Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Marrasvauvat 2007 tiistaihin

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin tiistaipinon, mutta olisko ollut parempi aloittaa tiistai-keskiviikkopino, kun on vähän vähemmän kirjoiteltu (itse ainakin olen siihen syypää :)

Meillä oli eilen 1 kuukauden neuvola. Pituus oli 55cm, paino 4050g ja pää 36. Esikoinen oli samaan aikaan jo 4600g, joten ei ihme, että tämä nyytti tuntuu vieläkin pikkuiselta. Tosin esikoinen painoi syntyissäänkin jo 250g enemmän.

Eilen myös koin elämäni järkytyksen. Nostin pehmeän kantokopan pois hissistä ja samalla otin toisella kädellä ostoskassin ja sitten se tapahtui: koppa oli niin epätasapainossa, että vauva liukui ulos kassissa ja huomasin vasta kun itku kuului. Oli reppana liukunut lattialla ja otsaan tuli pieni kuhmu. Arvaatte varmaan mikä hätä mulle tuli. Onneksi Eliel oli alkuitkun jälkeen hyvävointinen ja hereillä ja söikin hyvin, joten emme käyneet missään. Hävettää ihan kirjoittaa tätä, mutta kirjoitin kuitenkin. Harmittaa itseäni niin vietävästi tämä onneton tapahtuma. Onneksi kaikki kuitenkin päättyi hyvin.

Kiitos kaalilaatikolle sektiokipuun liittyvästä viestistä. Vieläkin maha on arka kun yskii, mutta ilman kipulääkettä pärjään jo.

Olette puhuneet nukkumisesta ja ristiäisistä.

Meillä nukutaan ensin yöllä 5 tuntia ja sitten syötön jälkeen 3 tuntia. Välillä tulee öitä, kun herää parin tunnin välein, mutta sitten taas palaa omaan rytmiinsä.

Ristiäiset meillä on tammikuun alussa. Pojasta tulee Eliel Jukka Benjamin. Eliel on vain kaunis nimi ja samalla sekä tunnettu että vähän harvinaisempi. Jukka on suvun nimi ja Benjamin taas alkuperäisiä suosikkejamme, jota emme halunneet etunimeksi. Ei siis mitään ihmeellisiä perusteluja nimivalinnalle. Aika helppoa valinta oli. Päätimme sen jo muutama kuukausi sitten.

T: Rila ja Eliel 1 kk

Vierailija
2/8 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan riittäisi pino per viikko kun näyttää kirjoituksia tulevan sen verran harvaan... Helpompi sit lukeakin juttuja, jos ei ehdi joka päivä tarkistamaan, kun ei se toissapäivän pino ole jossain kymmenennellä sivulla. :) Ja musta pidemmät pinot on jotenkin keskustelevampia. Mutta ihan miten vain, kaikki käy.

Ristiäisistä: Me ollaan suunniteltu ristiäiset pidettäväksi loppiaisviikonloppuna mun kotona eli mummolassa. Pappia ei ole kyllä vielä kysytty, eikä lopullista varmistusta mummoltakaan (pitää kysyä kunhan mummo tulee Thaimaasta). Meillä ristiäiset on lähinnä perheen juhla: mukana on kummit, mummot, papat ja mun ja miehen sisaruksista perheineen ne jotka pääsevät. Tarjoiluistakaan en aio ottaa suurempaa stressiä. Täytekakku tietysti, jotain nättejä pikkuleipiä varmaan ja sit jotain hyvää pientä suolaista. Mummot nuo varmaan leipovatkin. :)

Nyt Nuupi kuulostaa siltä että pitäisi saada vähän tissiä ja päästä nukkumaan. Jatkan kunhan ehdin. :)

Ama-riia ja Nuupi 3viikkoa 2päivää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätkä ehti nukahtaa itsekseen. Hymyili vain unissaan kun yritin työntää tissiä sen suuhun... On se vain söpö hyvällä tuulella ollessaan. Odotan kyllä jo kovasti sitä aikaa, kun poika rupeaa oikeasti kommunikoimaan, hymyilemään ja juttelemaan. Nyt saa tyytyä vielä noihin vahinkohymyihin.

Ristiäisistä vielä sen verran, että nimi on edelleen hukkapiilossa. Paria mahdollista ollaan mietitty, mutta pitäisi oikein ottaa nimikirja käteen ja alkaa käydä yksi kerrallaan nimiä läpi. Miten sitä osaa antaa lapselle sellaisen nimen, joka sopii juuri hänelle, ja vielä aikuisenakin!?! Ehkä poika alkaa pikkuhiljaa näyttää joltain tietyltä nimeltä kun tässä vähän kasvaa ja persoona tulee esiin. Onneksi ristiäisiin on vielä aikaa.

