Antaisitko lapsesi hoitoon tällaiseen ryhmikseen:
23 ja 26 -vuotiaat naiset, joilla on omat alle 3-vuotiaat lapset (yhteensä 4).
Hoitopaikkoja on 4kpl.
Hoito tapahtuisi toisen naisen kodissa.
Miksi/Mikset?
Kommentit (43)
Ai lestoja.. :)
Voin kertoa ettei ole totta. Molemmilla lapsiluku täynnä.
Saanko kysyä perustuiko päättelysi nuorehkoon äitiyteen?
-ap
Vierailija:
luulin siis, että molemmilla on alalle koulutus, eli ilman koulutusta molemmat joten ikävä kyllä en laittaisi siinä tapauksessa. Olen sitä mieltä, että kummallakin pitäisi olla alalle koulutus.27
Niin mäkin ajattelin. Että ovat siis jotain lähihoitajia tms? Mutta eikö?
Minua ei ikä mietitytä yhtään, ei tullut mieleenkään, mutta kun puolet lapsista on omia niin en laittaisi. Kaikki jotka ovat olleet esim. päiväkodissa töissä tietävät miksi... Se on ihan eri asia hoitaa omia ja " vieraita" lapsia. Ei kenelläkään päiväkodissakaan ole omat lapset samassa ryhmässä/päiväkodissa!
Miten on eri asia hoitaa kotihoidossa omia ja toisten lapsia samassa, jos hoitaja osaa toimia yhdenveroisesti heidän kanssaan?
On totta, että on olemassa hoitajia jotka asettavat oman lapsensa erityisasemaan mutta ei pitäisi yleistää.
-ap
Muistan itse olleeni lapsena perhepäivähoitajalla ja isompana ryhmiksessä, joissa molemmissa oli myös hoitajan oma lapsi.
En olisi tiennyt sitä ellei minulle olisi kerrottu, niin hyvin hoitajat kohtelivat tasavertaisina.
toimin myös yksityisenä perhepäivähoitajana 2:lle naapurin lapselle. Kukaan ei kummaksunut ikääni. Ei ole luonnollista aloittaa niiden lasten hankintaa vasta 30v kuten äidit tekevät nykyään.
Omat (5) lapset ovat koululaisia mutta menevät hyvinkin eriaikoihin kouluun. Useita tunteja päivässä täällä on 15kpl 9kk- 15v lasta/nuorta (lasteni kavereita myös). Jollekkin tämä tilanne tarkoittaisi kaaosta mutta minulla homma hanskassa ja toimii.
Meidän hoitopaikassa on nuoria ja vanhoja. Nuoret jotenkin jaksavat paremmin ja ovat yhteistyökykyisempiä. Kertovat asiat helpommin kuin vanhat, kipeät ja leipääntyneet.
Vierailija:
Miten on eri asia hoitaa kotihoidossa omia ja toisten lapsia samassa, jos hoitaja osaa toimia yhdenveroisesti heidän kanssaan?On totta, että on olemassa hoitajia jotka asettavat oman lapsensa erityisasemaan mutta ei pitäisi yleistää.
-ap
Se vaan on käytännössä mahdotonta. Ja uskon, että näin on aina vaikkei suoranaista suosimista tapahtuisikaan. Mutta suurin syy kommenttiini on lasten käytös, ei aikuisten. Heiltä nyt vielä vähemmän voi olettaa, että klo. 8-16 äiti ei ole äiti vaan hoitaja.
Minun äitini on ollut pph siitä lähtien, kun äitiysloma pikkusiskostani loppui, eli n 22v. Olin silloin 4v ja siskoni n 1v. Äitini on ollut kunnallinen pph ja ihan hyvin on homma onnistunut. Ei äiti ole meitä mitenkään erilailla kohdellut kuin hoitolapsiaan - samat säännöt ovat päteneet kaikkiin. Eikä meillä puolestaan ole ollut mitään vaikeuksia pitää äitiä äitinä. Ei äiti ole ollut meille hoitaja - äiti on ollut meille aina vain äiti.
Tsemppiä vain yritykseen ap.
poikani viimeisin hoitaja oli 26v nuori nainen jolla oli 4v poika. Täytyy sanoa että kaikkien aikojen paras hoitaja. Hän ei ollut vielä tympääntynyt työhönsä kaikki lapset saivat hellyyttä minunkin pieni poikani. Tämä hoitaja leperteli kaikille saman verran mistä lapseni piti kovasti. (itse en niin välittäisi) En meinannut saada lastani pois hoidosta hoitopäivän päätteeksi joten siitäkin tiesin että hoitopaikka oli hyvä
Vierailija:
Kestoista voisin ilmaista oman ajatukseni. :)
Minusta ne ovat erittäin fiksu ratkaisu sekä lapsen iholle että ympäristölle.
Ne voivat silti aiheuttaa jossain määrin melko paljon vaivaa hoitopäivän aikana (ellei vanhempi ota itse päivän lopuksi niitä pyykättäväkseen).
Itse ehdottaisin tuohon ratkaisuna osapäiväistä kestoilua, eli esimerkiksi päiväunilla voisi käyttää kestovaippaa koska vaippa saattaa hautoa peppua pitkään mutta muun päivän aikana olisi käytössä kertikset..
tähän on ihan pakko kommentoida :)
kestoista ei tule hoitajalle yhtään sen enempää vaivaa hoitajalle kuin kertiksistä.
likainen vaippa otetaan pois ja pistetään sille kuuluvaan pussiin tai ämpäriin(jonka lapsen vanhemmat antaa).
jos tulee kakka niin kiinteä tavara tiputetaan vessanpönttöön ja taas vaippa sinne pussiin tai ämpäriin.
hoitajan ei ole mikään pakko huuhdella kakkavaippoja eikä hoitajan todellakaan tarvitse pestä vaippoja vaan vanhemmat ottavat vaippapussin/ämpärin mukaansa samalla kun hakevat lapsen. :)
Liian nuoria tyttöjä hoitajat. Enkä halua, että hoitajan omat lapset on samassa paikassa kuin hoitolapset, sitä paitsi hoitajien lapset liian pieniä. Enkä muutenkaan ikinä laittaisi lasta perhepäivähoitoon kiusattavaksi ja simputettavaksi. Turvalliseen päiväkotiin mun lapset, kiitos vaan!
kuin perhepäivähoidossa ja ryhmiksissä.
Miksi ovat liian nuoria? Aika stereotyyppistä ajattelua..
Olisi mielenkiintoista kuulla perustelua..
T: 23-vuotias kahden lapsen äiti
Vierailija:
Liian nuoria tyttöjä hoitajat. Enkä halua, että hoitajan omat lapset on samassa paikassa kuin hoitolapset, sitä paitsi hoitajien lapset liian pieniä. Enkä muutenkaan ikinä laittaisi lasta perhepäivähoitoon kiusattavaksi ja simputettavaksi. Turvalliseen päiväkotiin mun lapset, kiitos vaan!
Perustamassa ollaan juuri alussa kuvatun kaltaista ryhmistä ja mielenkiinnosta päätin kysellä..
Kerron työkokemuksesta sen verran, että 26-vuotiaalla on muutaman vuoden kokemus päiväkodissa työskentelystä sekä vuoden kokemus kolmilapsisen perheen kotihoidosta. Hänellä on 2,5v ja 1v lapset.
23-vuotias on kotiavustaja jolla kokemusta erilaisista hoito- ja hoiva-alan töistä. Hän on työskennellyt kolmessa päiväkodissa sekä toiminut kahden lapsen hoitajana kodissa. Hänellä on 8kk ja 2v ikäiset lapset.
Molemmat ovat avioliitossa sekä raittiita ja tupakoimattomia.
Vierailija:
Vai että 23- ja 26 vuotiaat liian nuoria?? Siis pitäs olla joku 50v tapoihinsa kangistunut ja elämäänsä kyllästynyt hoitaja..
Ja vai että oikein turvalliseen päiväkotiin sun lapset... Voi kuule et arvaakaan mitä kaikkea siellä turvallisessa päiväkodissa tapahtuukaan. Mä laitan mun lapset ainoastaan esikouluun. Silloin lapset on tarpeeks isoja kertomaan itse mikä siellä mättää jos siellä ongelmia on..
Kun ikävä kyllä päiväkodeissa ne hyvät ja huolelliset ja nimenomaan lapsen oikeasti huomioonottavat hoitajat ovat pieni vähemmistö.
Ja kuvittelet että päiväkodissa sun lapsias ei kiusata tai simputeta??
On totta, että joskus pph on omapäinen diktaattori joka " simputtaa" lapsia, mutta harvoinpa sitä sattuu.
Ei ikä merkkaa mitään vaan se minkälainen vaikutelma hoitajista ja hoitopaikasta tulee kun siellä käy.
Itsekin sain lapset tuon ikäisenä, eivät minusta ole mitään tyttöjä kuten joku esitti. Nuoremmilla päinvastoin on usein intoa ja uusia ideoita työhänsä, mutta toki ei tässäkään voi yleistää.
" hyvä henki" ja terveet periaatteet lasten hoidossa. 23v ja 26v ovat mielestäni vähän nuoria vetämään kahdestaan ryhmistä.
En laittaisi lasta hoitoon koska kohta ovat kuitenki taas äitiyslomalla.