Miehellä c-hepatiitti, voiko
suudella? Mites rakastelu ja lasten teko? Elinikä? Olen syvästi ihastunut, mutta pelottaa. . .
Kommentit (22)
tai jos nyt ensin päästään suuteluasteelle?
Minun mies on B-hepatiitin kantaja, on saanut sen jo pikkulapsena. Hän ei kuitenkaan voi tartuttaa ketään, koska kantajuus vahingoittaa tavallaan vain häntä itseään, eli on korkea riski sairastua tiettyihin sairauksiin (syöpä yms.) myöhemmällä iällä. Mutta en ole pahemmin perehtynyt muihin hepatiitteihin, lienee erilainen kuin tämä B...
C-hepatiitin kantaja tartuttaa koko ikänsä sairautta eteenpäin. :o( Eli ei ole yhtään sama juttu kuin tuo B... Eikä ole rokotettakaan sitä vastaan olemassa, kuten B:lle.
C-hepatiitti tarttuu pääasiassa veren välityksellä. Myös muista kehon eritteistä tartunnan saaminen on mahdollista. Sukupuoliyhdynnässä C-hepatiitti tarttuu B-hepatiittia harvemmin. C-hepatiitti voi tarttua äidistä lapseen raskauden tai synnytyksen aikana. Osassa tapauksia tartunnanlähde on epäselvä.
Tavallisin riskitilanne on suonensisäinen huumeiden käyttö. C-hepatiitti voi tarttua yhteisistä neuloista, ruiskuista ja muista huumeiden valmistamiseen ja pistämiseen käytettävistä välineistä. Ruiskun huuhtominen samassa astiassa toisten ruiskujen kanssa tai aineen ottaminen toisen ruiskusta omaan ruiskuun aiheuttaa tartunnan riskin. Tartunnan voi saada myös parranajoteristä, hammasharjoista ja tatuointivälineistä, mikäli näissä on toisen verta. Äidistä tartunta voi siirtyä lapseen raskauden tai synnytyksen yhteydessä.
Vierailija:
Minun mies on B-hepatiitin kantaja, on saanut sen jo pikkulapsena. Hän ei kuitenkaan voi tartuttaa ketään, koska kantajuus vahingoittaa tavallaan vain häntä itseään, eli on korkea riski sairastua tiettyihin sairauksiin (syöpä yms.) myöhemmällä iällä. Mutta en ole pahemmin perehtynyt muihin hepatiitteihin, lienee erilainen kuin tämä B...
B-hepatiitin kantaja (joita on noin 10% sairastuneista) ei enää tartuta, vaan sairaus jää ainoastaan henkilön vereen lääkärin sanoja lainatakseni " muistoksi" ja aiheuttaa vain henkilölle itselleen vaaraa, eli suuren mahdollisuuden sairastua myöhemmin johonkin vakavaan sairauteen, kuten syöpään. Oma mieheni on saanut B-hepatiitin pienenä vauvana, joten aktiiviaika on ollut ohi jo vuosikymmeniä. Valitettavasti hän kuitenkin kuuluu niiden 10% joukkoon, joiden vereen bakteeri jäi. :o( Ja tämä on ihan faktaa, ihan pari kuukautta sitten viimeksi juttelin asiasta lääkärin kanssa.
Suurin osa B-hepatiittiin sairastuneista paranee, mutta 5-10 % tartunnan saaneista jää viruksen kantajiksi ja tartuttajiksi.
Vierailija:
Suurin osa B-hepatiittiin sairastuneista paranee, mutta 5-10 % tartunnan saaneista jää viruksen kantajiksi ja tartuttajiksi.
Erikoislääkärin kanssa kuitenkin olen asiasta keskustellut ja mieheni kantajuuden laatu on tutkittu laboratoriotestein. Tartunta on tosiaan yli 20 vuotta vanha, eikä hän pysty tartuttamaan muita. Keskustelimme tästä erittäin perinpohjaisesti, koska B-hepatiittia sairastavien perheenjäsenet saavat ilmaisen rokotteen sairautta vastaan. Lääkäri oli sitä mieltä, ettei rokotetta ole meidän pakko ottaa, koska meidän perheen kohdalla ei ole vaaraa, mutta tietenkin kuitenkin otimme, kun kerran ilmainen on ja hapatiitti on vaarana jo matkustaessa ulkomaille...
