Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen kanssa omat, erilliset asuntolainat?!

Vierailija
09.12.2007 |

Asuntoa ollaan ostamassa, ja mietitty tuota lainan ottamista. Miehellä on itsellään entistä varallisuutta, josta syystä ostettava asunto tulee olemaan noin 3/4 miehen ja loput minun. Lisäksi mies tulee lyhentämään lainaa kuukausittain enemmän, kuin minä.

Miten ihmeessä tuo yhtälö toimii käytännössä, onko kellään kokemusta?! Ollaan mietytty, että otettaisiin erilliset (erisuuruiset myös) lainat ja tietty asunnosta paperi, jossa näkyy erilaiset omistussuhteet. Miten olette ratkaisseet asian?

Ei olla naimisissa (eikä mennä), eikä ole lapsia ole (toivottavasti tulee).

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin just voi tehdä kun kuvailit. Kauppakirjaan ja lainapapereihin tulee ne omistussuhteet.

Jos ette ole naimisissa, niin kannattaa miettiä miten käy asunnolle jos toinen sattuu kuolemaan eli tehkää testamentti jossa sovitte asian.

Samoin kannattaa etukäteen sopia mitä teette asunnolle jos eroatte. Jos itse tarvitsee rahat, niin voi olla vaikea myydä neljännestä.

Vierailija
2/3 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

voittehan te ottaa yhteisenkin lainan, mutta laina- ja asuntopapereihin tulee merkintä omistusosuudesta. samalla jako-osuudella jaatte myös lainan. jos sä tartteet lainatakuuseen lisää lainaa niin otat sen omiin nimiis, jos miehes ei tartte varallisuutensa puolesta sitä ottaa. ottakaa sitten erillinen lainanhoitotili johon kumpikin laittaa oman osuutensa ja sitten lainanmaksupäivänä tililtä menee vaan yksi asuntolainalyhennys ja sitten sinulta lisäksi mahdollisesti vakuusmaksut. näin säästätte lainahoitokuluissa, jotka kuukausittain ei niin hirveitä ole, mutta pitemmässä juoksussa säästyy ihan mukava summa. meillä toimii ainakin hyvin tällainen järjestely.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testamentin tekemistä on mietitty ja samoin, että asunto myytäneen eron sattuessa sillä mulla tuskin sitä silloinkaan varaa lunastaa ja mies ei halunne niin isoa asuntoa.

Täytyy vielä harkita tuota yhteisen lainan ottamista, jotenkin se tuntuu kivemmalta. Mietin vaan, että tuleekohan siitä jotain ongelmia myöhemmin (mitä?)... Toisaalta se voisi olla hyvä, jos/kun lapsia saadaan, jolloin mies joutunee jonkin aikaa meitä " elättämään" . Minähän en tietenkään kotihoidontuella pystyisi omaa lainaani maksamaan kuitenkaan.

Ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi