Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka ette koskaan ulkoile

Vierailija
21.10.2013 |

Vietättekö todella kaiken aikanne sisällä? Oletteko jotain olmeja joiden iho ei koskaan koe auringon säteitä? Ettekö koskaan hikoile tai hengästy? Jaksatteko kävellä yli kilometrin jos on pakko? Entä käyvätkö lapsenne koskaan ulkona?

Eräs sukulaiseni on tuollainen, mutta hän sentään työnsi aikoinaan lapsensa ovesta ulos. Hänen ihonsa on kalmanvalkoinen.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mennä ulos kun voi olla sisällä?

Vierailija
22/53 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 12:31"]

Kesällä pihan trimmausta, talvella lumitöitä, syksyllä harvavointia, puut liiteriin ja liiteristä sisään, kompostin kääntö, auton pesu... Muksu opettelee luistelua, hiihtoa, pyöräilyä, liikkumista paikasta toiseen... Pihalla on lapsellisella okt-asujalla vaikka mitä "pakkopullaa" jota myös hyötyliikunnaksi kutsutaan.

Voi kun joskus ehtiskin ihan vaan vaikka metsään kävelemään omissa ajatuksissa.

[/quote]

Harrastat paljon ulkoilua, mutta missä välissä ehdit harrastamaan liikuntaa? 

Moni täällä kertoo, miten ulkoilee paljon eli kävelee metsässä, käy rattailla kaupassa tai haravoi. Mutta jos käyttää tuollaiseen ulkoiluun paljon aikaa, missä välissä oikeasti ehtii työssäkäyvä ihminen harrastaa liikuntaa? Ei kävelyä tai haravointia voi hyvällä tahdollakaan laskea riittäväksi liikunnaksi ihmiselle. 

Jos alkaisin käymään kävellen kaupassa tai metsäretkillä, en todellakaan ehtisi enää harrastaa liikuntaa 5krt/vko. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 16:04"]

Tiedän ihmisen, jonka mielestä on neuroottisuutta, jos pitää joka päivä päästä ulos. En ole myöskään pystynyt selittämään hänelle, miksi ulkoilma olisi sisäilmaa parempaa. Ja liikunnastakaan ei ole mitään hyötyä, kun ei se edes laihduta. Eikä hän edes ole palstamamma.

[/quote]

:D:D

Mitenköhän ulkona on erilaista ilmaa kuin sisällä?

Oletko lukenut liikaa entisajan tyttökirjoja, joissa varoiteltiin "vaarallisesta yöilmasta", ja saanut siitä (käänteisesti) käsityksen, että ulkona ja sisällä - tai yöllä ja päivällä - ilma olisi jotenkin erilaista?

Minustakin on neuroottista, jos joka päivä on pakko mennä ulos. Tai yleensäkin, jos jotain on pakko tehdä (paitsi nukkuminen ja syöminen).

Eiköhän suurin osa astronauteistakin ole ihan selväjärkisiä ihmisiä, vaikka eivät pääse ulos moneen päivään/viikkoon?

Miksi muuten taas toinen tällainen aloitus?

Vierailija
24/53 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta olisi kiva olla ulkona jos siellä olisi jotain muutakin tekemistä kuin vain seisoskelua ja lasten touhujen katselua. Mä en tykkää lenkkeilystä ja vielä vähemmän jostain pihahommista. Pihatyöt onkin meillä täysin miehen hommia.

Vierailija
25/53 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 12:21"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 16:56"]

Jos asuu ulkomailla suurkaupungissa, ei juuri tule ulkoiltua, koska pitäisi lähteä autolla jonnekin aika kauaksi, että voisi ulkoilla. Ulkoilu taitaa olla suomalainen "keksintö". Ihan kiva keksintö, mutta muutenkin voi elää.

[/quote]

Mitä ihmettä? Itsekin asun suurkaupungissa ulkomailla ja kyllä täällä ihmiset ulkoilee ja lenkkeilee. Sitäpaitsi huomattavasti paljon enemmän hölkätään tai juostaan - iästä riippumatta - kun suomalainen ulkoilu taas tuntuu parhaimmillaan olevan sauvakävelyä.

Jokaisessa suurkaupungissa on virkistysalueensa ja mahdollisuus ulkoiluun luonnossa, mutta voi sen lenkin silti aloittaa kotiovelta.

[/quote]

Ei kyllä voi aloittaa lenkkiä kotiovelta. Tai voi, mutta ei se mikään lenkki ole jos pysähdyt joka 20 metrin päästä liikennevaloissa ja väistelet muita kadulla kulkijoita. Ja lähimmälle ulkoilualueelle on 5 km matkaa, kestää vähän turhan kauan ensin kävellä sinne ja sitten vasta lenkkeillä, ja sitten kävellä takaisin. Mikäs siinä jos muutakaan tekemistä ei päivän aikana ole, mutta monella on.