Mutta en ole kyllä tietoinen, josko kantajuuden laatuja on erilaisia. Ehkä jotkut kantajat myös tartuttavat. Lääkäri puhui ehkä minulle vain meidän perheen tilanteesta, ettei " sekoittaisi päätäni liialla informaatiolla" , mutta hänen mukaansa tosiaan mieheni ei ole tautia tartuttanut kuin ensimmäiset 6kk ja tokkopa silloinkaan, kun oli vauva...
Nauretaan yhdessä. Juu, olen minä tyhmä...ihan tyhmä... Hihihii... ;o) Sanotaan sitten vaikka, että " asiaan hyvin perehtynyt lääkäri yksityisklinikalla" , kun erikoislääkäri ei mammoille näin yömyöhään kelpaa. ;o))
Vierailija:
Pikkulapsilla hepatiitti B -tartunta on yleensä oireeton tai hyvin lieväoireinen. Mitä nuorempana henkilö saa tartunnan, sitä suuremmalla todennäköisyydellä hän jää tartunnankantajaksi.
tartuntaa levittävä ihminen tai eläin, joka ei itse ole sairas
En ole kehdannut kysyä miten heillä sekstaillaan ym. Varmaan valaisee minua jossain vaiheessa. Jos ei, no problem.
Enkä maininnut mitään yksityisklinikkaa ennenkuin vitsinä kun piti ensin tarttua " erikoislääkäri" -sanaan. Tarkoitin yksinkertaisesti tällä erikoislääkärillä sekä tuolla toisella vitsi-letkautuksella sitä, etten jutellut asiasta umpimähkään esimerkiksi samalla kun käytiin muksun korvat terveyskeskuksessa tarkistamassa, vaan tilasimme erityisesti ajan tutkimuksiin ja lääkärille, joka näihin asioihin on perehtynyt. Ja mikä onkaan luonnollisin paikka kuin yksityisasema? Eipä meidän kunnassa ainakaan terveyskeskuksesta löydy kuin yleislääkärit ja nämä sitten lähetteellä laittavat sairaalan poliklinikoille lisätutkimuksiin. Minusta siis loogisempi ja nopeampi vaihtoehto on yksityinen.
Lääkäri ei kertaakaan puhunut miehestäni tartunnankantajana, vaan ainoastaan kantajana. Ja erityisesti kysyin, että
a) voiko hän tartuttaa muita? -Ei
b) voiko sairaus uudelleen aktivoitua ja alkaa sitten tartuttamaan muita? -Ei
c) Olenko minä tai lapsemme vaarassa saada mieheltäni/isältään hepatiitti? -Ei
d) entä sitten jos mieheni sairastuu johonkin jälkisairauteen? -Ei
Kuten sanoin, on varmaankin erilaisia kantajia. Ja kyllä, uskon enemmän lääkäriä kuin av-palstalaisia. ;o)
eli veritesteissä näkee että on b-hepatiitti ollut joskus mutta ei enää ole aktiivisena eli silloin miehelläsi ei ns. ole b-hepatiittia mutta ne virusvasta-aineet pysyvät veressä ja näin ollen miehesi on immuuni(jos tulisi uusi tartuntavaara) b-hepatiitille.
muuten tuo on mahdotonta. jos b-hepa näkyy aktiivisena veressä silloin sitä myös tartuttaa mutta jos näkyy vain ne vasta-aineet niin silloin hän on sairastanut sen ja hälle jäänyt ne vasta-aineet vereen.
Ainakin jotkut tietämäni ihmiset ovat sellaisen saaneet. Pitkä kestoinen hoitojakso tosin, mutta tietääkseni on auttanut.
Ehkei ihan samaa hammasharjaa kannata käyttää :)