Anoppi sai minut tänään aivan sanattomaksi.
Ihmettelin, kun hän ei ollut Isänpäivän jälkeen pitänyt mitään yhteyttä. Normaalisti soittelee tai tekstailee ainakin kerran viikossa.
Tänään soitin hänelle. Hän oli kylmän oloinen ja nihkeä. Päätin mennä suoraan asiaan ja kysyin onko jokin hullusti. Niinpä anopin sana-arkun kannet aukesivat ja sain semmoisen ryöpyteksen että oksat pois. Hän oli loukkaantunut, kun minulle ei kelpaa mikään. Suurin syy hänen vihoitteluun oli se, kun olin käyttäynyt törkeästi heillä päivällispöydässä Isänpäivänä. Hän oli kysynyt minulta ennen ruokailua haluanko punaviiniä vai vissy-vettä. Sanoin, että voin ottaa molempia. Anoppi katsoi minua oudosti, mutta mitään sanomatta palasi keittiöön. Kun saimme kutsun ruokapöytään, hän oli kaatanut minulle lasin täyteen punkkua. Viinilasin vieressä oli 1,5 litran pullo vissyä. Pelkkä pullo. Joten, vaivihkaa (tai omasta mielestäni vaivihkaa) menin kaapille ja otin sieltä lasin, että saisin juoda ruoan kanssa myös vissyä.
Tästä minun käytöksestä anoppi oli suuttunut ja sen takia ei halua kuulla minusta vähään aikaan. En osanut sanoa tuohon mitään, joten puhelu loppui siihen.
Olenko minä todella käyttäynyt anoppia kohtaan loukkaavasti?!
Kommentit (23)
Ajattelisin jo omaakin mielenterveyttäni, turha pitää yhteyttä ilkeisiin ihmisiin, jotka tarkoituksella haluavat syyllistää ja pahoittaa toisen mielen ilman mitään syytä. Purkakoot omaa katkeruuttaan johonkuhun muuhun.
olisiko sinun pitänyt pyytää lasia ilman että itse haet?
Lähetät ne anopille, että saa kuljetettuna kotiovelle, kuittauksella.
--- Miten muuten tuommoiseen outouteen voi vastata?
Tuohon vissyepisodiin se nyt sitten vaan kulminoitui, se edusti sille jotain viimeistä pisaraa vääryyksissä, joita se on käsittääkseen sun puolelta kokenut.
vissy vesi tai mikä liekään on vain veruke näyttää hampaat
Olisin minäkin suuttunut jos " vieras" koluisi minun kaapeillani.
Höpö höpö... Minäkin olen sitten ihan ravintoloissakin ollut kauhia moukka, kun on vesilasikin viinilasin vieressä :/ En ole tajunnut ollenkaan.....
Mutta ap:lle. Omituista käytöstä kyllä. Tuli minullekin mieleen vaihdevuodet tms...
Kysyisin kyllä ihan suoraan, että anteeksi, nyt en ymmärrä missä tein väärin? Ja jos on esim. vähänkin tutumpi paikka (anoppila=perhettä, eikä olla ihan " vieraissa nurkissa" ) voi minusta hyvin tehdä noin, ottaa lasin kaapista itse, jos kerran tietää missä niitä pidetään. Kyllä minäkin kaivelen vaikka aterimet laatikosta anopin luona tai otan maidon jääkaapista, jos tarve vaatii.
Mutta kysy suoraan, eihän tuollaisesta muuten ota tolkkua. Ja pyydä vaikka sitten anteeksi, ettet tiennyt että moinen käytös arvon anoppia loukkaa, niin sopu säilyy.. ;)
anna anopin piehtaroida nyt omassa erinomaisuudessaan, kun pääsi sua näpäyttämään
Mutta se, että anoppi siitä noin on hermostunut, on kyllä tosi kummallista. Olitko töykeä? Vihainen? Onkohan anoppia pidempään ärsyttänyt jokin, ja nyt paloi pinna lopullisesti???
" Hän oli kysynyt minulta ennen ruokailua haluanko punaviiniä vai vissy-vettä.
Tarkoittaako se silloin molempia tai vain yhtä vaihtoehtoa?
Itsellä tosin on vähän samansuuntaisia kokemuksia anopista, olisko sitten ne vaihdevuodet jotka pistää tietyn ikäiset naiset helposti sekaisin.
jos viintä tarjoillaan. Alkoholi kun kuivattaa elimistöä. Että jos joku on moukka, se on lähtökohtaisesti anoppi. Sitäpaitsi en tunne yhtäkään ihmistä, joka jotenkin kokisi tarpeelliseksi pihtailla vesien tai viinien kanssa jos on vieraita kutsunut. Tietysti vieras saa juoda ja syödä kaikkea, mitä on tarjoolla juuri niin paljon kun haluaa/tarjottavaa riittää. Sehän on emännälle vain iloinen kunnia-asia, kun vieraat viihtyy ja ruoka/juoma maistuu.
