Lapsi kotona viikon sairaana ja lapsen puhe kehittynyt huimasti!
Itsekin tämän huomasin, mutta koska mieheni oli viikon työmatkalla ja ekaksi teki tämän havainnon kotiin tultuaan niin täytyyhän siinä perää olla.
Lapsi siis tekee puolta päivää pk:ssa puheen kehityksen vilkastuttamiseksi.
Aloitti syksynä ja on nyt 3,5v.
Onhan tuo pk:ssa oppinutkin lauseita, kuten " matti on tyhmä" (matti on hän itse), " matti on tuhma" , " matti pyytää anteeksi" ja hokee koko ajan, että hiljaa hiljaa, hys hys.
En ole yhtään varma, että tuo ryhmä tukee kyllä puhetta juurikaan.
En vain tiedä mitä tekisin : (
Olisiko kellään ideoita?
Kiitos!
Kommentit (45)
Kiva asenne sulla " epäonnistumisiin" . Ja lapsi tykkää...
Päivähoidossa ollessaan puhe kehittyy hitaasti, mutta esim. kesällä 7 kotiviikon aikana puhe kehittyi hurjasti. Sama on tapahtunut nyt, kun lapsi jäi pois päiväkodista.
Ehkä päiväkoti on kuitenkin niin stressaava ympäristö, ettei energiaa jää puheen opettelulle?
kun meni pph. itse ajattelen tämän johtuvan siitä, että ei tullut ymmärretyksi " vauvankielellä" hoidossa ja siksi oli " pakko" oppia puhumaan.
Eikö teitä huolestuttaisi jos lapsenne oppimat lauseet ja sanat olisivat tuota luokkaa? Minä olen huolissani.
ap
harppauksen eteen juuri päiväkodin takia. Enpä usko että viikko kotona on voinut olla sellaista tehotreeniä, että sillä pelkästään on ollut merkitystä. Lapsi kuulee toisten lasten puhetta pk:ssa joka sekin tukee hänen omaa puhumistaan. Tottakai lapsi mieluummin olisi kotona, varsinkin jos on huomannut, että itse olet hänen hoidossaolessaan kotona.
mutta sitten lapsi tarvitsee tavallaan aikaa sen prosessointiin, puheen siis.
Eli todella uskon, että juuri tuo päiväkoti on laukaissut puheen kehityksen.
Me asutaan nimittäin ulkomailla ja nyt on jo kolmen lapsen kohdalla käynyt niin, että heidän tämä vieras kielensä on yhtäkkiä kypsynyt esim kesäloman ja joululoman aikana. Viimeksi juuri kesäloman jälkeen tarhan tädit ihastelivat, että onko teidän lapsi harjottanut kesällä kieltä ihan hirveästi kun puhuu niin kun toinen lapsi, kaikki sujuu. Eikä ollut koko loman aikana puhunut sanaakaan tuota kieltä.
Sama kävi esikoiselle jooululoman aikana.
Kerho ajaa ihan saman asian, jos on useamman kerran viikossa.
Meidän naapurin lapset on oppineet päiväkodissa lähinnä vessaterminologiaa. Eli jos tuntuu että kyseinen päiväkoti on huono, niin sitten se varmaan onkin huono.
esim. me tällä viikolla ollaan luettu paljon, leikitty nukeilla ja nukketeatteria ja vaikka mitä, mitä lapsi on jaksanut.
Päiväkodissa hän leikkii vapaasti aamulla 1h ulkoilee 2h, syö lounaan ja kotiin.
Lapsi on ryhmässä missä on valtaosa lapsista 1vuotiaita.
Lapseni käytöstä on myös kuvattu vilkkaaksi siellä, mitä ei kotona ole.
Nuo opitut " tyhmät ja tuhmat ja hys, hys) puheet myös arveluttavat, se on 100% varmaa, että kotona ei tuollaisia puhuta.
En tiedä, vaikea paikka kyllä on : (
ap
No meillä on ujo tyttö, joka ei juurikaan uskalla päiväkodissa puhua mitään. Asioita kelataan ja puhutaan sitten kotona. Millainen lapsi on ollut kun olet hänet kotiin hakenut? Mihin aikaan lapsi on päiväkodissa? Onko silloin satujen lukemista, leikkimistä, toimintapiirejä tai vastaavia?
Uskon, että päiväkoti on antanut virikkeitä puhumiseen, kun lapsi huomaa, että aikuisilta saa asioita helpommin puheen avulla. Jos sinua arveluttaa lapsen viihtyminen päiväkodissa, niin voithan vähentää niitä päiviä, jolloin lapsi on siellä. Meillä esim. tyttö on päiväkodissa 2-3 kertaa viikossa, alle 8 tuntia kerrallaan. Meillä ongelmana ei ole ollut puhe, vaan ujous ja syrjäänvetäytyvyys, johon on haettu muutosta päiväkodista. Että tottuu meteliin, lapsiin, ja sosiaalistuu muutenkin. Plus että saa leikkiä muiden kanssa, kun äiti tahtoo olla jo tylsä leikkikamu...
Niin no, ei varmaan ole tarkotus, että nyt tästä lähin tarha pelkästään hoitaa lapsen puheen harjotuksen. Eli uskon edelleen, että on tuolla tarhassa kerännyt sanavarastoaan, hankkinut passiivisia taitoja, ja sitten kun leikkii sinun kanssasi keskittyen, niin ne taidot siitä aktivoituvat.
Ei varmasti ole päiväkodista mitään haittaa puheen kehityksessä, toki sinun tai teidän on sitten sitä tuettava.
ja mielissäni, jos muuten vähän puhuva lapsi vähoidossa oppi tuollaisia negatiivia olehiljaamattiontuhmahyshys juttuja. Yritä vaihtaa toiseen ryhmään!
Aaa. No se selittää jo paljon, jos hän on siellä noin pienten kanssa! Pyydä siirto isompien ryhmään. Tai jos haluat ottaa lapsen kotihoitoon, niin eihän sekään huono ajatus ole.
Meilläkin lapsi oli ryhmän vanhin (tosin 2 v. kun muut olivat n. 1 v.), ja juuri tuollaista negatiivista puhetta tuli päiväkodista. Ei mitään mukavaa kuultavaa.
Luulisin myös, että rauhallinen ympäristö, kirjojen lukeminen ja yhdessä oleminen kehittää puhetta parhaiten.
t. 6.
Koska ryhmässä on paljon lapsia jotka ovat sen 1v niin aika menee perushoitoon. Lapsi on liikunnallinen ja tykkää leikkiä, mutta ryhmässä ei ole oikein kaveria leikkeihin.
Ja menee tarhaan vähän vaikeasti ja hyppää syliin hakiessa ja siitäkin on tullut sanomista, että ei saa riehua (kun lapsi on innostunut hyppäämään syliin kun haen häntä)
Minusta tuo ryhmä ei vaan vaikuta sopvivalta.
ap
Jos olet itse kotona ja on mahdollista hoitaa lapsi kotona niin ota pois ja hoida itse koska voithan viedä vaikka kerhoon tai muuten käydä paikoissa missä on muita lapsia ja vanhempia.
Mielestäni nuo opitut hys hys,tyhmä ym. kertoo kyllä myös päiväkodin tasosta.
Huonoja päiväkoteja on tosiaan olemassa olen sen itse kokenut :(
Tyttäreni on nyt 15v. ja minua kaduttaa vieläkin kun en tytön hoitopaikkaa silloin vaihtanut vaikka tosissani sitä silloin meinasin.
Tsemppiä päätökseesi on se sitten mikä tahansa :)
Johtaja sanoi, että ensi syksynä lapsi pääsee isojen ryhmään.. : (
ap
Taidan ottaa lapsen pois pk:sta ja tilalle haen kerhopaikkaa.
Mietin ainakin tätä hyvin vakavasti.
Kiitos!
ap
tämän olen huomannut kahden erityislapsen kanssa. toisen kehitystä seurannut jo 4v.
esikoisella kehitysvamma ja kuopuksella puheen ymmärtämisen viive. epäilys tarkkaavaisuushäiriöstä.
joka kerta poikien ollessa lomalla he kehittyvät.
sen puheen minkä poikasi tuottaa nytten lomalla, niin oppi siihen puheeseen on tullut aikaisemmin, ei siis kotihoidon tulosta.
mutta tässä onkin pointti, että pk:ssa ei taideta tietää. Onko siis lapsen siellä pitäminen perusteltua? Luitko aloitustani ollenkaan?
ap