Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10 vuotiaalla alkoi kuukautiset

Vierailija
10.12.2007 |

Olisin toivonut ettei vielä olisi alkaneet mutta näitä asioita ei voi äiti valitettavasti päättää.

Harmittaa tyttären puolesta.

Asia on kyllä tullut tutuksi koska siitä on puhuttu ja vanhemmilla sisarilla on kuukautiset, muttei ne ole alkaneet ihan näin varhain.

Muita joilla vastaava tilanne ?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisten alkaminen 10 vuotiaana on aivan yhtä normaalia kuin niiden alkaminen 15 vuotiaana. Eikä siinä tarvitse mitään henkisiä keskusteluja ottaa. ' Tottakai kerrotaan kuukautisista kaikki tarpeellinen. Sitten annetaan siteitä käteen ja annetaan asian olla!

" Myötäelän lapsen surussa" .... Voi luoja! Nyt liioittelet asiaa ihan liikaa. Siis lapsesi on TERVE. Kuukautisten alkaminen EI tarkoita sitä että on valmis seksiin tai lasten tekoon.

Teet asiasta aivan liian suuren numeron! Tyttäresi näkee asian niinkuin äitikin joten lopeta nyt hyvän sään aikana. Mieti mitkä muistot lapsellesi jää. Käännä asia positiiviseksi vielä kun voit.

(oman lapseni kuukautiset alkoivat tasan 10 v)

Vierailija
2/48 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kivaa tytölle sekään, että on viimeisiä joilla menkat alkaa. Kyllä meidän aikana 11-vuotiaista monella oli kuukautiset ja itse olin poikkeus kun kesti noin kauan. Jos tytöllä alkaa kuukautiset 10-vuotiaana, hänen luokkatovereistaan suurimmalla osalla kuukautiset alkavat lähimmän kahden vuoden sisällä. Ja sen jälkeen loput tytöt pitävät itseään poikkeavina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin ihmisestä.

Sama kun sanoisin että ei 43 vuotias ole vaihdevuosi-ikäinen. Joo, ei varmaan kaikki, mutta osa on....

Oma tyttöni oli ainakin 10 vuotiaana murkkuikäinen. Karvat ja rinnat kasvoivat. Kasvoissa finnejä ja alkoi kuukautiset. Olisko pitäny viedä ensiapuun vai kuinka?

Vierailija
4/48 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua että hänellä ne alkavat vielä 10 vuotiaana. Huono äiti? Asennevamma naisellisuuteen?

Sitten kun tyttäreni menkat alkavat, suhtaudun niihin tietenkin täysin normaalina juttuna. En kauhistele niitä tytölleni tmv. Mutta kyllä minä saan mielessäni/muille aikuisille purnata niitten alkamista! Minusta menkat on riesa, vielä nytkin 25 vuoden jälkeen.

Jos jonkun mielestä se rättien/kuukuppien/tamponien vaihto on mukavaa niin siitä vaan, minusta ei ole ja minulla oikeus tuntea näin. Tyttöni saa aikanaa itse huomata onko se riesa vai ei.

Vierailija
5/48 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tyttö murrosiässä ylittää 45 kg rajan niin menkat alkaa. Samasta syystä eli hormoonitoiminnan vaikutuksesta menkat loppuu anorektikoilla kun paino menee 45kg alle.. Joillakin loppuu jo aijemmin....

Jotain heittoa saattaa olla yksilöllisesti, varsinkin hyvin kevyillä. Mutta kyllä tää 45kg nyt pitäis olla ihan yleisessä tiedossa.......

Viimeinen kommentti sille joka ihmetteli mitä tuhtius liittyy asiaan...

Vierailija
6/48 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvaa ei ollut missään, tyttö laiha kuin mikä, mutta niin vaan menkat alkoi ja heti säännöllisinä. Ja tuo 58 kg korjattiin.

