Hampaidenpesua seuraava kello
Moikka!
Meidän lapsi haluaa hoitaa itse hampaiden pesun ja peseekin aika hyvin, tosin liian lyhyen aikaa. Muistan joskus kuulleeni hampaidenpesuaikaa mittaavasta kellosta. Siis vähän niinkuin perinteinen munakello, mutta jossa olisi ainoana vaihtoehtona tuo hampaiden pesuun käytettävä aika. Onko kellään ja mistä hankittu?
Kommentit (7)
Meillä hiukan alle 3-vuotiaan lapsen hammaspesukellona toimii Alias-pelistä lainattu tiimalasi, jonka hiekka valuu minuutissa ja joka siis pesun aikana kerran käännetään. Joskus aktiivista pesuaikaa käytetään kyllä enemmän hiekan seuraamiseen kuin pesemiseen... Ja yhden tiimalasin hiekka on jo paakkuuntunut käyttökelvottomaksi, kun poika pesi tiimalasia " kun se oli vähän likainen" . Ei näköjään ollut vesitiivis malli :) Onneksi kotoa löytyi tonenkin Alias-peli, joita ei näköjään pelata (vielä) kovin ahkerasti.
Tiimalaseja saa kai lisää ihan irtotavarana joko lelu- tai konttoritarvike (?) osastoilta.
Meillä on lasten Oral-B-sähköhammasharja, joka soittaa pienen sävelen minuutin välein. Laitetta ei hankittu niinkään tämän ylimääräisen ominaisuuden vuoksi, vaan siksi, että mielestäni sähköhammasharjalla on helpompi (hellempi) harjata lapsen hampaat ja tulee parempaa jälkeä. Hinta vajaat 40 ¿.
Meillä kylläkin aikuinen harjaa.
Meillä tyttö 2,5 vuotta ja vielä ei toimi tuo 2 minuutin sääntö. Tietääkö joku, mistä iästä asti sitä suositellaan / pidetään välttämättömänä?
itseäkin kiinnostaisi mistä asti olette pitäneet 2min pesun? Meillä 2vuotiaan hampaita pestään max20sek. Kauempaa ei suu pysy auki.
Tiimalasi vinkki oli hyvä. Kiitos siitä.
Munakelloihin harvoin saa 2min aikaa. Meillä on 2kpl ja ne pirahtaa vain pidemmillä ajoilla oikeaan aikaan...
ainakin itäväylän apteekista saa sellasta kampanja pakettia elmex hammastahnan kanssa missä tosi kiva hammasmuki ja tiimalasi joka kestää ton 2min ja jonka saa kiinni seinään
Meillä hampaiden pesu tavallaan helppoa, tavallaan hankalaa. Iloisesti tyttö suostuu aina hammaspesulle, ja mielellään pesee hampaat vaikka keskellä päivää. Mutta ongelmana se että ei avaa äidille suuta, yleensä aina saan jotenkin huijattua niin että saan itse vähän sutaistua hampaita, mutta varsinkin ylähampaiden pesu ei onnistu juuri koskaan, koska se kuulemma kutittaa.
Onko jotain vinkkejä miten toteuttaa hammaspesua?
eli annamme itse harjata tuon ' 2minuuttia' - välillä kellosta katsoen, välillä itse sanomme ajankulun. Mutta munakello toimii tässä myös hyvin. Mutta pointti on, että me vanhemmat varmistamme hammaspesun sit lopuksi, sillä hammaslääkäri sanoi että 8-10 v. vasta lapsen hienomotoriikka on riittävä hammastenpesuun kunnolla ja että aamuisin voisi lapsi itse harjoitella ja iltaisin vanhempien olisi syytä vielä varmistaa kunnollinen hammaspesu... Eli tämä menee vähän asian vierestä - ko.kellosta en ole kuullut, voisi olla hauska lahjaidea tähän " turhuuksien tavaramereen" meillekin siis ;-)).