Vauvanvaatteiden värjäämisestä kysyttävää!
Olemme saaneet vaaleanpunaisia, vaaleansinisiä, valkoisia ym vaaleansävyisiä vauvanvaatteita, joissa on puklutahroja. Mietin, että voisiko noita värjätä? Onko kukaan kokeillut tarttuuko väri noihin vaaleansävyisiin? Lähinnä mietin tummanruskeaa, peruspunaista ym.
Sitten meillä on esikoisen vaaleasävyinen äitiyspakkauksen ohut vanupuku, ei siis se talvipuku. Tuossakin on puklutahraa, niin onko kukaan kokeillut tuon puvun värjäämistä? Myöskin ruskeaksi tuon haluaisin värjätä.
Kommentit (8)
Joissain esikoisen vauvanvaatteissa oli tahroja, joita en ollut edes huomannut. Nyt kun otin pikkusiskon käyttöön, värjäsin niitä tummemmilla. Just vaaleanpunaisia kirkkaan punaisiksi ja ruskeiksi. Prismasta ostin semmoista konevärjäykseen tarkoitettua ainetta ja siihen jotain erikoissuolaa. Ei ole ihan halpaa, yhteensä nuo tarvikkeet maksavat n.8-9 euroa. Kevyitä pikkuvaatteita panin kuitenkin useampia koneelliseen. Tahrat peittyivät hienosti, ja esim. yksistä samettifarkkuhaalareista tuli tosi kivat kun nepparit ja ompeleet jäivät vaaleanpunaisiksi ja housut värjäytyivät ruskeiksi. Ja ei ole mitään väriä kyllä pesuissa irronnut.
...sillä seurauksella, että mulla tuli ylävartalo täyteen pilkullista ihottumaa. Ilmeisesti en huuhdellut ylimääräisiä värejä riittävän hyvin pois.
Vauvan kohdalla olisin erityisen tarkka siitä, ettei herkkään ihoon tule mitään ylimääräisiä myrkkyjä. Mutta ilmeisesti nuo ylimääräiset pesukonevärit huuhtoutuvat sitten riittävän hyvin pois pesun yhteydessä?
Kaveri värjäsi (tahrattomia) äp-vaatteita kyllä ihan hyvällä menestyksellä.
Ja vielä: tahrojen poistoon värjäyksestä ei tosissaan ole. Jos ei nyt ole tosi himmeä tahra, niin yleensä näkyy kuitenkin värin läpi.
Olen muutama viikko sitten värjännyt useita vaaleita vauvanvaatteita tummanruskeiksi. Ihan pienen vauvan vaatteisiin en uskaltaisi värjäyksiä kokeilla värijäämä-/ihottumariskin takia. Värjäsin siis tahriintuneina kirppareilta ostettuja 80cm vaatteita koneessa Dylon-värillä (9 euroa).
Kaikista vaatteista tuli tosi hyviä, melkein uudenveroisia jopa. Vain puuvilla värjäytyy - keinokuidut eivät muuta väriään toivotuksi. Esimerkiksi sukkahousuista tuli meleeratut, kun polyesterilanka jäi valkoiseksi. Liukuestesukkiin jäi liukuesteet huomiotaherättävän valkoisiksi. Mutta bodyt ja yhdet samettihousut muuttuivat todella upeiksi. Alkuperäiset tahrat olivat osin tuntemattomia, yhdessä bodyssä oli ruskettunutta banaania pilkkuina ja ne katosivat.
Pesin vielä kaikki vaatteet muutaman kerran kestovaippapyykin mukana ennen käyttöönottoa, jotta irtoväri varmasti lähtisi pois. Muutamaan vaippaan tulikin näistä värjätyistä vaatteista väritahroja, joten suosittelisin pesemään värjätyt vaatteet erillään useita kertoja!
Muuten, jos alkuperäinen vaate on valkoinen, voi puklutahraan kokeilla Klorinia.
väripaketti kaapissa jo 2 vuotta. Pelkään, että siitä jää pesukoneeseen jotain " jäämiä" tai värjäytymiä. Kertokapa te värjiä käyttäneet onko turha huoli ja uskallanko viimeinkin pistää muutaman paidan värjäykseen?
Ja sillä siis olin nytkin värjäämässä. Omista vaatteista tuo väri ei irronnut, värjäsin esim. farkkuja. Eikä siitä jää mitään koneeseenkaan. Tosiaan nuo värjätyt vaatteethan pitää pestä kerran ainakin värikäsittelyn jälkeen. Uskon, että tuolloin puhdistuu konekin! Ja tosiaankin ekan kerran kannattaa pestä nuo värjätyt vaatteet erikseen, koska niistä lähtee silloin irtovärit pois.
Eli viime kesänä värjäsin pesukoneessa pojan saamia käytettyjä siistejä vaatteita joissa oli pesussa lähtemättömiä tahroja. Vaatteet oli kaikki puuvillaa, puuvillahousuja, kauluspaitoja ja t-paitoja. Värjäsin ne Nitor-väriaineella jonka voi käyttää pesukoneessa joko 40 tai 60 asteessa vaatteesta riippuen. Itse pesin 40 asteessa. Väri oli talonpojansininen. Pyykki värjäytyi mielestäni todella tasaisesti ja väristä tuli hyvä. Ei jäänyt pesukoneeseen, eikä pyykki ole sen jälkeen päästänyt koneessakaan väriä, toki olen pessyt siniset sinisten kanssa.
Tästä innostuneena värjäsin pari äitiyst-paitaa ja yhden Boobin imetyspaidan odotusaikana samalla värillä, niihin oli tullut masun kohdalle ruokatahroja jotka eivät lähteneet pesussa. Tuloksesta tuli jälleen hyvä ja olen tyytyväinen.
Nyt mulla odottaa kassillinen valkoisia bodeja ja puuvillahousuja vauvalle, kaikissa on joitain pieniä tahroja, ja ostan seuraavaksi Nitorin roosan värisen paketin ja teen värjäyksen 60 asteessa.
Vaatteethan voi värjäyksen jälkeen laittaa vielä kerran esim 60 asteeseen ennen käyttöä jos pelkää että niistä lähtee jotain.
Tuo Nitor oli sikahelppo käyttää: väriainepanos ja värisuola vain pyykin päälle koneeseen ja kone käyntiin, värjättävien pitää muistaakseni olla valmiiksi kasteltuja.
Kannattaa tosiaan muistaa, että puuvilla värjääntyy nätisti, keinokuidut eivät, ja jos vaatteissa on käytetty esim polyester/akryylilankaa ompeleissa, ne jäävät entisen värisiksi. Minulla ei tuo haitannut, pojan housuista ja omista paidoista tuli tosi raikkaan näköisiä ompeleiden jäädessä vaaleamman sinisiksi eikä kukaan uskonut että olen ne värjännyt kun näyttivät uusilta.
Värit on edelleen pysyneet noissa samosisa vaatteissa vaikka niitä on pesty, tosin pesen aina muutenkin kaikki vaatteet nurin päin haalistumaa välttääkseni.
terkuin Doris
Juuri siksi, että nuo väriaineet voivat ärsyttää vauvan ihoa. Sen sijaan parit puklutahrat eivät vauvaa haittaa. Kaupoissakin myytävät vauvanvaatteet ovat pääasiassa vaaleansävyisiä mm. siksi, että voimakkaat väriaineet voivat ärsyttää ihoa.
2002 äp-paktin kevyt- sekä toppapukuja muista, että jotkut yrittivät värjätä eikä lopputulos ollut silmää hivelevä.
Itsevärjätyt vaatteet päästävät myös käsittääkseni pesuissa suhteellisen paljon väriä. Kohta voi kaikki olla tasaisen likaisen näkäisiä vaatteita :-(
Yleensä värit ottavat erilailla kiinni vaatteen eri sävyihin. Jos siis valkoisessa paidassa on puklutahra niin värjäyksen jälkeen se on värjäytynyt puklutahra. Ei värjäyksestä ole tahranpoistajaksi.