*<{{{= 06' HELMIEN JOULUKUU =}}}>*
Kommentit (30)
Kai sitä täytyy tulla ilmottautumaan vaihteeks, että täälä ollaan! Jotenkin ollut tosi saamaton olo kaiken suhteen!! Koskakohan tää väsymys hellittää?? Ja kun ei pääse ennen puolta yötä nukkuun, ni hyvä tässä sitte väsymystä valittaa... No joka tapauksessa hengissä ollaan, ni kai sit kaikki hyvin on!! Lukemassa olen kyllä käynyt, mutta ihme ja kumma tää kirjottaminen vie niin paljon aikaa, ettei muka kerkee!!
Todella ihanat kelit taasen!! Möku pääsin jo huokasemaan helpotuksesta, että ihanaa, pukeminen helpottu puoleen, kun sai pukee vaan toppavaatteet ja toppakengät jalkaan. Nyt sitte taas täytyy vuorata kuravaatteilla ym ym ja voi että sitä kuramäärää mikä kolmesta lapsesta tulee... huokaus!
Muuten tänne kait kuuluu ihan hyvää. Mitä nyt pientä oksentelua ollut. Juha-Matille ei sitte tullut kunnon tautia, oksensi kerran aamulla ja jo lounaan söi hyvällä ruokahalulla!! Tästä siis jo kuukausi likemmäs aikaa!! No la-iltana Rebekka rupes valittaa vattaansa. sanoi että on vatta kovalla (aina, kun maha kipee, vatta kovalla). Meni kuiteski ihan hyvin nukkuun. No sit puolen yön jälkeen heräs itkeen ja valitti, että vatta tosi kovalla. Käskin mennä yrittään kakkaamista ja menikin, mutta mitään ei tulut ja meni takas omaan sänkyyn. Menin sitten peitteleen sitä, ni sano että yskittää. No minä sitte sanoin, että yski ihan rauhassa. Sen kun olin sanonu, ni heti tuli mieleen, että ei, nyt se alkaa oksentaan. En kerennyt kissaa sanoon, kun jo oksensi sänkyyn ja lattialle!!! Sitte juostii reippaasti vessaan jatkaan sessiota! Reippaasti kyllä likka oli! Sitte hai vadin sängylle ja sanoin, et siihe voi yöllä oksentaa! En kerennyt mennä takas nukkuu, ku laitoi edelliset lakanat pyöriin nii likka oksentaa taas vatiin! Neljä kertaa siis oksensi yhteensä ja sit alko nukkuun! Nukku aamuun asti ja aamulla normaalisti söi aamupalaa, kui mitää ei ois ollukkaa!!! Sakari on nyt sit ainoo, kuka ei oo viel oksentanu!! Ja ku just oo puhunu, että nyt o maailman kirjat sekasin ku koko syksy ja alkutalvi oltu terveinä!! Mitä ny pientä nuhaa ollut, mutta edes kuumetta ei oo ollu! Eli ihan ihmetellä täytyy ja viel oksennustauti näin helpolla menee... Eli voimia vain niille, joilla sairastelua enempikin on!!!
Hohhoijaa, kohta on joulu ja meikä ei oo viel yhtään tehnyt sen eteen mitään!! Tänä vuonna ajateltiin kirtää mummolat siihe tahtii, ettei tarvi stressata ruuista, mutta kaikki paketitkin on hommaamatta! Tai no, eilen illalla laitettiin valokuvatilaus meneen. Ajattelin tehä lasten kummeille valokuvakansiot lasten kehityksestä ja elämästä syntymästä tähän päivään... Saa nähä jääkö tekemättä, kerkeekö kuvat ennen joulua tuleen, kun niitä oli muutama sata ;) Ja ku siihe tekemiseenkin menee hetki... Kansiotkin on vielä hommaamatta... Saas nähä oko meitsi taas niitä, jotka paniikissa jouluaattona ja aatonaattona kiertää kauppoja hikisenä ja stressaantuneena... niinku aina joka joulu tähän asti... Aina tulee päätettyä, että tänä jouluna teen joulukortit ajoissa ja hommaan joululhajat ajoissa, mutta tässä sitä taas ollaan...
Koskakohan sitä alkais joulusiivoo tekeen??
Ajatus katkes... jotain oli vielä mielessä, mutta kai sitä täytyy vaan luovuttaa.
Yks juttu, antakaa vinkkejä mitä voi tehä, mitä ohjelmaa järkätä ym ym. .. meil mies täyttää huomenna 25 ja oon kutsunu porukkaa syömään ja sounoon mieen tietämättä... Akattelin järkätä yllätyspileet, mutta mitä hitsiä pistää tarjolle ja mitä muuta ohjelmaa kehitellä kun saunominen???!!! Väkee tulossa about vajaat parisenkymmentä...
sinilila kera kuraeetut
Nyt on päästy joulun odotustunnelmiin, kun saatiin nuo ristiäiset alta pois :) Tyttö sai siis sunnuntaina nimekseen Alina Kiana.
Kirppu80, kurjalta kuulostaa tuo tilanne. Toivottavasti helpottaa, kun alkuvaihe vauvan kanssa menee ohi. Meillä on onneksi sujunut parisuhteen kannalta hyvin. Vaikka sama homma siinä, ettei mies tee kotitöitä kuin käskemällä. Yritän muistaa sanoa, mitä pitäisi tehdä ja mukisemattahan mies sen sitten tekee (tosin välillä kestää aika kauan). Välillä kyllä ärsyttää, kun toinen ei saa oma-aloitteisesti vietyä edes roskapussia ulos :) Ja taitaa nämä isät olla vähä ylisuojelevia vauvoja kohtaan. Meillä mies myös hätisteli alkuun Emmaa vauvan lähistöltä, mutta lopetti, kun asiasta mainitsin. Tottakai Emma saa silitellä ja halia vauvaa, meidän pitää sitten vaan vahtia, ettei mene liian kovakouraiseksi...
Kaalilaatikko, minä ainakin pääsisin ensi maanantaina glögille. Mitäs muita suunnitelmia sitä näitten kahden ipanan kanssa olisi... Mutta pistän vielä sähköpostia tulemaan, kunhan muistan (imetysdementiaa varmaan...)
aurinko paistaa ja on tosi lämmin.
Joo, kaikki oli negat!! priceissä, eikä lääkärille riittänyt ihoreaktiot tuttelista. Jatkettiin viikon verran koton, olis pitänyt saada 5dl/päivä tuttelia menemään imetyksen lisäksi. Eihän tuo jäppinen välistä haluu edes pulloo... max 210ml meni tuttelia ja sekin yhtenä päivänä. Nyt sitten jätettiin asia auki, kun kerran jatkan imetystä eikä oireile enään niin rajusti. Soittelen sit jos on tarvetta tai oireita tulee lisää. Mä kun en tarvii mitään lausuntoja kelalle taikka reseptejä niin ei tarvii laukata siellä.
Kun jätkä juo tuttelia niin haarat punottaa ja kohta on kakka housussa, niin eikö tuo ole aika selkeä merkki allergiasta.. Onneks kuitenkin noinpäin eikä et olis reagoinut jo tuttelipurkkiin. Mä vaan huomaan itse etten kestä enää maitoa niinku ennen, joten alan ottamaan tabuja lisänä.
Dunsku nyt nukkuu päikkärit ilman vaippaa jos nukkuu sisällä ja ollaan koetettu ulkonakin olla ilman vaippaa, ei oo vahinkoja tullut. Mut eilen sit kaiken kruunas ku kakkas housuun mun edessä ja sano et oho kakka läpi ja nauro päälle.
Ja uus i-h-a-n-a tapa on sylkeminen, kiva pestä hampaita tytöltä ku sylkäsee hammastahnat päälle.
Kirpulle vielä, meissä kans molemmissa on marttyyrin vikaa, toinen v*ttuilee ja toinen mököttää, sit molemmat suuttuu ja molemmat on hiljaa. Sit kumpikaan ei missään nimessä voi pyytää toiselta apua vaan yrittää selvitä kaikesta ihan itse. Sit ketutus on niin suuri et siinä kärsii sivulliset(lapset) sit alkaa sota ja huuto.
Faktahan on se ettei toisen luonnetta voi kukaan muuttaa, sitä pitäs itte yrittää viilata ja hioo, mä olen joutunut tekemään sen kanssa tosissaan töitä. Mä kun olen aika sponttaani ja äkkipikainen ja vois vähän vittumaiseksikin kutsua kun sille päälle satun ;))) mut nyt osaan jo miettiä etukätenn mitä sanon ja teen niin ettei siitä joudu kärsimään tai häpeämään.
En voi muuta sanoo ku tsemppiä, ei kannata heti luovuttaa. Mut voin myös sanoo sen et kyllä sä sit tiiät jos kuppi on täysi, sen jälkeen ei kannata kiusata itseään tai toisia. toivottavasti ette mene sinne saakka.
Sinililalle: eikö ne perinteiset ole saunomisen lisäksi juominen ja n******n ja näin pikku jouluissa paskanjauhaminen.... niinku meidän ukko kotiin tullessaan lensi nurin ja hampaat tuli huulen läpi.
Nyt nuo huligaanit huutaa ja repivät toisiaan niin että on pakko erottaa toisitaan.
kuumetta ja huligaanit
Kuumetta, täällä ollaan ;)!
Kiitos eilisille glögittelijöille! Mulle jäi vielä noin puolitoista litraa glögiä, arvannette mitä meillä juodaan lähipäivinä :).
Hitusen on mukamas kiirettä, vaikka mulle tulee ne siivoojat niin kummasti itsellekin riittää siivottavaa. Ja uhkarohkeasti aion itse laittaa joulutarjottavia, ainakin mätisydämiä ja wasabi-kylmäsavulohirullia.
Huomasin toissapäivänä osaavani leipoa pipareita, tämä oli ensimmäinen kerta kun pipareita tein. Kaiken lisäksi niistä tuli anopin reseptillä tosi hyviä.
Silppu lahjoitti eilen melkein kolmen ja puolen tunnin päikkärit. Ilmeisesti seurustelu vieraiden kanssa sekä edustaminen oli tosi väsyttävää puuhaa. No kyllä mekin juniorin kanssa nukuttiin :).
Valmistaudutaan lenkille lähtöön ->
KL.
Wau, minkä näköinen taivas meillä on! Upean viininpunainen. Muuten on ollut kyllä niin pimeää, kun lunta ei ole yhtään. Onneksi tänään alkoi joululoma kerhosta, niin saadaan lasten kanssa seuraavat 2,5 viikkoa herätä luonnolliseen kaamosaikaan eli n. klo 9. Äsken nukuttiin pojan kanssa vajaan tunnin päiväunet vahingossa, kun oltiin nukuttamassa Helmiä. Olin just sanonut pojalle, että vielä minuutti niin noustaan ja seuraavan kerran kun havahduin, oli mennyt jo vajaa tunti ja poika nukkua tuhisi siinä vieressä.
Miten vietätte joulua? Onko paljon jouluhommia ennen sitä?
Me ollaan ekan kerran aatto kotona. Mun äiti, hänen avomies ja mun sisko tulee meille. Joulupyhistä en vielä tiedä. Mies on lomalla ne välipäivät ja ennen uutta vuotta mennään mun äidille. Voi, kun silloin ois jo lunta, koska maalla on (mun mielestä) ihan älyttömän tylsää talvella, jos ei ole lunta. Huomenna tulee mun isä avovaimonsa kanssa glögille ja perjantaina esikoisen kummi tyttöystävänsä kanssa. Viikonloppuna sitten käydään ostamassa joulun ruoat, leivotaan ja siivotaan. Mulla on aina pakkomielle siivota jouluksi kunnolla, vaikken joulua noissa kaapeissa vietäkään. Olen muuten aika laiska siivoamaan, mutta jouluksi haluan mm. pyyhkiä kaikki kaappien ovet, järkätä lipaston laatikot ja muuta tosi " oleellista" . Jos ois pakkasta, sulattaisin pakastimen, mutta ei taida tulla niin kovia pakkasia. Ja huomaan varmaan, etten (taaskaan) ehdi puoliakaan noista hommista tehdä, joten jäävät sitten seuraavaan jouluun =) Eli mitään stressiä en tosta siivoamisesta ota, vaikka se pakkomielle onkin. Voi, kun saisikon miehen ja lapset päiväksi pois kotoa ja sais siivota rauhassa... Hieman rasittavaa, kun pyörivät (mies mukaanlukien) jaloissa.
Mutta nyt ruoan tekoon!
T:Fassiloora ja Helmi (1 v 10 kk)
Kaalilaatikko, kiitos emännälle! Oli tosi kiva nähdä teidän vauvoja, muistui mieleen kuinka pieniä ne on...
Täällä on joulusiivous menossa, siis siivooja huhkii ja emäntä istuu teekupin ja suklaarasian kanssa koneella. Hyvin sujuu : ). Leipoa vielä pitäisi, ja huomenna teen ruokaostokset. Saa nähdä montako tuntia saa varata Prismassa käyntiin... Onneksi on ostoskärryt mukana, en jaksa oikein seistä ellen saa kunnolla nojata johonkin! Ja perhana muutama lahjakin on vielä ostamatta, esim sille anopille. Meille siis tulee jouluksi miehen vanhemmat, mummu ja sisko miehensä kanssa. Mun vanhemmat lähtikin jouluksi ulkomaille, mitä ovat jo pitkään suunnitelleet. Äiti on kuulemma jo tarpeeksi monta jouluhössötystä hoitanut : )
Lapset on jo muutaman päivän lajitelleet vauvanvaatteita, molemmat on ihan innoissaan. Siirikin hokee jokaisen kohdalla ' mikätoion? Vau, hieno!' . Muutenkin sillä on joku kyselykausi menossa, no milläs sitä muuten oppisi!
Suklaat alkaa loppua, jospa menisi päikkäreille!
FannyK (35+5)
Ajattelin laittaa kuulumisia kun lapset nukkuu.
Nopsaan aika kuluu ja lapset kasvaa...
Pian on joulu!
Oon tehnyt paljon joulujuttuja tällä viikolla.
Leiponut 4 kakkua. Kaks vien niistä miehen siskolle,kun mennään hänen perheensä luo jouluaatoksi. Miehen sisarukset perheineen ja anoppi tulee sinne.Joulupäivänä mennään sitten mun kotiin.Mun äitillä on tuolloin synttäritkin.
Lisäks oon leiponut tavallista pullaa&piparipullaa ja pipareita lasten kanssa.
Aleksista oli kiva tehdä muoteilla pipareita ja syödä taikinaa..Hidasta hommaa vaan oli tuon pikku leipurin kanssa.
Tortut leivotaan joku päivä porukalla va ne onkin niin helppo tehdä.Aleksi jo harjotteli mummolassa torttujen tekoa joten nyt varmaan on oikea mestari niiden teossa :)
Imuroin eilen ja tänään tein muuten joulusiivouksen ja käärin osan lahjoista,kun kaikki oli käärimättä.Joulukuusen mies hakee lauantaina muuten kaikki alkaa olemaan kunnossa.
Herättiinkin tänään jo klo5. Aleksi oli herännyt jo klo4.30 miehen kanssa va ite heräsin vähän myöhemmin.
On ehtinyt touhuta jo tähän mennessä vaikka mitä vaikka kello ei oo tuon enempää.
Lähen ettiin tänään äitille synttäri lahjaa,se on vielä ostamatta.Mies tulee siinä puolilta päivin kotiin kun on viimenen työpäivä ennen joululomaa.Lähetään varmaan sitten koko perheellä kaupungille ja käydään syömässäkin jossain.
Katselen muutenkin löydänkö vielä jotain mitä haluan ostaa jollekin joululahjaksi :) Vaikka kaikki lahjat on kyllä ostettu va jos jotain tosi kivaa löytyy niin pitää sitten ostaa :)
Aleksille ostettiin vaan yks lahja. Sellanen fisher pricen keittiö,siinä on vaikka mitä kodinkoneita ja astioita. Voipahan Annikakin sillä sitten leikkiä. Aleksi leikkii nimittäin keittämis leikkejä hirmu mielellään mummolassa mun vanhoilla kattiloilla,kahvipannuilla yms. Kuluu sillä tosiaan hyvin aika pitkänkin tovin niiden kanssa.
Annikalle ei osteta mitään lahjaksi,kun ei niiden päälle vielä mitään ymmärrä eikä tarvi nyt mitään erityistä ja johan tuo sai pari pakettia yhdeltä kummilta ja lisää varmaan tulee.
Annikan kanssa kävin tiistaina parturissa leikkauta vähän tukkaa tai oikeestaan lähinnä leikkauta etutukkaa ja huonot latvat pois,kun mähän kasvatan tukkaa edelleen.Samalla ostin joitain joululahjoja kaupungilta. Tyttö valvoi koko parturin ajan ja pälpätti vaan turvakaukalossa iloisena. Luulin,että nukkuu niinkuin viimeksi va heräs saman tien kun sinne parturiin pääsin.
Mies on lomalla nyt loppiaiseen asti. Tosi kiva kun saa olla melkein kaks viikkoa koko perhe yhessä.
Annika varmaan kohta ryömii. Nostelee hirveästi takapuolta ja vetää jalkojaan mahan alle.Tosi reipas tyttö on! Voihan tuo mennä tietty aikaa paljonkin ennen kuin alkaa ryömimään va kovasti harjoittelee.
Annikalla on neuvola heti uuden vuoden jälkeen ja Aleksi saa silloin sen influenssatehoste rokotteen.
Aleksi puhuu nyt jo 5 sanaisia lauseita. Ymmärtää aivan helposti tuon lapsen puhetta. Ei tartte arvailla mitä tahtoo yms,kun kyllä kertoo..Muutenkin pälpättää koko ajan ja laulaa esim Maija Mehiläistä yms.Osaa sanoa tosi pitkiä sanoja jo. Esim aina saunasa sanoo,että lattiakaivo..
Juompa tässä nyt kahvit..Ajatuskin katkesi va palaillaan!
Hyvää joulua kaikille!
-Mirjami,Aleksi 1v 10kk 1vkon ja 3 pvää ja Annika 3kk 3 vkoa 1 pvä-
Lahjat on onneksi jo kaikki ostettu, paketoinnissa sen sijaan riittää täksi illaksi savottaa, kunhan lapset nukahtaa. Huomenna ajattelin vähän joulusiivoa tehdä, vaikka emme aattona kotona olekaan. Tänään kävin äitiä siivoamisessa auttamassa. Voi sitten hyvällä omalla tunnolla mennä sinne täysihoitoon pariksi päiväksi=) Hieman kateellisena olen lueskellut teidän juttuja, joilla siivouspalvelu hoitaa homman, mutta tällä rahatilanteella homma on hoidettava itse. Olen kyllä noudattanut sitä ohjetta, ettei jouluksi tarvitse kaappeja siivota ellei aio siellä sitä joulua viettää.
Me siis menemme mun vanhemmille aatonaattona(matkaa meiltä noin 1 km) ja vietämme jouluaaton siellä. Käymme tosin päivällä myös miehen vanhempien kotona ja menemme sitten sinne myös joulupäivänä tai tapanina. Joulupukin tilasin eilen, kun ajattelin, että meillä Veeti todennäköisesti tajuaa jo, jos pukki olisi pappa tai siskonmies. Tuo esikoinen on niin tarkka, että taatusti hoksaisi asian jostain rannekellosta tai sormuksesta tai jostain muusta pikkuseikasta joka itselle ei tulisi edes mieleen. Joten koska haluan hänen säilyttävän uskonsa joulupukkiin, niin tilasin sitten jonkun, joka mainosti niitä hommia tekevänsä.
Kotona olemme jo viikko sitten laitelleet joulukoristeet paikoilleen, kun emme täällä kerran sitten jouluna ole. Laitoimme vain muovikuusen, mutta mun vanhemmilla on sitten ihan aito. Pipareita olemme leiponeet jo pariin kertaan ja nyt viikonloppuna ajattelimme vielä kerran niitä leipoa. Pitää myös vielä tehdä joku kuivakakku ainakin. Poikien kanssa teimme piparkakkutalon sijasta tänä vuonna tällaisen piparijunan:
http://www.aijaa.com/v.php?i=1356599.jpg
Satuin löytämään tuollaisen kaavat ja oli tosi helppo ja nopea tehdä. Pojat ovat aivan innoissaan. Mun piti vaan pistää se lasivitriiniin, että se säilyisi koristeena edes aattoon asti.
Rauhallista Joulua kaikille!
Toivottelee: Johanna, Jonttu-tonttu ja Veeti
Jouluiset terveiset saksasta. Jännää viettää täällä ensimmäinen joulu. Kuusi on haettu ja koristeltu, lahjat paketoitu, ruoat ostettu, olemme hiljentyneet joulun viettoon. Tänään käydään vielä joulutorilla joita täällä saksassa on joka kaupungissa. Ovat todella ihania, idyllisiä ja kaikinpuolin mukavia.
Suomalaisesta joulupöydästä meillä ei tänä vuonna ole muuta kuin joulukinkku kaikki muu on paikallista. Onneksi meistä kukaan ei ole niin laatikoiden tai muun perinteisen jouluruoan perään etteikö selviäisi jouluaan ilman niitä. Vanhempanikin kokeilevat mielellään jotain ihan uutta. Joulusaunaankin päästään kun meillä on täällä sauna ja oikein hyvä sellainen.
Inkeri ja Alina laulavat joululauluja sekä saksasksi että suomeksi, hauskan kuuloista. Alina ohjaa myös joulunäytelmän jossa pääsemme kaikki esiintymään =)
Lämmintä joulua kaikille sekä hyvää uutta vuotta.
Birdy, Rinkeli ja Alina
Ajattelin pari riviä myös kirjoitella. Mies ollut perinteisissä kinkunpaistajaisissa ja kohta tulossa kotiin.
Piparit ja tortut on leivottu, lahjat paketissa ja kinkku melkein sulanut :) Lunta kun vielä tulisi...
Appivanhemmat tulevat meille huomenna syömään ja saunomaan, kiva viettää aattoiltaa porukalla.
Muuten kuuluu hyvää, poika nyt ollut terve, mä tosin taas olin nuhassa, nenä vieläkin ihan ruvella. Eetulta tulee tosi paljon puhetta, jopa 4-5 sanaisia lauseita. Tänäänkin sanoi, että toinen Hummer on tuolla huoneessa :) Se tietää autoista jo melkoisesti, tunnistaa vaunuillessa Bemarin, Volvon ja Volkkarin, aika ukkeli, menee tiedoissa jo mun edelle :))
Uhmaakin jo löytyy, osaa kyllä tehdä ilkeyttä jos ei saa haluamaansa huomiota ja heti. Herkkujakin osaa vaatia ja tietää missä ne meillä on.
Ei muuta kuin oikein ihanaa ja lämmintä joulua kaikille ja onnea tulevalle vuodelle 2008!
Toivottaa Sasuliini ja Eetu
Koti siivottu (no huomenna vielä täytyy koirankarvat kerran imaista), verhot pesty ja silitetty, puolukkajäädyke pakkasessa, munajuusto hellalla ja sitä rataa. Vielä rosolli ja pari kalaruokaa tekemättä ja leipä leipomatta ja siinä se. Ei paniikkia :).
Oikein rauhallista joulua kaikille helmipulleroille, niin palstalle kirjoittaville kuin taustailijoille!
KL ja mukulat.
Me vietetään joulua kotona ja aattona tulee mun sisko perheineen ja vanhemmat... Joulupäivänä anoppi tulee ja Tapanina appiukko+vaimokkeensa. Touhua riittää;)
Nyt touhottamaan vielä, että saisi tänään kaikki kuntoon ja saisi sitten huomenna nauttia!
Enni: Ihanan nimen tyttönne sai!!! :)
Hupulinäiti
Mulla on muuten hommat tehty, mutta lahjat on vielä paketoimatta. Laitan suurimman osan vanhoihin paperikasseihin ja osan käärin sitten lehtiin yms. joten ei siinä kovin kauan pitäis kestää. Mua ahdistaa se lahjapaperiroskan määrä, joten siksi en ostanut tänä vuonna ollenkaan lahjapaperia. Tänään pidin siivous- ja leipomispäivän ja mies piti lapset pois jaloista. Vaikka aamupäivällä, kun siivottiin koko perhe yhdessä, lapset auttoivat hienosti mukana. Varsinkin esikoinen on sellainen siivousintoilija, että on äidille oikein hyvä apulainen =)
Kuusi koristeltiin eilen ja on muuten hieno, vaikka itse sanonkin. Mies saa " työsuhde-etuna" hakea kaupungin metsästä kuusen ja tänä vuonna löysin ihan älyttömän hienon. Helmi vaan käy vähän väliä heiluttamassa tms. kuusta, joten ei ole varmaan parin päivän päästä enää paljon neulasia jäljellä.
NONNU: Meillä esikoinen oli tehnyt samanlaisen piparkakku-junan mummin luona kuin teillä! Siinä oli tosin katot päällä. Toissa päivänä huomasin, että juna oli toiselta puolelta lyyhistynyt. En tiedä, miksi. Syödään se varmaan huomenna, kun ei enää näytä kovin kivalta toinen puoli kasassa. Miehen kanssa tehtiin ekan kerran piparkakkutalo ja siitä tuli loppujen lopuksi aika hieno, vaikka ensin homma näytti aika epätoivoiselta.
Huomenna aamupäivällä ennen Lumiukkoa tulee mun sisko meille ja Helmin päiväunien jälkeen sitten mun äiti avomiehensä kanssa. Äidin mies on meillä taas pukkina ja voi olla, että tänä vuonna poika jo tajuaa, kuka pukkina on. Viime vuonna jo katseli siihen malliin... Nyt on kuulemma parempi parta hankittuna ja pukki laittaa vanhat rillit, jos poika ei sitten tunnistaiskaan. Ja vielä kun muistais muuttaa äänensä, koska pukin ääni on aika erikoinen (puhuu murretta). Joulupäivänä mennään mun isälle syömään (15 min autolla) ja Tapaninpäivänä anoppilaan (25 min autolla). Torstaina aion mennä alennusmyynteihin ja pe lähdetään sitten viikonlopuksi mun äidille, koska ollaan oltu siellä viimeksi syyskuussa. Uusi Vuosi vietetään kotona.
Mutta nyt pitää mennä noita lahjoja pakkaamaan...
OIKEIN HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE!
T:Fassiloora ja Helmi
Meillä on mennyt lähes koko joulukuu matkustellessa. Eräs lähisukulainen sairastui vakavasti ja ollaan häntä käyty katsomassa monta kertaa. Matkaa tulee yhteen suuntaan n. 500 km ja laskeskelin, että tässä on kolmen viikon aikana tullut istuttua autossa yli 3000km. No onneksi tämän sukulaisen tilanne näyttää nyt jo hyvältä ja hänet siirretään lähemmäksi sairaalaan niin helpottuu tuokin matkustushomma...
Joulu meni meni melkeimpä siinä sivussa. Oltiin kotona sunnuntai ja maanantai. Muuten reisssattiin... Joulupukki vieraili ja Onni pelkäsi sitä. Isin sylissä istui ja ihmetteli. Pukin syliin ei uskaltanut mennä. :)
Vuodenvaihde ollaan kotona. Ammutaan muutama raketti ja käydään katsomassa kaupungin järjestämää ilotulitusta ym.
Minä kävin ultrassa ennen joulua. Siellä oli pieni vauvanalku. Oli tosin 4 päivää pienempi kuin menkkojen mukaan olisi pitänyt olla... Laskettua aikaa ei sitten kuitenkaan muutettu, kun ei ollut yli viikon heittoa. Niskaturvotusta ym. ei saatu otettua, kun oli vielä niin pieni. Ensi perjantaina uusi ultra. Toivottavasti silloin saisi tietoa enemmän. Tämä raskaus on kyllä ollut ihan erilainen kuin Onnin aikaan! On ollut tosi huono olo, Onnista en kärsinyt pahoinvoinnista juuri ollenkaan. Tuntuu, että viime päivinä tämä yökötys on vaan lisääntynyt!
Nyt kyllä tulee semmoiset aromit taas tuon poijan housusta, että lienee parasta lähteä tappelemaan ja vaihtamaan vaippa!
Onko muuten teidän muiden lapset muuttuneet ihan " hirveiksi" ? ;-)
Meillä asuu nykyään ihan järkyttävä uhmis!! Joka ikisestä asiasta saa tapella! Kaikki mikä ei mene Onnin mielen mukaan aiheuttaa ihan järkyttävän raivokohtauksen! Mä olen vähän hukassa miten siihen pitäis suhtautua... Minä antaisin huutaa ja reuhata mutta mies taas yrittää keksiä kaikkea muuta mikä veisi huomion muualle...
kumppari rv 12+6 kai & Onni 1v10kk
Joulusta selvitty : ). Muuten meni oikein kivasti, mutta anoppi oli sitten unohtanut toiveeni hillitymmästä lahjamäärästä... Osti sitten sellaisiakin lahjoja jotka olin kieltänyt kun etukäteen kysyi perhana. Ruokaakin oli taas kerran ihan liikaa, koirilla on siis ollut onnenpäivät. Ensi joulu takuulla vietetään perheen kesken, eikä hommata mitään turhia lanttulaatikoita sun muita!
Ennen joulua tuli pieni moka tehtyä Siirin kanssa. Jouduin laittamaan sen pitkästä aikaa vaunuihin ulos päikkäreille kun siivooja oli tekemässä joulusiivousta, kyllähän se sinne jalat koukussa mahtui ja hyvin nukkuikin. En vaan laittanut valjaita kun oletin ettei saa sitä nepparillista vaununpeittoa pois... No tottakai oli saanut, oli tullut vaunuista pois, kiertänyt takaterassilta etuovelle ja koputti oveen ihan iloisena. Äiti vähän säikähti :D
Siiri puhuu nykyään tosi paljon ja pitkiäkin lauseita. Varsinaista uhmaa ei ole, tosin mun puolesta saa yrittää tehdä itse mitä haluaa, ehdinhän mä neuvoa sitten kun saa. Hyvä vaan että opettelee itsenäiseksi, kohta en ehdi niin hyysäämäänkään. Turhasta en kyllä anna karjua ja kiukutella, eikä tuolla varsinaista kiukuttelua olekaan kuten ei isosiskollaankaan. Ja hyvin osaa jo selittää ' paha miäli' ja mikä on vialla.
Ideaparkin alennusmyynnit tuli jo kierrettyä, uhkarohkeana ostin itselleni vaatteita vaikkei niitä nyt sattuneesta syystä voikaan sovittaa. Lindexiltä tuli ostettua kunnon läjä ihania retrovärejä vauvalle <3. Ennen joulua uskaltauduttiin jo Edeniinkin (Nokian kylpylään), uikkarit meni juuri ja juuri päälle ja kylpylä oli ihan autio, oli tosi kivaa : ). Siirikin laski isosta liukumäestä isänsä kanssa parikymmentä kertaa, ja joka kerran kiipesi itse rappuset. Huomenna taidetaan mennä vielä uusiksi!
FannyK (rv 37 tänään!)
Jestas että aika menee nopeasti :-o.
Fassiloora, ryhdyin oikein seuraamaan Silvan puheesta mitä kirjaimia vielä puuttuu. R uupuu kokonaan, S sekä ainakin L ja H joistakin sanoista. Nämä nyt tulevat äkkiseltään mieleen. Hieman sä muuten olet reipas jouluvalmisteluissa, en mä vaan ole mitään koristeluita ehtinyt laittaa saatikka leipoa! Pikkuhiljaa, kunhan tämä arki tästä asettuu... Joulusiivouksen tilasin jo kesällä, tarjoan sen miehen puolesta itselleni joululahjaksi. Syön vaikka viikon vettä ja leipää, mutta se on _niin_ ihanaa kun saa valmiina puhtaan kodin.
Kuumetta, wau, saatiinko me tietää salaisuus :)? Oletko muuten itse muslimi? Mä olen muuten kotoisin sieltä pk-seudun liepeiltä, Lohjalta, paljon tutummalta tuntuu ne tienoot kuin nämä täällä. Stadista olen puhunut aina ja sitäkös ihmiset kattoo vähän kieroon.
Huoh, joidenkin taaperot ne on päiväkuivia, ei meillä vaan :I. Silppu kyllä istuu potalle, muttei tee sinne mitään.
Jaahas, menen etsimään jääkaapista lounasta tolle isommalle ipanalle.
Iloista ensimmäistä adventtia kaikille helmipylleröille!
KL.
Huh, olipas teillä Fassiloora vauhdikkaat pikkujoulut. Oot kyllä tosi ahkera jouluvalmistelujen suhteen. Mä oon saanut vain kynttelikön kaivettua ikkunalle... Mun sisko lupasi tulla leipomaan joku päivä Emman kanssa piparita, varmaan arvas etten kuitenkaan saa itse aikaiseksi!
Ai että jotkut on jo päiväkuivia. Mä oon jo melkein menettänyt toivoni tuon pottailun suhteen... Emma ei yleensä halua potalle ja silloin kun potalla käynti onnistuu, niin istuu siinä korkeintaan 5 sekuntia ja sekin vaatii jatkuvaa viihdytystä. Eipä sinne pottaan ikinä kerkeä mitään tulemaan. Oon välillä ihan epätoivonen tuon potalla käynnin suhteen. Mutta eihän tässä toisaalta mitään kiirettä ole, viimeistään sitten ensi kesänä jätetään vaipat pois. Äiti vaan on niin hätäinen, että kaikki pitäisi oppia heti ;)
Meidän vauva nukkui viime yönä 7 tuntia putkeen! Pitää oikein hehkuttaa! Emma ei tuollaisia unia nukkunut kertaakaan ekan vuoden aikana, joten kovasti toivon, että tämä kakkonen nukkuisi vähän paremmin. Toivoa on! Neiti on muutenkin paljon rauhallisemman oloinen vauva!
Emma on kova tyttö laulelemaan. Nyt on alkanut laulaa yhdessä mun kanssa. Aika suloista, kun toinen laulaa pitkiäkin lauluja yhdessä äidin kanssa.
Viikon päästä meillä on sitten ristiäiset. Pitäisi saada siivottua ja väsättyä jotain tarjottavaa. Vähän saamaton olo...
Täälläkin jouluvalmistelut aloitettu. Pipareita leivottiin poikien kanssa viime viikolla, mutta ne on jo melkein syötykin. Uusi erä siis tehtävä vielä ennen joulua. Ja meillä kummasti taikina hupenee, ennen kuin piparit ovat uunissa. Mun oli pakko myös laittaa Veetin huoneeseen sellaiset vanhanaikaiset värilliset jouluvalot, vaikka en itse niistä tykkää yhtään. Mun mummi antoi ne ja Veeti on niistä niin innoissaan, että en raaskinut lapselta kieltää, kun se niin kovasti ne ikkunaansa halusi. Onneksi ne ovat melko haalean väriset, eikä mitkään aivan riemunkirjavat. Kynttelikön kaivoin esille, mutta siitä on palanut lamppuja, joten lähden vielä tänään varalamppu ostoksille. Kävin tänään myös Tammelantorin joulumarkkinoilla ja sieltä löytyi pari käsityönä tehtyä joululahjaa, mutta ainakin puolet lahjoista on vielä ostamatta.
Meillä Joona puhuu koko ajan ja mielestäni ikäisekseen melko selvästi. R-kirjain on vähän hakusessa, yrittää kyllä muttei ihan kunnolla vielä onnistu. Veetihän meillä ei vieläkään sano R, vaan vaihtaa sen L:n. Joonalla myös joskus L vaihtuu V-kirjaimeksi, esim levy on vevy, vaikka taas lelun sanoo ihan oikein. Ja kova poika on laulamaan. Kerhossa oppii joka viikko uusia lauluja lisää. Tän hetken ehdoton hitti on tuiki tuiki tähtönen, jonka poika lurauttaa jo melkein kokonaan.
Mun isä kysyi mitä Jompulle voisi ostaa joululahjaksi ja sanoin yhdeksi vaihtoehdoksi Stigan muovisen rattipulkan. Mutta tänään kun olimme pulkkamäessä ja Veetin oikea Stiga kaivettiin ekan kerran tänä talvena esiin, niin totesin, ettei Joona varmaan suostuisi sellaisella vauva-stigalla laskemaan. Saa nyt tämän talven sitten riittää pulkat ja yksi Stiga, jos joulupukki sitten vuodenpäästä toisi toisen rattikelkan. Tossa meiltä 100 metrin päässä on iso pulkkamäki, jossa olemme viime viikkoina varmaan joka päivä lasketelleet. Siinä äidilläkin kunto kohoaa, kun vetää pulkkaa ylös pari tuntia.
Ihanaa joulunodotusta helmet=)
nonnu78 ja pojat
Huh huijaa tätä kotiäidin arkea... FannyK, tervetuloa vaan mukaan :P.
Kuumetta, selvisikö allergiatesteissä jotain? Ei ole juniorilla vielä virallista nimeä, se on kyllä valittu ja koetetaan olla siitä hyshys, nimi kun on sama kuin miehen isän kutsumanimi. Silppuhan kertoisi sen heti :).
Viime viikolla oli pojan ensimmäinen neuvolakäynti. Kasvu on ollut reipasta, paino 4730 g (+1120 g), pituus 55,5 cm (+5,5 cm) ja pipa 39 (+3 cm). Ihmettelinkin että miten vaatteet tuntuvat käyvän niin nopeasti pieniksi.
Mansen seudun helmet, ehtisittekö poiketa täällä meillä jouluglögillä ja -piparilla esim. maanantaina 17.12.? Muukin ajankohta käy, tervetuloa. Olisi kiva nähdä teitä pitkästä aikaa, ja ne jotka haluavat vauvakuumetartunnan saavat vapaasti fiilistellä puklu- ja sinappikakka-aromeilla. Innostuneet viestikää osoitteeseen kottarainen@hotmail.com. Kutsu toki automaattisesti koskee myön muita näillä seuduin liikkuvia helmiä!
KL ja tontut.