Paljon läksyä ekalla vai mulla pullamössöpoika?
Poikani on tänään nääntyä 5-tuntisen koulupäivän jälkeen läksyihin.
Luettavaa on 4 sivua.
Matematiikkaa on 2 sivua.
Äidinkielestä on 1 sivu.
Lisäksi Maamme-laulu pitää opetella ulkoa.
Nämä kun poika tekee, niin menee ehkä 2 tuntia läksyihin.
Onko teidän mielestänne liioiteltua, jos otan opettajaan yhteyttä ja kysyn, että onko 5-tuntisen koulupäivän päätteeksi pakko tulla näin paljon läksyjä ekalla luokalla?
Kommentit (19)
Oma lapseni ei kyllä ole saanut kuin yksi tai kaksi tehtävää per kirja päivittäin. Enempikin läksymäärä menisi.
Vielä kolmannella luokallakaan ei anneta ainakaan oman lapseni koulussa yhtä aukeamaa enemmän tehtäviä...
Tiedän tapauksen, jossa ekaluokkalainen ei saa tunnilla laskettua kuin pari laskua, kun toiset ehtivät tekemään aukeaman kirjasta. Ja syy ei ole siinä ettei osaisi, vaan oppilas haaveilee koko tunnin ja hänen vieressään pitäisi olla " herättelemässä" koko ajan. Tekemättämät tehtävät jäävät kotiin tehtäviksi. Läksyjen lisäksi.
Matikan laskut ovat ekalla nopea tehdä... samoin äikästä voi olla vain lukuläksy jne.
Varsinkin nyt 5-luokkalaisen äitinä toteaisin, että ekaluokan läksyt ovat kyllä peanuts - toki niiden pitääkin olla ikään suhteutettuja.
Määrää enemmän katsoisin kyllä läksyjen sisältöä. Ja sitä, selviääkö joku muu niistä siinä puolessa tunnissa... voihan olla, että poikasi ei kuitenkaan ole maailman tehokkain läksyjen tekijä, vaan sellainen mietiskelijä ja pohdiskelija - heitäkin tarvitaan! ;)
käsitykseni mukaan luokan paras poika käytöksessä ja tekee mitä käsketään. Oli ehtinyt koulussa tehdä jo esim. 2 sivua matikkaa.
Sen osaan varmaksi sanoa, että noista lukutehtävät 4 sivua, 1 sivu äikkää ja 1 sivu matikkaa sekä Maamme-laulu on sellaisia, joita ei ole voinut tehdä koulussa. Yhdestä puolikkaasta sivusta matematiikkaa en ole ihan varma.
Voi olla, että istuu ja ihmettelee, jolloin joutuu tekemään tehtäviä kotonakin.
Niitä annetaan sekä niille, jotka kaipaavat lisää harjoitusta että niille, jotka osaavat hyvin.. kysypä opelta, jos on kyse sellaisista (jos ope vaikka kuvittelee, että poikasi suorastaan janoaa matikantehtäviä ;)
meidän ekaluokkalaisella on pari sanaa luettevana ja ehkä 10 laskutoimitusta pitää tehdä. Ne on aina tehty 5-10 minuutissa.
minä olen itse äitiyslomalla oleva opettaja, joten näen kyllä miten poika tekee läksyjä eli tekee reippaasti näin kotona ja näin on opettaja sanonut koulussakin tapahtuvan. Noista matikan- ja äikän tehtävistä voi yhteensä selvitä ehkä puolessa tunnissa-kolmessa vartissa ja poika varmaan selviääkin. Lukuläksyssä menee ehkä vartti, kun pariin kertaan lukee.
Maamme-laulu on sitten kyllä selvästi pojalleni vaikea. Kun sanat eivät ole 7-vuotiaalle loogiset, niin eivät tahdo jäädä muistiinkaan. Jollekin varmasti tarttuu helpommin päähän, mutta veikkanpa, että luokan maahanmuuttajaoppilaat on vielä enemmän vaikeuksissa kuin minun poikani.
ap
Minun ekaluokkalaisellani tulee päivittäin lukemista puolikas sivu, matematiikasta 1.5 sivua ja kirjoitusta puolikas - kokonainen sivu. Eli huomattavasti vähemmän. Minä kyllä ottaisin opettajaan yhteyttä, jos noin paljon läksyjä olisi.
Meidän lapslla ei ollut ekalla yhtään 5 tunnin päivää, ja ei ole nyt tokallakaan.
Meidän lapsella oli viimevuonna sen verran läksyä, että kyllä niihin joskus vierähti jopa 3 tuntia. Koko ison vihkon aukeama piti värittää niin, että ei ollut yhtään valkoista näkyvissä ja vielä jostain muusta kirjasta lisäksi.
Oma poikani on tokaluokkalainen ja kun seurasi viime vuoden ja nyt tämän syksyn niin en voi kun ihmetellä, vaikuttaako esikoulu näin paljon vai mihin maailma on menossa kun se opetustahti on ihan hirveä. Näille tokaluokkalaisille alkoi kertotaulut tuossa vajaa kuukausi takaperin, kun muistelee miten itelläni oli aikanaan, jokainen kertotaulu mentiin yksi kerrallaan läpi, piti opetella rimpus ulkoa ja harjoteltiin laskuja, näillä tuli kerralla kerotaulut 1-5 ja nyt kun teki läksyjään niin on jo plussa ja miinuslaskua mukana, esim 24- 2x4 =
samaten kun ennen vanhaan käytiin eka aakkoset kerrallaan järestyksessä läpi, niin näillä tuli kahta kirjainta kerralla ja heti tavuja jne.
Kun hyvin on pärjännyt meikäläinen vaikka hiukka hitaammalla tahdilla asiat opeteltiin, en ihmettele jos nykylapset on väsyneitä ja oppimisvaikeuksia on, tahti on kyllä liian kova.
Minusta tuo on ihan normimäärä...eikä tuossa nyt mitenkään voi mennä hirveän kauan kun nuo tekee!
siksi en tiedä ekaluokan läksyjen määrää.
Tein päätöksen, että 2 tuntia läksyjä riittää ekaluokkalaiselle. Luki lukuläksyn kertaalleen (yleensä kaksi kertaa), teki matematiikan ja äidinkielen tehtävät ja Maamme-laulusta osaa ekan säkeistön.
Lisäksi kirjoitin opettajalle viestin.
Niin ja pääkaupunkiseudulla on kai jakotuntien takia yleistä, että on 5-tuntinen päivä. Itsekin kyllä toivoisin, että olisi joka päivä 4h, mutta minkäs minä sille mahdan, että on välillä 3 ja välillä 5.
ap
mutta ei meillä tule lapsille kuin joka päivä lukuläksy (parista rivistä useampaan sivuun, riippuen lapsen taidoista) ja lisäksi joko matematiikkaa puolikas sivu tai kirjoitustehtävä (yleensä puoli sivua). ja hyvin harvoin kaikista kolmesta. Tokaluokallakaan ei läheskään aina tule kolmesta kirjasta. Silti tiedän,e ttä noihinkin läksyihin saattaa joltakin lapselta mennä melkein tunti, ja se tuntuu jo liialta.
aivan liikaa läksyjä. 15-30 minuuttia läksyjä päivässä olisi hyvä. Yli puolen tunnin aherrus ei vastaa tarkoitustaan. Ideahan on opettaa lasta pikku hiljaa vastuullisuuteen, tämän lisäksi hiukan muistella ja harjoitella koulussa opittuja asioita.
Perjantaisin en anna läksyjä lainkaan.
Oletko varma, että kaikki läksyt ovat seuraavalle päivälle? Omat poikani usein väittävät kivenkovaan, että aine, esitelmä tai muu läksy on tehtävä huomiseksi, vaikka näin ei olekaan.
Esikoisella oli toisella luokalla oikeasti aivan kohtuuttomasti läksyjä ja otin yhteyttä opettajaan, kun läksyihin meni fiksulta ja ahkeralta pojalta pari tuntia illassa. Soitin myös muutamille muille vanhemmille ja kysyin, miten läksyjen kanssa menee ja jokainen vastasi lasten tekevän niitä itkun kanssa, koska urakka on liian raskas. Onneksi läksyt vähenivät, kun useampi vanhempi reagoi. Minäkin olen ammatiltani opettaja.
lukuläksy, äidinkielen tehtävä ja matikat oli huomiselle. Maamme-laulu piti opetella perjantaihin mennessä. Me harjoiteltiin tänään pojan kanssa ekaa säkeistöä ja huomiselle jätettiin toka (ei kyllä osaa sujuvasti ekaakaan vielä). Sen verran preppasin tuossa kyllä tokaakin säkeistöä jo valmiiksi, että samalla kun pelattiin Skipboa koko perheellä, niin lauleskelin koko ajan itse Maamme-laulua.
Minusta 2-3 läksyä olisi kans sopiva määrä tuon ikäiselle. Nyt tuntui, että tuossa oli ainakin tuo Maamme-laulu liikaa tai sitten joku tehtävistä. Tosin voi olla, että luokanopettaja ei tiennyt, että musiikinopettaja oli antanut noin vaikean läksyn.
Vaikka olen itse hoilannut koko illan Maamme-laulua, niin nolottaa, kun en itsekään vielä osaa sujuvasti tokaa säkeistöä. Ekan osasinkin jo ennestään ulkoa.
ap
Vierailija:
meillä opetushallituksen suunniitelija sanoi vanempainillassa että 30min on maksimi ekaluokkalisen läksyiin ajallisesti