Epäilen, että lapsen kaveri on varastanut meiltä rahaa. Neuvoja?
Hei kaikille!
Kymmenvuotiaan poikani samanikäinen kaveri on usein meillä iltapäivisin koulun jälkeen ja muutenkin. Kaveri on aika villi ja kuriton, on usein ollut jälki-istunnossa eri syistä (en tietty tiedä kaikkia syitä) ym. Ihan kiva poika kuitenkin ja leikit sujuu yleensä ihan mukavasti.
Nyt on kuitenkin niin että kaikkien lastemme lompakoista on hävinnyt kaikki setelit. Kaveri on ollut meillä paljon, ja esim. jäänyt lasten huoneeseen kun oma lapsi on käynyt vessassa tai keittiössä, eli tilaisuus on ollut. Kerran näin, että hän tutki nuorimmaisemme lompakkoa, ja kun kysyin asiasta, hän sanoi vaan että katsoi millainen se on.
Luulen, että kaveri on ottanut rahat. Mitä minun pitäisi tehdä asian selvittämiseksi? Olkaa kilttejä ja neuvokaa! Rahat ei hirveästi merkitse, mutta pojan tulevaisuus huolestuttaa jos hän jo tämänikäisenä käy muitten lompakoilla.
Kommentit (46)
Minulla oli ns. "hyvä" kotikasvatus, oikea ja väärä olivat todellakin selvillä. Silti kerran ala-asteaikana varastin karkkipussin. Tuli niin kauhea morkkis, että menin tunnustamaan ja maksoin... yksi luokkakaverini jonka perhe oli erityisen tunnettu suorastaan autoritäärisestä kurista kolmena poikaansa kohtaan alkoi yläasteella näpistellä oikein kunnolla... loppui vasta, kun oli taas jäänyt kiinni ja kiikutettiin maijalla asemalle. Ja oikein erinomaisesti on elämässään pärjännyt hänkin, eikä (tiettävästi) varastellut sen jälkeen. Onhan lapsilla kaiken maailman idioottimaisia päähänpistoja vaikka olisi miten hyvänsä kasvatettu.
vaikka siihen olisikin tilaisuus? Eli aapeellä on suorastaan velvollisuus ottaa yhteyttä tämän tekijä vanhempiin, jotta alkava varkauskierre saataisiin loppumaan?
Miten siis kävi, tuon juttutuokion jälkeen (viesti 44)? Selvisikö oliko poika sitten katoamisen takana, ja että mistä rahat mahdollisesti tulivat. Ovatko lapset vielä kavereita keskenään, vai oliko tilanne ahdistava tai ikävä?
Ei sinulla ole mitään todisteita ottaa yhteyttä poliisin tai lastensuojeluun. Eikö omat lapsesi mitenkään voi tuhlata rahaa karkkiin, jäätelöön ja limsaa tms. mistä ei mitään tavaraa tule kotiin?
laita lompakkoon rahaa ja jätä se vaikka ihan näkyville ja pyydä poika kylään. vierailun jälkeen tarkastat lompakon. muista myös antaa hänelle tilaisuus varastaa. ihan varmaan käy koukkuun kun on jo huomannut että saa sieltä helposti rahaa...
vieraat varasta.
On normaalia että käteistä rahaa on kotona niin lapsilla kuin aikuisillakin. Oman tyttöni pöydällä on 60 € ja toisella 10 €.
Meiltä ei kukaan kaveri ole rahaa varastanut ja olen 100 % varma ettei omatkaan ole rosvoja.
Puhuin siis pojan kanssa viime vkl, eikä poika myöntänyt, meni kyllä kovin hiljaiseksi. Pyysin vielä miettimään että josko kuitenkin muistaisi jotain ja kertomaan minulle jos jotain tulee mieleen.
Odottelin muutaman päivän ja sitten soitin pojan äidille, ihan kauhuissani ja peloissani että miten äiti suhtautuu. Äiti kertoi heti että pojan lompakkoon on ilmestynyt ylimääräistä rahaa ja äiti on tivannut pojalta mistä rahat oli tulleet, saamatta vastausta. Äiti oli melkeinpä mielissään soitostani ja kertoi puhuvansa pojan kanssa kunhan poika tulee kotiin. Huomenissa tavataan ja selvitetään asia sekä lasten että aikuisten läsnäollessa.
Kiitos kaikille rohkaisusta, neuvoista ja avusta!
ap
Samoin poliisimieheni on varastanut kaupasta suklaapatukan. Ihan normaaleja ihmisiä meistä on tullut, vaikka ei jääty edes kiinni.
Mutta tietenkin siinä vaiheessa täytyy olla aivan varma, että poika on tosiaan ne rahat ottanut.
väärin on varastaa, mutta väärin on myös olla opettamatta, että rahoista pidetään hyvää huolta.
mites omat lapset, etteivät vaan ole itse tuhlanneet?
Sitten...hmmm...mahdollisesti tuon vieraan pojan kanssa, kahden kesken. Kertoisin esimerkkinä vaikka sen että kun hän silloin kerran katsoi nuorimman lapsen lompakkoa, niin sittemmin huomattiinkin että sieltä oli kadonnut rahaa, tietäisikä hän asiasta ehkä jotain...
Tai sitten yrittäisin saada rysän päältä kiinni tai jotakin sen verran järeitä todisteita, että uskaltaisin mennä vanhempiensa puheille.
Mutta on paha paikka toden totta. Ole varovainen.
ja kysyt suoraan, että onko ottanut rahat. Ja sanot, jos ei asiaan nyt heti saada selvyyttä, otat yhteyden lapsen vanhempiin.
lasten lompakot on olleet eteisen lipaston ylimmässä laatikossa, minne ei pitäisi olla vierailla mitään asiaa. Ei ainakaan minun lapsuudessani ollut tapana käydä penkomassa laatikoita kylässä. Mutta ilmeisen holtitonta on ollut koska rahat ovat kadonneet. Meiltä kun puuttuu kassakaappi.
Omien lasten kanssa on puhuttu, ja he eivät tiedä minne rahat ovat hävinneet. Olen puhunut kaikkien lasteni kanssa erikseen ja kysynyt, ja he ovat olleet yllättyneitä siitä että rahaa ei olekaan lompakossa niin paljon kuin he luulivat. Uskon, että lapset puhuvat totta. Eikä meille ole tavaraakaan ilmestynyt, luulisi että jos omat lapset ovat tuhlanneet niin he olisivat ostaneet jotain.
Olisiko väärin ilmoittaa lastensuojeluun tai poliisiin, jos ei halua itse olla yhteydessä vanhempiin?
ap
väärin on varastaa, mutta väärin on myös olla opettamatta, että rahoista pidetään hyvää huolta.
mites omat lapset, etteivät vaan ole itse tuhlanneet?
lapsen valehtelemisen näkee kyllä, ja juu, omilta lapsiltakin voi kysyä joskus jotain vaikka ohimennen
Siitähän ne vieraan pojan vanhemmat vasta kauhistuisi ja älähtäisi. Puhu ensin pojalle ja jatka siitä sitten hänen sanojensa mukaan.
Olisiko väärin ilmoittaa lastensuojeluun tai poliisiin, jos ei halua itse olla
Olet ap aikuinen ihminen, miksi pelkäät ottaa asian puheeksi suoraan tämän kyseisen pojan tai hänen vanhempiensa kanssa??
niin sittenhän se on aika selvää. Sen sijaan, jos teillä on käynyt sukulaisia tai muita tuttavaperheitä, muita lapsia jne. niin on syytä selvittää heidän kaikkien osalta asia.
Tylsää tehdä yhdestä ennakkoon päätetty syyllinen, jos muitakin vaihtoehtoja on.
Lasten varastelua sattuu paremmissakin piireissä. Halusisitko itse, että jos oma lapsesi erehtyisi samaan, että asia olisi heti virallisissa kansissa?
Minä puhuisin ensin vakavasti omien lasten kanssa, ja varmistaisin, että he ymmärtävät, että nyt on kerrottava, jos on rahat vienyt, koska muuten epäillään syytöntä. Tekisin selväksi, että varastaa ei saa, mutta ihminen voi erehtyä ja anteeksi voi pyytää ja saada. Se, ettei tavaraa ole ilmaantunut, ei ole mikään todiste, etä omat lapset eivät olisi rahoja vieneet. varastetulla rahalla ostettu tavara voi hyvinkin olla piilotettu, ksoka hävettää, tai esim. karkit syöty. Jos omat lapsesi eivät myönnä, niin ottaisin varovasti asian puheeksi pojan vanhempien kanssa. Sanot heti alkuun, ettet ole mitenkään varma, että heidän poikansa oli asialla, mutta pidät sitä mahdollisena. Annat heille siis mahdollisuuden selvittää asian poikansa kanssa. Asia menee niin kuin menee sitten.
Joku väitti, että kaikki lapset varastaa. Ei tosiaankaan kaikki lapset ole varkaita, jos kotona on opetettu oikea ja väärä! On varmaan itse joku vapaasti kasvattava varkaan äiti.