Vierailija
26/53 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 12:37"]

Kesällä pihan trimmausta, talvella lumitöitä, syksyllä harvavointia, puut liiteriin ja liiteristä sisään, kompostin kääntö, auton pesu... Muksu opettelee luistelua, hiihtoa, pyöräilyä, liikkumista paikasta toiseen... Pihalla on lapsellisella okt-asujalla vaikka mitä "pakkopullaa" jota myös hyötyliikunnaksi kutsutaan.

[/quote]

[/quote]

Enhän mä harrastakaan, täysin hullua ja yliarvostettua hommaa. Mutta nauttisin kyllä ulkoilusta ulkoilun vuoksi, ilman noita oheisohjelmia.

Vierailija
27/53 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on minusta aivan uskomattoman ristiriitasta. Kehoitetaan liikkumaan edes puolituntia päivässä, koska se on paljon parempi kuin koko päivä sohvalla. Minä en todellakaan ole mikään sali ihminen, olen sen monta kertaa aloittanut ja yhtä monta kertaa lopettanut vajaan kahden kuukauden kuluttua. Mutta ulkona kyllä LIIKUN. Vaellan, käyn hikilenkkejä metsässä/maastossa, jopa niiden vaunujen kanssa voin juosta. Lapsen leikkiessä ulkona heiluttelen kahvakuulaa ja teen lihaksia kyykyillä yms. Mutta ei, se ei sitten kuitenkaan ole likuntaa, kun seei tapahdu salilla. Voi voi, pieleen meni tämäkin yritys, ettei vain tulisi kammottavaksi läskiksi

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 12:37"]

[/quote]

Moni täällä kertoo, miten ulkoilee paljon eli kävelee metsässä, käy rattailla kaupassa tai haravoi. Mutta jos käyttää tuollaiseen ulkoiluun paljon aikaa, missä välissä oikeasti ehtii työssäkäyvä ihminen harrastaa liikuntaa? Ei kävelyä tai haravointia voi hyvällä tahdollakaan laskea riittäväksi liikunnaksi ihmiselle. 

Jos alkaisin käymään kävellen kaupassa tai metsäretkillä, en todellakaan ehtisi enää harrastaa liikuntaa 5krt/vko. 

[/quote]

Vierailija
28/53 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se ulkoilu on? Riittääkö että tekee puutarhahommia joskus ja  sopivalla ilmalla kun on lämmin, mutta ei liian kuuma, istuu puutarhassa nauttimassa auringosta ja kukista? Talvella ulkona olo on lähinnä kärsimystä. Enkä tykkää lenkkeillä, ei mitään järkeä kulkea ympäriinsä vaikka ei ole menossa minnekään. Lapset kyllä ovat kyllä ulkona, yksin tai isänsä kanssa, isänsä on tälläinen "ulkoilija" ei auta minua puutarhahommissa kuin pakon edessä. 

Jaksan kyllä kävellä jos on pakko, mutta kieltämättä kunto on huono, ja helposti hengästyy ja hikoilee kun jotain tekee.

Vierailija
29/53 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovathan ne puutarhahommatkin ulkoilua, mutta aika ankeaa jos muina vuodenaikoina ei ulkoile ollenkaan...

Vierailija
30/53 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo ihon vaaleus liittyy siihen, ettei ulkoile? Mulla on todella vaalea ja kalpea iho (on ollut aina) eikä se siitä mihinkään muutu, vaikka ulkoilisin kaiket päivät.

Mutta kysymykseen, en ulkoilisi, ellei olisi vauvaa, jota täytyy käyttää ulkona. En kyllä nytkään ulkoile joka päivä mutta hyvillä ilmoilla ulkoilen vauvan kanssa. Isompi lapsi on koululainen ja ulkoilee itsekseen, jos ulkoilee. Ei kyllä tykkää ulkoilusta syksyllä ja talvella, joten aika vähiin jää silloin hänenkin ulkoilut. Kesällä sitten ollaan ulkona omalla pihalla. Kun menen töihin, ulkoilen lapsen kanssa ehkä kerran viikossa viikonloppuna. Muut ulkoilut saa päiväkoti hoitaa.

Vierailija
31/53 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 4 jatkaa vielä, että jaksan kävellä helposti kymmenenkin kilometriä eikä kunnossani ole mitään vikaa. Voi kai sitä urheilua harrastaa muutenkin kuin ulkoilemalla, kuten esim. salilla.

Vierailija
32/53 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, vietän lähes kaiken aikani sisällä. En hikoile enkä hengästy koska en tee mitään sellaista, missä pääsisi käymään noin.

Ihoni on noin muutoinkin kalpea. Kesällä en rusketu vaan palan, vaikka suojaisin ihoani.

Kun lapset olivat pienempiä, käytiin joka päivä ulkona. Minulle pakkopullaa mutta lapset tarvitsevat ulkoilua.  Nykyään nuo kaksi ovat sen verran isoja, että ulkoilevat keskenään lähes joka päivä (sadepäivinä eivät mene ulos).

Vierailija
33/53 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on loistava kunto vaikken juuri koskaan ulkoile. Asun suurkaupungissa, eikä ulkoilu ole erityisen terveellistä ilmansaasteiden takia. Liikuntaakaan siinä ei saa koska liikennettä on niin paljon. Hyvä kunto tulee kun käy sisäliikuntapaikoissa säännöllisesti. Siellä myös liikunta on paljon monipuolisempaa kuin pelkkä kävely tai hölkkä.

Vierailija
34/53 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 14:55"]

Miten tuo ihon vaaleus liittyy siihen, ettei ulkoile? Mulla on todella vaalea ja kalpea iho (on ollut aina) eikä se siitä mihinkään muutu, vaikka ulkoilisin kaiket päivät.

[/quote]

Iho voi olla luonnostaan vaalea, mikä on ihan kaunista. Iho, joka ei koskaan näe aurinkoa, pysyy myös usein rypyttömämpänä. Mutta sellainen olmimainen sisällä olemisesta täysin kalpea iho on aika puistattava.

Vierailija
35/53 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies ei oikeastaan koskaan ulkoile jos ei ole pakko. On siis käytännössä kaiken vapaa-ajan sisällä. Oon ainakin huomannut että usein se on tosi väsynyt ja viikonloppuisin saattaa nukkua ihan älyttömästi jos ei oo mitään menoja. Mun mielestä se väsymys oikein ruokkii itseään, kun ei yhtään ulkoile ja nukkuu vaan niin ei ihmekään jos koko ajan väsyttää. En minäkään mikään erityisen kova ole ulkoilemaan, mutta töissä joudun liikkumaan paljon ulkona ja lisäksi lasten kanssa ulkoillaan päivittäin vielä hoitopäivän jälkeen.

Vierailija
36/53 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkoilen työmatkat ja jonkunverran puutarhassa kökin. muuten en ulkoile. inhoan kylmää ja märkää eikä minulla ole vara ostaa säänmukaisia vaatteitakaan - toisaalta se olisikin tuhlausta koska en viihdy ulkona. ihoni on kalpea mutta rypytön ja pehmeä. eli olen olmi. liikunnat hoidan kuntosalilla ja uimahallissa.

ulkoiletko sinä? minun kaveri ulkoilee, viettää varmaan 60% ajastaan ulkona. myös yöpyy ulkosalla kesät talvet ja vaimon kanssa lähtivät lomalle, vaeltamaan ja melomaan lappiin. että MITÄ se ulkoilu sitten on? lapsi kun oli taapero niin vanuttelin sen perässä hiekkalaatikolle ja ovelle ees taas monia kertoja päivässä (ja vihasin sitä) mutta ei se nyt ulkoilua vielä ole :D

Vierailija
37/53 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 14:24"]

Vietättekö todella kaiken aikanne sisällä? Oletteko jotain olmeja joiden iho ei koskaan koe auringon säteitä? Ettekö koskaan hikoile tai hengästy? Jaksatteko kävellä yli kilometrin jos on pakko? Entä käyvätkö lapsenne koskaan ulkona?

Eräs sukulaiseni on tuollainen, mutta hän sentään työnsi aikoinaan lapsensa ovesta ulos. Hänen ihonsa on kalmanvalkoinen.

[/quote]

En saa pyörätuolia yksin ulos.Alaraajahalvaantuneen on vaikea kävellä päivisin kahta tuntia. Olen siis kalpea.

Kiitos ja anteeksi.

Vierailija
38/53 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ulkoile kuin kesällä pihahommissa mutten siis erikseen lähde ulkoilemaan. Kunto on loistava, treenaan kuutena päivän viikossa läheisessä kuntokeskuksessa. No joo, sinne menen pääsääntöisesti pyörällä, joskus kävelen, lasketaanko se ulkoiluksi?

Vierailija
39/53 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 15:11"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 14:24"]

[/quote]

En saa pyörätuolia yksin ulos.Alaraajahalvaantuneen on vaikea kävellä päivisin kahta tuntia. Olen siis kalpea.

Kiitos ja anteeksi.

[/quote]

Ymmärrät varmaan, että kysymys on osoitettu niille, jotka pystyisivät mutta eivät halua.

Vierailija
40/53 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka liikutte vain kuntosalilla: onko oikeasti järkeä ajaa autolla sisätiloihin esim. juoksemaan juoksumatolla? Joo, arvaan että te teette jotain paljon fiksumpaa kuin juoksette juoksumatolla, mutta onko se ekologista ja maalaisjärjen mukaista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi