Vauvakuume ja lapsettomuuden pelko.
Lopetimme kihlattuni kanssa ehkäisyn käytön 12,5kk sitten, eikä ole tärpännyt. Tarkalleen 6kk ovat kuukautiset olleet poissa. Lääkärissä kävin 2kk sitten (varasin ajan gynelle) ja kun menin vastaanotolle se Herra Lääkäri sanoi että ei sinulla ole hätää kun ei mitään TUNTUVIA vaivoja ole, että kun puoli vuotta kuukautiset ovat olleet pois niin tule sitten uudestaan. Ei Herra Lääkäri edes tehnyt gynekologisia tutkimuksia, teki vain diagnoosin kertomani perusteella. Antoi se lääkäri sitten lähetteen verikokeeseen jossa tutkitaan 12 eri juttu, tarkemmin niistäkään en tiedä. Itse olen vasta muutaman päivän perehtynyt lapsettomuuteen/hedelmättömyyteen ja omalle kohdalle se olisi aika pelottava vaihtoehto. Ja kun asiaa yksin käsittelen niin vielä ahdistavampaa... onhan tietysti mies mukana mutta hän taas käsittelee asioita ihan eri tavalla kuin minä, eikä ota paineita asian tiimoilta. Tahtoisin nyt siis samassa tilanteessa olevien/olleiden neuvoja, tukea ja tietoa. Esim askarruttaa se että kuinka paljon tuollainen clomi kuuri maksaa? Näyttää olevan aika yleinen vaihtoehto. Mutta kiitos kun jaksoitte lukea ja vielä kivempi jos vastaatte. :)
Kommentit (2)
Tervetuloa tosiaan tuonne lapsettomuuspuolelle, mutta vastaan nyt tähän kun satuin huomaamaan!
Aika erikoinen lääkäri (varsinkin jos oli vieläpä gyne?!) ettei sisätutkimusta tehnyt ja ehkäpä ultrannutkin! Noita menkkoja voi tosiaan odotella vaikka useamman kuukauden, jos raskaustoiveita ei ole, mutta jos on niin ihmettelen, ettei sulle määrätty hormonivalmistetta tasoittamaan kiertoja (itse söin Teroluteja puoli vuotta epäsäännöllisiin kiertoihin: auttoi). Niitä voi määrätä vaikka terveyskeskuslääkäri.
Ylipitkät kierrot tarkoittavat usein ovulointiongelmia ja niihin tosiaan auttaa mainitsemasi Clomit. Kehoittaisin kuitenkin harkitsemaan clomi-hoitoa vain kokeneen gynen hoidossa, enkä syömään niitä missään tapauksessa ilman seurantaultria! Clomien sivuvaikutuksena nimittäin munasoluja voi kasvaa liikaa tai kohdun limakalvo voi ohentua liikaa ja alkio ei pysty kiinnittymään.
Joka tapauksessa kun teillä on jo yli vuosi aktiivista yritystä takana, niin ilman muuta asiaa kannattaa alkaa selvittää. Olet oikeutettu saamaan lähetteen julkiselle tutkimuksiin ja lähetteen saa terveyskeskuksesta tai yksityiseltä gyneltä. Tai jos on mahdolisuus (eli varaa) hakeutua yksityiselle puolelle, niin tutkimuksiin pääsee nopsaan.
Usein kuulee ettei lääkärit ota nuoria vakavasti ja sanovan, että " ei hätää, olette vielä nuoria" tms. mutta luin kerran lapsettomuuslääkärin sanoneen, että itse asiassa varsinkin nuorten pitäisi hakeutua tutkimuksiin herkästi, koska heidän pitäisi olla hedelmällisimmillään. Tietysti jos tutkimuksissa ei vikaa löydy, niin sitten voi vaikka halutessaan jäädä odottelemaan.
Ainakin sun kierrot pitäisi nyt saada kohdilleen. Noilla kierroilla raskautuminen on tosi epätodennäköistä. Vika voi olla hyvin pieni ja esim. vain juuri kiertojen tasoittaminen saattaa auttaa. Ja joka tapauksessa vaikka sinusta jotain vikaa löydettäisiin, kannattaa tutkia myös mies, sillä se ei poissulje sitä etteikö miehessäkin jotain voisi olla (muistaakseni 1/3 lapsettomuudesta kärsivistä pareista vikaa on kummassakin).
Tsemppiä!
Killa
Tilanteesi kuulostaa ikävältä ja olettaisin, että perusteellisempi perehtyminen tilanteeseesi saattaisi olla paikallaan. Onneksi olet vielä nuori, joten ikä ei ainakaan ole syynä lapsettomuudelle!
Itse en aiheesta juurikaan mitään tiedä, mutta täällä vauvalehden keskustelupalstalla on oma ryhmä " Lapsettomuudesta kärsiville" , joten sun kannattaa varmaan laittaa kysymyksesi sinne niin saat vastauksia sellaisilta joilla on asiasta omakohtaista kokemusta.
Toivotaan, että tilanteesi ratkeaa mahdollisimman pian!