Rila, varmasti säikäytti se putoaminen! Onneksi pienet ovat niin taipuisia ja pehmeitä ettei niille välttämättä käy ollenkaan pahasti vaikka näyttäisikin siltä. Ja lasten kanssa aina sattuu ja tapahtuu. :)

Mammamiina: Ihanaa että joku muukin on itkenyt kilpaa vauvan kanssa, ja ihanaa myös että alkaa jo helpottaa! :) Mulle tuli kyllä yllätyksenä ja järkytyksenä se surkeus ja mielialan heittelyt synnytyksen jälkeen. Kun olisi pitänyt olla vain ihanaa ja suloista olla vauvan kanssa, ja minä taas olisin ollut valmis antamaan vauvan ensimmäiselle joka olisi huolinut. Tuntui niin vaikealta kaikki ja pelotti vastuu. Nyt onneksi menee jo paljon paremmin!

Ensi viikolla on meillä 1kk-neuvola. Ihan jännä nähdä miten paljon on tullut pojulle painoa ja pituutta lisää. Mua ei kyllä yhtään pelota etteikö olisi riittävästi, maitoa tulee ja poika syö. Ei ole onneksi tarvinut Nan-purkkia avata, vaikka sellainen onkin kaapissa hätätilannetta varten valmiina. Ja rintakumeistakin luovuttiin viime viikolla kokonaan! Kyllä ne on hyvä keksintö, vaikka vähän meinaskin ressata se että pääseekö niistä irti ollenkaan... Nyt sujuu imetys mukavasti, mutta lypsetty maito kelpaa pullostakin isukin antamana, jos äiti ei ole paikalla.

Olikohan mulla muuta asiaa? Voisinpa pistää tuon nukkuvan ipanan kantoliinaan ja kipaista naapuriin päiväkahville. :) Lupasi tarjota suklaapiirakkaa. (Mun PITÄÄ vähentää suklaan ja herkkujen syömistä, mutta käykö että aloitan vasta huomenna? Tai joulun jälkeen?)

Mukavaa päivänjatkoa marrasmammoille ja vaaveille! :)

Vierailija
4/8 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rila; Varmasti säikäytti, mutta onneks ei mitään sen pahemmin sattunut..

Meillä esikko otti eilen vauhtia ja tippui nojatuolista suoraan selälleen meijän olkkarin pöytään..onneks ei oo pöydässä teräviä reunoja, ois voinut pää aueta, kun oli sen verran kova vauhti.

Suklaasta--tekee mieli, ja oon kans miettinyt tuota lakkoa/vähentämistä, mutta miten sitä joulun edellä mitään herkkujen syöntiä vähentää?? Ehkä sitten joulun jälkeen jos yrittäis oikeesti..sillon kun kaikki joululta jääneet suklaat on alennuksessa..:/

Nimiasia saatiin tänä aamuna päätettyy, ja pappi ja kummitkin on pyydetty. Meijän tyttö saa nimen sit 5.1:) Mieskin on sopivasti vapaalla koko sen viikonlopun ja perjantainkin vielä, voi auttaa siivoilussa, kun kotona pidetään vaan pienet ristiäiset.

Taas unohtui mitä muuta piti kommentoida, dementia sen kun jatkuu:)

Milenna ja Minttu s.12.11

Vierailija
5/8 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah kun on migreeni... Tosin helpottamaan päin, mutta mukava jomotus tuntuu yhä.

RILA: Onneksi kaikki kävi silti parhain päin vaikka pikkuinen tippuikin. Onhan noita tippunut hoitopöydiltä yms. ennenkin ja hyvin jaksavat =). Siitä sektiokivusta... Itsellä leikkaukseta nyt sit 7 viikkoa ja kipu alkaa hieman hellittää. Mullahan oli ekat viikot aivan mieletön tuska, epäiltiin jo sisäistä verenvuotoa kun en pystynyt edes makaamaan kivulta. Hermot kuulemma pinteessä leikkauksen takia. Mutta tuokin nyt helpottanut. Jälki vuotoa mulla kesti 6 viikkoa, ja nyt onkin sit ne menkat perään... ou jee.

Täällä väännän ristiäiskutsuja. Valittiin tälläkin kertaa helppo tie- pitopalvelu ja vuokrattiin pitopaikka. Pidetään juhlat samassa paikassa kuin esikoisenkin kanssa, vanhassa maalaistalossa. Vuokra ei päätä huimaa- 5¿/h.

Kantoliinoistakin joku kyseli. Itse hankin tällä kertaa sellaisen ja pois en antaisi! Alun söhellyksen jälkeen liinan sitominen käy jo kätevästi ja tyttökin nukahtaa liinaan heti. Mukavampi myös selälle ja hartioille kuin rintareppu.

Tänään käytiin korvien takia jälkitarkastuksessa. Onneksi olivat terveet. Esikoisen kanssa käytiin myös lääkärissä, sai astmalääkkeet ja lähetteen tutkimuksiin sairaalaan. Toivon ettei olisi tätä mun astmataipumusta perinyt, vaikka pahalta näyttää...

Täytynee jatkaa kutsujen värkkäilyä.

Eppuliina ja pikkuneiti

Vierailija
6/8 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oli tänään 6vko lääkärineuvola ja samalla reissulla kävin jälkitarkastusta varten pissimässä kippoon ja veren juttuja tutkailemassa. itellä fyysisesti kaikki ok. hemppa oli noussu kivasti takasin ihmisten lukemiin (oli viimesimmässä mittauksessa ennen synnytytä 111, nyt 127), paino pienempi kuin ennen raskautta ja hyvä niin, pissat puhtaat. puhuttiin sekä terkkarin että lääkärin kanssa mun omasta jaksamisesta niin paljon että tyttö jäi vähän sivuasiaksi, mutta tuli ne hommat hoidettua kuitenkin.

mulle lääkäri suositteli kotiin hoitoapua, jotta saisin nukkua edes muutaman yhtenäisen tunnin lisää rikkonaisiin yöuniin. samaten puhuttiin että jos tytön rytmi ei kohta ala itsellään kääntyä oikeeks niin menee sairaalaan uniarviointiin ja sitten siellä käännetään se väkisin. meijän tyttö siis elää -1 GWT, pitäis varmaan muuttaa sille aika vyöhykkeelle ni pääsis helpomalla ;) eli siis nii, 3tuntia siis mennään ajassa pielessä meillä. joka ilta tyttö valvoo kolmeen (nykyään yllättää positiivisesti nukahtamalla " jo" kahelta) ja toi valvominen alkaa joko yheksältä tai viimestään puolilta öin. eipä tässä muuten hätää mutta esikoinen kun herää sitten puolestaan kahdeksalta ja tuohon 5tunnin yhteiseen uniaikaan sisältyy tytön yösyöttö heräilyt niin äiti on vähän väsynyt.

no vähän ja vähän. väsymykseen liittyykin kolmas asia josta oli puhe, se että sieltähän se taas on hiipinyt vanha tuttava, raskaudenjälkeinen masennus, mutta tupla voimalla. ilmeisesti näkyy jo ulospäinkin että tämä täti ei voi hyvin kun lääkäri ite otti asian puheeks ja puhetyylistä päätellen oli ihan päätellyt mun olemuksesta asian tolan. nyt sitten huomenna pitäis jaksaa ja rohkaistua soittamaan psykologille aikaa arviointiin. toivottavasti sieltä sais apua, koska alan olee todella todella loppu. välillä yön pimeinä tunteina ajatuksen kulku on sellaista että parempana päivänä kauhistuttaa. alkanut pelottaa että jonain väsyneenä ja hounona päivänä raja ylittyykin ja satuttaa itteään tai pahimmassa tapauksessa lapsia... tää olotila on ihan hirveä. eikä silmien kirvely itkemisen takia auta yhtään kyllä.

mutta se minusta ja jatkuu tytöstä. meillä ainakin kasvetaan hyvin, nyt on jo 2000g tullu syntymäpainoon lisää eli 5490g oli paino ja pituus 58cm. paino menee kivasti +11% ...kääk, meirän matami on todellakin ollu ruoka-aikaan kotona. iho on siisti ja jalassa oleva haikaranpurema onkin mansikkaluomi kuulemma. alkanut nyt vasta nousemaan koholle päin. ihasteli tytön hymyilyä kovasti, on kyllä todella hymyileväinen typy hereillä ollessa. typy jutustelee vastavuoroisesti ja kaikki refleksit sun muut hyvät.

nyt teihin. ama-riia: me päätettiin nimi niin että revin kalenterista nimisivut irti ja mustasin yli kaikki mistä en tykänny. sitten oli miehen vuoro tehä sama niistä jäljelle jääneistä. noh, meillä ei jääny yhtään nimeä jäljelle ja piti ottaa uusinta kierros. mutta noin saatte ainakin kartotettua mitä kivoja nimiä on sellasia mistä molemmat pitää ja sitten siitä alatte miettimään mikä on just se teijän pirpanan nimeks sopiva.

suklaata ja kahvia kuluu täällä kilotolkulla. pakko saada energiaa jostain edes ja kofeiinia pitämään hereillä. iho kyllä sen näkönenkin että menee kakkaa napaan minkä ehtii ja siihen kun yhdistää tän ihon kosteutus kuurin niin huh. mulla iho kuivu sairaalassa taaaas niin pahasti että edelleen sitä yritän saada kuntoon. hirvee homma kun pitää tunkea rasvaa naamaan ja vaikka on anti-komedogeeniset voiteet niin silti tää pakollinen liika tuputus aiheuttaa näppylöitä ja sitten kun puhdistaa niitä pois iho kuivuu ja ärtyy ja kuivuminen aiheuttaa näppyjä myös ja pitäis kuoria mutta ärtyny iho ärtyy entisestää ja ja ja. oravan pyörä. nyt kokeilen yhtä yhdistelmää avenelta jota yleensä töissä suositellaan tällasiin ongelmiin. josko auttais. hoppas so.

äh. nyt tuli romaaani. sitä on ku joku kuuntelee niin sillon sitten purkaa päivien mittaan kertyneet puheripulipaineet ;) eiku.. ei tainnu toimia selitykseks tänne :)

freya, sonja ja parempi päivä tänään.

Vierailija
7/8 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sormet toimii nopeammin kuin ajatus..

nyt harmittaa.. otin taas eilen yhteen Minnin isän kanssa, ukko kun ei osaa pitää antamiaan lupauksiaan! Olin koko eilisillan ihan maassa ja tänään rinnoista EI ole tullut maitoa.. Minni on kyllä ollut vain osittais imetyksellä, mutta olisin kyllä halunnut imettää vielä pidempään.. Oliko tää nyt sit tässä vai onko mahdollista että sitä maitoa alkais vielä tulla? Äitini käski olla stressamatta tätä maitoasiaa tai asioita Minnin isän kanssa, koska silloin ei kuulemma varmasti loppuu maidontulo:( muuten meillä on alkanut mennä paremmin:D ottaa vaan päähän toi Minnin isä kun saa sen kanssa sahata ees taas (ihan kun ei muuta tekemistä olis)!!

Vierailija
8/8 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tama nyt menee keskiviikon puolelle siella, mutta eikohan juttu silti voi jatkua. Minakin olen muuten viikkolistojen kannalla, koska ainakin itsella tama palstailu on aika satunnaista.

Ensinnakin kommentit:

Freyalle suuret tsempitykset!!!!! Suomessa on nyt yoaika ja olen pitanyt teille peukkuja, etta menisi paremmin. Tiedan kylla miten pitkilta nuo yon tunnit voivat olla ja kaikkea kay mielessa. Onneksi kuitenkin tunnistat ajatuksesi ja toivottavasti otat rohkeasti yhteytta ja vastaanotat kaiken mahdollisen avun. Sitahan varten he siella ovat! :)

Rila: Kaikkea mahdollistahan sita lasten kanssa sattuu. Onneksi ei kaynyt kummemmin.

Sitten meille pain: Meilla oli tosi karmea viikonloppu ja olimme koko porukka vatsataudissa. Esikoisella se kesti nelja paivaa, mies on nyt kolmatta paivaa loysalla vatsalla. Mina selvisin onneksi vain paivassa ja istun nyt yksin syomassa iltaruokaa, kun kenellekkaan muulle ei maistu. Vauva onneksi selvisi ilman sen suurempia vaivoja, imetys taisi auttaa vaikkei minulta nestehukkaisena varmaan paljoa maitoa herunutkaan.

Joulu on alkanut kayda mielessa ja tilasin tanaan joulukinkun. Taalla saa vaan sellaisia valmiiksikypsennettyja vaaleanpunaisia kinkkuja, joten olen kaynyt lihamestarilla ostamassa tuoreen kinkun ja suolaan sen sitten itse ennen joulua. Hieman overia ehka, mutta kylla se oikea kinkku sen joulun kuitenkin saa aikaan, varsinkin koska en muuten vuoden aikana syo lihaa. Kun joululahjat saisi viela ostettua, niin jutut ovat jarjestyksessa.

Enemman kuin joulua, taidan odottaa meidan Suomenmatkaa. Tilasin juuri eilen liput sinne alkuvuodeksi ja pakkaan sitten kaksi lasta vuorokaudeksi lentokoneeseen. Hullu, kun hullu... Mutta eikohan perille paasta vaikka sitten koneellinen ihmisia meita vihaisikin ;)

Selva, tuli romaania taaltakin. Taidan lahtea siivoamaan keittiosta jaljet pois. Mukavaa viikonjatkoa!

Skusku & tytteli 4vk 5pv