Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Ei ole mitään järkeä rakentaa kun lapset ovat pieniä" -milloin sitten?

Vierailija
06.11.2008 |

Hivenen on alkanut tökkimään tuo asenne, johon olen nyt rakennusaikana monta kertaa törmännyt. Meillä on siis omakotitalon rakentaminen vauhdissa ja olen kolmen pienen lapsen kanssa kotona. Onhan tämä toki välillä vähän rankkaa sekä minulle että miehelle, koska olen kuin lasten yksinhuoltaja ja mies käy töissä ja rakentaa. Ihan hyvin olemme kuitenkin jaksaneet eikä minulla ole ollut tapana valitella pitkin kyliä miten on rankkaa. Tosin ihmiset, jotka tietävät rakentamisestamme sanovat mielipiteensä ihan kysymättäkin.

Itse olen sitä mieltä, että nyt on aivan loistava aika meidän perheellemme toteuttaa taloprojekti. Olen lasten kanssa kotona nyt ja kun palaan töihin niin missä ihmeen välissä mies sitten olisi rakennuksella kun minulla on vuorotyö. Mies "joutuisi" olemaan monesti iltaisin ja viikonloppuisin lasten kanssa kun minä olisin töissä. Muutenkin nythän me sitä tilaa tarvitaan kun lapsetkin ovat kotona eikä se rakentaminen sitäpaitsi koululaistenkaan kanssa sujuisi mitenkään siinä sivussa, koska tarvitsevathan pienet koululaisetkin vanhemman läsnäoloa ja apua esim. läksyissä. Sitäpaitsi minusta on ihana ajatus, että voimme ihan pian tarjota lapsillemme kodin, jonne he voivat tosiaan "juurtua" eikä tarvitse enää muutella pitkin kaupunkia isomman asunnon perässä.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ystäväpiirissä melkein kaikki lapsiperheet, jotka ovat rakentaneet, ovat eronneet vuoden sisällä sisään muutosta. Ei todellakaan kiinnosta!

Joko meillä on todella erilaiset ystäväpiirit tai sitten sinä liioittelet rankasti. Joka tapauksessa sinun näkemyksesi ei ole asian koko totuus. (Mutta mikään pakkohan ei toki ole rakentaa, olkoon syy mikä hyvänsä.)

Vierailija
42/71 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis muuta vaihtoehtoa meillä ei ollut kuin Avaimet käteen talo... Meille tulee TÄYSIN VALMIS TALO YLÄKERTOINEEN KAIKKINEEN. Ainut vaihtoehto. Näin on pysynyt budjetti kasassa, avioliitto ja perhe kasassa myös. Lapset ovat saaneet olla vanhempiensa kanssa riittävästi.

Niitä säälin jotka tekevät kaiken raksalla itse... Tiedän tapauksen ja he asuvat kyllä talossaan mutta yläkerta ei ole vieläkään valmis joten kaikki nukkuvat samassa makkarissa ja lapset 9 ja 6-vuotiaat.

Asun mielelläni vain yhdessä huoneessa aluksi, kun samalla voin nauttia tulevan kotini valmistumisesta ja nähdä omien käsiemme työn. Kotimme on tehty alusta lähtien ihan itse ja tarkoitus on muuttaa jouluksi omaan kotiin. Rakennusaika on se lumien sulamisesta jouluun ja meillä kaikki ovat ihan tervejärkisiä...leikki-ikäisemme on myös saanut riittävästi isältään ja äidiltään huomiota;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mulla ei oo vielä niin suurta halua päästä eroon tosta ukosta, että rupeaisin rakennusprojektiin. Niin monta vähän talon valmistumisen jälkeen eronnutta paria tiedän, että ei kiitos.

Meidän ystäväpiirissä melkein kaikki lapsiperheet, jotka ovat rakentaneet, ovat eronneet vuoden sisällä sisään muutosta. Ei todellakaan kiinnosta!

Vierailija
44/71 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi seurasin "kauhulla" tilannetta, jossa isällä pitkä työmatka, pitkät työpäivät, jonka jälkeen raksalle.

Äiti yhden kouluikäisen ja yhden koululaisen kanssa kotona ja valittaa miten rankkaa hänellä on.

Joo, on kauheen rankkaa kun nuorimmainen joka on kotona (5v) katsoo aamupäivät telkkaria ja äiti istuu netissä. Sitten kun koululainen (2 luokalla) tulee kotia, niin viihdyttää pienempää.

Tämä siis kaikki äidin kertomaa.

Nykyisin en enää jaksa edes pitää yhteyttä "ystävääni", koska en oikeasti jaksanut kuunnella tätä hänen "rankkuutta" ja miehen haukkumista, kun ei tee omaa osaa kotitöistä.

Enkä jaksanut kuunnella selvityksiä missä vaiheessa rakennus on ja mitä he (siis mies) on siellä tehnyt.

No ehkä tälle ystävälleni on "pitkästä tavarasta" tehty talo niin paljon tärkeämpi kuin ystävät ja muu elämä. (en siis ole ainut, joka on katkaissut välit).

Ja tuohon, että on halvempaa rakentaa itse, niin olen vähän toista mieltä. Tämä ex ystäväni perhe asuu vuokralla kamalassa slummissa kaksi vuotta, maksavat hirveitä vuoksia.

Me muutimme suoraan vanhasta asunnosta uuteen avaimet käteen taloon, joten emme maksaneet turhia vuokria ollenkaan.

Vierailija
45/71 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen näkee suoraan. piha laittamatta, talo suunnilleen sisustamatta (ja isän tavarat puuttuu seasta)

Vierailija
46/71 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kukaan sinun miestäsi sääliikään vaan lapsianne, jotka näkevät kuin isänsä vain kun isä syö...

Tulee varmaan tosi hyvä isä lapsi suhde....

Vierailija
47/71 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

.mä en suostuis toisten vanhaan taloon muuttamaan.

Itse olen aina halunnut muuttaa mahdollisimman vanhaan:)

Vierailija
48/71 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ajankäyttä siinä vähän mietityttää. Mutta jokin katto on pään päälle saatava, ja valmistalot on pieniä, joten ei kamalasti ole vaihtoehtoja.

Mutta ei mulla oo rakentamisesta tuollaisia kauhukuvia kuin monella. Meillä rakennetaan jotain joka vuosi. Toki talon rankentaminen on projekti suuremmasta päästä, mutta rakentamisen sujumista on jo harjoiteltu muilla kohteilla, kun meillä on maatilalla rakennuskantaa vähän enemmän. Meillä auttaa se, että muita töitä pistetään jäihin rakennusprojektin ajaksi. Ja sitten toisaalta jokin harrastus kannattaa kuitenkin jättää, että pääsee rentoutumaan jonkin ihan muun jutun parissa. Ja meillä on vältelty tiukkoja deadlineja, vaikka ne jossain määrin ovatkin tarpeen. Mutta turha stressaaminen turhilla deadlineillä on vaan niin turhaa. (Tyyliin, että jouluksi pitäisi päästä omaan kotiin.)

Mutta jokaisen on tietenkin löydettävä ne omat selviytymiskeinonsa.

Vierailija
49/71 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

.mä en suostuis toisten vanhaan taloon muuttamaan.

Itse olen aina halunnut muuttaa mahdollisimman vanhaan:)

Mä en tunne kun yhden pariskunnan joka on rakentanut itse talonsa, ja eivät ole enää yhdessä. Vajaan vuoden asuivat siinä talossa ja erosivat.

Toki ymmärrän että ei kaikille eroa tule, mutta jotenkin se vaan vahvisti tunnetta että me ei ainakaan ruveta rakentamaan.

Vierailija
50/71 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivon mukaan rakentamaan ryhtyvät tiedostavat mihin ryhtyvät (etenkin jos on tarkoitus tehdä itse paljon).

Meilläkin on tuttavapiirissä kaksi perhettä, jotka ovat ryhtyneet suureelliseen rakennusprojektiin tajuamatta sen käytännön merkityksiä. Toiset erosivat, talo meni myyntiin ja toisilla tilanne on nyt "siinä kiikun kaakun" mitä nyt tekevät.

Ja täsmennän vielä tuota mainitsemaani asiaa että haluamme viettää aikaamme lasten kanssa mahdollisimman paljon: koska me vanhemmat käymme molemmat täyspäiväisesti töissä, emme halua ryhtyä siihen että esim. mies olisi kaikki illat raksalla ja käytännössä pois perheen arjesta pitkän pätkän ja näkisi lapsia (4- ja 5-vuotiaat) vähän. Tätä se arki monessa rakentajaperheessä on, ja me emme halunneet tätä.

Toki rakennuttaa voi vaikka avaimet käteen -periaatteella Löysimme kuitenkin ihanan talon, joka tuntui heti kodiltamme. Tämä oli meille ihanteellinen ratkaisu.

11

Vierailija
51/71 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos itse rakentaa. Meistä kumpaakin tarvittiin rakennuksella, joten minun työpanosta ei olisi ollut, jos lapsia olisi ollut. Yhdessä me se väännettiin. Lapsia olisi kyllä saanut tulla jo ennen taloa, muttei tullut. Kun rakennus oli valmis, aloin odottaa. Ehkä näin oli tarkoitus. Talon kyllä suunnittelimme niin, että se on helppo muuttaa myös "lasten kodiksi" jos niitä lapsia tulee ja tulihan niitä, ainakin yksi. Monet lapsiperhe tuttavat ovat ottaneet avaimet käteen talon. Se kai sitten on ollut helpointa heille.

Vierailija
52/71 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi säästää n. 30 000 €, mutta onko se sen väärttiä kun sillä rahalla saa heti valmiin yläkerran jota lapset tarvitsevat HETI eivätkä parin vuoden päästä? Mieluummin teen sitten itse enemmän töitä ja sitä työtä jota osaan kuin olen viikonloput raksalla miehen kanssa ja lapset hoidossa isovanhemmilla!

Meillä on kokemusta vanhan talon remppaamisestakin eikä sekään herkkua ole. Vie aikaa ja vaivaa ja RAHAA. Eikä tullut valmiiksi sekään.

Moni uskoo että itse-rakentaminen todella säästää enemmän kuin mitä se itse asiassa säästää. Mutta kun ottaa Avaimet Käteen talon niin tietää heti alussa melkein sentilleen mitä projekti tulee maksamaan. Ja se pysyy siinä jos ei rupea mitään mielettömiä asioita talossa muuttamaan tai lisävalintoja tekemään.

Me laskimme että talomme koko projekti Avaimet käteen-periaatteella tulisi maksamaan xxx 000 € ja nyt näyttää siltä että alle jäämme 5 000 €:lla:)). Maatyöt ja pohjat teetätimme itse.

Mitä isommiksi lapset kasvavat sitä enemmän aikaa he myös vaativat isältään - hyvä näin, niin sen pitää ollakin.

Vierailija
53/71 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksei myös lapseton pariskunta voisi asua hyvässä kodissa.

Tosin onhan tää aika iso kahdelle - 250 neliötä...

Vierailija
54/71 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kovin moni sinun miestäsi onkaan säälinyt. Teidän lapsianne sen sijaan säälin. Kovin vähäiseksi jää se aika jolloin voisivat luoda jonkinlaista isä/lapsi suhdetta.

Mutta jos talo on tärkeämpää kuin lapset, ja se sopii teille, niin mikäs siinä. Minulla ja miehelläni prioriteetit on erilaiset ja miehenikin haluaa viettää mahdollisimman paljon aikaa lasten kanssa - ei raksalla.

Eikä kenenkään tarvitse minun miestäni sääliä: hän näkee lapsiaan jokaisella ruokatunnilla (käy kotona syömässä) ja lähes joka ilta olemme lasten kanssa käyneet raksalla katsomassa iskää ja vieneet hänelle herkkuja ja kahvia.

Vierailija
55/71 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan naapuriperhettä jossa mies rakentaa taloaan itse. Täyden työpäivän jälkeen menee vielä raksalle. Palailee sieltä joka ilta klo 21. Lähtee joka viikonloppuaamu raksalle. Oikeasti säälin sekä isää että äitiä syvästi ja toivon että talo valmistuu pian! Mutta kun puhuin tän naapurin äidin kanssa niin hän sanoi että hitaasti valmistuu kun kaikki pitää tehdä itse. Sitä mä vähän ihmettelen että MINKÄ IHMEEN TAKIA KAIKKI PITÄÄ TEHDÄ ITSE? Eikö tästä maasta löydy timpureita?

Toinen tuttavaperhe: talo valmistui hartiavoimin v -2002. Vieläkään ei yläkerta ole valmiina, lapsia kohta 4 kappaletta. Yläkertaa alkoivat valmistella 2 vuotta sitten, eikä vieläkään ole edes sisälevytysvaiheessa! Isä on kiireinen yrittäjä, äiti kotona. Ihmettelen hiljaa että miksi eivät voi sinne jotain miestä palkata nopeuttamaan hommia??? Saisivat edes ryhtyä joskus tapetoimaan ja lapset saisivat huoneensa.

Onko suomalainen mies niin ylpeä että oma talo on rakennettava itse vaikka siinä menisi perhe? Eivätkö ymmärrä että siitä kärsii sekä parisuhde että suhde lapsiin!

Vierailija
56/71 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pieni 2h+keittiö okt, mihin tehtiin 2 lisämakuuhuonetta. Neliöitä 32 yhteensä kahdessa lisähuoneessa ja tuli maksamaan 1000 euroa neliötä.

Koko talomme tuli maksamaan alle 100 000 euroa, hieman alle 100 neliötä meillä nyt.

Ja ihan valmiina kaikki teetetty, ensin pintaremppa vanhalle puolelle ja sitten tämä uusi osa kokonaan ihan alusta asti ulkoseinien maalaukseen saakka.

Kyllä meille kaverit sanoo, että "voi raukkoja kun noin paljon jouduitte maksamaan, kun mies ei itse rakenna".

Onneksi ei rakenna! Kyllä minusta joku 30 000 euroa on ihan kelpo summa jos sillä saa ihan valmiina kaksi lisähuonetta omakotitaloon. 1000euroa ja neliö, onko se muka kallis?

Vierailija
57/71 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on eletty viime vuodet nousukautta. Ei ole rakennusmiehiä saatavilla.

Nythän kaikki on jo kääntynyt ja työvoimaa on saatavilla kohta pilvin pimein.

Me rempattiin vuonna 2004, pidettiin suosiolla tauko ja nyt on remonttimiehet suorastaan tyrkyttäneet itseään, kun aiemmin sai kissojen ja koirien kanssa etsiä.

Vierailija
58/71 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me saimme ihan hyvin työvoimaa ihan parisenkin vuotta sitten. Eivät kaikki asu pääkaupunkiseudulla nääs:)). Kyllä se on ihan jostain muusta kiinni se ettei apua haluta palkata. Olisiko suomalaista ylpeyttä? Tai jonkinlaista kuvitelmaa "että itse osataan kyllä paremmin kuin ammattimies"?

Vierailija
59/71 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualta on tultu tänne pääkaupunkiseudulle töihin. Viroa myöten.

44

Vierailija
60/71 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut voivat jopa nauttia yhdessä tekemisestä ja oman kädenjäljestä ja jos perheestä vielä löytyy rakennusalan ammattilainen tekemään. Siksi rakensimme itse, ei niin säästön vuoksi vaan tekemisen ilon vuoksi. Silloin ei vielä lapsia ollut. Ihana yhteinen harrastus siitä nauttiville ja ainutlaatuinen tilaisuus. Ei varmaan toista taloa tulla tekemään :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi