Ulvilan häkenauhasta on nyt netissä kuunneltavissa osia:
http://www.nbl.fi/~nbl3145/litteraatiosta.htm
Aivan selvästi siellä on ulkopuolinen paikalla. Nauhalta kuuluu erittäin matala ja karkea miesääni, joka sanoo "Häivy", kun samaan aikaan Jukka huutaa tuskissaan paljon korkeammalla ja valittavammalla äänellä.
http://www.nbl.fi/~nbl3145/litter/lahtikseb.wma
http://www.nbl.fi/~nbl3145/litter/elalyo.wma
Kommentit (276)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 13:42"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 13:35"]
Anneli: Ööö - no jos mä vaikka heitin jotain sitä kohti suutuspäissäni ja se meni rikki?
[/quote]Kaikki Auerin kuullusteluvastaukset ovat tuollaisia, eli hän tuntuu keksivän selityksiä, eikä niinkään yrittä muistaa ja kertoa mitä tapahtui.
[/quote]
Bingo. Miksi poliisi jatkaa tällaisten "tunnustusten" tiristämistä ihmisestä, joka on kuten Anneli itse sanoi hyväuskoinen hölmö ja yritti auttaa poliisia muistelemalla? Eihän se ole mitään tunnustamista. Poliisi ei antanut Annelin kuunnella häkepuhelua että hän olisi voinut oikeasti muistella mitä tuona iltana tapahtui. Siitä oli kuitenkin tuossa vaiheessa jo kolme vuotta. Miten kristallinkirkkaina sulla on kolmen vuoden takaiset mielikuvat? Oletko ihan varma siitä ettei läheistesi muka sanomaksi väittämillä asioilla saataisi sua vakuutettua, että riitelit vaikka tiettynä iltana kolme vuotta sitten?
[/quote]Keksityssä tarinassa on paljon vaikempi pysyä kuin aidossa muistikuvassa, siksi tarinana iskiät sekoaa aina lopulta omiin valheisiinsa, niin myös Auer. Auer on vaan nyt saatu valmennettua siihen että hän ei tunnusta mitään ja pallo on syyttjäjällä, jonka pitää yrittää todistaa teko huonon tutkinnan jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 13:42"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 13:35"]
Anneli: Ööö - no jos mä vaikka heitin jotain sitä kohti suutuspäissäni ja se meni rikki?
[/quote]Kaikki Auerin kuullusteluvastaukset ovat tuollaisia, eli hän tuntuu keksivän selityksiä, eikä niinkään yrittä muistaa ja kertoa mitä tapahtui.
[/quote]
Bingo. Miksi poliisi jatkaa tällaisten "tunnustusten" tiristämistä ihmisestä, joka on kuten Anneli itse sanoi hyväuskoinen hölmö ja yritti auttaa poliisia muistelemalla? Eihän se ole mitään tunnustamista. Poliisi ei antanut Annelin kuunnella häkepuhelua että hän olisi voinut oikeasti muistella mitä tuona iltana tapahtui. Siitä oli kuitenkin tuossa vaiheessa jo kolme vuotta. Miten kristallinkirkkaina sulla on kolmen vuoden takaiset mielikuvat? Oletko ihan varma siitä ettei läheistesi muka sanomaksi väittämillä asioilla saataisi sua vakuutettua, että riitelit vaikka tiettynä iltana kolme vuotta sitten?
[/quote]Väitän että kukaan ei sasi minua tunnustamaan murhaa jota en ole tehnyt. Kyllä tuolaisesta asiasta on muodostunut aika tarkat muistikuvat, kun asiaa on vuosien saatossa joutunut usein miettimään. Muistan itse esimerkiksi kuin eilisen päivän 15 vuotta sitten ajamani hirvikolarin.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 15:24"]
Muistan itse esimerkiksi kuin eilisen päivän 15 vuotta sitten ajamani hirvikolarin.
[/quote]No ei ihan henkirikokseen sentään voi verrata.
Väitän että kukaan ei sasi minua tunnustamaan murhaa jota en ole tehnyt. Kyllä tuolaisesta asiasta on muodostunut aika tarkat muistikuvat, kun asiaa on vuosien saatossa joutunut usein miettimään. Muistan itse esimerkiksi kuin eilisen päivän 15 vuotta sitten ajamani hirvikolarin.
[/quote]
No ei sitä Anneliakaan kukaan saanut oikeasti tunnustamaan. Tunnusti siihen tyyliin että no kai minä sitten sen tein kun ei muitakaan ollut. Yllättävä taho eli esim. Jukan sisaren asianajaja on avautunut siitä ettei pidä tällaista minään tunnustamisena. Anneli perui tunnustuksen sen jälkeen kun oli puhunut lapsensa ja psykologinsa (!!) kanssa. Tuskin se psykologi olisi kannustanut perumaan tunnustuksen jos olisi pitänyt sitä oikeana.
