Mitä ajattelette tällaisesta miehestä, laskujen maksu
Olen seurustellut jonkin aikaa miehen kanssa, joka ei saa laskujaan maksettua ajoissa. Välillä laskut menevät ulosottoon ja usein tulee viivästyskorkoja. Ajasta eikä rahapulasta ei ole kiinni vaan ajankäytössä.
Tässä taannoin koitin auttaa häntä, mutta mies muutaman tunnin aikana sai lopulta kaksi laskua maksettua. Ei vaan pystynyt istumaan koneen ääressä ja keskittymään.
Itse olen aivan päinvastainen ihminen ja hoidan laskut tunnollisesti ja haluaisin miehen olevan samanlainen. Kun katson hänen toimiaan, tulen itse stressaantuneeksi.
Kommentit (11)
No sen ainakin tiedät, että mikään ei muutu. Sinä et voi toisen käyttäytymistä muuttaa. Jos jaksat ja haluat katsella tuota läpi sormien, niin siitä vaan.
Onko hän muissa toimissa samanlainen vai onko kyseessä vain laskuahdistus?
muistan et joku lasku on maksamatta tai että eräpäivä on vaik keskellä kuukautta, niin en saa aikaseksi mennä sitä maksaan.
Mut tilipäivänä mä sit huolehdinkin kaikki maksut, jopa miehen elatusmaksut hoidetuiksi.
Mut jotkut ei tykkää tietokoneista tai siitä näpyttelystä.... hommaa sille valtakirjat ja käske laittaa suoravelotukseen sellaiset laskut jotka on ns. kiinteitä kuluja.
Meillä laskut kerätään aina yhteen kasaan tiettyyn paikkaan ja sitten maksetaan 15. ja 30.pvä kaikki pois. Joskus saattaa myöhästyä joku lasku, mutta max 2 pvää.
Olen siis muuten säntillinen ja normaali fiksu ihminen, mutta laskujen maksu on ollut ihmeellisen hankalaa. Olen nyt about viimeisen viiden vuoden aikana opettelmalla opetellut ja pakottamalla pakottanut itseni hoitamaan laskut säännöllisesti.
En osaa sanoa mitkä siihen on syynä. Ei minullakaan raha eikä mikään sellainen ulkoinen syy. Toisaalta olen muutenkin huono numeroiden kanssa, en muista summia enkä hahmota aikaa yhtä hyvin kuin ihmiset ehkä keskimäärin.
Jos miehesi on yhtään samaa maata kuin minä, suosittelisin että vain auttaisit häntä, vaikka tällainen käyttäytyminen on toisten mielestä raivostuttavaa ja huolestuttavaa. Pakota miehesi panemaan kaikki mahdolliset laskut suoraveloitukseen ja istuta hänet kaksi kertaa kuukaudessa nettipankkiin ja istut itse vieressä. Tätä sinun ei tokikaan " kuuluisi" tehdä sillä aikuisen kuuluisi hoitaa itse omat laskunsa, mutta tee kuitenkin, ainakin jos meinaat miehen kanssa elämää elellä pidemmästi. Ehkäpä hän siitä oppii.
Tietty jos vain tällä elämän osa-alueella tökkii ja muutoin on ok, suoriutuu tehtävistään ja koulumenestys ollut hyvä niin kelpuuttaisin edellytyksellä että siirtää raha-asioiden hoidon minulle.
Sivusta seuranneena erään perheen elämää olen nähnyt miten hankalaa on oppimisvaikeuksista kärsivillä ja heidän läheisillään ja sellaista taakkaa en tieten tahtoen itselleni haluaisi.
mutta tuntui jostain syystä hänelle ylivoimaiselta. En vaan tosissaan tiedä, jaksanko luoda tällaisen ihmisen kanssa jotain pysyvämpää. Emme asu yhdessä, joten en halua ottaa vastuuta hänen kotinsa siivoamisesta ja laskuista. Omassa kodissa ja työssä on minulle jo tarpeeksi.
Ap
tai vastaavia ongelmia. Silloin on vaikeuksia suoriutua tehtävistä, kuten siivouksesta. On vaikea auttaa toista, jos tämä ei itse halua hakea apua mistään.
Meillä mulla on diagnosoitu add ja mä maksan laskut ajallaan, mies ei saa laskuja hoidetuksi vaikka on " normaali" . Mä olen opetellut siihen, että heti kun lasku tulee postissa, laitan sen verkkopankissa maksuun. Omalta tai mieheni tililtä. Tiedän nimittäin, että jos jätän laskut lojumaan, unohdan ne helposti. Ja meillä minä siis tosiaan huolehdin että laskut tulevat maksetuiksi. Jos mies lupaa hoitaa jonkun laskun niin se jää 60% todennäköisyydellä hoitamatta. Muissa käytännön asioissa hän on sitten järjestelmällisempi kuin minä.
Toi ap:n kuvailema voi olla ihan laiskuutta tai välinpitämättömyyttä ko. asiasta. Jos se on ainoa ongelma niin ei sen takia välttämättä kannata lyödä hanskoja naulaan. Tuollaisesta huonosta tavasta voi tahtoessaan opetella pois. Kannattaa ottaa asia vakavasti puheeksi.
En pysty kuvittelemaan yhdessä asumista hänen kanssaan, koska niin monet hänen tapansa ärsyttävät minua. Välillä meillä on toki mukavaakin. Vaikeata lopettaa vain seurustelu, koska tiedän hänen ottavan sen raskaasti.
tunnen paljon tämmöisiä ihmisiä. Suoraveloitus on heidän pelastuksensa, mutta sopimuksen tekeminen vaatii sekin liikaa keskittymistä heiltä.
Älä hermostu. Se on ihan oikeasti liikaa heille. Samat ihmiset joutuvat kirjoittaman kalenteriinsa muistuktsen siitä, että roskat pitää viedä ulos. Älä jäkätä, siitä ei ole apua. Sen sijaan voit auttaa häntä laatimaan itselleen päivättäistä ja viikottaista lukujärjestystä, jota seuraamalla homma pysyy hanskassa.