Jos sinun pitäisi pitää muutaman minuutin esitelmä, mistä
aiheesta sen pitäisit?
Pää lyö ihan tyhjää, antakaas vinkkejä. Saa olla jo hassukin.
Kommentit (41)
Itse voisin puhua lapsesta, työstäni, harrastuksista tai ottaisi jutun jostain päivän lehdestä ja sen referoisin kuulioille.
Katso joku av:n aiheista! Epparin tikkaus, vuoden luontokuva, mitä mieltä nimestä helena, kun vieras ei koska tarjottaviin :)
Mä pitäisin mielelläni jostain kiistanalaisesta aiheesta tai aiheesta, johon liittyy eri puolia, mutta ei ole lopullista vastausta. Esitelmä olisi vähän kuin ilmaan heitetty kysymys. Olen joskus pitänyt ruotsin esitelmän, jossa muistaakseni päädyttiin pohtimaan, kumpi tulee ensin, kieli vai ajattelu, se toimi hyvin tällaisena aiheena.
Äänten minimointi julkisessa käymälässä asioinnin aikana.
Jostain mistä tiedän eniten. Harrastuksesta tms.
Tekisin jostakin kaupungista tai paikasta. Ottaisin mukaan jonkun tietyn näkökulman jotta esitelmästä ei tulisi vain sellainen "yleistietoesitelmä". Eli siis esimerkiksi "Urheilun merkitys Espanjalle" tai jotain sinne päin.
Ihmisten käyttäytymisestä sosiaalisessa mediassa
Pidä esitelmä siitä kuinka tulee valmistautua askartelu tuokion pitämiseen?
Eli esitelmän ja toimintatuokion/ryhmänohjauksen ero on se että esitelmää pitäessä esitelmän pitäjä puhuu ja muut kuuntelee (ja esittävät lopuksi kysymyksiä) ja ryhmänohjauksessa ohjaaja kertoo mitä tekee ja sitten tehdään.
Tee esitelmä aiheesta joka on sinulle tuttu. Itse voisin pitää esitelmän vaikka kukkasipulin istutuksesta tai syyspukeutumisesta leikkipuistoon :)
Pitäisin jostain lenpielokuvistani esim. Top Gun tai Harry Potter-saaga.
Muutostilanteiden vaikutuksesta ihmisten käyttäytymiseen ja resiliensistä.
Organisaatiomuutoksen valmistelussa huomioonotettavat seikat komiteamietinnön perustavassa kokouksessa.
Jungilainen tarot-tulkinta itsetuntemuksen välineenä
Jostain kirjailijasta, vaikka Edgar Allan Poesta. Siinä saisi historiaa kaupan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää myös huomioida kenelle olet puhumassa. Jos se on huone täynnä jakku/puku-ihmisiä tai esiteinejä niin varmaan ideoisin aihetta erilailla. Jos se on esim. opiskeluympäristö niin miettisin jotain mikä kiinnostaisi mahdollisiman monia, ja jotain josta itse tiedän lähtökohtaisesti enemmän kuin useimmat kuulijat. Hyvä puhe antaa kuulijoille hyödyllistä uutta tietoa, ja siitä syystä kun mietit aihetta niin mieti myös vastausta kysymykseen 'miski tämä aihe on yleisölle tärkeä?'.
Mistä pitäisit puheen jakku/puku-ihmisille? Siitä miten saada työpaikkoja joissa voi pukeutua jakku/pukuyhdistelmään vai siitä miten luopua jakku/pukutyylistä ja lähteä reppureissaamaan ympäri maailmaa?
Jos aiheella ei ole väliä niin pidä vaikka koirastasi.
Pitäisin Krebsin syklistä; se oli nyt päällimmäisenä mielessä.