Tuohan kuulostaa ihan joltain 5-vuotiaalta: " Saat mun nallekarkeista joko sinisen tai vihreän...ÄÄÄ-ÄÄÄ,mähän sanoin että vain sinisen TAI vihreän, ja sä otot molempia" . Ihan käsittämättömän uskomatonta, että paitsi että tuollaisia ihmisiä on olemassa, tästäkin ketjusta löytyi pari ihmistä, jotka jotenkin vähän niin kuin ymmärsivät anoppia: " Sehän kysyi, että viiniä VAI vettä" ...Niin, siis haloo; miksi se niin ylipäätään kysyi? Ja MITEN kukaan voi LOUKKAANTUA, jos joku haluaa oikeaoppisesti ateriallaan molempia?
Ihan käsittämätön anoppi! Minä en reagoisi tuohon mitenkään, sillä minusta ihmisten ei tarvitse olla varpaillaan ja pyydellä anteeksi sellaisia aivan päättömiä asioita, joista normaali ihminen ei koskaan voisi ottaa nokkiinsa. Jos vaikkapa minun anoppini keksisi loukkaantua aina kun minulla on päälläni ruskea neuletakki, niin sitten saisi loukkaantua, en minä sen takia jättäisi koskaan käyttämättä ruskeaa neuletakkia. Pointti siis se, että jos joku loukkaantuu noin omituisista asioista, joita ei MITENKÄÄN ole voitu tarkoittaa loukkaaviksi, niin antaa hänen muhia omassa omituisuudessaan. Toiset ihmiset voi ja pitää ottaa huomioon, mutta ei silloin, jos he vaativat jotain täysin kohtuutonta tai irrationaalista.
Mitä miehesi sanoo anoppisi mielenliikkeisiin? Minä ainakin juttelisin miehen kanssa vakavasti, ja sitten pitäisin tuollaiseen anoppiin mahdollisimman vähän yhteyttä ja asiallisen viileät välit. En vaan kertakaikkiaan jaksaisi katsella tuollaista pelleilyä kovin läheltä loppu elämääni. Toisaalta anoppi on perhettä, joten täysin en välejä voisi katkaista. Jos kyseessä olisi minun perheeni, mies varmaan yrittäisi puhua äidilleen järkeä. Jos sekään ei onnistuisi, hän varmaan olis kanssani samoilla linjoilla, että viitataan kintaalla akan pelleilylle.
*MYÖTÄTUNTO*
viiniä VAI vichyvettä?" se hävettäisi minua kovasti, ja ajattelisin, että " eihän vieras nyt vain ajatellut, ettei molempia voi ottaa" . Ja jos olisin unohtanut kattaa viinilasin rinnalle sen vesilasin - kun vieras vieläpä olisi sanonut haluavansa molempia - se vasta hävettäisikin, jos vieras joutuisi itse menemään kaapille vesilasia etsimään saadakseen janonsa sammutettua. Tosi huonoa emännöintiä.
Anoppisi on ihan perseestä!
Tulee kyllä mieleen, että jotain muuta on taustalla. Onkohan kaikki hyvin hänen omassa elämässään, tai avioliitossaan? Toivottavasti miehensä tai itse ei ole sairastunut pahemmin. Mitä miehesi tosiaan sanoi äitinsä käyttäytymisestä? En nyt sinuna alkaisi nöyristelemään sen kummimmin, koska siihen ei ole aihetta. Halutessasi voit sanoa, ettet ymmärtänyt loukanneesi hänen tunteitaan (...).
Mäkin taidan olla täys maalaistollo ja juntti, kun haluan juoda vettä aterialla punaviinin lisäksi.:)
ja loukkaannun siitäkin kun itse kaapista haetaan esim kakarat ketsuppia lasagneen tms, junttia, olisko ihan mahdotonta juoda ensin viini, sitten samasta lasista vissy jos pakko ahnehtia, lasitkin oli varmaan kattaukseen valittu
jos jotain oikeasti välttämätöntä puuttuu siitä sanotaan esim haarukka
pöytään, jos siitä ei saanut ottaa??
Minäkin olisin tuossa tilanteessa ottanut molempia. Viinin kanssa tarjotaan vettä, jos ei ole pöytään laitettu vesikannua, niin oletettavasti sitten halutaan tarjota vissyä veden asemasta. (Onhan se hienompaakin kuin pelkkä vesi... :-) )
Kannattaa ehkä miettiä, että onko asia riidan arvoinen. Jotain syvempää on varmasti taustalla. ja vaikka se ei välttämättä hyvältä tunnu ja jos ei ole tämän sortin ongelmia aiemmin ollut, niin pitkällä juoksulla varmasti pääset helpomalla, jos myönnyt ja pyytelet (anopin mielestä) typerää käytöstäsi anteeksi.
Aina ei kannata pitää loppuun saakka puoliaan ja nostattaa hirveää sotaa, vaikka oikeassa onkin. Viisaampi väistyköön!
ps. Pienistä asioita loppujen lopuksi, saattaa alkaa vuosikymmenien riidat...
Onneks en harrasta hienoja päivällisiä ja kaikki ihmiset ympärilläni tavallisia samanlaisia juntteja kuin minäkin :)
Voisi tapahtua aivan hyvin mun anoppilassa..:)
Saan kanssa kuulla jotain aivan outoja syytteitä vielä vuosia tapahtuneiden jälkeen, vaikka siinä välissä on muka ollut niin ystävällistä ja imartelevaa...
Piru mikä piru.