaan...).
Meillä ei tosiaan mitään ihmeitä,ei kävellä vieläkään mutta joitain pikku-sanoja on ruvennu tuleen hiukkasen. Esim. yx päivä näytti sormella omia crocsejaan ja sano ihan selvästi,että KENKÄ=)! Kukaan ei kyllä mua uskonu,mut äiti ainakin kuuli ihan selvästi...heh=)!
Tiistaina oltiin muskarin joulujuhlassa,meni ihan hienosti ja Janikin jakso olla jopa sen aikaa paikallaan ku esiinnyttiin=)! Hiukan herätti hilpeyttä yleisössä ku poika meinas mennä soittaan flyygeliä...ku äippä ei ihan kerinny nappaan pojasta ajoissa kiinni...=)!
Jouluruoat meillä tekee mun mummuni,johon siis ollaan aatox menossa (kuten viimeset 29 joulua=)!) ja sieltä saadaan sitte ruokia loppujoulux mukaamme...tai lähinnä juhannukseen asti ku mummu tekee niitä koko komppanialle tyyliin...=)!
Viimeset lahjat kävin eilen ostamassa,nyt pitäis sitte olla kaikki hankittuna...huh huh=)! Mutta...
*~*OIKEIN IHANAA JA PIPARIN TUOKSUISTA JOULUA KAIKILLE*~*
~Tiitiäinen78, Jani & ukko-kulta~
Kyselit kuinka äkkiä antibiootit auttavat niin niiden pitäisi alkaa auttamaan heti ja seuraavana päivänä pitäis olla pojan jo paremmalla tuulella ja paremmassa kunnossa jos lääke auttaa.
Toivottavasti teille ei kierrettä tule!
Meillä on nyt onneksi pysynyt korvatulehdukset poissa,mutta sen astmalääkkeen nuorin nyt sai kuitenkin.
Muuten ollaan terveenä oltu ja kaikki joulujutut hommattu ruokia myöten!
M@@.Vi ja 2 lasta...muut kaupoilla ja naapurissa.
Pitkästä aikaa... Joulukiireet painaa päälle.
Meillä joulun valmistelu jo hyvällä mallilla, onneksi sillä nuorimmainen tuli eilen kipeäksi, rassukka kovassa kuumeessa ja yskä sekä nuha hankaloittaa oloa. Jouluruuat,leipomiset yms. olen onneksi jo tehnyt pakkaseen ja suurempi joulusiivouskin on jo tehty, vaikkei tällähetkellä siltä näytäkään. Lahjat on ostettu ja suurin osa jo toimitettu eteenpäinkin.
Jouluna vietämme aaton ihan kotosalla, oman perheen kesken syödään, saunotaan ja otetaan pukkia vastaan kaikessa rauhassa. Joulupäivänä käymme molemmissa mummoloissa pistäytymässä, mutta muuten ollaan kaikessa rauhassa kotosalla.
Tiitiäiselle antibiooteista, meilläkin on jo heti toisena päivänä kuurin aloituksesta ollut selvästi terveempi poika. Kyllä niiden pitäis aika äkkiä alkaa vaikuttamaan. Pikaista paranemista!
Iloista joulunalus aikaa kaikille!
Terveisin Kasper
Pitkästä aikaa! Aika mennyt sairastellessa...
Kyssäriä...Onko kellään niin, että ei saisi enää syöttää? Meillä poika nyt on napannut äidiltä lusikan pois eli pitelee molemmissa käsissä lusikkaa siis eikä anna mulle kumpaakaan. tänäänkin aina kamala huuto, kun yritin ottaa ja kysyä, saako äiti auttaa. kokonaisen jugurttipurkin sitten pisteli itse menemään enemmän tai vähempi suuhun. Minä sain pidellä vain purkin reunasta kiinni...Varsinainen tahtokausi muutenkin meneillään. raivari tulee milloin mistäkin ja varsinkin jos äiti auttaa...Tuntuu tosi kova tempperamentti nostavan päätään...Onko muilla yhtään samanlaista? kai se laantuu tai sitten jatko alkaa jo nyt hirvittää.:)
Joulunodotusta!