Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ooO Helmiä viikolla 48 Ooo

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo syntyneisiin arpiin auttaa aika, sallivuus ja kauneuskäsitysten vaihto.. x)

Mulla esikoisen aikana tuli parina viime viikkona alamaha täyteen viiruja ja mahassa ollut tatuointi repes reunoistaan (lohikäärme oli lihotuskuurilla).. Mutta oon aatellu että ne on merkkinä siitä että on syntynyt aivan ihana lapsi.

Tatuoinnin varmaan korjaan jollain tavalla kunhan lapsiluku on täynnä..

Vierailija
42/61 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan valkoinen maa tosiaan ja kyllä tulee niiiin jouluinen olo. Eilen käytiin potkurilla koiran kans lenkkeilee ja sillä tavoin pystyin minäkin vähän lujempaa menemään. Eli siis pienin istui kyydissä ja esikoisen kans potkittiin potkuria ja isäntä talutti koiraa:) mutta heti kun yritin kävellä reippaampaa tahtia niin supistelu alkoi. Odotan jo, että pääsen lenkille ilman tätä supistelun tuskaa:( Noo.. ei tässä kyllä kauaa aikaa enää oo. Viikonloppuna kuukausi vaihtuu jo joulukuuhun.. Ja siitäpä ollen jotain lahjojakin on jo päässyt pukinkonttiin. Eli minun äiti saa sen cd-levyn ja esikoiselle on elokuvia, takki ja jotain pienempiä pehmeitä paketteja jo löytynyt. Toiselle neidille kanssa on löytynyt jotain pehmeitä paketteja ja itse en sen kummempaa ostakaan kun varmasti tulee niitä lahjoja vaikka mistä ja kun ikää ei ole neidillä kuin se vajaa 2 niin ei vielä ymmärrä kyllä lahjojen päälle. Miehelle ostankin kellon joululahjaksi sillä edeltävä kello sanoikin sopimuksensa irti ja sitä on jo korjautettu niin monta kertaa, että eiköhän tuo ole jo uuden aika.

Tänään sitten olen silleen varovasti siivoillut ja viikonloppuna ajattelin järkkäillä noita vaatekaappeja niin, että saan tilaa vauvan vaatteillekin. Samallahan ne voisi sitten jo kaappiin pestä odottamaan käyttöä. Pitäisi jaksaa käydä nuo varastot läpi mitä vaatteita olen säästänyt ja niitäkin pestä sitten samalla.. Pikkuhiljalleen niin ei pääse stressi kovin iskemään :). Viikonloppuna sitten vaihdan jouluisemmat verhotkin. Tai saa mies ne ripustaa ja minä silitän. Onpa muuten viikonloppuna pikkujouluihin menokin mutta ne on yhden hyvän ystävän järjestämät joten ihan hauskaa välillä lähteä muka jossain käymäänkin. No, iltahan on sauna ja syömistä joten minulle passaa mainiosti ja pääsenpä minä sitten sieltä kotia lähtemään heti kun siltä tuntuu. Epäilen suuresti, että jaksan valvoa mitenkään myöhään. Ne onkin sitten ainoa pikkujoulut mihin menen. Työpaikan pikkujouluihin ei kutsua edes tullut vaan sitä en kyllä odotellutkaan..

Noista horoskoopeista muuten.. tämä 2-vuotias on kalat, että saa nähdä syntyykö tämä toinenkin saman merkin alla sitten. Olo ei kyllä enteile mitenkään, että tulisi etunenässä vaikka eihän sitä tietenkään koskaan tiedä mutta toivon kyllä, että pysyisi visusti mahassa sinne helmikuulle reippaasti.

Mutta nyt ruuanlaittoon!

Vimpula ja taitaa olla viikot tasan 28..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä jo jouluinen tunnelma monilla! Itse en ole vielä osannut ajatella joulua ollenkaan. Kyllä meillä varmaan sitten joulukuun puolivälin paikkeilla siivoillaan vähän perusteellisemmin, mutta noin muutoin olemme sitä koulukuntaa, joka ei erityisesti siivoa kaappeja ja komeroita jouluksi, kun ei kerran aio jouluaan niissä viettää.;) No, ymmärrän kyllä, että monille joulun tunnelma syntyy juuri siitä perinpohjaisesta siivoamisesta.

Joulun aiomme viettää ihan oman perheen kesken kotosalla. Mummoloissa, jotka sijaitsevat kaikki useamman sadan kilometrin päässä, yritämme käydä joulukuun aikana muutoin. Joululahjatoiveita on tullut pikkuisen mietittyä lähinnä tuon tyttären osalta, mutta itse en ehdi ostoksille varmaan vielä pariin viikkoon.

Yhtä vähän kuin jouluun, olen kyllä valmistautunut vauvan tulemiseen. No, äitiyspakkaus tuli (otettiin se taas, lähinnä siksi kun se laatikko on niin kiva ja onhan tuosta ollut esikoisellekin hupia) ja ensi viikolla olisi tarkoitus käydä ostamassa tulokkaalle vaatelipasto. Mutta muutoin ei ole yhtikäs mitään valmiina. Ehtiipä tuota... En jotenkin millään osaa ajatella, että tämäkään tulokas tulisi kovasti ennen aikojaan, kun esikkokin saapui yli kaksi viikkoa myöhässä. Olen kyllä tehnyt itselleni lupauksen, että joulukuussa alan feidata näitä työasioita sivummalle ja keskityn enemmän vauvan tulon valmisteluun. Vaippa-asiatkin on ihan retuperällä, kun olin ajatellut, että tulokasta varten hankittaisiin tuota kestovaippa-arsenaalia vähän lisää.

Vointi on kyllä ihan älyttömän hyvä, mistä muistan olla joka päivä kiitollinen. Masu kasvaa kivasti (on kuin olisin nielaissut koripallon, olipa esikoista odottaessa ihan erilainen maha!), mutta ei häiritse vielä olemista juuri ollenkaan. Paljon kai tästä hyvästä voinnista on kiittäminen sitä, että olen välttynyt kaikilta pieniltä kivuilta ja vaivoilta tyystin. Ei närästä, ei kiristä eikä kolota. Selkäkin on voinut yllättävän hyvin. Välillä aina tuntuu iskiastyyppistä jumitusta, kun olen istunut pitkään koneen ääressä, mutta jumpalla siitäkin selviää.

Tämä meidän vauveli tuntuu olevan tuolla masussa himpun verran vilkkaampi kuin super-rauhallinen esikoinen, mutta ei tämäkään pahemmin ole myllännyt. Liikkuu kyllä säännöllisesti, mutta ainakin vielä nuo liikkeet ovat pysyneet aika pieninä ja vaimeina. Ei ole vielä kertaakaan tehnyt kipeää tai tullut tuskainen olo itselle.

Raskausarpiasiaa minäkin mietiskelin eilisiltana. Esikoista odottaessa tuli vähän arpia alavatsalle ja rintoihin. Eipä auttanut, vaikka kuinka rasvailin ahkerasti. Kunniamerkkejähän nuo ovat, ja nopeasti sitten vaalenevatkin. Nyt ei ole ihme kyllä tullut mitään, vaikka tuo masu on selvästi isompi ja vatsanahka paljon pinkeämpi kuin ekalla kerralla. Enkä ole rasvannutkaan kuin välillä suihkun jälkeen. Mutta tähän liittyi siis tuo eilinen pohdiskeluni. Mikä lie turhamaisuus iski, kun aloin ajatella, että mitenkähän näin iso maha sitten aikanaan palautuukaan suht normaaliin kuosiin. Esikoisesta oli mahakin niin pieni, että palauduin tosi nopeasti. Tai tietenkään vatsalihakset ja vatsanahan kiinteys eivät palautuneet, mutta aloin suht pian mahtua vanhoihin farkkuihin ym. Nyt jotenkin pelottaa, ettei vatsa tällaisen venytyksen jälkeen noin vain palaudukaan. Vähän tyhmää ja turhamaista kyllä, koska tietenkään lapsen kantamisen jälkeen ei tarvitse palautua aivan entiselleen - totta kai se saa näkyä!

