Kokemuksia kirkasvalolampuista?
Kiinnostaisi hankkia kirkasvalolamppu. Luulen, että virkistäisi kummasti näin pimeyden keskellä. Millainen olisi hyvä? Missä olisi paras hinta-laatu-kulutussuhde?
Kommentit (5)
Masensi entisät enemmän, kun mustaan aamuyöhön rävähti kirkas, räikeä, paljastava valo. Yäk. Mieluummin lempeä hämärä.
Lempeä hämärä passaa kyllä mullekin heti aamusta, kun silmät on vielä unesta ihan sikkurallaan eli en kyllä itsekään heti ensimmäisenä läväyttäisi kirkasvalolamppua päälle. Mutta tällaisina synkeän pimeinä päivinä ja iltoina uskoisin, että sopisi mulle hyvinkin. Hämärä sopii mulle aamuisin heti herättyä ja just ennen nukkumaan menoa, mutta muuten haluan kirkkaat valot päälle. Kynttiläihminen en ole tippaakaan, en edes jouluna :-).
ap
Ja tosiaan tuo lamppu vaikuttaa vain kaamosmasennukseen, joka siis johtuu siitä, että unihormonit ovat elimistössä epätasapainossa. Eli se valo saa aivot hoksaamaan, ettei olekaan enää yö, vaikka ulkona onkin pimeää. Siksi sitä ei saa pitää päällä enää ilta-aikaan, ellei sitten tahdo valvoa yötä. Olikohan se peräti, että kuudesta eteenpäin illalla ei enää kannata sitä laittaa päälle.
Ja siinä saa parhaan tuloksen, kun istuu sen vieressä parikymmentä minuuttia kerralla niin, ettei valo häikäise suoraan edestä silmiin, vaan tulee sivulta. Jos on useamman metrin päässä, aika pitenee tuntiin tai ylikin.
Jokavuotinen syksyn pimeimpiin aikoihin sijoittuva uupumus, alavireisyys ja aikaansaamattomuus meni sillä ohi, tai ainakaan noihin kolmeen vuoteen ja nytkään ei ole ollut mitään oireita. Ennen itketti helposti tyhjästä, nukutti koko ajan (myös normaalien yöunien lisäksi) eikä jaksanut/ viitsinyt/ halunnut tehdä mitään tai mennä minnekään. Tajusin vasta myöhään että se oli vain kaamosmasennusta tms. valonvähyyteen liittyvää, hankin tuon lampun ja aloin istumaan sen äärellä aamukahvin lehteä lukiessa, joskus vielä uudestaan hetkisen töistä tultua, ja hyvin vaikuttaa. :) Käytän sitä lokakuun lopusta helmikuulle, tai milloin alkaa jo aamusta olla vähän valoisampaa.
Varsinaiseen masennukseenhan tuo ei vaikuta, korkeintaan piristää.