Voinko myydä rotukissani eteenpäin?
Mä en vaan yksinkertaisesti kestä sitä enää. Ostin sen kaveriksi aikaisemmalle kissallemme, mutta tuo on täys tuholainen. Se on tuhonnut tästä talosta kaikki johdot, mulla on mennyt jo satoja euroja uusiin latureihin, kuulokkeisiin, sähköjohtoihin jne. Se saatanan paskiainen puree kaikki johdot poikki.
Oon kokeillut valella johtoja milloin milläkin, muttei se tuohon pure. Ja sillä on leluja, useita kiipeilypuita, kissa- ja ihmisseuraa, leluja, laadukasta ruokaa riittävästi. Mikään ei auta.
Mä alan olla siinä pisteessä, että haluan laittaa koko kissan pois. Mutta saanko mä myydä sen eteenpäin, vai pitääkö mun ilmoittaa asiasta kasvattajalle tai antaa se sille takaisin? Olen maksanut siitä koko kauppahinnan, 1000e.
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 12:32"]
Hmmm, meillä oli sopimuspaperissa muistaakseni niin, että jos tulee tilanne että kissasta pitää luopua, pitää ensin ottaa yhteyttä siihen sen kasvattajaan. Eli hän haluaa varmistaa että eläimen uusi koti on hyvä hänenkin mielestään. Tiedä sitten kiinnostaisko häntä ihan oikeasti, ainakaan vuosien jälkeen. Niin, eläimissäkin on eroja, todellakin on, ja ihan saman rodun sisälläkin. Joidenkin yksilöiden kanssa elämä soljuu ja se tuottaa ihmisille enemmän iloa kuin mieliharmia.
[/quote]
Tuo kohta ei ole pätevä. Ihminen saa myydä ostamansa tavaran kelle ja millä summalla haluaa.
[/quote]
Eikös kuitenkin kirjallinen molempien osapuolien allekirjoittama sopimus ole sitova?
Minä olisin yhteydessä kasvattajaan.
Kasvattajasta voi olla suuri apu uuden kodin löytymisessä tai kasvattaja voi olla jopa halukas ostamaan kissan takaisin.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 18:35"]
Hmmm, meillä oli sopimuspaperissa muistaakseni niin, että jos tulee tilanne että kissasta pitää luopua, pitää ensin ottaa yhteyttä siihen sen kasvattajaan. Eli hän haluaa varmistaa että eläimen uusi koti on hyvä hänenkin mielestään. Tiedä sitten kiinnostaisko häntä ihan oikeasti, ainakaan vuosien jälkeen. Niin, eläimissäkin on eroja, todellakin on, ja ihan saman rodun sisälläkin. Joidenkin yksilöiden kanssa elämä soljuu ja se tuottaa ihmisille enemmän iloa kuin mieliharmia.
[/quote]
Tuo kohta ei ole pätevä. Ihminen saa myydä ostamansa tavaran kelle ja millä summalla haluaa.
[/quote]
Eikös kuitenkin kirjallinen molempien osapuolien allekirjoittama sopimus ole sitova?
[/quote]
Yleensä joo, allekirkoitettu sopimus on pätevä. MUTTA jos eläimen omistaja myy eläimensä kysymättä kasvattajan lupaa/mielipidettä, ja kasvattaja vie jutun oikeuteen, niin häviää. Kun lemmikki on lain mukaan tavara, ja jos on tavaran itselleen ostanut, on täysi päätösvaltakin tavarn omistajalla. Eri asia sitten, jos esim. sopimuksessa on mainittu hinnanalennus tuon kohdan takia.
Hmmm, meillä oli sopimuspaperissa muistaakseni niin, että jos tulee tilanne että kissasta pitää luopua, pitää ensin ottaa yhteyttä siihen sen kasvattajaan. Eli hän haluaa varmistaa että eläimen uusi koti on hyvä hänenkin mielestään. Tiedä sitten kiinnostaisko häntä ihan oikeasti, ainakaan vuosien jälkeen.
[/quote]
[/quote]
Tietysti se on pätevä jos sellainen sopimus on tehty. Suomessa on täysi vapaus tehdä vaikka miten hölmöjä sitovia sopimuksia. Toisaalta ainoa sanktio rikkomuksesta on mahdollinen korvaus todellisesta vahingosta joka toiselle osapuolelle on tapahtunut.
Et ole ainoa epäkissan omistaja. Mulla on kaksi ihan tavallista maatiaista ja niiden tekemät vahingot on laskettavissa yhden käden sormilla.
Tuo on sekopäisyyttä, että kaikki pitää rikkoa. Se sun ostamasi tuote on viallinen, ihan oikeasti. Jotkut kissat on vaan hulluja, ja se ei sillä parane että niitä ymmärtää.
Anteeksi. Mun kissat on huvikseen naituja kun niiden alkuperäinen omistaja ei pahemmin välittänyt millaisia siitoksia sen kissalauma teki. Olin epäluuloinen että tuollaiset sukurasitteiset otukset olisivat tihulaisia, mutta ilmeisesti oikeat pennut sieltä saatiin kiinni.
Ne on leikattu ja hoidettu, eikä ne mitään seuraeläimia ole. Mutta sen verran täyspäisiä etteivät kuseskele pitkin poikin, tuhoa kaikkea ja revi tapetteja.
Niin muuten, jollei teillä satu sopimuksessa olemaan kohtaa jossa on määritelty onko kissa näyttelykastraatti/lemmikki/jne. niin kysy ihmeessä kasvattajalta ennen kissan leikkaamista noita myynti tms. hommia. Voi olla niinkin, että kun et tahdo mahdollisesti kissaa pitää, voisi kasvattaja tahtoa siitokseen kuitenkin ko. kissan. Joka tapauksessa, ota ihmeessä yhteys kasvattajaan :)
No, sulla on nyt käsissäsi ns. kissa. Tuollaisia ne on, varsinkin nuorena. Toiset enemmän, toiset vähemmän. Omani on jo parikymppinen ja pistää edelleen nahkasohvia päreiksi. Kannattaa varmaan harkita koiran hankkimista?
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 12:38"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 12:36"]
Minkä rotuinen se on? Minkä ikäinen?
[/quote]
En viitsi tarkemmin kertoa, ettei kukaan tunnista :(
Onko ap:lla kenties bengalinkissa? :) Kuulostaa siltä...mutta lohdutan sua (jos on sen rotuinen) että kyllä se rauhoittuu siitä ;)
[/quote]
Oliskohan kissan suussa kipuja, kun puree niin kovasti. Ei yksikään kissoistani ole koskaan purrut johtoja. Käytä eläinlääkärissä ja jos ei syytä löydy - eutanasia . Turha sitä on enää kierrättää. Vaadi myyjältä rahat takaisin, tuote ei vastannut odotuksia. Tai mieluummin ensin kasvattajaan yhteys ja vaadi kaupan purkua!
Onnistuu - oon palauttanut monta kissaa ja aina saanut rahat takaisin, ainakin suurimman osan.
Vanha ketju mutta kissanpennulla kasvaa hampaita kuten ihmislapsella ja ikeniä kutittaa ja pureskelevat silloin kaikkea ja hierovat suuta. Johdot voi peittää sellaisilla putkilla mitä voi ostaa vaikka Tokmannilta. Höpö höpö eutanasia jutut. Ihan normaalia nuoren kissan juttuja.
Aiemmin jo tässä keskustelussa joku ottikin esimerkiksi sopimuksen, jossa mainitaan myyntiin liittyvistä asioista.
Mitä sinun sopimuksessasi lukee? Lisäksi käsittääkseni on käytäntö rotukissojen kaupoissa, että sopimukseen määritellään myös nuo leikkauttamiset ja muut. Esim. erään kissani kohdalla sopimuksessa sovimme, että koska pentu myytiin näyttelykastraattina, tuli ostajan esittää leikkauksen jälkeen todistus leikkauksesta kasvattajalle. Maininta oli myös, että mikäli kissasta ollaan luopumassa tavalla tai toisella, otetaan yhteys kasvattajaan. Luulisi, että myös tapauksessasi voisi olla helpointa löytää kissalle uusi koti tarvittaessa juuri kasvattajan avulla? Miksei siis ottaa yhteyttä sinne..