Miksi alle 1vuotiaille ei suositella yökyläilyjä?
Kommentit (39)
on pakko olla jonkinnäköinen huono omatuntu asian suhteen.
Muut yrittävät keskustella asiallisesti suosituksesta ja psykologien mielipiteistä.
Mutta nämä ryntäävät heti puolustamaan yökylään jättämistään.
pakko sen omatunnon on silloin vähän kirpaista kerran asia liikuttaa noin paljon.
Näistä kolmena olin hänen vierellään.
189 yötä oli lasten teholla, 111 yötä lastenosastolla ja yhden leikkaus salissa.
Että joo, kyllä on psykologille varmasti tarvetta aikuisiällä.
Luojalle kiitos, on nyt kuitenkin suurinpiirtein terve, ihana 2-vuotias pojan vesseli.
Mutta jos lapsi ei vaadi sairaalahoitoa, niin parasta on ettei tätä viedä yöksi pois vanhempien luota kovin pienenä.
Juu, tiedän että moni tekee toisin ja silti heistä tulee täysipäisiä aikuisia. Ei yksi riskitekijä elämässä vielä välttämättä aiheuta mitään, mutta parempi olisi tietysti ilman. Ihan sama juttu vaikka tupakan ja raskauden suhteen. Ei tupakka välttämättä aiheuta lapselle vikoja, mutta parempi olisi silti olla polttamatta.
Vierailija:
Näin lapsi ei kilju perääsi kun jätät hänet yöksi mummolaan yli 1- vuotiaana; koska se ei tunnu turvalliselta -koska niin ei ole ennen tapahtunut! Alle 1- vuotias tarttee perusasiat ja hyväksyy esim. mummon helpommin hoitajaksi kuin sitten myöhemmin.2
Nyt on puhe alle vuoden ikäisistä vauvoista. Kolmevuotiaan voi hyvin viedä vaikka mummolaan tai kummien luokse viikonlopuksi tms. Mutta alle vuoden ikäinen ei osaa käsitellä mielessään eroa äidistä, hänelle ero äidistä merkitsee ihan toista kuin kolmevuotiaalle.
nemmän turvattomuutta ylipäätään.
Jos lapsi kasvaa oikeasti turvallisessa kodissa, jossa vanhemmat on lapselle henkisesti ja fyysisesti läsnä, ei yksi yö mummolassa saa aikaan mitään pahaa.
20:
Kuten sanoin, et huomannut.. Mutta kokoajan olen painottanut TUITUSTA HOITAJASTA. Esim. mummosta. En naapurista, okein -meillä on upea naapuri jolle voin lapsia viedä.. ;)
25:
Kuten sanoi: Maalikot lässyttää KAIKKI psykologit jne.. TOI ON TÄYTTÄ SONTAA -kuten todistin: neuvola sanoisi ettei lapsia voi viedä hoitoon yöksi, eikä varsinkaan päiväkotiin!!
Vastaan takasin, koska mulla on lukijana mielipide ja oikeus kirjottaa se. En ole vetänyt hernettä nänään. Pystyn kirjottamaan kokoajan tässä teijän KAIKKIEN psykologien vastaiskuihin. Ja mikä parasta, on itselläni 2 upeeta selviytyjää " kurjaa ja kylmää mummolaa" vastaan taistellutta!
Niin se vaan menee että jos nukutat lasta syliisi ja koitat nukuttaa sänkyyn niin lapsi ei sinne nukahda jos on kerran tottunut pitkään nukkumaan vaan syliisi. Sama on tässä että jos nukutat vaan kotona että ei lapsi hyväksy mummolassa nukkumistakaan helpolla. PAITSI jos on tottunut siihen aikasemmin!
2
enpä tästä traumatisoidu, kun tämä on omaksi parhaakseni... Kyllä monille lapsille, varsinkin isommille jää ihan selkeitä pelkotiloja sairaalassa oloissa. Puhumattakaan siitä, että keskosilla esiintyy aivan omanlaisiaan psyykkisiä ongelmia johtuen juuri siitä rankasta alusta ja eroon joutumisesta vanhemmista.
Eli siis, lapselle ei tule henkisiä traumoja, jos taistelee sairaalassa hengestään ensimmäisen vuotensa, mutta sellainen saattaa hyvinkin tulla, jos on kaksi kertaa mummolassa yökylässä samalla aikavälillä..
Hehhhehee.. ei voi enää muuta sanoa.
KAI se mummola nyt on kivempi ja turvallisempi paikka kuin sairaala, jossa hoitajat vaihtuu koko ajan?????????
Tuskin kyse on ollut sinun syystäsi, joten miksi ei voi myöntää, että moinen alku on varmasti ollut lapselle rankka ja ehkä traumaattinenkin? Sitä on turha odottaa, että lapsi osaisi eritellä tunteitaan ja pystyisi kertomaan, että äiti, minulla on paha olo, koska vauvana olin sairaalassa, tai että kaikki asiat näkyisivät heti. Mutta lapsesi voi esim nuorena kokea selittämätöntä turvattomuutta ja ahdistusta, ja urpo olet, jos et silloin osaa tai pysty yhdistämään noita asioita.
Vierailija:
189 yötä oli lasten teholla, 111 yötä lastenosastolla ja yhden leikkaus salissa.Että joo, kyllä on psykologille varmasti tarvetta aikuisiällä.
Luojalle kiitos, on nyt kuitenkin suurinpiirtein terve, ihana 2-vuotias pojan vesseli.
Vierailija:
Eli siis, lapselle ei tule henkisiä traumoja, jos taistelee sairaalassa hengestään ensimmäisen vuotensa, mutta sellainen saattaa hyvinkin tulla, jos on kaksi kertaa mummolassa yökylässä samalla aikavälillä..Hehhhehee.. ei voi enää muuta sanoa.
KAI se mummola nyt on kivempi ja turvallisempi paikka kuin sairaala, jossa hoitajat vaihtuu koko ajan?????????
Tarkoititko minulle viestisi?
Meillä lapset on nyt 2- ja 3- vuotiaat ja menee mielellään mummolaan. Mutta tämä johtuu juuri siitä että lapsia on haluttu ottaa luokse vauvasta saakka. Sielä on turvallista ja sinne lapset mielellään jää.
Ja tämä on pelkästään positiivinen tulos lapsille. He kokee että mummola on lämmin ja ihana paikka. Itselläni ei ole ollut mahdollisuutta olla koskaan mummolassa tai kummilassa yötä ja näe tämän suurena rikkautena että lapsillani on tämä. Ja vastavuorosesti uskon että mummola saa lapsista enempi rikkautta kun saa hoitaa lapsia.
Koskaan ei ole ollut kamala jättää lapsia yöksi!
2
Eikä siinä ole mitään hävettävää. Parempi kuitenkin hengissä vaikka vähän henkisesti kolhuilla, eikös?
Vierailija:
189 yötä oli lasten teholla, 111 yötä lastenosastolla ja yhden leikkaus salissa.Että joo, kyllä on psykologille varmasti tarvetta aikuisiällä.
Jos vauvan joutuu viemään sairaalaan, niin tietenkin hänelle voi tulla siitä traumoja ihan samalla tavalla kuin viemisestä mihin tahansa muuhun vieraaseen ympäristöön. Kyse onkin siitä, että lapselle on siinä tilanteessa parempi mennä sairaalaan kuin olla kotona sairauden hoidon takia.
Sen sijaan lapselle ei ole parempi että häntä viedään yöksi hoitoon, mikäli häntä ei sinne ole terveyden takia välttämätöntä viedä. Ymmärrättekös, kummassakin tilanteessa on olemassa pienempi paha. On pienempi paha että lapsi kokee olonsa pahaksi sairaalassa kuin että jää hoidotta.
Minun lapseni vietti ensimmäisen vuotensa melkein koko ajan sairaalassa.
Hänelle voi jäädä siitä traumoja.
Niin, enkai ole missään vaiheessa kirjoittanut, ettei voisi jäädä. Jäikai niitä minulle itsellenikin.
Kirjoitin tästä vain siksi, että arvatkaapa miltä tuntuu lukea lehden palstalta jotain paniikkitekstiä, jossa syyllistetään äiti, joka jättää lapsensa YHDEKSI yöksi mummin hoitoon, kun oma rakas pieni on jatkuvasti poissa öitä.
Kyllä mielessä pyöri jo ihan tarpeeksi kysymyksiä. Mitä tein raskausaikana väärin? Vai jätinkö jotain tärkeää tekemättä? Miten tästä selvitään? Miten lapsi selviää?
Oikeasti, YHDENKÄÄN lapsen elämä ei ole siitä kiinni, missä hän muutaman yönsä nukkuu, jos nyt ei ajatella jotain sairasta pedofiiliä, joka sieppais lapsen tms.
Oma lapseni oli ensimmäistä kertaa yötä mummolassa 6kk ikäisenä. Suositukset nyt valitettavasti ovat sellaisia, että ei alle vuoden iässä yöksi minnekään muualle kuin omaan kotiin. Mikä siinä on vaikea ymmärtää?
Sinä 2 voit tosiaankin viedä lapsiasi edelleen hoitoon niin paljon kuin ikinä vain haluat, mutta se on kuitenkin VASTOIN SUOSITUKSIA, ja sinä et sille voi mitään.
siitä, että lapseni ovat olleet yökylässä alle 1v. Olen raskaana nyt ja aion kyllä " antaa" tämänkin lapsen yökylään alle vuoden iässä. Mulla on kolme lasta ja kuten aikaisemmin kirjoitin, ovat olleet hoidossa alle 1 v ja ihan täysin normaaleja ovat. Ihme suosituksia muka...
ja tää mun 8v on myös ollut sairaalassa paljon koko ikänsä ja myös alla 1 v sairaalahoidossa ja voin sanoa, että on paljon sosiaalisempi kuin useat muut
kokonaistilanne ratkaisee paljon enemmän kuin yhteen asiaan tuijottaminen. Meidän psykologienkin kannanotoissa voi olla eroja.
Se muka on jos lapsi on turvallisen ihmisen kanssa vaikka tutussa mummolassa tai kotona tutun mummon kanssa? JOS lapsesta pidetään huolta?
Eikö turvattomuus ole se ettei hoideta? Että lapsi ei ole turvassa?
Onko sun lapset turvassa vaan kanssasi? Vai kun heistä pidetään hyvää huolta?
Omat lapset ainakin selkeästi haluaa mummolaan. On siis turvassa kun alle 3- vuotiaat sanoo että mennään mummolaan ja jäädään sinne yöksi. Se on pelkästään sen vuoksi tapahtunut että lapset vierailee paljon mummolassa -ja on saanu myös jäädä sinne yöksi.
Yökyläilyt tulee meille monesti MYÖS mummoloiden, kummien pyynnöistä! Ei meidän vanhempien tarpeesta lähteä ryyppäämään. Lapsia kaivataan sinne paljon ja heillä on sielä hyvä TURVALLINEN olla.
Ja tämä on tämmösen tehdastyöläisen päätelmä että lapset saa tästä itselleen PALJON enempi, kuin sillä että pitäisin lapsia luonani 247 ekan vauvaiän! Näin lapsi ei kilju perääsi kun jätät hänet yöksi mummolaan yli 1- vuotiaana; koska se ei tunnu turvalliselta -koska niin ei ole ennen tapahtunut! Alle 1- vuotias tarttee perusasiat ja hyväksyy esim. mummon helpommin hoitajaksi kuin sitten myöhemmin.
2