Onko kellään ollut kilpirauhasessa hyvänlaatuista kasvainta?
Minulta tällainen löydettiin muuta vuosi sitten. Ohutneulanäytteessä ei ollut syöpäsoluja ja lääkärin mielestä asialle ei tarvitse tehdä mitään. Nyt minulla on ollut palan tunnetta kurkussa ja joskus aristusta kilpirauhasen kohdalta. Onko keneltäkään leikattu tällaista kasvainta tai muuten kokemusta asiasta?
Kommentit (8)
Vierailija:
Yksittäinen kyhmy vaatii AINA seurantaa. Sinulta ilmeisesti otettiin onb. Valitettavasti ultra ei kerro onko kyhmy hyvänlaatuinen vai pahanlaatuinen ei myöskään onb aukottomasti. Kilpirauhaskyhmyt ovat 95% hyvänlaatuisia ja vain 5% on pahanlaatuisia. Hyvänlaatuinen kyhmykin voi hyvin kasvaa kasvamistaan niin, että se joudutaan leikkaamaan.
Ilmeisesti kyhmy on nyt suurentunut, koska silloin kun se huomattiin, minulla ei ollut siitä mitään oireita. Voikohan hyvänlaatuinen kyhmy muuttua ajan myötä pahanlaatuiseksi? Olisin kai jo mennyttä jos se olisi ollut syöpää? Täytyy varmaan mennä lääkäriin ja tiedustella leikkausmahdollisuutta jos se vielä alkaa vaivata enemmän. Ap
minu´lla kipua kaulalla ja tuntuu kaulalla oleva " patti" kasvaneen..voiko tähän liittyä laihtumista?
Liikatoimintaan saa lääkkeet. Oireita ovat: hikoilu, laihtuminen hyvästä ruokahalusta huolimatta, korkea leposyke, silmien pullistuminen (jos basedow kyseessä - ei muuten), ripuli, unettomuus, yleinen kireys/ahdistuneisuus, käsien/sormien vapina.
Ap: mulla seurattiin noin 10 vuotta hyvänlaatuiseksi luultua kasvainta joka sitten lopulta paljastui pahanlaatuiseksi (papillaarinen karsinooma) => henkilöillä, joilla papillaarinen karsinooma on todettu alle 50v. on pidempi elinajan ennuste (perusteellisen terveysseurannan takia ilmeisesti) kuin ns. terveillä ikätovereillaan =).
Kannattaa tutkituttaa uudelleen kuitenkin ja tosiaan vaikka olisi hyvänlaatuinen (ja todennäköisesti näin onkin) niin sekin voi kasvaa häiritseväksi. Toisaalta sinulle voi myös tulla ajanmyötä vajaatoiminta jos kasvain on esim. tulehduksesta johtuva (nyt puhun hyvänlaatuisesta kasvaimesta). Eli verikoeseurantaa kannattaa ehdottomasti tehdä (T4V ja TSH) samoin ultra, koska paineentunnetta on tullut.
painonnousu, hitaus, väsymys, yöhikoilu, leposykkeen lasku, kehon lämpötila on matalalla (kuume ei nouse kunnolla) silmien kuivuminen esim. ulkoillessa vuotaa vesi silmistä, ihon kuivuminen, kuukautishäiriöt (runsaat kuukautiset), lapsettomuus.
Vajaatoimintaan on lääkkeenä tyroksiini. TSH:n pitää sitten olla alle 2.5 (laboratorion raja-arvoista huolimatta) ja T4V mielellään noin 15-16 (myöskin raja-arvoista huolimatta).
Käykää lukemassa www . kilpirauhas . info
Ap: mulla seurattiin noin 10 vuotta hyvänlaatuiseksi luultua kasvainta joka sitten lopulta paljastui pahanlaatuiseksi (papillaarinen karsinooma) => henkilöillä, joilla papillaarinen karsinooma on todettu alle 50v. on pidempi elinajan ennuste (perusteellisen terveysseurannan takia ilmeisesti) kuin ns. terveillä ikätovereillaan =).
Kannattaa tutkituttaa uudelleen kuitenkin ja tosiaan vaikka olisi hyvänlaatuinen (ja todennäköisesti näin onkin) niin sekin voi kasvaa häiritseväksi. Toisaalta sinulle voi myös tulla ajanmyötä vajaatoiminta jos kasvain on esim. tulehduksesta johtuva (nyt puhun hyvänlaatuisesta kasvaimesta). Eli verikoeseurantaa kannattaa ehdottomasti tehdä (T4V ja TSH) samoin ultra, koska paineentunnetta on tullut.
[/quote]
Täytyypä tosiaan varata aika lääkärille. Kilpirauhasen vajaatoimintaa minulla ei ainakaan tällä hetkellä ole, olin verikokeissa tuossa kesällä. Mitään sen kummempaa seurantaa minulle ei tuon kyhmyn takia ole järjestetty, sitä oli ilmeisesti tarkoitus seurata tämän toisen sairauden kontrollien yhteydessä, mutta nyt nekin on jo lopetettu. Ap
ja veriarvot oli vähän koholla, mutta rajoissa. Mulle sanottiin että kilpirauhasen kasvaimet on " yhtä yleisiä kuin luomet" - sattumalöydöksiä, esim. kaikista ruumiinavauksista 30% löytyy kasvain kilpparista.
Mitään seurantaa en olisi saanut, ellen olisi tuota mielipidettä pyytänyt paperille ja sisätautilekurin nimeä alle: joten lupasi vuoden päähän ultran, ohutneulanäytteen ja ja veikokeita.
ultra ja onb siis otettu jo kerran, jolloin todettiin toi koko + oikeanpuoleinen lohko suurentuneeksi. Onb-vastaus oli papaluokkaa 1 (asteikko 1-5).
Eli milloin siitä on niin paljon haittaa että joudutaan poistamaan. Ap
Yksittäinen kyhmy vaatii AINA seurantaa. Sinulta ilmeisesti otettiin onb. Valitettavasti ultra ei kerro onko kyhmy hyvänlaatuinen vai pahanlaatuinen ei myöskään onb aukottomasti. Kilpirauhaskyhmyt ovat 95% hyvänlaatuisia ja vain 5% on pahanlaatuisia. Hyvänlaatuinen kyhmykin voi hyvin kasvaa kasvamistaan niin, että se joudutaan leikkaamaan.