Lapsi kotona viikon sairaana ja lapsen puhe kehittynyt huimasti!
Itsekin tämän huomasin, mutta koska mieheni oli viikon työmatkalla ja ekaksi teki tämän havainnon kotiin tultuaan niin täytyyhän siinä perää olla.
Lapsi siis tekee puolta päivää pk:ssa puheen kehityksen vilkastuttamiseksi.
Aloitti syksynä ja on nyt 3,5v.
Onhan tuo pk:ssa oppinutkin lauseita, kuten " matti on tyhmä" (matti on hän itse), " matti on tuhma" , " matti pyytää anteeksi" ja hokee koko ajan, että hiljaa hiljaa, hys hys.
En ole yhtään varma, että tuo ryhmä tukee kyllä puhetta juurikaan.
En vain tiedä mitä tekisin : (
Olisiko kellään ideoita?
Kiitos!
Kommentit (45)
Voinen sanoa, että työskentelen tällä hetkellä Lastenlinnassa ja siellä on psykiatrinen osasto mutta myös mm. epilepsiaosasto, autismiosasto, OPPIMIS-JA KEHITYSHÄIRIÖOSASTO SEKÄ POLIKLINIKKA, jossa nimenomaan tutkitaan ja diagnosoidaan myös puheviiveisiä lapsia. Älä sinä levitä väärää tietoa, kun et näköjään tiedä asiasta. En voi laittaa linkkiä, mutta googlet nyt ihmeessä: oppimis-jakehityshäiriöosasto L12: siellä on asiasta faktaa.
t. sh lastenlinnasta
puheviiveiset eivät siellä todellakaan ole.
Eikä se ole mikään ensisijainen paikka puheviiveisille, vaan ensisijaisesti nämä käyvät terveyskeskustensa puheterapeuteilla ja Dagmarinkadun erityispalvelujen klinikalla.
Ja sinä et ole kyllä sairaanhoitajaa nähnytkään, koska puhut DIAKNOOSEISTA.
näin sanoi minulle psykologi, joka teki kielellisen testin lapselleni. lapsella puheenkehityksen viive ja hänet tullaan tutkimaan psykiatrisella. hänellä epäilys tarkkaavaisuushäiriö ja lievä dysfasia. lapsen kokonaisuus ratkaisee missä hänet tutkitaan.
lapsellani ei ole käytöshäiriöitä, mutta todennäköisesti epäilen oppimisvaikeuksia koulussa.
psykiatrisella tutkitaan autismia/asperger ja adhd/ add. asiantuntijat huomaavat lapsesta paljon sellaista mitä vanhemmat eivät huomaa.
4v. lapsen pitäisi puhua kunnolla. mikäli 4v. on vielä viiveinen, niin on vain hyväksyttävä lapselle tukitoimet ja yksi niistä on päiväkoti. asiantuntijat monesti painostavat laittamaan lapsen päiväkotiin.
ja järjestys on se, että ensin lapsi menee terveyskeskuksen puheterapeutille, joka lähettää sinne erityispalvelujen poliklinikalle foniatrille, sitten mennään neurologille ja viimeisenä - jos on tarvetta - sinne psykiatriselle.
Minun lapseni on käynyt puheterapeutilla ja nyt kerran foniatrilla. Puheviiveen syy on astma, joka hidastaa kehitystä sekä suun lihaksisto, jota pitää jumpata. Foniatrilla käytiin tarkistamassa, ettei ole muuta elimellistä vikaa. Ei ole.
Käytös- tai oppimishäiriöinen minun lapseni ei ole.
Voi olla että hän hyötyisi kokopäivähoidosta, vielä enemmän. Joskus nämä puolipäivälapset jäävät leikin ulkopuolelle, mutta tämä on asia josta päiväkodin aikuiset varmasti tietää.
Huomaan että huolesi on suuri. Lasten kehittyminen tapahtuu monesti sykleissä ja luulen että pk. on lapsellesi vain hyväksi.
Vierailija: