Täh??? Eivätkö kaverit saa tulla koulun jälkeen
Pitkästä aikaa kävin kurkkimassa muita palstoja ja koululaispuolella oli jotain ihan kummallista: näyttää olevan paljon perheitä, joissa lapsi ei saa tuoda kavereita kotiin leikkimään.
Missä näitä on?
Nimittäin täällä Helsingin itäisessä lähiössä en kyllä ole kuullut että kellään olisi kovin isoja sääntöjä, että vaan yksi ystävä saa tulla tai että yhtään ei koskaan saa tulla.
Kuulostaa minusta tosi oudolle.
Kommentit (39)
MINÄ ainakin tasan tarkkaan tunnen jokaisen lapseni kaverin tosi hyvin. Ja meidän autotallissa saa pitää bileitäkin jossa soittaa lasten kavereiden oma bändi. saako teillä ? Ei varmasti
Meillä on 11v kaksospojat ja päivittäin käy kavereita. Joskus harvoin on vain yksi kaveri, toisinaan poikien huone on täynnä jannuja. Meille saa tulla, melua on toisinaan, mutta ei haittaa.
Ja kyllä, tarpeen tullen voin tyhjentää talon sanomalla.
Vierailija:
Nyt kun ikää lapsillani 15v-20v niin on ihanaa kun tiedän missä porukoissa lapseni liikkuvat.
Tosin kotona enää yksi esimurkku, isommat omissaan.
Huvittaa kun aina kumminkin kysyy, saako meille tulla. Monessa paikassa ei aina saa.
sen jälkeen kun lauma kahdeksanvuotiaita koltiaisia oli penkonut meillä kaappeja ja etsinyt rahaa...
Lasta ahdistaa paljon enemmän se, että hän tietää olevansa vastuussa kodista kavereiden siellä ollessa, mutta näkee samalla, ettei pysty hanskaamaan kavereidensa käytöstä.
Xandris:
Miksi ette hae kaupungin vuokra-asuntoa, kolmihenkiselle perheelle sellaisen saa varmaan isomman kuin tuo? Muuta kauemmas keskustasta?
Me asumme opiskelija-asunnossa. Yhtään tätä huonommalle alueelle ei voi muuttaa, tämä on paras ratkaisu, koska lapsen koulu on ihan nurkan takana eikä itselläkään ole kovin pitkää matkaa omaan kouluuni.
miten tärkeänä pitää sitä, että lapsi viihtyy kotonaan ja saa harjoitella sosiaalista kanssakäymistä siellä. Ja että vanhemmat pysyvät jyvällä siitä, millaisia ystäviä lapsilla on.
Minä pidän tärkeänä sitä, että lapsi viihtyy kotona. Ja hän todella viihtyy. Hän käy iltapäiväkerhossa, josta kotiutuu samaan aikaan kanssani, eli viimeistään klo 17. Siellä näkee kavereita ja tunnen jokaisen kaverin nimeltä ja ulkonäöltä, myös ne vanhemmat.
Kaverit ei tule klo 17 jälkeen kylään, koska silloin on ruoka-aika, niillä kavereillakin. Lisäksi täytyy tehdä läksyt (niin lapsen kuin lapsen kavereidenkin ja myös minun), viettää aikaa perheen kanssa (myös niiden kavereiden), käydä harrastuksissa. Viikonloppuisin saa juosta pihalla kavereiden kanssa niin paljon kuin haluaa, mutta kukin menee sen jälkeen omaan kotiinsa.
Sinä nyt haluat ihan selkeästi laittaa minut järjestykseen. Siinähän yrität. Lapseni on sosiaalinen ja hänellä on paljon kavereita, hän on todella pidetty kaveri. Ei minun lapseni luuhaa muiden nurkissa kyläilemässä, eivätkä kaverit luuhaa meidän nurkissamme.
Omat lapset tulevat koulusta 12-14.00 ja kavereita tulee varmasti mukana. Miten teillä pienenpien päiväunet estävät kavereiden tulon? Lapseni ja heidän kaverinsa ovat tottuneet vuosien ajan ottamaan huomioon hoitolapset. Opettakaa tekin omat lapsenne ja heidän kaverinsa huomioimaan ne pienemmät sisarukset. T. pph, 4 hoitolasta, 3 omaa lasta ja n. 10 kaveria.
Yleensä lapsilla on sitä hauskempaa, mitä isompi porukka.
Eipä kyllä huvittaisi olla tuollaisen nipottajan lapsi.
Siis äitinsä kotona, missä asuvat pääsääntöisesti. Ei tiedetä mikä on kiellon peruste. Eikä lapsilla sitten paljon kavereita olekaan. Kun tulevat meille viikonlopuksi ollaan sitten otettu kavereita meille tai kuskattu lapsia kavereilleen kylään vaikka asutaankin toisella paikkakunnalla.
No, ruisleipää ja juustoa vaan, ja sit syödään niitä illalla jos kavereita on ollut vain yksi.
Mä ajattelen jotakuinkin niin, että koti on myös lapsen koti, johon hänellä täytyy olla oikeus tuoda kavereita. Kuten itselläni ja miehellänikin.
Meillä on aina avoimet ovet kavereille. Kiva tietää kenen kanssa poika liikkuu.
Normaaleissa kaverisuhteissa kyllä uskotaan mitä sanotaan. JA aika kamalaa että tuollainen tilanne johtaa siihen, että vanhemmat eristävät lasta vielä entisestään.
Vierailija:
sen jälkeen kun lauma kahdeksanvuotiaita koltiaisia oli penkonut meillä kaappeja ja etsinyt rahaa...Lasta ahdistaa paljon enemmän se, että hän tietää olevansa vastuussa kodista kavereiden siellä ollessa, mutta näkee samalla, ettei pysty hanskaamaan kavereidensa käytöstä.
Ei minun lapseni luuhaa muiden nurkissa kyläilemässä, eivätkä kaverit luuhaa meidän nurkissamme.
[/quote]
Ihan sairas tyyppi olet! Mulla oli sun kaltaisesi vanhemmat, ja aina lapsena HÄPESIN ja VIHASIN sitä, kuinka meille ei saanut tulla, eikä kellekään kaverille ainakaan mitään syötävää antaa. Ällötti oma äitini joka oli tyhmä ja pihi kavereitani kohtaan, ja päätin, että aikuisena omat lapseni saavat tuoda kavereita ja olen vieraanvarainen, kuten ystävieni äidit olivat. Ja niin olen ollutkin.
Meille saa tulla, ei meillä kukaan paikkoja pengo ja vaikka penkoisikin niin mitä sitten? Meillä on myös tilaa tulla. Meillä saa myös syödä välipalaa kunhan siivoavat jälkensä. Meillä pitää myös siivota leikkimisen jälkeen - lapsemme tietää tämän ja oppii harjoittelemaan myös muiden ohjaamista, koska tokihan meidän tokaluokkalainen " emäntä" on sitten se joka saa risut ja ruusut siitä, että onko siivottu jäljet yms. sääntöjen mukaan. Jään kotiin vuodenvaihteessa ja on ihan mielenkiintoista seurata, että tulevatko lapset pääsääntöisesti meille sen jälkeen.
Kutonen puhui asiaa - jos ne kaverit ei saa tulla ala-asteiässä niin ei ne sitten murkkuikäisenäkään " uskalla" tulla ja sitten ollaankin paniikissa kun ei tiedetä, että missä ja kenen kanssa lapsi hengaa.
Ymmärrän kyllä toisaalta senkin, että jos on hirveän pienet tilat, on aika rasittavaa, jos kotona roikkuisi joka päivä hirveä lauma lapsia.
niin sosiaalinen elämä olisi erittäin kuihtunutta naapurustossa. Treenit on illalla 17-19 ja niiden jälkeen ei arkena enää ole lupa lähteä minnekään.
Meillä muuten tehdään myös läksyt koulun jälkeen. Yksin tai kavereiden kanssa yhdessä.
koska oli ahdasta ja äiti ei tykännyt. Oli tosi kurjaa ja haittasi sosiaalista elämääni. Omat lapseni saavat ihan takuulla tuoda kavereita ja syödä välipalaa. Tarjoan ruokaakin, jos vaikuttaa siltä, että joku tenava ei sitä kotonaan saa.
tulipa mieleen erään lapseni luokkakaverin vanhemmat, jotka kieltävät kavereita tulemaan kylään, lapsilla ei ole kännyä ( 12v ja 14 v), jos kotiin soittaa niin isä huutaa puhelimeen, että mitä te tänne soittelette.. jne mitähän tässäkin perheessä on vikana ?
lapsi saa tuoda vain yhden, tietyn kaverin kotiin leikkimään. Se kaveri on se, joka siivoaa jälkensä leikin jälkeen. Muiden kanssa pitää leikkiä pihalla.
jotka täällä kehuvat että meillä on aina siistiä ja paikat järjestyksessä?
Tarjoan toki kavereillekin välipalaa kun omani syö, minusta olisi moukkamasta jos en tarjoaisi. Ollaan puheväleissä lasten vanhempien kanssa eli voivat kyllä kieltää, jos ei saa tarjota. samalla tavalla oani syö kylässä välipalaa.
lasten kaverit haluavat tulla meillä ja minulla ei ole mitään sitä vastaan. Ja minusta on mukavaa kun lasten kaverit viihtyvät meillä, siitä on tulevaisuudessa vielä paljon hyötyä. Ja minusta on kiva kun omat lapsenikin haluavat tuoda kavereita kotiin.
En ymmärrä sellaisia fossiileja jotka pelkäävät jonkun koriste-esineen menvän rikki..... haluatko syrjäyttää lapsesi