Kysely imetysvaatteista
Olen vaatetussuunnittelun opiskelija Turun Ammattikorkeakoulusta ja teen opinnäytetyötä imetysvaatteista. Haluaisin saada selville onko uudenlaisille imetysvaatteille kysyntää ja mitä imetysvaatteilta toivotaan. Kiitos vastauksista!
Vastaukset osoitteeseen: luukkumaito(at)luukku.com (tai tähän perään)
---------------------------------------------------------------------------------
1. Mitä mieltä olet imetysvaatetarjonnasta? Netissä/kaupoissa? Onko sinulla jotain toiveita siihen liittyen?
2. Jos sinulla on imetysvaate, oletko ollut tyytyväinen siihen? Miksi? Miksi et? Millainen se on?
3. Millaisista imetysvaatteista pitäisit?
väri?
yksivärinen/kuviollinen(tahrat ja imetysluukku eivät erotu niin paljon...)?
yksinkertainen/koristeita(pitsiä, röyhelöä, koristenauhaa, kirjontaa, helmiä...)?
vartalonmyötäinen/väljä?
pääntie (avonainen/poolo/v...)?
paidan pituus (lyhyt/pitkä, lantion peittävä)?
hihojen pituus (hihaton/lyhyt/3/4/pitkä)?
imetysmekko/paita/tunika(esim. housujen kanssa käytettäväksi)?
tyyli (klassinen/persoonallinen/naisellinen/trendikäs/ muinaishenkinen/retro...)?
arkeen/myös juhlakäyttöön?
materiaali/kangaslaatu? (ohut/paksu/trikoo/joustosametti/pellava/puuvilla/bambu...)
luukkumalli (jos sinulla on kokemusta erilaisista)?
lapselle jotain virikettä/hypisteltävää?
myös raskausajan käyttöön?
muita toiveita?
4. Paljonko olisit valmis maksamaan arkisesta imetysvaatteesta? Entä juhlavammasta?
Kommentit (7)
1. Mitä mieltä olet imetysvaatetarjonnasta? Netissä/kaupoissa? Onko sinulla jotain toiveita siihen liittyen?
Halvat imetyspaidat ovat mielestäni olleet epäkäytännöllisiä (h&m) ja kalliit niin hintavia että en suosut makasmaan niin paljoa vaattesta jota voin käyttää 2kk-1v riippuen siitä miten imetys onnistuu. Minusta 50¿ tai yli on liikaa oli se sitten millainen paita tahansa.
2. Jos sinulla on imetysvaate, oletko ollut tyytyväinen siihen? Miksi? Miksi et? Millainen se on?
H&M paidassa on liian iso kaula-aukko minulle, myös imetys luukut on hankalia ei saisi olla nappeja jotka minultä jää helposti auki tai ovat " juopon napissa" Kesällä kaikki imetys paidat oli joko hihattomia tai sitten t-paita kokoa. Minusta parempi hihan pituus olisi 3/4 osaa tai pitkä. Voihan se olla että nyt olis pitkiä tarjolla mutta ostin paitani jo kesällä. Kalliimpia paitoja minulla ei ole. Itse olen tehnyt muutaman paidan mutta ne ovat malliltaan liian lyhyitä. Hihan pituus on hyvä.
väri?
Tykkään yksivärisistä maanläheisistä sävyistä. Sammaleenvihreää, viininpunaista. Kastejuhlan halusin vaaleanpunaisen paidan jos vauva olisi olut poika olisin tykännyt ehkä vaalean sinisestä =). Valkosta en haluaisi enkä mustaa niitä oli tarjolla reilusti kun minä oli paitaostoksilla.
Yksi värinen on kiva ja raidallisestakin tykkään kai sitä jotain kukkaa tai kuviotakin voisi olla.
yksinkertainen/koristeita(pitsiä, röyhelöä, koristenauhaa, kirjontaa, helmiä...)?
Juhlamallissa voisi mielestäni olla pitisä,helmiä tai röyhelöä mutta arkeen riittää hyvin väri tai kuvio.
vartalonmyötäinen/väljä?
Väljästä tykkään enemmän. Minä ostin paitani ennen vauvan syntymää ja silloin ei kovin tarkaan osaa sanoa kokoa syntymän jälkeen. Väljä koko antaa hieman anteeksi kun jos olisi ihon myötäinen joka on jäänyt isoksi tai pieneksi.
Pyöreä normaali t-paita kaulus. Imettäessä minulle tulee helposti kuuma joten ei poolo. Minä kannan lasta vielä liinassa joten siinnäkin tyylee kuuma. Liian avonaisesta on tissi lehpompi ottaa suoraan yli jos niin haluaa imettää on järkevämpi ostaa normaali isokauluksinen paita.
minä tykkään lantion peittävästä mallista näin raskauden jälkeen ei makkarat näy =).
pitkä tai 3/4 tai lyhyt jos on kesä imetys
mekon käyttö voisi jäädä vähäiseksi mutta tunikka voisi olla kiva.
tyyli (klassinen/persoonallinen/naisellinen/tr endikäs/ muinaishenkinen/retro...)?
klassinen, naisellinen, persoonallinenkin voisi olla.
Minä halusin juhlavampaa kastepäiväksi ja mahdollisesti myös samaa joulu käytöön mutta tarjonta oli hyvin heikkoa. Juhlapaidasta voisin maksaa enemmän mutta en edelleenkään yli 50e
materiaali/kangaslaatu? (ohut/paksu/trikoo/joustosametti/pellava /puuvilla/bambu...)
trikoo, puuvilla, paksu pitää kuosinsa paremmin mutta voi olla kesällä turhan kuuma.
tykkään Suuren Käsityölehden (muistaakseni 2005keväällä) mallista. On helppo nostaa mehustan reunaa ylös ja riittävän isosta reijästä saa liivit helposti auki. Miehustan läppä peittää rintaa jos ollaan hieman epäsopivassa paikassa. Olen imettänyt esim. marketissa niin että vastaantulijat eivät ole edes tajuneet että imetän. Imettämisen aloittamiseen ja lopetukseen tarvitaan vain yksi käsi joka siirtää paitaa sivuu ja avaa liivin. Ei turhia nappeja ja repsottavia miehustoja.
meidän neidille riittää minun inetys liivi tai meihustan löppä enkä halua opettaa lasta leikkimään " ruokapöydässä"
se on tietysti aina lisäetu jos käy raskausaikanakin lisää käyttöikää. jos mallin saa sellaiseksi että on nätti sekä raskaana että imettäessä.
muita toiveita?
4. Paljonko olisit valmis maksamaan arkisesta imetysvaatteesta? Entä juhlavammasta?
tavallisesta imetyspaidasta 20-30e
juhlaimetyspaidasta tai imetysmekosta korkeintaan 40e
Toivottavasti löydät vastaukset tuolta kysymysten lomasta ja niistä on hyötyä.
nuttu
- Imetyspaitoja on tosi vähän tajolla, ainakaan kunnollisia.
- Käytin Boob-merkkisiä, jotka olin saanut lainaksi ja olin niihin tyytyväinen.
- Perusteepaidat oli käytännöllisimmät, tarpeen mukaan päällä voi pitää ohutta tai paksua neuletta.
väri?
- Helposti yhdisteltävät värit on parhaita, koska tuskin kukaan ostaa niin montaa paitaa. Mulla oli valkoisia ja punainen ja ne sopi muihin vaatteisiini.
- Itse tykkään eniten yksivärisistä, mutta makuja on tietysti monia. Ei imetyspaitaa tarvitse mielestäni naamioida tavalliseksi paidaksi, koska ei se luukku on " näkyvä" ole muutenkaan.
- Makuja on tietty monia, mutta itse tykkäsin yksinkertaisista, helposti muiden vaatteiden kanssa pidettävistä paidoista.
vartalonmyötäinen/väljä?
- sopivankokoinen:)
- ei ainakaan poolo! Kuten em. kirjoittaja sanoi, imettävällä äidillä on aina kuuma.
- ei liian lyhyt! Muuten kai riippuu mausta.
- riippuu varmaan tosi paljon vuodenajasta eli kesällä/alkusyksystä käytin lyhythihaisia mieluiten, näin talvella tykkäisin ehkä enemmän pitkähihaisesta.
-tunikathan on nyt muotia eli varmaan olisi kysyntää.
tyyli (klassinen/persoonallinen/naisellinen/tr endikäs/ muinaishenkinen/retro...)?
- Tähän on ihan mahdoton sanoa mitään yleispätevää, riippuu niin mausta. Suht tavallisille perusvaatteille olisi varmaan eniten kysyntää.
materiaali/kangaslaatu? (ohut/paksu/trikoo/joustosametti/pellava /puuvilla/bambu...)
- Hengittävä, suht ohut mteriaali on varmasti miellyttävin. Pellava voi olla liian rypistyvää tähän tarkoitukseen (lasta pyöritellään sylissä).
- luukkumalli oli ainakin minusta kätevin
-ei kai sentään...
- miksei! Lisäisi paidan käyttöikää.
muita toiveita?
- 30 euroa olisi hyvä hinta arkipaidasta, juhlapaitaa en varmaan erikseen ostaisikaan.
Kahden pojan äitinä ja kahden onnistuneen imetyksen jälkeen (kumpikin poika tulee saaneenksi rintamaitoa ensimmäisen elinvuotensa) olen itse ainakin käytännössä todennut, että imetysvaatteet lähinnä tarpeen juhlissa tai ihmisten ilmoilla. Tilaisuuksissa jossa imetyksen haluaa tehdä mahdollisimman helposti + näkymättömästi kun tietää, että ihmiset katsovat.
Muuten arkikäytössä sanoisin, että pitkään imettävälle kuten minulle ei ole saumaa imetysvaatteista. Mitä isompaa lasta imettää sitä arkipäiväsemmäksi kaikki käy tietää vain että on vaatteita joita ei nyt voi käyttää.
Tarjolla olevista imetysvaatteista sen verran kuten muutkin todenneet, että halvat surkeita ihme malleja, suuria kaula-aukkoja ja muutenkin säkkimäisiä. Boob imetystopit kehuttu maasta taivaaseen ja itse kokeilin hintaansa nähden ei toiminut mulla ja myin pois. Kunnolliset imetysliivit on paras ja niillä pärjää ja niitä saa onneksi myös kohtuuhintaisia. Kalliit imetysvaatteet kuten esim. juhlkäyttöön tarkoitetut näyttävät kivoilta netissä mutta itse olen kokeillut ja inhoan lappua rintojen edessä eikä mielestäni edes käytönnöllinen paremmin pärjää normaalivaatteilla.
Imetysvaatteita suunnitellessa ja miettiessä niiden tarpeellisuutta pitää muistaa, että suurin osa nykyään imettää vain kuukausia sisukkaimmat 6 kk aika suhteellisen lyhyt joten ei haluta ostaa kalliita vaatteita. Ja pitkään imettävät kyllä taatusti siirtyvät jo omiin vaatteisiinsa ja hoitavat imetyksen niillä tai niin minä olen kokenut.
Ja mitä kuoseihin ja väreihin ym tulee niin haluasin tietysi mahdollisimman tavallisen näköistä vaatetta ei ihme värejä, kuoseja ja malleja eikä avonaista kaula-aukkoa ei se aina tunnu järkevältä arkikäytösssä;)
Olen etsinyt koko syksyn itselleni juhlavampaa imetyspaitaa Turusta, mutta niitä ei yksinkertaisesti ole tarjolla. Mulla on neljä eriväristä (sekä lyhyt- että pitkähihaisia) trikooimetyspaitaa, mutta kaipaisin todellakin jotain kiinnostavamman näköistä ihan arkikäyttöönkin. Kotona voi pitää muitakin kuin imetyspaitoja, mutta julkisella paikalla tai kylässä käytän imetyspaitoja ja juuri silloin soisin paidan olevan kivannäköinen. Mä ostaisin heti juhlavan imetyspaidan vaikka 100 euronkin hintaan, jos miellyttäviä löytyisi. Ja siis muustakin materiaalista kuin trikookankaasta.
Ihanaa, että joku jaksaa suunnitella uudenlaisia imetyspaitoja. Sääli, etten ehdi käyttämään niitä.
Minulla on 2 lasta, mutta en ole ostanut ainuttakaan imetyspaitaa, koska en ole löytänyt hyvää!
Omalla kohdallani ongelmana on aina ollut mm. valtavan suuri kaula-aukko, eikä paita ole istunut rintojenkaan kohdalta (en ole suuririntainen :) Ei oikein viitsi talvella kulkea puoli yläkroppaa paljaana, kun allehan ei voi laittaa T-paitaa, ellei sekin sitten ole imetys-t-paita, mutta silloin menisi jo vähän turhan monimutkaiseksi..
Toisaalta monet sovittamani paidat ovat sitten olleet muualta kropasta ahdistavan kireitä tai hiostavaa materiaalia. Imetysaikana hikoan tavallista enemmän, joten kangas saisi olla ainakin kainaloiden ja rintojen kohdalta 100% puuvillaa.
Jos löytäisin hyvän mallisen paidan, ostaisin sitä heti T-paitana, pitkähihaisena ja poolo-mallisena! VÄritoiveitani olisivat musta ja beige. Ja materiaalina siis 100% puuvilla.
1. kaupoissa on aika huonosti imetys/äitiysvaatteita voisi olla enemmän. netissä vaatteita löytyy mutta aika hinnakkaita
2. minulla on muutamia imetyspaitoja ja liivejä.. olen ollut tyytyväinen niihin, vaikka niitä saa kokoajan pestä kun niitä pitäisi olla enemmän eikä raaski hirveesti ostaa niitä ku imetys kestää kuitenkin vain noin vuoden ja muulloin niitä ei viitsi käyttää.. imetyspaitani on luukkumallia ns. boob-mallia.. osa teeseitse-paitoja ja osa kaupan.. kaikki ostettu netistä käytettynä
3. pitäisin tavallisista paidoista johon on vain tehty rintojen kohdalle luukku imetystä varten en tarvi mitää prumeluureja.. perusarkipaitoja t-paitoja ja collegeita myös pitkähihasia.. imetysfleecepaita talveksi..
pääntie ehdottomasti o-aukkoinen ei mikään avonainen! imettäessä ei ole tarkoitus esitellä rintoja vaan imetyspaidan tarkoitus (ainakin mulla) on pitää rinnat katseilta piilossa ku imettää..
itse tykkään suht väljistä vaatteista, ei ole kiva esitellä raskausmakkaroita tiukassa paidassa ;)
materiaali voisi olla jotain pehmeää ja mukavantuntuista päällä, puuvilla a ja trikoota.. toivottavaa oisi tietty et materiaali kestää runsasta pesua ja vaatteen oisi kestettävä myös seuraavia imetysputkia..
4. hinnat voisi olla arkisesta paidasta ehkä 10-20euroa ja juhlavammasta max 40 euroa
ellet saa tarpeeksi vastauksia täältä, kannattaisikohan sun kysellä tuosta:
http://maitolaituri.imetys.fi/index.php
siellä on ainakin imettäviä äitejä keskustelemassa.
en nyt juuri jaksa vastata noin moneen kysymykseen ajatuksella, mutta jos pidät tätä avausta " ylhäällä" , yritän muistaa joku päivä virkeämpänä palata asiaan.