Vierailija
7/48 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö kuukautiset vaieta kuoliaaksi edelleen tällä vuosituhannella. En ole ylireagoinut asiasta ja ymmärrän lastani suuresti ja jos hän on murheellinen tuen häntä niin kuin aina hänen elämänsä aikana olen tehnyt, miksi en tässä asiassa voisi tehdä samoin.

Kuulen joka ikinen ilta että olen maailman paras ja ymmärtäväisin äiti.

Äitiydessä koen onnistuneeni erinomaisesti.

Jotenkin tulee vaikutelma että joku tulkitsee kirjoittamaani tekstiä väärin lukien rivien välistä jotain omia kuvitelmiaan.

Vierailija
8/48 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitaja sanoi, että murroikä alkaa tytöillä yleensä kun 40 kg tulee täyteen. Ei menkkojen alkaminen aikanaan mikään suuri riemu ollut, mutta tulipahan tunne että on ns. normaali. Joillakin tytöillä menkat alkoivat 11-vuotiaana ja heitä kytättiin. 80-luvulla siteetkin olivat sellaisia paksuja vaippoja, jotka näkyivät alusvaatteiden ja jopa jumppahousujen läpi. Jumppatunnilla pukuhuoneessa huomattiin, kenellä on NE. Jotkut pojatkin saattoivat koulussa ohimennessään kokeilla takapuolesta ja kyllähän se hävetti ihan suunnattomasti, jos siellä oli se side. Toivottavasti asenteet ovat muuttuneet luonnollisempaan suuntaan nykyään. Ja ne siteetkin ovat ohuita, helpottaa murkkuakin aloitella niiden käyttö.

Vierailija
9/48 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en painanut 45 kiloa kun menkat alkoivat. Ja toiset ovat hyvinkin isoja ennenkuin menkat tulee.

Yhdellä kaverillani ei menkat alkaneet. Hänellä on vaikea PCO eikä ehkä ikinä saa lapsia. Tuskin hän iloitsee menkattomuudesta. Menkat ovat merkki siitä, että kaikki on kunnossa.

Vierailija
10/48 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siteistä, tamponeista yms.

Siinä ketjussa moni kertoi että oli häveliäs ja hävettävä asia ja jotkut eivät olleet kertoneet äidilleen kuukautista mitään. Ei ollut siteitä, vessapapereiden kanssa tuusailivat.

Palstalaisilla oli kovia kokemuksia aiheesta.

Voisiko joku nostaa sen kun en keksinyt oikeaa hakusanaa.

Vierailija
11/48 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olisivat voineen alkaa hyvin myöhemmin. Ei lapsuus loppunut siihen, mutta vaikeeta oli, kun ei kellekään voinut kertoa. ja muilla ei ollut vielä alkanut.

Olisi pitänyt mennä uimaan, ei voinut. Opettaja tenttasi syytä jne.

Ala-asteella ei oikein ollut vessoja missä olisi rauhassa saanut vaihtaa sidettä.

Toivottavasti omalla tyttärellä alkaisi myöhemmin.

Vierailija
12/48 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taustalla ovat omat ikävät kokemukset: salailu, häpeä, vaippasiteet, yksityisyyden puute jne.

Vierailija
13/48 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tyttöjä ei pitäisi pakottaa suihkuun, jokainen huolehtikoon hygieniastaan kotonaan. Kauhulla muistelen kouluaikoja.

Vierailija
14/48 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kun tyttö murrosiässä ylittää 45 kg rajan niin menkat alkaa. Samasta syystä eli hormoonitoiminnan vaikutuksesta menkat loppuu anorektikoilla kun paino menee 45kg alle.. Joillakin loppuu jo aijemmin....

Jotain heittoa saattaa olla yksilöllisesti, varsinkin hyvin kevyillä. Mutta kyllä tää 45kg nyt pitäis olla ihan yleisessä tiedossa.......

Vierailija
15/48 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häpeilyn takia, vaan siksi, että verta vuosin niin paljon, että koko ajan piti vaihtaa sidettä ja aina meni ohi ja yöt oli ihan tuskaa. Lisäksi oli sellaset kivut, että en voinut kouluun mennä pahimpina päivinä. Menkkojen runsauden takia ei voinut menkkojen aikaan oikeen mitään tehdä.

RIESA todellakin!! Musta se on riesa edelleenkin, vaikka en mitenkään asiaa häpeä. Ihan riesa mulle itselleni!

Vierailija
16/48 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tyttäreni on jo 10,5 -vuotias on ihan täysi pikkutyttö ja toivottavasti säilyy pikkutyttönä vielä pitkään. Valitettavasti hän on aika isokokoinen, joten riski varhaiseen murrosikään on toki olemassa, mutta onneksi merkkejä ei vielä näy.

Vierailija
17/48 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku oikeasti niin TYHMÄ, että kuvittelee, että heti kun paino ylittää 45 kg niin menkat alkaa? Samoin on aivan naurettavaa, että aina kuvitellaan, että jos tyttö on hieman roteva tai jopa ylipainoinen niin hän saisi menkat tosi nuorena.

Minä painoin yli 60 kg kun menkat alkoi ja olin jo yläasteella. En muuten ollut lihava vaan olin pitkä ja normaalipainoinen. Suurimmalla osalla menkat alkoi noin 13-14-vuotiaana. Keskimääräinen menkkojen alkamisikä on 13 vuotta eikä mikään 11 vuotta niin kuin tässä ketjussa väitetään. Ja lapselle 2-3 on TODELLA PITKÄ aika. Aikuinen voi ajatella, että " no samapa se alkaako 10- vai 13-vuotiaana" , mutta lapsi ei ajattele noin. Lapsen maailmassa pari vuotta on todella pitkä aika.

Olen myös sitä mieltä, että menkat on RIESA. Vai kuka nauttii siitä veren vuotamisesta, siteiden/tamponien/kuukupin vaihdosta ja mahdollisesta kivusta? Menkat ei ainakaan helpota elämää.

Vierailija:

Vierailija
18/48 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta väitättekö nyt ihan kirkkaalla otsalla että kuukautiset on jotenkin naisena olemisen huippuhetkiä????? Mä voisin aivan hyvin olla täysin ilman, hetkeäkään en kaipais. Raskauden yks parhaita puolia on ettei oo kuukautisia.

Mä ainakin oon saatanan kiukkuinen, päätä särkee, alavatsa kramppaa ja on tulessa, kylmä kalsee hiki tai sitten palelee, oksettaa ja vois ainakin ne ekat päivät käyttää just niin kuin Ismo Alanko vittu kun vituttaa videossa riippumalla oksasta pää alaspäin ja hoilottaa sitä biisiä taukoamatta.

Että niin: kuukautiset vois lopettaa, mutta kun ei voi ne on aina vaan kärsittävä ja tottakai mä yritän esittää jollain lailla positiivista lapselleni, mutta en ala sitä teennäistä jenkkipelleilyä että vietetään kuukautisjuhlia. Luonnonkansathan suhtautu asiaan paljon luonnollisemmin: kuukautismuija sai häipyä omaan rauhaansa murjottamaan, mikä rauha, niin mäkin haluaisin. Taidan viedä tyttären sinne alangon koserttiin sitte ta jotain kun sillä tää riemu koittaa.

Vierailija
19/48 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut isokokoinen (kuit. normaalipainoinen), mutta menkat alkoi 14,5-vuotiaana. Kyllä perimällä on suuri merkitys alkamisikään.

Vierailija
20/48 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä on mietä muita, joiden mielestä se on yksikertaisesti vaan epämukavaa ja kivuliasta. Mitään häpeää ei asiaan liity, mutta en iste ainakaan saa mitään kicksejä vatsataudistakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi