****TAMMIMAMMAT UUTEEN VIIKKOON MA-KE****
Heips!
Aloitin uuden pinon kun en nopeasti katsottuna ainakaan löytänyt muuta kun viikonlopun pinon.
Nopeat kuulumiset vaan kirjoittelen,tulen myöhemmin kommentoimaan myös teidän muiden juttuja.
Neuvolassa kävin siis tänään:
- 36+0
- verenpaine hyvä 108/61
- sf-mitta 31
- pissa puhdas
- painoa 250g/vko eli yht. 9kg.
- vauvan sykkeet 140 paikkeilla
Sain lähetteen pelkopolille keskustelemaan synnytyksestä. En ollut ajatellut että sellasta tarvitsisin vaikka kieltämättä tuleva synnytys hirvittää. Terkan mielestä esikoisen synnytyksen läpikäyminen ja keskustelu tulevasta synnytyksestä kivunlievityksineen voisi auttaa ja voisin lähteä synnyttämään vähän levollisemmin mielin. Ei siitä ainakaan mitään haittaa ole että nyt vaan odottelen sairaalasta kutsua..
Kyllä synnytys on tässä ollut mielessä viime viikkoina melkein koko ajan ja varmaan on vielä tämän viimeisen kuukaudenkin aikana. Esikoisen synnytys oli siis käynnistetty, raju neljän ja puolen tunnin repäisy ja siitä jäi kyllä pienet kauhukuvat mieleen pitkäksi aikaa. En siis ehtinyt saamaan muuta puudutetta kuin kohdunkaulan puudutteen ja se oli ainakin mulle tehoton. Että tällästä.
Mutta palailen kirjoittelemaan muita kuulumisia kun ehdin ensin lukea teidän muiden kirjoitukset läpi! Olette olleet taas tosi aktiivisia! :)
Mukavaa viikon alkua vaikka se hieman sateiselta näyttääkin....
satsuma 36+0- laskettu aika 31.12 :)
Kommentit (32)
Nyt on joulusiivot tehty ja on taas aikaa. Tai no aikaa ja aikaa, pitänee tällä viikolla aloitella joululeipomukset. Ainaskin piparit saada leivottua, jos ei tekis kuin kolmea sorttia. Sitä kun on jouluihminen henkeen ja vereen niin sille ei voi mitään. Onneksi ei ole supistellut pahemmin ja supistelupäivinä olenkin sitten vain köllötellyt ettei tuo kohdunsuu enää aukeaisi.
Floora taisi kysellä painoarvioista tuolla jossain pinossa. Itseäni kiinnostais myös millaisia arvoita olette saaneet. Vilkaisin pinon kyllä niin äkkiä etten bongannut yhtään arviota, vaikka niitä varmasti siellä oli. Minulla oli viikolla 29+4 neuvola ja painoarvio oli 1520g. Vissiin ihan normaalipainoinen.
Meillä oli viikonloppuna pikkujoulu ja laitoin siksi jo nyt jotain joulukoristeita seinille ym. Ja jouluvalot tietysti laitettiin adventiksi. Lapset kovasti laskee jo montako yötä pukkiin. Lahjoja on vielä ostamatta, ne pitäis kyllä saada pois mielestä ennenku ihmiset ryntää kauppoihin veronpalautuksia tuhlaamaan.!;-)
Vauvalle en ole vielä laittanut mitään valmiiksi, ehkä parin viikon päästä laitan sängyn valmiiksi ja vähän jotain muuta. Ennen joulua kuitenkin.
Jännityksellä jo odottelen milloin ensimmäinen vauva putkahtaa maailmaan, ei siihen varmaan enää kovin kauan mene. Hui kauhistus ku jollain, sinullakin pinon aloittaja!, on viikkoja jo yli 35. Meidän vauvat kun pukkaavat tulla maailmaan jo 37-38viikoilla niin se tietäisi minulla ainakin synnytystä ihan lähipäivinä. No, jos minä nyt sinnittelen helmikuulle.
Meidän vauva taitaa kölliä poikittain masussa. Jätinkin tänään tukivyön pois jos se haittaa pienen kääntymistä. Toisaalta hyvä niin ei pää ärsytä kohdunsuuta vielä kun se kerran on ulkosuulta jo auki.
KUnhan ymmärtäis kääntyä ajoissa! En tykkää siitä jännityksestä et ehtiikö kääntyä ennen synnytystä ja perätilasynnytys tietty jännittää. Ehkä yrittäisin synnyttää myös perätilavauvan jos kaikki olis kunnossa sen suhteen. Viimeksi lääkäri ei mitään muuta mulle suositellutkaan kuin synnytystä alakautta kun vauva oli vielä 37 viikolla perätilassa. Tai kääntyi vain pariksi päivää.
Nyt pitää mennä jatkamaan touhuja, paketoimaan lahjoja!! Ihanaa puuhaa...
Voikaahan hyvin ja yritetään pitää vielä vauvit sisällä!
Iuiu ja sirkku-omena rv 31
Nyt on iskenyt oikea totaaliväsymys. Yöllä nukahdin jo klo 1. Olen nukkunut vielä parit päikkärit. Eilen oli todella huono olo. Ajattelin jo, että lähtö on edessä.
Satsuma: Hyvä että jaksat mennä pelkopolille. Kai se on turhaa pilata tulevaa synnytysta edellisen huonoilla muistoilla. Jokainen raskaus ja synnytys on kuitenkin erilainen.
Emem03: Mulla on ke läääkäri samaan aikaan siellä vasemmalla puolella ilmoittautumisesta. Eli gyne/synnytyslääkäri klo 10.40. Tule sitten kertomaan, että millainen sisätautinen sijaislääkäri on. Mulla on sinne taas aika ensi viikolla.
Mitenköhän sen Allun kävi?
Nyt en keksi muuta tarinoitavaa, koska vaan väsyttää ja todella paljon.
Hyvää yötä!
Ametisti ja vauva 32+
Turkoosi: Meilläkään ei vedessä ole huomannut muuta kuin tuon kloorin hajun. Juotiin ihan tyytyväisinä kraanavettä aina perjantai iltaan asti, jolloin kiinteistöhuolto oli tuonut varoituslapun ulko-oveen. Ei ole onneksi mitään vatsavaivoja tullut ja nyt ollaankin sitten juotu kaupungin jakamaa puhdasta vettä. Täytyy kyllä käydä vielä jossain vaiheessa täyttämässä kanisterit, jotta selvitään viikon loppuun asti.
On sitä vaan taas tullut tietoisemmaksi siitä kuinka tyytyväinen saa olla puhtaasta vedestä. Täytyy oikein ajatuksen kanssa touhuta kaikkia arkiaskareita, ettei vahingossa ota vettä suoraan hanasta.
Eilen oli taas sellainen päivä, että olin tolpillani koko päivän aamusta iltaan ja tänään sen kyllä huomasi. Olisin voinut nukkua vaikka koko päivän ja vatsa on tuntunut jotenkin piukealta koko päivän. Tänään menen kyllä ajoissa nukkumaan ja otan huomisenkin ihan rauhassa.
Joku kyseli itkuisuudesta. Olen huomannut, että tippa nousee silmään aina vaan herkemmin mitä pidemmälle raskaudessa päästään. Hassua oli kun tirautin pikku itkun jopa nähdessäni sen Soneran mainoksen, jossa isä saapuu sairaalaan ja näkee ensimmäistä kertaa vastasyntyneen vauvansa. Hih. :-) Hieman on herkkää.
Keskiviikon lääkärineuvolaa odotellessa. Huomenna muuten taas viikot paukkuu. Hui!
Siru-Sofia ja Julle 34+6
Niinhän se viikonloppu taas vierähti ihan hujauksessa. Itselläni on seuraava vapaa viikonloppu vasta silloin juuri ennen joulua, kun 22.12. alkaa äippäloma. Eli nyt menneenäkään viikonloppuna ei " tarvinnut" kokonaan vapaalla olla vaan lauantaina oli töitä. Kyllä sitä äitiysloman alkua odottaa jo niin kovasti. Alkaa tuo masukin tuntua tosissaan.
Silti jostain sain virtaa lauantaina töiden jälkeen tehdä suurimmat " joulusiivoukset" pois alta. Kyllähän siinä taisikin mennä ainakin 5 tuntia, että oli kaikki matot ym. kannettu takaisin sisälle... mutta kyllä oli ihana olo kun oli siistiä ja puhtaan tuoksuista. Ikävänä puolena tämä innostus kostautui ensimmäistä kertaa todella tuntuvana lonkkakipuna! Ei auttanut kuin reporankana maata olohuoneessa jalat pöydällä ja odottaa että vähän hellittäisi. Onneksi iltaa kohti kipu sitten lakkasikin.
Eilen vielä laitettiin puuttuvia verhotankoja (hmm, muutosta onkin kulunut jo vuosi...) paikalleen ja silittelin sitten vielä kolmet verhot ikkunoihin. Kyllä se tästä jouluksi muuttuu!
Keskiviikkona on aamulla neuvolalääkäri, taas mittaillaan vauvelin mittoja " ihan vain varmuuden vuoksi" . No, onhan se kiva nähdä taas että mitä sinne sisäpuolelle kuuluu. Ja äitiyspakkaus ei ole tullut vieläkään, perjantaina tosin tuli Kelalta se päätös että tulossa on. Samoin tuli se äitiyspäivärahapäätöskin, riittääköhän että kiikutan sen suoraan palkanlaskijalle vai pitääkö pomonkin se vielä kuitata? Tuntuu vain että haluaisin näistä asioissa mahdollisimman vähän keskustella enää tuon pomon kanssa, kun aina tuntuu olevan jotain asiaa vastaan.
Noniin, minä tyydyn vain toivottelemaan kaikille jaksamista ja positiivista mieltä, luen kyllä teidänkin jutut ja tunnelmissa ollaan mukana, vaikken aina kommentoikaan.
Mukavaa alkuviikkoa!
Tolleroinen rv 31+3
Tänään olin neuvolalääkärin tekemässä synnytystapa-arviossa. Vauva oli kääntynyt takaisin raivotarjontaan, kun kaksi viikkoa sitten oli poikittain. Kohdunsuu oli kiinni ja kaulaakin vielä jäljellä, joten sen perusteella synnytyksen ei pitäisi ihan vielä käynnistyä. Tosin ekassakin raskaudessa lääkäri totesi kaksi päivää ennen synnytystä, että kohdunsuu on kiinni ja kaulaa jäljellä 3 cm, joten kaikki voi tapahtua nopeastikin, jos on tapahtuakseen. Kaikki vaikutti siis olevan kunnossa ja mukava mieslääkäri vaan totesi, että " kun olet yhden synnyttänyt alakautta, niin kyllä tämä toinenkin osaa samaa reittiä ulos tulla" .
Minusta on tullut parissa päivässä lähes liikuntakyvytön. Alavatsa ja lantio ovat niin kipeänä, että käveleminen tuottaa tuskaa. Nukuttua olen sentään saanut kohtalaisesti. Kotona sisällä pääsen vielä lyllertämään eteenpäin, mutta kävelylenkit taitaa olla mun osalta historiaa. Myös autolla ajaminen on käymässä mahdottomaksi, kun en vaan pysty istumaan riittävän suorassa (puolimakuultaan ajaminen ei taida olla turvallista :)). Onneksi mun ei tarvitse ajaa pitkiä matkoja. Tai oikeastaan mun ei tarvitsisi ajaa ollenkaan, kun miehen kanssa voisin käydä kaupassa, neuvolassa ym. Mutta en mä kyllä jaksa esikoisen kanssa pelkästään kotonakaan olla, kun mies on töissä, vaan aika herkästi tulee lähdettyä autolla kylään, ostoksille, mummolaan jne. Miten muilla tammikuisilla autolla ajo sujuu vatsan kanssa? Itse pelkäsin ekassa raskaudessa autolla ajamista, kun uskoin, että joudun takuuvarmasti kolariin ja sikiölle käy huonosti. Tässä raskaudessa ei samanlaista pelkoa ole ollut.
Petasin tänään uudelle tulokkaalle pinnasängyn ja vaaleasiniset lakanat laitoin. Tosi kivalta tuntuu esikoistytön jälkeen hypistellä kaikkia " pojanvärisiä" tavaroita. Ei olla kerrottu kenellekään, että poika on tulossa, joten täytyy pitää visusti makuuhuoneen ovi kiinni, ettei vieraat vaan näe vaaleansinisiä vuodevaatteita.
Minulle on ollut positiivinen yllätys, ettei kukaan tammivauvoista ole vielä syntynyt. Parempi niin, mutta tässä alkaa jo monella olla niin paljon viikkoja kasassa, että kohta taitaa syntyä eka " tammivauva" . Minulla on sellainen olo ollut koko raskauden, että meille tulee jouluvauva (taitaa tuo esikoisen ennenaikainen syntymä vaikuttaa asiaan). Oletteko muut leikkimielisesti veikanneet/arvuutelleet, että milloin pienokainen päättää syntyä? Mulla on pinttynyt päähän päivämäärä 15.12, joten katsotaan nyt, kuinka lähelle veikkaus osuu.
Nyt menen lepäämään, kun tämä istuminenkin tuottaa tuskaa. Voimia kaikille!
Aamuhalla rv 35+2
Joululahjoista on nyt ensimmäiset ostettu, mutta suurin osa puuttuu edelleen. Tänään näytti tulleen (tai siis huomenna käytettävissä) ne IUIUn mainitsemat veronpalautukset, toivottavasti ei nyt heti ole kaupat täynnä porukkaa. Miehen voi tietysti nakittaa joitain hankintoja tekemään, mutta ei se varmaan osaa esim. mun kummitytölle mitään hankkia. Täytyy yrittää mennä sellaiseen aikaan, että ihmiset on töissä tai kotona katsomassa telkkaria.
Käsittämättömän ahkeria olette! Meillä ei ole tehty mitään joulusiivousta vielä eikä tätä menoa tehdäkään normaalia siivousta kummempaa. Liesikuvun pesin ja sen hormiosan (rosteria) kiillotin. Se oli vähän ekstraa, joten siitä tuli hyvä mieli. Miehen piti viikonloppuna imuroida, mutta ei sekään sitten saanut sitä aikaiseksi. Oli muuta kiireellisempää/hauskempaa.
Tolleroinen: Vai on verhotangot jo paikoillaan! Onnittelut! Me ollaan asuttu nyt reilut kaksi ja puoli vuotta tässä " uudessa" . Poikien huoneissa on tangot, mutta niissäkään ei ole verhoja... Hulluinta on se, että kahden isoimman huoneisiin olisi verhotkin olemassa edellisen kodin olohuoneesta, mutta mun pitäisi vaan kaivaa ne esiin, mitata pitääkö lyhentää hieman, silittää ja laittaa paikalleen. Noh, nyt on talvi, joten aurinko ei poikia häiritse aamulla eikä illalla. Meidän makkariin kyllä haluaisin verhot, mutta yritetään sitä asiaa ajatella vaikka joulun jälkeen.
Nyt en ymmärrä, miksi äitiyspäivärahapäätös pitäisi näyttää työnantajalle? En mä koskaan ole näyttänyt. Kolmelta kuukaudelta menee rahat työnantajalle kun saan palkkaa, mutta näkeväthän ne sitten tililtä paljonko sitä tuli.
Aamuhalla: Hih, mulla sanoi poliklinikan lääkäri esikoisesta vajaa viikko ennen laskettua, ettei tule " ainakaan kahteen viikkoon vielä" . Seuraavana iltana alkoi synnytys, meni kyllä aamuyön puolelle eli puolitoista vuorokautta tuosta lausunnosta. Kakkonen syntyi liki kaksi viikkoa ennen laskettua ja kolmosesta joku lääkäri sanoi, että " synnytät taas hyvissä ajoin ennen laskettua" ja meni kuusi päivää yli. Jännä nähdä miten tällä kertaa käy. Kun ei vaan osuisi kakkosen tai kolmosen syntymäpäiviin, jotka on alle viikon päässä molemmin puolin laskettua aikaa.
Viime päivinä on taas mies kommentoinut pariinkin kertaan sitä, että mä en ole työkykyinen enää. Ensi viikolla pitäisi kuitenkin mennä ainakin kokeilemaan työntekoa. Liikkuminen sujuu vielä kohtalaisesti - sitten kun on päässyt ylös tuolista ja irvistellyt kun vihlaisee. Nukahtaminen on mennyt vaikeaksi, onneksi kun olen nukahtanut pystyn sitten nukkumaan puolille päivin asti yhdellä vessakäynnillä. Tosin heräilen vähän väliä kääntämään kylkeä. Varsinkin oikealla kyljellä nukkuessa alkaa lonkkaan sattua. :( Kaikenlainen puuhailu aiheuttaa supistuksia. Autoa pystyy vielä ajamaan, mutta ei sekään mukavalta tunnu ja supistelee, jos yhtään pitempään ajelee.
Mulla ei ole juurikaan arvausta vauvan syntymäajankohdasta, tammikuun kolmas tai neljäs viikko ehkä todennäköisin, mutta ihan hyvin voi mennä helmikuullekin (l.a. siis 30.1). En toivoisi tämän syntyvän tämän vuoden puolella, mutta tammikuussa käy koska vaan, paitsi ei mielellään 25. pvä, joka on varattu kakkosen synttäreitten viettoon.
Nyt hakemaan vielä vähän jotain hyvää syötävää ja sitten nukkumaan. Hyvää yötä!
Strutsi ja minihupi 31+5
Kiitos myötätunnosta anoppi&appiukkoasiassa, olenkin aina tiennyt että ovat empatiakyvyttömiä tolloja, mutta en olisi heistäkään uskonut, että pistävät lapset kärsimään jos miniä ei satu käyttäytymään heidän mieleisellään tavalla. Samassa veneessä oleville myötätunnon osoitus myös täältä! Ametisti: meilläkin appiukko on vanhankansan ihminen, tuumasi aikoinaan kuulleessaan esikoisemme tulosta, että " pitääpä istuttaa yksi penkillinen pottuja lisää" ja se siitä...
Toivottavasti Allulla ja vauvalla on kaikki hyvin!
Mullakin on intuitio siitä, koska vauva syntyy. Mulla päähän on pinttynyt 17.1. Kieltämättä tuo päivä tuntuisi ihan järkevältä, on torstai (täällä suunniteltujen sektioiden tekopäivä tiistain ohella) ja pari viikkoa ennen laskettua aikaa. Tuosta synnytystavastahan ei vielä tiedä, sitä jahkaamista sektion ja alatiesynnytyksen välillähän käytiin edellisessäkin raskaudessa rv 30 lähtien ja alateitsehän poika sitten syntyi maanantaina kun seuraavana päivänä olisi ollut se suunniteltu sektio =)
Omassa navassa ei ihmeitä, vauva melskaa entiseen tahtiin. Nyt se on ottanut tavaksi aloittaa aamujumpat kello 5, yritä siinä sitten nukkua... Tänään on aika ä-polille, tulen sitten kertomaan kuulumisia. Todennäköisesti verenpainelääkitys joudutaan nyt aloittamaan. Viikonloppuna oli tosi huono olo, verenpaine kipusi 140/95, eikä laskenut levollakaan, lisäksi tuli päänsärky. Olin jo kahden vaiheilla pitääkö lähteä päivystykseen, mutta otin sitten ensiavuksi edellisestä raskaudesta jäänyttä verenpainelääkettä joka sitten rauhoitti tilanteen. Miten teillä muilla verenpaineisilla, ainakin Ametisti, onko teillä lääkitystä ja millä annoksella, jos saa udella? Mulla tuo yleisimmin käytetty Albetol on ollut edellisillä kerroilla melko tehoton, annoksen lisäys ei ole juurikaan parantanut tilannetta. Onkohan markkinoille tullut uusia raskaana oleville soveltuvia lääkkeitä?
Voikaa hyvin!
aksiina 31+6
Mulla tulee aina niin pitkiä viestejä, jos en jonain päivänä kirjoittele, että ajattelin kuitenkin tänäänkin laittaa jotain viestiä...
Aamuhalla tuossa kommentoi, että positiivinen yllätys on ollut, ettei kukaan vielä ole synnyttänyt. Olen samaa mieltä, vaikka kyllä varmaan ekat tulee kohtapuoliin. Onhan joukossa sellaisiakin jotka on niin lähellä täysiaikaista vauvaa 37 viikolla. Toivottavasti kaikki on hyvin myös Allulla.
Iuiu: Minä olen kyllä ottanut niin rauhallisesti kuin vain voi, eikä supistukset kuitenkaan mulla ole edes aiheuttaneet mitään... Leipomista ollaan vaan esikoisen kanssa harrastettu. Pipareita leivottu kahteen otteeseen, ja jopa tehty hedelmäsokerilla makeutettujakin... Niistä piti myös saada aikaiseksi piparkakkutalo, mutta taikina oli niin löysää, ettei kyllä taida talo pysyä pystyssä. Jos saan hedelmäsokerilla liiman tehtyä niin aion kyllä yrittää kasata jonkinnäköisen ladon paistamistamme osista. Ensi viikolla pitäisi myös saada Lucian päivän pullat paistettua, mutta muuten olen jättänyt kotityöt miehelle.
Mahdotonta, että niin moni täällä jaksaa vaan touhuilla ja siivota ja laittaa joulua ja.... tulee itselle ihan laiska olo!
Ametisti: Toivottavasti voit paremmin, etkä vielä huomennakaan osastolle joutuisi. Pidän peukkuja. Niin, ja ilman muuta tulen palstalle kertomaan millainen sisätautilääkäri tällä kertaa oli.
Siru-Sofia oli kommentoinut herkkyyttä (en itsekään muista kuka siitä kyseli). Minulla on myös tässä loppua kohden herkkyys lisääntynyt (olen muuten samaisen Soneran mainoksen edessä herkistynyt itsekin). Onneksi nyt vasta näin lopussa on herkkyys lisääntynyt tällä kertaa, minä kun olen jo muutenkin herkkä itkemään ja näyttämään tunteitani..
Tolleroinen: Onnittelut siivousurakasta! Ihmettelen vain miten joku jaksaa....No, eipä sen puoleen, teillä on mennyt vain vuosi muutosta. Meillä tulee maaliskuun lopussa 2 v täyteen eikä ainuttakaan taulua ole seinässä, vaan ne on edelleen vaatehuoneessa muuttolaatikossaan. Myöskään ruokailutila ei ole saanut verhoja, koska kiistelemme miehen kanssa minkälaiset sinne laitetaan...
Minä en muuten myöskään muista edelliskerralta, että äitiyspäivärahasta olisi tarvinnut mitään työnantajalle/palkanlaskijalle ilmoittaa. Ensimmäiset 3 kk sain silloin normaalia palkkaa ja sen jälkeen tuli Kelalta korvaukset. Taisin kyllä ilmoittaa palkanlaskijalle äitiysloman alkamispäivän puhelimitse.
Aamuhalla: Toivottavasti oireesi helpottavat pian.
Autolla ajosta: En ole ajanut pitkiin aikoihin, mutta omaa autoa minulla ei olekaan. Tuntuu myös, ettei autolla ajo onnistuisi tämän vatsan kanssa, kun sohvallakin pitää istua jalat levällään, että maha mahtuu väliin...
Minullakin on pinttynyt päivämääräksi 17.12., tosin se saattaa kyllä mennä tammikuun puolelle, jos nämä supistukset eivät mitään aiheuta eikä vauva kasva liikaa. Jostain syystä sain päähäni 17.12. kun katsoin kalenterista, että rv 36+4 (jolloin esikoinen syntyi) olisi 30.12. eikä ne silloin varmaan mitään käynnistele/suunniteltuja sektioita tee. Sitten sain päähäni, että tämä vauva kasvaa nopeammin kuin esikoinen, eikä sen takia lääkärit odota ensi vuoden pyhien yli käynnistystä/sektiota. 17.12. on myös maanantai ja silloin viikkoja olisi 34+5, eli keuhkoillakin olisi ollut mahdollisuus kehittyä. Ihan älytöntä toisaalta, että minä tällaisia mietin. Vauva tulee sitten kun lääkärit päättävät sen olevan turvallisinta, ja hyvä niin.
Strutsi: Kuuntele itseäsi (ja miestäsi) ja hae lisää sairaslomaa jos et ole työkykyinen.
Aksiina: Toivottavasti verenpaineet saadaan kuntoon ja kaikki muutenkin hyvin.
Hyviä vointeja toivottelen myös kaikille muille!
T: Emem rv32+6
Ja talviset terveiset täältä Pohjois-Pohjanmaalta. Lunta oli illan ja yön aikana satanut ihan mukavasti lisää ja pakkastakin on muutama asta, joten joulu fiilistä meinaa ihan väkisinkin pukata ;) Piparitaikina odottaa jääkapissa leipomista, eli siinä sitä saa sen joulun tuoksunkin kotiin..
Olittekin viikonlopun aikana kirjoitelleet todella ahkerasti ja myös uusia mammoja oli saatu mukaan, eli tervetuloa joukkoon =)
Joku kyseli tuosta itkuherkkyydestä ja itse ainakin olen huomannut että välillä saattaa hyvinkin pienistä asioista tulla tippa silmään. Viikonloppunakin tuli itkettyä ihan vaan siksi, että mies oli niin hellä ja huolehtiva.. Siinä olikin mies ihmeissään, että tekikö hän jotain väärin kun niin itkettää ;)
Ja autolla ajamisesta on myöskin ollut puhetta. Itsellä ei autolla ajaminen ole tuottanut mitään ongelmaa, paitsi mitä nyt miehen osalta kun ei antaisi millään minun ajaa autoa ;) Mutta vatsa ei ainakaan ole ollut tiellä. Nyt viimeaikoina tosin on tullut varovaisemmaksi liikenteessä ja niin on mieskin. Huomaa että ajonopeudet on pudonneet ja kaikkiin risteyksiin tulee ajettua varovaisemmin. Mutta sitähän se vastuunottaminen on..
Ikävää että täällä tuntuu monella olevan kinaa appivanhempien kanssa. Itselläni on aivan mielettömän hyvät välit niin anoppiin kuin appiukkoonkin. Nytkin olivat koko viikonlopun meillä kylässä ja oli aivan mielettömän mukavaa. Mutta ymmärrän kyllä täysin niitäkin joilla ei asiat ole näin hyvin, voimia teille. Ja erityisesti kannattaa todellakin pitää omista periaatteistaan kiinni, eikä antaa appivanhempien sanella teidän elämäänne.
Täällä oli myös keskustelua lapsen syntymän ajankohdasta.. Kovasti epäilen että meidän pikkunen syntyisi joulun aikaan, appiukko veikkasi 22.12, mutta jää nähtäväksi ;) Jotenkin vain viime neuvolakäynnillä jäi terkan puheista sellainen mielikuva, että tuskin tässä tammikuun puolelle päästään. Mutta ensisynnyttäjästä kun ei koskaan tiedä.. Kovasti ensiviikon neuvola käyntiä odotan, että mitä siellä nyt sitten sanotaan. Viimeksi terkka ei ollut oikein varma, että onko lapsen pää kiinnittynyt vaiko ei. Meidän pikkunen pisti niin kovasti hanttiin sitä vatsanpäältä painelua, että ei siitä meinannut mitään tulla.
Varsin tempperamenttinen pikkukaveri tuolla masussa tuntuu olevan, kun se esimerkiksi aina piikityksen aikaan osaa potkaista juurikin siihen neulan kohtaan ja maha on siis täynnä mustelmia..
Mutta eiköhän siinä tullut jo riittävästi tuota omaa napaa taas yhdelle kertaa ;)
Voimia kaikille mammoille ja älkää stressatko liikaa jouluvalmistelujen kanssa =)
Lumi82 rv35+3
Samalla pohjanmaalla ollaan lumin kans joten meilläkin oli parisen senttiä taas tullut lisää. Ihan mukava että tuli kun viikonlopulle lupasi vesisadetta ettei kaikki lähtis pois.
Tuosta autolla ajosta piti tulla kommentoimaan että se on ollut yksi suurimpia ongelmia tässä raskaudessa. Ei löydä hyvää asentoa vaikka kuin penkkiä siirtelis jokajalle päin. Sanoinki miehelle et pitäsköhän tässä nyt rouvalle aivan uusi auto ostaa et voi ajella hyvässä asennossa. Anopin autolla kun oli niin hyvä ajella. No, eipä minun tarvi ajaa kuin ehkä kerran viikossa ja lyhyitä matkoja, lähinnä neuvolareissuja!
Minä olen kans ollut niin herkkä tässä raskaudessa etten muista vastaavaa raskautta. Aivan järjettömistä asioista meinaa itku tulla. Kerran kävin postissa ja kani tuli heti katsomaan kun ohi kävelin et kuka tulee ja tuoko jotain, minullahan meinasi tippa tulla linssiin kun se oli niin liikuttava.
Noista jouluvalmisteluista vielä et ymmärrän kyllä jos jotkut eivät jaksa tehdä. En minäkään aina ole ollut fyysisesti näin kunnossa. Ei ole mitään vaivoja sen suhteen muuta kuin joskus niitä supistelupäiviä, jolloin ne eivät ole aivan normaalin oloisia ja uskonkin että juuri ne ovat aukaisseet kohdunsuuta.
Syntymäajankohdasta ei ole tietoa eikä vainua. Mukava yllätys olis taas se 37 viikko. Eiköhän tämä kuitenkin tammikuussa tule vaikka la onkin 4.2. Nyt kun olen ollut ilman vyötä niin vauva on yön aikana kääntynyt perätilaan. Vois pikku hiljaa alkaa kyllä kupperiskeikkaa heittämään sinne toiseen suuntaan. Olen kyllä ajatellut että jos vielä 36 viikolla on perätilassa niin yritän käydä vaikka vyöhyketerapeutilla jos sais sen kääntymään. No, sinne on vielä aikaa.
toivotaan että kaikkien vauvat ovat vielä massuissa.
Vointeja!
Iuiu ja sirkku-omena
Lunta on tainnut viime yönä ja tänään tupruttaa siellä täällä. On tämä kivempaa kuin eilinen vesisade, vaikka aamulla keli olikin kauhea, kun ajelin töihin. Vielä pitäisi jaksaa 8 päivää töitä. Eiköhän tuo mene nopeasti, kun pitäisi ensi viikolla vielä perehdyttää uusia ihmisiä. Istuminen alkaa olla jo aika hankalaa, tuntuu että happi loppuu. Autossakin penkki pitää olla takakenossa, ei varmaan kauhean turvallista.
Mä sain viimein eilen äitiyspakkauksen, oli sitä jo odotettukin. Ensi maanantaina olisi eka synnytysvalmennus, onko ketään muita menossa silloin TAYSiin valmennukseen?
En ole vielä tehnyt suurempia valmisteluja vauvaa varten enkä usko että tämä vielä aikoihin syntyy. Viime viikolla sain kaapit melkein kaikki siivottua. Nyt ei tarvi ennen joulua muuta kuin pyyhkiä pölyt, tuulettaa matot ja pestä lattiat. Anoppi lupasi tulla auttamaan, joten eiköhän tuosta selvitä sutjakkaasti. Kiva jäädä lomalle just viikko ennen joulua! :-) Töissä kiire viimein alkanut helpottaa, ehtii jopa surffailla välillä netissä, mikäs tässä siis ollessa, heh.
Mulla vointi on ollut suht ok edelleen. Kävin neuvolassa reilu viikko sitten ja kaikki oli kunnossa. Tosin painoa oli tullut viimeisen kuukauden aikana reilusti, mutta kaikkiaan on kuitenkin tullut vain 8 kg, joten ei tuo vielä paha ole. Närästyksestä on tullut lähin ystäväni ja Rennietä kuluu ihan kiitettävästi. Nukkumisongelmia on välillä, mutta esim. viime yön nukuin tosi hyvin, ei tarvinut vessassakaan käydä kuin kerran.
Lily 32+4
TÄnään on sitten yritetty siivoilla pikku hiljaa, herättiin neidin kanssa jo kuudelta kun isi lähti töihin =)Kerrankin oli hyvä yö takana 23-05.30 yhtä soittoa kun yleensä herään kolmelta enkä saa unta uudelleen kun viiden maissa.
Tyttö meni sitten ryhmikseen ( on osapäivähoidossa) kun kavereita ei naapurustossa ole ja kaveripiirissäkin todella vähän, tyttö viihtyy hoidossa ja sanoo että siellä on kavereita niin mikäs siinä, on siis 2,5v
Imuroin ja pesin lattiat, hommat vähän keskeyty kun jotain " lorahti" housuun, panikoin sitten niin että soitin synnärille ja kävin näyttäytymässä kun ensimmäinen lähti syntymään juuri näin, lapsiveden lorahduksella. Tein kuitenkin alapesun lähtiissä, entiedä kuinka paljon vaikutti mutta lacmus-testi oli negatiivinen. sain kuitenkin sitä testinauhaa kotiin niin voin panoikoida täällä ihan rauhassa =)
kohdun suu oli 1cm auki ja kanavaa n.3cm. miten musta tuntuu että äitipolilla se lääkäriharjoittelija kirjoitti että 1,5cm. no kai niitä mitta virheitä sattuu.Välillä kun on tuntunut että lapsi syntyy pian niin nyt on ruennut tuntumaan että menisikö kuitenkin tammikuulle ;)
Saunan siivoaminen jäisi vielä iltaan, saa nähdä jaksaako. Aloitan aina innolla siivoamisen,kunnes yhtä äkkiä innostus lopahtaa eikä jaksaisi tehdä loppuun.
Gallub: huomioiko teillä kaupunki jotenkin vuoden ensimmäisen synnyttäjän? -täällä muistin mukaan on lehdessä ollut aina juttu vuoden ensimmäisestä vauvasta ja ihan kun olisin lukenut että siitä jonkin " rahastipendinkin" olisi saanut pienen sellaisen, en kyllä ole varma
voimia kanssa sisaret
tearangel 35+1, tuntuu jo paljolta.
Oon käyny lukemassa mutta en o si viittiny ite kirjotella. Tervetuloa Turkoosi ja Miucu munkin puolestani!
Eilisiä neuvolakuulumisia:
viikot 32+0
hb oli normalisoitunu, 138, joudun silti vetään noita obseja joka 2. päivä
paino oli noussu kahessa viikossa melki 3kg! Nyt noussu 8kg lähtöpainosta
paineet 119/83
tyyppi oli RT, niinku aina
sf mitta noussu hirveesti, nyt 30
Ulospäin mahani ei oo kuitenkaan suuren suuri, mikä onkin yleisin kommentti siitä.
Pari viikkoo sitten olin siä sokerilääkärissä ja insuliinithan sieltä pamahti. Vauvan painoarvio (30+2) 1740g. Oon pistäny 2 x päivässä 4 yksikköö, ja nyt viimepäivinä 6 yksikköö. Huomenna nostan 8 koska kauheesti ei oo toi insuliini sokruihin vaikuttanu. Ei myöskään ruokavalio. Onkohan mittari rikki. Joudun edelleen mittaan 4 x päiväs mikä on musta paljo vittumaisempaa ku toi insuliinin piikitys. Mitenkäs muiden annokset?
Lily76: Me ollaan tulossa maanantaina TAYSsiin valmennukseen. Nähään siä! Pistetäänkö neilikat? =)
Viime viikolla oltiin perhevalmennuksessa. Oli ihan hyödyllistä tissiasiaa naisille ja miehet taas avautu tuntemuksistaan keskenään. Oli kuulemma ollu sekin mielenkiintosta..
Magdalena: Kiitoksia mukavasta palautteesta silloin joskus. Pusu. Taidan olla aikas suora joo - hyvässä ja pahassa.
Horoskoopeista - minä kauris, mies leijona. Teille on monelle tulossa kauriita mutta älkää peljästykö, itse en ainakaan tunnista itteeni kauriin luonnekuvauksesta. (kylmä, tosikko, kiipijä, tylsimys, uraorientoitunut)
Yhen yhdistävän tekijän oon ainaki huomannu itsessäni ja kauriskamuissani: Me ollaan kaikki sitouduttu verrattain myöhäsellä iällä
Remontti edistyy, mutta viäkin on auki päästäänkö jouluks muuttaan. Oon alkanu pakkaileen täällä kotona ja ukko rehkii " raksalla" isänsä kanssa.
Mitäköhän sille allulle kuuluu? Voi voi =(
T: Xena77 ja tytsy 32+1
Äitiysloman aloitin sitten eilen maanantaina! Tosi ihanaa olla kotona tytön kanssa kahdestaan, kun mies on töissä ja esikoinen koulussa. =) Ollaan ulkoiltu aika paljon ja touhuttu kaikkea kivaa sisälläkin. Lunta on satanut täällä Pohjois-Karjalassa koko viime yön ja tämän päivän myös eikä loppua näy! Mies kun on lupautunut tekemään noita auraushommiakin niin lähti jo toiseen " työvuoroonsa" äsken...
Mutta ihan kiva, että tulee lunta niin on jouluisempi olo!
Täällä ollaan näköjään veikkailtu synnytyksen ajankohtaa.... Musta alkaa tuntumaan kokoajan siltä, että tämä vekara se ei synny vielä pitkään aikaan! Tuntumat ovat sellaiset, että synnytys saattaisi olla lähelläkin (kolottaa joka paikkaa), mutta ihan niitä varsinaisia supistuksia ei kuitenkaan ole ollut vielä paljoa... Päivisin tuntuu, että olen aika virkeä ja vetreä nyt =D mutta illalla sitten vihloo kankkuja ja kylkiä oikein olan takaa!
Vauva liikkuu tosi paljon, yölläkin tuntuu möyrivän aikalailla... ei tarvitse kun kahdesti kylkeä kääntää tiheämpään niin heti heräilee! Toivon mukaan ei ole tulossa yökyöpeliä! =D
Me ollaan ensi viikonloppuna menossa Vuokattiin viikonloppulomalle ja olen miettinyt tuota uimista, että vieläkö uskaltaa vai ei.. Kun en ole sisätutkimuksessa käynyt kun viimeksi viikolla 23 niin ei yhtään voi tietää miten on paikkojen laita nyt tällä hetkellä. Nytkin on seuraava neuvola vasta 13.12. eli siihen on edellisestä kerrasta melkeinpä 3 viikkoa! Tuntuu, että ei tihene nämä käynnit ollenkaan... sitten alkaa jo olla joulun aika eivätkä täällä pienessä kunnassa varmasti ole töissä sillon! Saa nähdä mihin ajankohtaan sen viimesen ultran sitten saa oikein.
Meinaan kuitenkin uida ihan normaalisti, koska ei ole mitään kovia supistuksiakaan ollut nyt, eikä kohdunsuu ole aikasemmillakaan kerroilla pehmennyt tai auennut ennen aikojaan.
En nyt taas muista yhtään kaikkea mihin pitkään kommentoida, joten jätän tämän kirjoituksen tähän... =D
Joululahjat piti olla jo ostettuna kaikki, mutta kuinka ollakaan paketoin tänäänkin vielä pari pakettia kun poika oli koulussa ja tyttö päikkäreillä... =D Montakohan sitä tulee vielä ostettua!
Huomenna lähdetään tytön kanssa shoppailemaan veronpalautuksilla kaupungille!
Mukavaa viikonjatkoa kaikille!
vilmahilja 33+3
En oo ainakaan pariin viikkoon ehtiny käymään kattoon teidän kuulumisia enkä kirjotteleen omia. On vaan ollu niin paljo tekemistä ton koulun kans ja ku tämä älytön väsymys on vallannut myös minut. Tänäänkin tulin kokeesta aamulla kymmeneltä ja nukuin 3 tunnin päikkärit... silti parin tunnin päästä siitä alko taas nukuttaan ihan älynä. No jospa tänään sais laitettua ajoissa nukkumaan.
Oli tossa jo mielessä että onkohan kukaan vielä synnyttänyt, mutta teidän kirjotuksista päätellen ei vielä taida olla.
Aatella että synnytykseen ois enään viisi viikkoa. Aika hurjaa ku vielä kolmisen viikkoa koulua. tosin kokeita vaan suurimmaksi osaksi muttei millään jaksaisi niihin enään lukea. tämä viikko onneksi menee levähdellessä ku on lyhempi viikko koulusta.
huomena on aamulla neuvola. saas nähä onko hemoklobiini yhtään laskenu ku niin tuntuu väsyttävän.
Suurin osa on vissiin jo laittanu vauvan tavarat valmiiksi? Minä en oo laittanu vielä mitään... En oo ees pessy vaatteita. Ongelma on se ettei meillä ole vielä sitä hoitopöytää ja näin ollen ei oo tilaa vauvan vaatteille missään joten ei oo paikka mihin puhtaat vaatteet laittais. Pitäs sitäkin lähtä jo katteleen mutta ei vielä tunnu olevan aikaa. ellei sit tällä viikolla sais aikaseksi. muuten se jää ehkä joulun jälkeiseksi asiaksi... toivotaan vaan että vauva on ainakin joulun yli masussa. :)
Tosin oikeesti oon aatellu kokoajan että vauva syntyy samalla viikolla ku on laskettuaikakin. eli tammikuun toisella viikolla. mut saas nyt nähä.
huomena menen äitini kanssa joulu ostoksille ja kyllä oonki oottanu että pääsen osteleen lahjoja. ois niin ihana jo alkaa paketoimaan lahjat ja saaha ne suunnilleen hankittua.
Jotku oli jo tehny joulu siivouksenkin. saas nähä missä mittakaavassa meillä tänä jouluna se siivous tapahtuu. en varmaan kovin perusteellista siivousta tee ku meinaa varsinkin imuroidessa niin supistella ja selkähän siinä tulee kipeeksi. muutenki iltasin varsinki supistelee vaikka käy vaan saunassa.
mut huomena sit lisää ku oon käyny siellä neuvolassa.
Pipali ja masumyllertäjä rv34+6
Hei!
Alusta asti olen ajatellut, että poika voisi suntyä loppiaisena, esim 6.1. Hieno päivä kolmen kuninkaan kumarrus! Olisi alkuvuoden poika, ei aina pienin ja heikoin. " Vitsikästä" olisi, jos raskaus menisi yliaikaiseksi. Vauva syntyisi vaikka 6.2.2008. Tykkään parillisista numeroista.
Mutta olo on todella väsynyt, välillä menee nokitäpliä silmissä. Olen turvoksissa. Hampaat hajoavat suuhun. Nilkasta on menny nivelsiteet ja se on turvoksissa + kolme varvasta ovat myös turvoksissa. Joten vauva syntyy, kun syntyy, vaikka joulupäivänä.
Emem03: Toivottavasti saamme huomenna lääkärissä hyviä uutisia!
Aksiina: Anoppi kävi just hakemassa esikoisen yökylään. Ei kysynyt sanallakaan, että kuinka voin. Hän ei osaa eikä kykene. Pyrkii vähättelemään oireitani eli suojaa varmasti itseään. Tuo kyllä vaatteita tulevalle vauvalle ja kutoo nuttuja.
Yksi rivi pottupeltoon lisää, kertoo appiukkosi huolenpidosta! Liikuttava kommentti. Kirjaa ylös, jos sulla on joku lapselle tuleva muistokirja odotuksesta.
Polikäynnillä en vielä saanut verenpainelääkitystä. Kysyin vähäsanaiselta lääkäriltä, että aloitetaanko nyt Albetol. Hän sanoi, ettei ole tarvetta, koska siellä tehdyssä mittauksessa verenpaine oli n. 86/142. Eli alle 100/150. Sisätautilääkärin ohjeiden mukaan menen heti polille, jos verenpaineet ovat toistuvalla mittauksella 100/150. Kai siinä Albetolin syömisessäkin on omat huonot puolensa. Viimeksi söin sairaalassa Adalaattia/Adalatia, kun yrittivät pudottaa niitä kaameita verenpaina. Tuon lääkkeen vaikutus oli kuin joku olisi hakannut palasiksi. Verenpianeet eivät laskeneet!
Juu, päivä ei paista nyt tähän risukasaan. Joten menen sohvalle makaamaan. Kiitos, kun saan valittaa tänne ja lukea teidän kuulumisia :).
Ametisti ja vauva 32+
Heti alkuun Strutsille ja Ememille, olen kaupan alalla töissä ja tämän uuden TESin mukaan me saadaan tuo 3 ekaa kk " palkka" niin että kela maksaa äitiyspäivärahan mulle ja työnantaja sen päälle sitten sen ja palkan erotuksen eli näin summasta tulee sama kuin kk palkka. Tämän työnantajan osan saamisen edellytyksenä on selvityksen toimittaminen, minkä suuruinen tuo äitiyspäiväraha on... Ja sitä mietin että riittääkö, jos toimitan sen suoraan vain palkanlaskijalle. Uskoisin itse että riittää... sekavaa, mutta näin se menee vissiin nyt ekaa kertaa kaupan alalla.
Iuiu taisi kysellä, että mahtaako kaikilla muilla olla jo vermeet vauvaa varten valmiina. No, hephep, täällä ilmoittautuu yksi jolla ei TODELLAKAAN ole vielä mitään laitettu. Itsekin odottelen sitä äitiyspakkausta vielä tulevaksi, kai se viimeistään ensi viikolla pitäisi tulla. Tällä viikolla on tarkoitus tehdä niitä kriittisimpiä isoja hankintoja, rahan menoa tietää... :)
Vauvan perätilasta raivotarjontaan kääntymiseen antoi mulle kesäkuussa yksi akupunktio-spesialisti neuvon: pikkuvarpaan ulkosyrjää (aika läheltä kynsivallia muistaakseni) hieromalla (akupistettä) se vauva voi kääntyä ihan itse oikeisiin lähtöasetelmiin. On kuulemma joskus ihan " käännetykin" tällä tavalla onnistuneesti. Tiedä tuota toimiiko, mutta ei ainakaan ole kovin kivulias tapa yrittää! Että pikkuvarpaita hieromaan vaan kaikki, jolla kääntämisen tarvetta on! :)
Tulin taas hetki sitten synnytysvalmennuksesta, tänään oli aiheena hampaiden hoito ja erilaiset synnytykset + kivunlievitys. Näihin " tunteihin" alkaa jo vähän puutua... Ensi kerralla lähdetään sitten tutustumaan synnytyssairaalaan, eli tuonne Oulaskankaalle. En nyt muista ketkä tässä jokin aika sitten kyselivät mistä päin olen, vastaus on että Ylivieskasta.
Huomenna on aamusta neuvolalääkäri. Katsotaan, josko sitä laittaisi itsekin jotain kuulumisia sitten tänne, mitä siellä kerrottiin.
Jaksamista ja positiivista mieltä kaikille!!
Tolleroinen rv 31+6 ilmeisesti.
mäkin yllätyin siitä että täällä ei ole kukaan vielä pullauttanut vauvaa ulos...joka on tietysti hyvä asia. Omakin ennenaikaisuuden pelko on nyt hieman hävinnyt, sillä oireet ovat vähentyneet. En tiedä onko vauva " palannut" jotenkin ylemmäksi mutta ei se ainakaan paina virtsarakkoa enää niin kovasti. Ja muutenkin tuntuu että maha ei roiku enää niin ikävästi tuolla alhaalla aiheuttaen kipua. Nyt olen siis siinä uskossa, että vauva ei olekkaan vielä tulossa. 20 joulukuuta olevassa lääkärikäynnissähän noi asiat sitten varmistuu.
Vauvojen syntymäpäiviä täällä veikkailtiin. Mulla on oma veikkaus tämän vauvan syntymäpäiväksi 1.1.2008. mies veikkaa 19.1.2008. mä en kuitenkaan usko menevän noin pitkälle....mutta eihän sitä koskaan tiedä. (la 29.1.)
mitään vauvalle ei olla vielä laitettu valmiiksi. eikä uskalleta, viimeksi kun laitettiin kehto vauvalle valmiiksi illalla niin vauva syntyi seuraavana päivänä. Synnytys käynnistyi yöllä viikolla 34. Että sitä ei tehdä toistamiseen...laitetaan kehto valmiiksi vasta kun viikkoja on 36 kasassa :)
ei muuta kun tsemppiä kaikille viime metreillä ja katsotaan tosiaan kuka sen man vauvan ensimmäisenä syliinsä saa. olin viimeksi ketjun ensimmäinen synnyttäjä....toivottavasti se on nyt joku muu!!!
Milla + chiquito rv 32
...kirjuuttelemassa ja olittepas ihanasti huolehtineet meidän olemisista, kiitos siitä kaikille!
Eli viime perjantaina ultrassa selvisi että lapsivesi oli vähentynyt puoleen kolmessa viikossa ja oli jo silloin alle alarajan eli alle 8. Tänään uusinta ultra osoitti, että vesi on vähentynyt edelleen ja oli enään 4 =( Tänään otin ensimmäiset kortikosteroidi-piikit, mies antoi yhden kumpaankin kankkuun, 24 tunnin päästä seuraavat kaksi. Koitetaan saada pienen keuhkot pikapikaa kohdun ulkopuolista elämää varten valmiiksi. Torstai aamuna on vielä yksi ultra ja jos vesi on edelleen vähentynyt, niin perjantaina ilmeisestikin edessä keisarinleikkaus.
Napavirtaukset ja muut ok, vauva oli jopa kasvanutkin!, mutta istukka osoittaa jo kyllä vanhenemisen merkkejä... Mitään syytä ei tähän mennessä ole löydetty tuolle vesien vähenemiselle, vaikka veikkaan kyllä että olen " vuotanut" lapsivettä jo pitemmän aikaa, täällä sitä ei vain tarkasteta millään lailla =/ Vauvan rakko ja masu ovat täynnä nestettä, molemmat munuaiset ok eli mitään rakenteellista vikaa ei vauvassa luojan kiitos ole!!!
Pakkasin tänään jo vauvalle vaatteet ja petivaatteet valmiiksi, huomenna mies saa käydä ostamassa vielä vaipat ja pakkaan omat kamppeeni, niin olemme sitten valmiina jos lähtö tulee. Hassu tunne, lähettelin vielä sunnuntaina kaikille babyshower kutsut 10.12 pidettäville kekkereille, saapas nähdä onko vaavi jo silloin itsekin osallistumassa juhliinsa...?
Olo on ihan sekaisin ja huoli on suuri pienestä ihmisestä...
Tsemppiä kaikille!!!
-Allu ja Pupu rv33+
Tervehdys ja kiitos Satsuma kun aloitit uuden pinon.
Minä puolestani päivitin taas LA listaa, joka nyt siis löytyy ekalta sivulta. Turkoosin ja miucun tiedot on nyt siis myös päivitetty listaan.
Toivottavasti te kaikki Nokialaiset olette pysyneet terveinä vesiongelmasta huolimatta.
Turkoosi: Ihana kuulla, että joku jaksaa vielä tsempata koulun kanssa loppuun asti. Minä luovutin enkä ole tunneilla käynyt kun kivuliaat supistukset alkoivat, mutta tosiaan ensi viikon torstaina on yksi tentti jonne on raahauduttava, ellei lääkäri ehdottomasti sitä kiellä.
Onnea myös äitiysloman alkuun!
Ametisti: Niinpä, ihan älytöntä se on itseään syyttää siitä, että käy näyttäytymässä lääkärille jos siltä tuntuu, vaikkei mitään löytyisikään. Lisäksihän se pitää paikkansa, että sitten vasta hirveitä itsesyytöksiä tulisikin jos jättäisi menemättä kun olisi ehdottomasti ollut syytä käydä.
Minulla on ke aamuna molemmat ajat (9:30 ultra ja 10:40 sisätautilääkäri), ehkä törmätään naistenklinikalla?
Pidän tosiaan peukkuja, ettei sinun tarvitse nyt jäädä sisälle ja saisit mielenrauhan edellisiltä muistoilta.
Satsuma: Hyvä, että pääset sinne pelkopolille. Minä juttelin neuvolapsykologin kanssa siitä kun edelliset kokemukset palautuvat mieleen nyt, mitä lähemmäs LA:ta edetään. Hän kehoitti minuakin kirjoittamaan ylös kokemukseni ja antamaan lapun henkilökunnalle, jotta tietävät mikä minusta viimeksi oli niin kamalaa ja mitrn vastaavalta vältyttäisiin. Tämä siis tosiaan koskien synnytyksen jälkeisiä kokemuksia. Kannattaa siis varmaan kirjata ylös omat mielipiteensä edellisen synnytyksen kulusta ja keskustella niistä myös siellä pelkopolilla.
Tällä kertaa en enempää itsestäni kirjoittele, vaan palaan asiaan kun on enemmän uutisia lääkärikäyntien jälkeen keskiviikkona.
Voikaa hyvin!
T: Emem rv 32+5