229, Ja kuulustelu nauhalta näkee selvästi kuinka väsynyt Auer on ja lukee tunnustuksen paperista. Joten se siitä.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 15:25"]
Muistan itse esimerkiksi kuin eilisen päivän 15 vuotta sitten ajamani hirvikolarin.
[/quote]No ei ihan henkirikokseen sentään voi verrata.
[/quote]Ei niin. Kuvittelisin että kymmeniä tai satoja, ellei peräti tuhansia kertoja mielessä ja kuulusteluissa läpi käyty murhailta on kristallin kirkkaana aina mielessä. Ainoa sekoittava tekijä on se että keksitty ja todellinen muistikuva voi vähän riidellä keskenään, ei pysytä tarinassa kun ei olla varmoja että mikä oli totta ja mikä keksittyä.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 15:39"]
Väitän että kukaan ei sasi minua tunnustamaan murhaa jota en ole tehnyt. Kyllä tuolaisesta asiasta on muodostunut aika tarkat muistikuvat, kun asiaa on vuosien saatossa joutunut usein miettimään. Muistan itse esimerkiksi kuin eilisen päivän 15 vuotta sitten ajamani hirvikolarin.
[/quote]
No ei sitä Anneliakaan kukaan saanut oikeasti tunnustamaan. Tunnusti siihen tyyliin että no kai minä sitten sen tein kun ei muitakaan ollut. Yllättävä taho eli esim. Jukan sisaren asianajaja on avautunut siitä ettei pidä tällaista minään tunnustamisena. Anneli perui tunnustuksen sen jälkeen kun oli puhunut lapsensa ja psykologinsa (!!) kanssa. Tuskin se psykologi olisi kannustanut perumaan tunnustuksen jos olisi pitänyt sitä oikeana.
[/quote]Siitä voidaan kinastella että minkälainen on oikea tunnustus, mutta jos Anneli ei olisi tapanut Jukkaa, niin ei hän sitä olisi myöskään tunnustanut. Ajatelkaa nyt vähän, ei kukaan tunnusta siksi että hänelle väitetään ettei se voinut olla kukaan muu. Voi olla että Anneli kieltää surman mielestään, mutta tietää kyllä tehneensä sen.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 15:41"]
229, Ja kuulustelu nauhalta näkee selvästi kuinka väsynyt Auer on ja lukee tunnustuksen paperista. Joten se siitä.
[/quote]Just joo. Anneli ajatteli että tunnustanpa nyt tämän murhan niin pääsen nukkumaan. Ei olisi tunnustanut, ellei olisi sitä tehnyt. Myöhemmin vaan tuli toisiin aatoksiin ja päätti jälleen kieltää sen ja teki kyllä ihan oikein, sillä eipä tuo näyttö vieläkään ihan aukoton ole ja voi edelleen selvitä tekemästään murhasta ilman rangaistusta.
233, Noin tullee tapahtumaan, mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa.
Sairaalassa kuvattu puhuttelu ei edes näytä siltä että Auer muistelisi tapahtumia, se näyttää siltä että hän yrittää keksiä selityksiä eri asioihin. Ehkä ja olisiko ollu ja en muista tarkasti on mukana suunnilleen joka lauseessa ja sitten vilkaistaan välillä poliisia että mihin suuntaan juttua kannattaa vetää.
235, Oisko saanut rauhoittavia lääkkeitä?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 15:59"]
Sairaalassa kuvattu puhuttelu ei edes näytä siltä että Auer muistelisi tapahtumia, se näyttää siltä että hän yrittää keksiä selityksiä eri asioihin. Ehkä ja olisiko ollu ja en muista tarkasti on mukana suunnilleen joka lauseessa ja sitten vilkaistaan välillä poliisia että mihin suuntaan juttua kannattaa vetää.
[/quote]
Anneli oli shokissa ja shokissa oleva ihminen ei ihan oikeasti muista. Shokin vaikutukset muistiin voi olla moninaiset, jotkut asiat katoaa täysin ja toiset muistaa kirkastakin kirkkaammin. Ja ylipäänsä hätätilanteessa havannointi ei ole mitään elokuvantarkkaa. Ihanko totta ette tajua tällaisia perusasioita?
Toisaalta osasi pimeässä tulleesta miehestä kertoa mm. "Vaimo kertoi, että tekijä oli uhria huomattavasti pidempi (yli 180 cm) ja että hänen silmänsä olivat jotenkin etäällä toisistaan."
Ristiriitaista.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 15:52"]Siitä voidaan kinastella että minkälainen on oikea tunnustus, mutta jos Anneli ei olisi tapanut Jukkaa, niin ei hän sitä olisi myöskään tunnustanut. Ajatelkaa nyt vähän, ei kukaan tunnusta siksi että hänelle väitetään ettei se voinut olla kukaan muu. Voi olla että Anneli kieltää surman mielestään, mutta tietää kyllä tehneensä sen.
[/quote]
No oletetaan nyt, että Auer tosiaan murhasi Lahden ja tunnusti sen poiisille. MIKSI poliisi ei kysynyt häneltä, että miten hän sen teki? Vastaukseksi ei nyt kelpaa, että kyllä kysyi mutta Aer ei muista. Miten helvetissä kukaan voi tunnustaa jotain jos ei edes muista koko asiaa? Ja vaikka Auerilla olisi sen illan osalta black out, niin kyllä kai hän nyt muistaisi, että hakiko hän sieltä pakastimesta surma-aseen vai ei. Sitäkään ei poliisi kysynyt.
Vaikuttaa siltä, että poliisi halusi vaan nopeasti nimen paperiin ja tuomio pikakäsittelynä. Miksi poliisi tekisi näin? Olivatko he niin varmoja omasta ihmistuntemuksestaan, että faktat saivat lentää roskakoriin?
Ja on aivan naurettavaa väittää, että "Minä en ikinä tunnustaisi sellaista mitä en ole tehnyt". http://en.wikipedia.org/wiki/Asch_conformity_experiments
Ihmiset taipuvat olemaan samaa mieltä muiden kanssa vaikka se sotisikin heidän omia havaintojaan vastaan. Kaikki ihmiset eivät ole psyykeltään niin vahvoja, että uskaltaisivat asettua yksin vastustamaan auktoriteetteja. He menevät mieluummin vankilaan. Mistä luulet, että kaikki ne naiset jotka eivät pakene väkivaltaisista suhteista oikein tulevat?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 15:52"]
Siitä voidaan kinastella että minkälainen on oikea tunnustus, mutta jos Anneli ei olisi tapanut Jukkaa, niin ei hän sitä olisi myöskään tunnustanut. Ajatelkaa nyt vähän, ei kukaan tunnusta siksi että hänelle väitetään ettei se voinut olla kukaan muu. Voi olla että Anneli kieltää surman mielestään, mutta tietää kyllä tehneensä sen.
[/quote]
Itse asiassa vääriä tunnustuksia tehdään paljon. Googlaa false confession.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 16:41"]
Siitä voidaan kinastella että minkälainen on oikea tunnustus, mutta jos Anneli ei olisi tapanut Jukkaa, niin ei hän sitä olisi myöskään tunnustanut. Ajatelkaa nyt vähän, ei kukaan tunnusta siksi että hänelle väitetään ettei se voinut olla kukaan muu. Voi olla että Anneli kieltää surman mielestään, mutta tietää kyllä tehneensä sen.
[/quote]
[/quote]Ja jotkut jopa tahtovat tunnustaa jostain syystä rikoksen jota eivät oikeasti ole tehneet.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 16:43"]
[/quote]
[/quote]Ja jotkut jopa tahtovat tunnustaa jostain syystä rikoksen jota eivät oikeasti ole tehneet.
[/quote]
Harvoin kuitenkaan ne pääepäillyt, vaan julkisuuden haluiset/lahjotut täysin ulkopuoliset henkilöt.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 17:10"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 16:43"]
[/quote]
[/quote]
Harvoin kuitenkaan ne pääepäillyt, vaan julkisuuden haluiset/lahjotut täysin ulkopuoliset henkilöt.
[/quote]Totta.
Murhaaja mikä murhaaja. Ei sen enmpää. Lopetetaan veronmaksajien rahojen tuhlaaminen. Annu voisi vihdoin tunnustaa eikä vasta kuolinvuoteella.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 13:51"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 13:43"]
Miksi Auer muuttelee tarinaansa taphatumien kulusta, eli ollaanko oltu nukkumassa vai ei, oliko riidelty vai ei, oliko suhde kunnossa vai ei?
[/quote]
No siksi juuri kun poliisi yritti sekoittaa sen pään. Traaginen esimerkki, poliisi valehtelee Auerille että tytär on sanonut Auerin ja Jukan riidelleen. Auer hämmentyy, koska kuvittelee ettei poliisi tai tytär voi valehdella. Ja kas, kohta Auer tunnustaakin riidelleensä. Tytär kuitenkin on kaikki nämä vuodet kiistänyt kuulleensa mitään riidan ääniä, ja kiistää edelleen. Ja siitä huolimatta että Auer perui riitely"tunnustuksensa", siitä tuli fakta. Ja sitten tivataan että miksi Annelin puheet muuttuu.
[/quote]Miksi tunnustaisi riidelleensä, jos ei olisi riidellyt?