Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Ei ole mitään järkeä rakentaa kun lapset ovat pieniä" -milloin sitten?

Vierailija
06.11.2008 |

Hivenen on alkanut tökkimään tuo asenne, johon olen nyt rakennusaikana monta kertaa törmännyt. Meillä on siis omakotitalon rakentaminen vauhdissa ja olen kolmen pienen lapsen kanssa kotona. Onhan tämä toki välillä vähän rankkaa sekä minulle että miehelle, koska olen kuin lasten yksinhuoltaja ja mies käy töissä ja rakentaa. Ihan hyvin olemme kuitenkin jaksaneet eikä minulla ole ollut tapana valitella pitkin kyliä miten on rankkaa. Tosin ihmiset, jotka tietävät rakentamisestamme sanovat mielipiteensä ihan kysymättäkin.

Itse olen sitä mieltä, että nyt on aivan loistava aika meidän perheellemme toteuttaa taloprojekti. Olen lasten kanssa kotona nyt ja kun palaan töihin niin missä ihmeen välissä mies sitten olisi rakennuksella kun minulla on vuorotyö. Mies "joutuisi" olemaan monesti iltaisin ja viikonloppuisin lasten kanssa kun minä olisin töissä. Muutenkin nythän me sitä tilaa tarvitaan kun lapsetkin ovat kotona eikä se rakentaminen sitäpaitsi koululaistenkaan kanssa sujuisi mitenkään siinä sivussa, koska tarvitsevathan pienet koululaisetkin vanhemman läsnäoloa ja apua esim. läksyissä. Sitäpaitsi minusta on ihana ajatus, että voimme ihan pian tarjota lapsillemme kodin, jonne he voivat tosiaan "juurtua" eikä tarvitse enää muutella pitkin kaupunkia isomman asunnon perässä.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti vielä jos ottaa töistä vapaata, tulot jää vähemmälle.

Eikä se kaikille ole edes mahdollista.

Voihan talopaketin ottaa vaikka sisustusta vaille valmiina, sen vois ehtiä tehdä töitten jälkeenkin.

Kun ottaa avaimet käteen-paketin, pääsee aika paljon aiemmin muuttamaan kuin jos itse töitten jälkeen menee vielä rakentamaan.

Vierailija
62/71 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksoit todennäköisesti apumiehillesi tuplasti enemmän kuin minä maksan vuonna 2009...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtii kuitenkin melkein joka ilta olla vanhemman lapsen kanssa, leikkii, lukee iltasadut. Mä teen nyt tietysti kaiken kotona, mutta ei tämä ole mielestäni mitenkään ongelmallista. Nyt kun lähden töihin takaisin, voi olla raskaampaa. Mies pitää vkossa myös pari koti-iltaa...ei tosin ehdi nukkua tarpeeksi...Mutta en usko tämän vahingoittavan suhdettamme tai lasten ja isän suhdetta.

Vierailija
64/71 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tarvitaan aina vaan uusia asuntoja? En ryhtyisi puuhaan mistään hinnasta!

Vierailija
65/71 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksoit todennäköisesti apumiehillesi tuplasti enemmän kuin minä maksan vuonna 2009...

Ootsä ajatellut että kaikki eivät halua odottaa neljää vuotta tai enemmän. Moni tekee sen hetkiseen tilanteeseen sopivan ratkaisun, ei kaikki voi tai halua odottaa neljää vuotta että pääsee hommiin.

Vierailija
66/71 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kerroin yhden erittäin järkevän syyn.

Neljä vuotta on ihmiselämässä aika lyhyt aika. Siinä välissä voi vaikka lomailla kunnolla niillä säästyneillä rahoilla ja teettää sitten hyvävointisena rauhassa ne työt halvemmalla.

Vierailija
67/71 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rakentaen saatiin noin 70 000 euron säästö, koska saimme tarjouksen talon tekemisestä loppuun saakka kirvesmieheltä, joka pystytti pitkästä tavarasta tehdyn talomme rungon pystyyn, mistä jatkoimme itse tai itseasiassa mies jatkoi. Rakennusaikamme oli noin 9 kuukautta, joten mielestäni säästö eli ns. oma palkka oli hyvä. Tuohon summaan mieheni saisi tehdä vuoden töitä, että edes bruttona saisi tuon summan (saati sitten nettona, mihin menisikin varmaan pari vuotta).

29 taisi olla numero

Vierailija
68/71 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä teidän pitää nimenomaan sen kaikkein vaikeimman, työläimmän ja kalleimman neljän vuoden aikana rakentaa??

Vierailija
69/71 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajattelen esim että me jouduttaisiin odottamaan vielä 4 vuotta tässä tilanteessa niin kaksi vanhinta lastahan olisivat sitten jo 11-12-vuotiaita kun talo olisi viimeinkin valmis! Me tarvitsemme sitä lisätilaa NYT eikä 4 vuoden päästä. Tyypillistä että joku tosi pienen lapsen äiti laukoo tuollaista.

Mä en edelleenkään voi tätä ystäväperhettä ymmärtää jotka rakentelevat sitä vinttiä jo toista vuotta. Ja kaikki pitää tehdä itse tietenkin. Eivätkä asu alueella jossa olisi erityisemmin pulaa työvoimasta. Perheessä kuitenkin vanhimmat lapset jo 10- ja 7-vuotiaita eli tilaa tarvitsevat. Isä vielä yrittäjä ja töissä kuulemma 5-17 (tulee tosin välissä kotiin syömään ja lähettämään lapset kouluun jne).

Vierailija
70/71 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos sikiää vielä lisää niin tilaa tarvitaan vielä enemmän. Huoh.

Vierailija
71/71 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me rakensimme kun lapsemme olivat pieniä. 2- ja 3-vuotiaita. Rakennusaika oli toki rankkaa, koska molemmat käytiin töissä samalla.

Elämä oli hetken rumbaa päiväkodilta raksan kautta kotiin ja mies jäi usein raksalle vielä siivoamaan ja laittamaan paikkoja.

Mutta: Itse rakennussaika meillä kesti 5 kk. Talopaketti tuli joulukuussa ja uuteen kotiin muutimme vappuna. Toki perustukset oli tehty aikaisemmin syksyllä ja suunnittelu otti aikaa kesällä ja syksyllä, mutta ei se nyt varsinaisesti kuormittanut perhe-elämää. Varmaan oli lapsillekin rankkaa aikaa, mutta on kyllä aiva syvältä alkaa väittämään että tuossa viidessä kuukaudessa lapsemme olisivat vieraantuneet isästään :) Voi tulla meille katsomaan miltä tilanne näyttää nyt kun talossa on asuttu 3½ vuotta ja lapsia on siunaantunut yksi lisää.

Ensinnäkin tuota rakentamisen rankkuutta liioitellaan aina. Se on kuin intti- ja synnytysjutut: Kun jollain on ollut painajaismainen projekti, on kokemusta pakko jakaa esim. juuri niiden kanssa jotka kohta alkavat rakentaa tyyliin "odota vaan". Toisekseen se rankkuus ei normaalitapauksessa kestä kovin kauaa, ihmiselämässä joku puoli vuotta on aika vähän aikaa. Ja talo on kyllä sen kärsimyksen väärtti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan