**Joululahjojen 2007 joulukuu**
Avaan nyt meille Kielon ehdotuksesta tämän oikean Joululahja kuukauden, niin ei tarvitse tuota lokakuun listaa pyöritellä. Muut varmaan ihmettelee, että mitä ne noin vanhaa listaa pyörittää :) Laitan tänä laskettujen aikojen listan tähän myös, niin pysytään ajan tasalla...
Reetuna78 3.12.
Pampula77 5.12.
Pumpukka 12.12.
Kille75 14.12., poika syntyi 16.11.
Kielo72 18.12.
Laitoin nyt tähän listaan vain ne, jotka ovat osallistuneet tähän kirjotteluun aktiivisesti. Ja tuon Killenkin tuohon pistin, kun onhan se hienoa että ollaan saatu yksi ihana lapsi tähän maailmaan. Jokohan Pumpukan pienokainen on maailmassa?
Kielo tuskaili tuon hoitamisen kanssa. Kai se täytyy vaan luottaa tuohon äidin vaistoon ja kuunnella korvat höröllä neuvoja joita saa. Tosin liikaa ei kannata kuunnella muita vaan enemmänkin luottaa itseensä. Kirjastossa on varmasti myös jotain ns. vauvan hoito-oppaita, joista jotain vinkkejä voi saada. Mä olen saanut miehen siskolta muutaman sellasen oppaan ja oon niitä koittanut sitten selailla ja etsiä tietoa. Ja pitää varmaan soittaa sitten äitille, jos on aivan pulassa että mitä mä teen :)
Iloisin mielin tällä kertaa perjantaina mahdollista käynnistämistä odotellen:
Reetuna
jolla ei siis mitään viitteitä synnytyksen mahdollisesta käynnistymisestä
Kommentit (55)
Heissan!
Lääkäriterveiset pikaisesti. Lääkäri sanoi ettei syytä huoleen. On kuulemma ihan yleistä, että pikkuvauvoilla saattaa joskus olla verta kakassa. Jos verta on paljon ja sitä jatkuu useita viikkoja, niin sitten pitää tutkia tarkemmin. Rauta ei aiheuta verta eikä tiheä kakkaaminen. Verta voi myös tulla kakkaan, jos rinnan päät ovat haavautuneet.
Pikku herra käyttäytyi hyvin lääkärissä. Ainoastaan, kun lääkäri tutki peräsuolta pääsi itku, mutta rauhoittui melkein heti ja jatkoi uniaan niin, että käytiin kaupassakin lääkärin jälkeen pikkuisen nukkuessa kuin tukki. :-)
Eilen eikä tänään ole ollut verta. Eikä tänään tullut oksennustakaan.
Huomenna olis neuvola. Saas nähdä paljonko nyt on painoa. Viimeks oli 10 päivässä tullut 600 g. Poika muuten pyörii jo melko paljon hoitopöydällä. Jonkinlainen rytmikin alkaa olla päivissä paitsi, että viime yönä heräili useammin ku viime aikoina. Toivottavasti tämä yö menee pitkillä yöunilla.
Sittereistä vielä. Meillä on baby björn sellanen ihan perinteinen. Siinä saa selkänojan kolmeen asentoon, ei ihan selälleen. Meidän poika viihtyy siinä ihan hyvin, pyörittelee jo lelunalleja ja ottaa itse vauhtia.
Nyt nukkumaan
Kille
hienoa kuulla Kille, että kaikki on kunnossa. Viestittelen näin pikaisesti, että meillä menee ihan ok, mutta univajetta tulee melkoisesti. Poika nukkui viime yönä 3h ja aamulla 1h. Päivällä sain rattaissa nukkumaan tunnin, mutta that' s it. Mieskin oli koko päivän mökkiraksalla (kyllä meillä on mökkityömaa kesken, mutta ei sen pitänyt olla talvella käynnissä lainkaan, mutta minkäs teet, nyt saatiin miehiä hommin). Eli olemme tuijotelleet koko päivän vauvan kanssa toisiamme ja minä olen ihmetellyt, että mikä on, kun uni ei tule. Tutti ei kelpaa.
Kielo
Iltaa vielä pikaisesti!
Käytiin siis tänään neuvolassa. Painoa on nyt 4920 g ja pituutta 57 cm. Paino on melkein 2 kuukaudessa tuplaantunut. Kaikki siis mainiosti. Hemoglobiininkin mittasi ja se oli 91. Melko normaali lukema, mutta ei antanut lupaa lopettaa rautaa. Jatkamme rautaa siis ainakin kuukauden vielä.
Kiva lukea Kielo sunkin pikaiset kuulumiset. Toivottavasti teillä nukutaan tänä yönä. Tsemppiä sinne!
Hyvää yötä kaikille!
Kille
...viime yönä uuden ennätyksen. Poika ei nukkunut yhtään klo 24.00-6.30 välisenä aikana. Aamulla nukkui pari tuntia, mutta on taas täysin virkeä.
Milloin laitoitte vauvan sitteriin? Meillä pää heiluu vielä sen verran, että en ole uskaltanut ottaa sitteriä käyttöön, mutta mieli tekisi, ettei tarvitsisi koko ajan kanniskella mukana (sänkyyn hän EI mene).
Kielo
Voi Kielo, jos vaan tietäisin jonkin taikakeinon vauvan nukuttamiseen, niin sen teille kertoisin, mutta enpä tiedä - olette varmaan jo kaikkea mahdollista kokeilleet! Oletteko pystyneet miehen kanssa jakamaan tuota yönvalvomista? Heittelen täältä teille säkkikaupalla unihiekkaa ja toivon kunnon yöunia!
Kiva kuulla, Kille, että kaikki oli sekä lääkärissä ja neuvolassa hyvin!
Meillä vauva on ollu sitterissä alle viikon ikäisestä - meillä kun sen sitterin saa tosiaan ihan vaakatasoon, niin ei haittaa päänheilumiset. Poika tykkää kyllä siinä olla ja välillä tuntuu, että päivällä nukkuukin mieluummin siinä sitterissä ku sängyssä... Mun pitäs kokeilla sitä kantoliinaa, niin helpottas niitä hetkiä ku vauva ei viihdy muualla ku sylissä!
Ootteko muuten käyttäneet kertakäyttösiä vai pestäviä liivinsuojia? Mä oon pääasiassa kertakäyttösiä, mutta jonkun verran myös pestäviä - ne ei vaan oo niin imukykysiä ja kastuu tosi helposti läpi. Myös noissa kertiksissä on kyllä eroja, Pirkan suojista tuli kans läpi aika helposti ja ne myös tarttu tosi ikävästi nänniin kiinni.
Jaaha, poika tuolla taitaa huudella tissiä, joten hyvää yötä toivotellen,
pumpukka
Hyvää sunnutai iltapäivää!
Poika vetelee sikeitä ulkona vaunuissa, joten kirjottelenpa muutaman rivin.
Voi ei Kielo! Paljon unihiekkaa myös täältä. Toivottavasti poikanne älyäisi alkaa nukkumaan öisin.
Pumpukkako se kyseli liivinsuojuksista. Mä oon käyttänyt kertakäyttöisiä Helmi -merkkisiä. Ne kun ovat suomalaisia. Mulla ne pelittää ihan hyvin. Käytin myös Natusanin, ne pysy paremmin paikoillaan.
Vaatteita meillä on jäänyt pieneksi jo vaikka millä mitalla. Palautin eilen juuri kaverilleni heiltä lainaksi saamiamme vaatteita. Saatiin sieltä myös säkillinen uusia vaatteita. Heidän poikansa on puoli vuotta vanhempi. Mies juuri totesi, että meidänhän ei tartte ostaa vaatteita ollenkaan ;-) Mikä on puolittain totta. Tosi nopeasti kyllä vaatteet jäävät pieniksi, ei kannata jäädä odottelemaan vaatteiden pidossa.
Mitäpäs muuta.... Ainiin eilen yhdessä vaipassa oli taas verta..... Äh ärsyttävää! Mietin tässä että toisessa rinnassa saattaa olla pieni haava, joten siitäkin verta saattaa ajautua kakkaan.... No tänään ei taas ole ollut verta.
Muutoin menee mukavasti. Poika alkaa seurustelemaan päivä päivältä enemmän ja hymyjä satelee jo melko paljon eikä niitä tarvitse enää miettiä, että oliko hymy vai ei. Jokeltelun alkaminenkaan ei varmaan ole kaukana.
jep jep, nyt taidan käydä vilkaisemassa, että todellako pikku-ukko nukkuu, kun itkuhälytin on ollut tunnin ihan hiljaa ;-)
voikaattehan hyvin!
Kille
p.s. Ollaanko pian kaikki jo sähköpostissa?
Pampulan sähköpostiosotetta olen odotellut, mutta voitaishan tehdä niin, että jos huomenna laitan teille kaikille muiden osotteet ja siirrytään sähköposteilemaan, ja Pampula voi sitten liittyä meidän joukkoon ku vauvatouhuilta ehtii :o)! Siispä Pampula, kirjottelehan tietojasi tuonne mun sähköpostiin!!!
Vaatteista oli puhetta - ootteko käyttäneet vielä äippäpakkauksen vaattteita? Me ollaan yhden kerran yksiä potkuhousuja ja sitten niitä tumppuja ja sukkia - ne kaikki vaatteet on vielä niin isoja, mutta nyt alkaa kyllä jo kohta käymään ainakin osa vaatteista. Mietin juuri eilen, että meidän pitää varmaan ostaa sellanen kevytvanupuku kevääks, kun nuo mitä meillä on lainassa (56cm) on kohta pieniä, mutta sitten muistinkin, että olihan pakkauksessakin sellanen :o) ja meillä itse asiassa on pari vuotta vanha pakkauksen vanupuku myös!
Poika tuolla taitaa taas huudella tissiä, vaikka juuri äsken syötiin... Eipä kai auta ku mennä tissittelypuuhiin taas ;o)!
Pumpukka
Heippati taas!
Tänään kävin vihdoin omassa jälkitarkastuksessa. Kävin oman lääkärin luona lapsettomuusklinikalla. Oltiin siellä koko perhe, joten lääkärikin näki " työnsä tuloksen" . Oli oikeinkin kiva tavata lääkäriämme pitkästä aikaa (sitä aikanaan tuli melko tutuksi ;-))
Kaikki kuitenkin hyvin ja sektiohaava hyvin parantunut. Mitään ehkäisyä emme aio käyttää ja lääkärin mielestä se on ihan okei. Jos ei nyt mistään hinnasta haluaisi raskaaksi, niin sitten ehkäisyä muuten ei.
Alkioitahan meillä on pakkasessa 4 kpl. Vuosi synnytyksestä, jos ei ole uutta raskautta, niin sitten voisi ehkä ajatella siirtoa. Mutta katsotaan nyt, ehkä on vielä liian aikaista ajatella uutta raskautta. Ainiin lääkärimme haluaa nähdä mut 2-3 kk imetyksen lopettamisesta ja tarkistaa, että kaikki on ok.
Kaikki siis hyvin täällä.
Vilkutuksia :-D
Kille
Vielä piti sanomani, että lääkäri sanoi, että kun on kerran onnistanut, niin ei ole mitään estettä miksei onnistuisi uudelleen. Eikä siis ollut huolissaan sektiossa löytyneestä endosta ja kiinnikkeistä.
Kille
hienoa Kille, että teillä meni noin hyvin. Itselläni on lopputarkastus ystävänpäivänä! Muutenkin hyviä kuulumisia...poika nukkui viime yönä 4 h ja tänään aamulla vielä 1,5 h. Olen kuin uusi ihminen, kun olen saanut nukuttua. Nyt lähdemme kärryilemään!
Kielo
Sinua huhuilen, kun sinusta ei ole kuulunut mitään pitkään aikaan!!! Toivottavasti kaikki on hyvin ja olet vain kiireinen vauvan kanssa, etkä siksi ole ehtinyt tänne kirjoittelemaan! Me ollaan siirrytty tuonne sähköpostin puolelle ja kovasti odottelemme sinun kuulumisiasi! Laitahan osoitteesi minun sähköpostiin, niin laitan sitten sulle ison pinon sähköposteja tulemaan!!!
Pumpukka
Joo kyllä meillä kaikki ihan kunnossa on, kauheaa kiirusta vaan pitänyt muuton ja tavaroiden paikalleen laiton kanssa, ristiäisten järkkäämisessä yms. Ja meille kun iski vielä koliikki niin sekin verottaa kyllä äipän voimia aika lailla... Illat ja yöt meillä huudetaan melkoisesti ja välillä joudun valvomaan tytön kanssa jopa aamuyöhön kolmeen saakka. Ei kyllä kivaa. :( Nyt aloitettiin vyöhyketerapia kun siitä moni on meille kehunut olleen apua koliikkivaivoihin. Huomenna mennään taas sinne, toista kertaa. Ekasta kerrasta ei ainakaan vielä apua tuntunut olevan vaan tyttö tuntui olevan vaan entistä kipeempi. Tuo oli kyllä odotettavissa, terapeutti sanoikin että kovemmat itkut saattaa olla ekojen kertojen jälkeen.
Mutta on tuo koliikki kyllä melkoinen vaiva, ihan itselleen tulee paha mieli kun pieneen koskee etkä itse voi mitenkään auttaa. Pahimman itkun aikana nimittäin mikään kantelu tai hieronta tms ei auta. Pitää toivoa vaan parasta että tuo vyöhyketerapia auttaisi nyt pian. Tai sitten että aika kuluisi nopsaan ja se maaginen kolmen kuukauden ikä tulisi täyteen jota kaikki jaksavat toitottaa että siihen mennessä nuo vaivat loppuvat... :)
Eilen meillä vietettiin ristiäiset. Hyvin meni juhlat vaikkakin päivänsankari hermostui kesken seremonian. Lopulta nukahti sitten minun syliin virren laulua kuunnellen. Kyllä oli jotenkin niin herkkä hetki tuo kastetilaisuus, enkä ollut ainut jolla oli onnenkyyneleet silmissä. Ihanat juhlat. <3
Nyt pikkuinen nukkuu ulkona vaunuissa ja mulla hetkinen aikaa levähtää joten taidanpa käyttää tilaisuuden hyväksi ja mennä pitkäkseen. Onneksi tosiaan tyttö nukkuu päivällä ulkona jopa reilun kolmenkin tunnin unia niin joskus saa itse huokaista. Nyt kun noin " kehun" niin saa nähdä koska itkuhälytin pärähtää...
AI NIIN VIELÄ TYHMÄ KYSYMYS.. Onko teillä anonyymit sähköpostiosoitteet vai omilla nimilläkö jatketaan postailua? :)
Tosi kiva kuulla sinustakin!!! Erityisesti kiva kuulla, että kaikki on kunnossa, vaikka tuo koliikki on kyllä ikävämpi juttu! Toivotaan, että nopeasti helpottaa!!
Omilla nimillä me sähköpostissa meilaillaan, on ollut ihana tutustua paremmin ja kiva kun voi puhua henkilökohtasemmistakin asioista.
Nyt on pakko mennä lypsämään, kun tuntuu, että toinen tissi räjähtää ja sit syöttämään poika ja nukkumaan.
Toivottavasti kuulemme pian sinusta taas - sähköpostissa!
Pumpukka
tule toki meilailemaan meidän kanssamme. Minulla ja pojalla on ollut samantyyppisiä ongelmia kuin sinulla. Meilla huuto loppuu 3.00 aamulla, mutta sitä ennen on aika vauhdikasta. Olemme käyneet vauvahieronnassa ja käyttäneet cuplatonta. Lisäksi annamme D-vitamiinit aamulla, eikä yötä vasten.
Kielo
Täällä ollaan oltu nyt kaksi päivää pojan kanssa kahdestaan kotona, kun mies palasi töihin ja hyvin on mennyt. Välillä meinaa vähän ahdistaa, kun tekis kauheesti mieli tehdä vaikka mitä, mutta ei vaan ehdi... Vauva tietenkin menee kaiken edelle ja sitten kaikesta muusta täytyy vaan valikoida,että mitä teen ja mitä jätän tekemättä... ja täähän tietenkin koskee kotitöiden lisäks kaikkee kivaa... Kunnollisen päivärytmin löytäminen on meillä vielä kesken, vaikka iltatouhut tehdään suurin piirtein samoihin aikoihin, samoin heräillään aamulla. Varmaan sitten kun saa kunnollisen rytmin tähän arkeen, niin ehtii paremmin tekemäänkin kaikkea.
Meillä on alettu menee nyt ennen puoltayötä nukkumaan - vaikka eilenkin poika nukkui koko iltapäivän ja illan, niin silti päästiin " ajoissa" nukkumaan (ennen se ei ois ollu mulle mitenkään ajoissa, kun oon tottunut käymään nukkumaan puol 10 - 10 aikaan..). Sitten poika vetääkin 4-6 tuntia sikeitä ennen ku herää ekan kerran syömään! Ihanaa!! Ulkona poika ei sitten vielä kovin pitkiä unia nukukaan - nukkuis kyllä varmaan jos vaunut ois koko ajan liikkeessä. Mutta kyllä tänäänkin nukkuin 1,5 tuntia, jouduin kyllä käydä heiluttelemassa vaunuja moneen kertaan. Olis voinu nukkua ehkä pitempäänkin, mutta itkuhälyttimestä oli juuri loppunut akut, niin en viitsinyt vahdata ikkunassa pidempään...
Meillä vauvan maha on ollut monesti tollainen pyöreä ja kova, mutta kun saa punnerrettua kakan tai vatsasta ilmaa pois, niin mahakin palautuu normaaliks! Muutama päivä ollaan nyt käytetty Cuplatonia Disflatylin sijaan, mutta en tiiä onko siitäkään kauheesti apua - joka päivä tulee edelleen ainakin muutamaan otteeseen pitkäkin pätkä, jolloin vatsaa kipristää kauheesti ja poika välillä ähkii, välillä itkee ja välillä päästelee ihan kiljaisuja, kun sattuu niin paljon. Silloin on kyllä äitillä ja isillä melkein tippa silmäkulmassa, kun ei oikein osaa auttaa - ei voi ku yrittää rauhotella ja yrittää etsiä parempaa asentoa, jossa ilma ja kakka tulisivat ulos helpommin.
Siitä puheen ollen: me ei olla käytetty kestovaippoja - sen verran täytyy kuitenkin kokeilla, kun saatiin lahjaks yksi vaippa. Mä en vaan jotenkin saa itestäni irti, ett laittaisin sen pojalle kertiksen sijaan...
Kuumetta ei olla mitattu. Saatiin joululahjaks sellanen kuumemittari, millä piti voida mitata myös kainalon ja pyllyn lisäks myös korvasta, mutta eihän sillä sitten voikaan :o(! Vähän otti päähän, mutta eipä tosiaan olla vielä onneks tarvittu. Ainakin sairaalassa kuumeen mittaaminen pyllystä otti niin koville meidän pojalle, että sit kun pitää kuumetta mitata, niin saatan yrittää kainalosta - oon kuitenkin töissä tottunut mittaamaan melko pieniltä lapsilta kainalosta.
Meillä alkaa nyt pahin vierastulva olla ohi :o)! Sekin varmaan helpottaa päivärytmiin pääsemistä, kun ei joka päivä käy vieraita!
Meillä sitteri on lainassa kaverilta - tärkeetä siinä mun mielestä on, että kankaan saa irti ja pestyä, kaltevuutta voi säätää ihan makuuasennosta melko pystyyn ja toimivat turvavyöt (niitä ei kyllä vielä olla tarvittu).
Meillä jäi viime viikolla ekat vaatteet pieniks ja sen jälkeen pieniä vaatteita on " löytynyt" tasaseen tahtiin... Kaikkia käytettynä saatuja vaatteita ei edes olla pidetty... Niin se vaan poika kasvaa hirmusta vauhtia! Mua kyllä vähän nauratti tuo Reetunan vauvakuume ;o)... Saa nähä milloin se itelle iskee... Meillä ei ole pakkasessa mitään ja ton uuden lain myötä hoidot luovutetuilla siittiöillä onlähes mahdottomia ja niin kalliita, että en tiiä miten meille käy - mutta en aio murehtia siitä ainakaan ennen syksyä :o)!
Me jouduttiin siirtää ristiäisiä yhden kummin työn takia eli ne onkin nyt helmikuussa. Kiva nähdä mitä nimiä muut joululahja-vauvat saavat!
Toivottavasti Kille veri ulosteessa ja oksentaminen eivät ole mitään vakavaa!!!
Tässä tämä sähköposti vielä: kaste_helmi_77@yahoo.com . Laitatko Pampulakin postia, niin päästään siirtymään sinne! Niin ja muutenkin olis kiva kuulla miten Pampulalla menee - onko vauva-arki tytön kanssa erilaista ku poikien kanssa?
Jaaha, mieskin tuli jo töistä ja ruoka olis valmista - eiku syömään!
Pumpukka