Nyt vielä hetkeksi ylitöiden kimppuun. Katselin juuri kalenterista, että pari viikkoa kun vielä jaksan tätä aika kiireistä tahtia, niin sitten helpottaa. Hyvä niin!:)

Mukavaa loppuviikkoa kaikille!

Lumileopardi ja beibi rv 30 kai kohta???

Vierailija
44/61 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa taas kirjoittelen, aika vaan on mennyt niin nopsasti. Sairaslomalla tässä ollaan, niinkuin moni muukin. Töissä on supistellut sen verran napakasti, että lääkäri päätti pistää lepäämään. Onneks! Viihdyn kyllä töissä mainiosti, mutta viime aikoina on ollut tavallistakin kiireisempää, että pieni paussi on enemmän kuin paikallaan. Toivottavasti sitten jaksaisin loppuun asti, eli tammikuun alkuun asti.

Meillä oli tosiaan tuo neuvolalääkäri viime viikolla ja supisteluista huolimatta kaohdunkaulan puolesta kaikki kunnossa. Vauva oli kyllä jo lähtökuopissa, mistä lääkärikin hiukan hätkähti, kun tajusi että osui vauvan päähän. Tyllerö (2v8kk) oli taas lääkärissä mukana ja rohkeni esitellä " oman masuvauvansa potkuja" myös lääkärille. Nosti paitaa ja veti masuaan sisään-ulos pari kertaa. Lääkärillä oli hymyssä pitelemistä, mutta onneksi tajusi asian vakavuuden Tyllerön taholta ja säilytti pokkansa ja kysyi vielä, että saako tunnustella. (sai) Ihana lääkäri! Sf-itta oli huimat 30 cm, utta lääri tuumas että vauva oli niin vinkkelissä, että tätä lukua ei kannata ottaa kuulemma huomioon. Se sokerirasituskin on muuten vielkin käymättä, saas nähdä mahdanko luistaa siitä kokonaan.. Täytyy kyl tarkkailla noita syömisiä ihan muutenkin..

Joulutunnelmia melkein kaikilla.. Mulla vasta siinä vaiheessa, että oon kaivanut kaikkia joulureseptilehtiä esille, sillä ekaa kertaa meidän yhdessäoloaikana joulua vietetään vain yhdessä paikassa, eli tällä kertaa meillä. Mun äiti miesystävänsä kanssa ja miehen äiti. Aivan ihanaa, ettei tarvi aikatauluttaa minuutilleen koko aattoa, niiin kuin edellisinä vuosina. Joulukorttikuvia olen jo mietiskellyt tai siis lähinnä aihetta. Kuva kortteihin tulee siis Tylleröstä.. Tajusin myöskin etten ole hankkinut Tyllerölle edes joulukalenteria vielä. Taitaa vielä tulla kiire..

Joululahjoja olen ostanut jo muutman, mutta suurin osa on vasta ajatuksen tasolla. Onneksi on olemassa nettikaupat! Ei tarvi ihan kaikkea varten noihin ruuhkiin lähteä sinkoilemaan ison mahan ja kovan puuskutuksen kanssa..

Tämmöistä meille.

Nojanda ja Pulla 29+0 (wau..)

Vierailija
45/61 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suursiivous on tänään aloitettu! =] kerkee kyllä silti koko asunnon sotkemaankin vielä moneen kertaan ennen joulua, mutta jos edes yrittäis pitää paikat siistinä. =] ja siivous jatkuu kyllä viel useamman päivän.

Äitiyspakkaustakin purin tänään kaappiin, ja ensimmäiset vauvan vaatteet pesin. Alkoi vähän mietityttämään, että mitä vauvalle päälle kun tulee sairaalasta kotiin, mutta kaipa sitä jotkut vaatteet keksii.. =]

Me ei vielä tiedetä missä joulu vietetään. Tai sen verran tiedetään, että joko mun tai miehen vanhempien luona. Viime vuonna olin itse omilla vanhemmillani aaton, ja mies omillaan (ihan siitä syystä että veljeni oli ulkomailla töissä joulun, ja halusin olla vanhempieni kanssa, ja miehenkin veli oli töissä, ja mies halusi olla vanhemmilleen ja mummuilleen seurana). Joulupäivänä sit käytiin molempien " sukutapaamisissa" .

Tänä vuonna toisaalta tekis mieli mennä aatoksi miehen vanhempien luo, kun ainakin omalla suvulla on tapaaminen joulupäivänä (miehen suvusta ei vielä varmuutta)... Mutta tuskin kuitenkaan yövytään tänä jouluna enää muualla kuin kotona (miehen vanhemmille pidempi matka ~50km) kun nukkuminen tuntuu olevan vähän vaikeeta muualla kuin omassa sängyssä tyynyjen keskellä! =] Miehen vanhempien luota on tapana käydä aattona kirkossa ja aaton jouluruokailu syödä vasta illalla. Joulusaunakin tietenkin kuuluu asiaan, en vain muista mihin aikaan vuorokaudesta se tapahtui (olen yhden aaton viettänyt siellä tässä 9 vuoden aikana.. =]). Omien vanhempieni luona puolestaan saunotaan päivällä (joulurauhan julistamisen jälkeen), ja ruokailukin on siinä melkein heti saunan jälkeen (joskus 14-16 välillä). Sit on pienempänä odoteltu pukkia, mutta nykyään pelataan eri pelejä, illalla jaetaan lahjat ja käydään hautausmailla.

Tänä jouluna ois sikälikin hyvä, että tulis miehen vanhemmilta yöksi kotiin, niin vois ajella hautausmaillakin siinä melkein " matkan varrella" (ehkä joku neljänkymmenen kilometrin " matkan varsi" ).

Joo, tässä näitä omia höpinöitä taasen tarpeheksi. =]

Nyt nukkumaan ja näkemään taas kaikkia epämääräisiä unia...

jonttu rv 30+1

Vierailija
46/61 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin kerrankin harvinaisen yksimielisiä lääkärin kanssa. Soitin eilen aamulla terveyskeskukseen, kun maanantain töissäolon jälkeen yö jäi repaleiseksi ja tuntui, ettei pysty liikkumaan kunnolla. Keskustelu lääkärin kanssa meni suunnilleen näin:

L: Milläs asialla sinä tulit?

N: Sain reilut kaksi viikkoa sitten kaksi viikkoa sairauslomaa supistusten takia ja sovittiin, että menen viikoksi töihin kokeilemaan.

L: (hieman ivallisesti) Nooh, olitko viikon töissä?

N: EN. Olin tasan päivän ja se riitti. Viime yönä ei ole tullut nukuttua oikein ollenkaan ja jos vielä menen töihin, joutuvat kantamaan mut sieltä kotiin. Lantio on kuin tulessa jo yhden päivän jälkeen ja supistelee.

Tässä vaiheessa keskustelua lääkäri, joka viimeksi oli kovasti sitä mieltä, että töissä on oltava loppuvuosi kääntyi jo kohti tietokonettaan ja alkoi naputtaa sairauslomatodistusta. Ainoa kysymys, mitä esitettiin sen jälkeen enää oli, " Milloin sinun äitiyslomasi alkaa?" . 15.1.2008 on nyt sitten viimeinen todistukseen määritelty sairauslomapäivä. Loman syynä supistukset ennen raskausviikkoa 37.

Lääkäri teki vielä alatutkimuksen ja kuunteli sydänäänet. Nallekarkki, alias Pumpsu (nimikin kertoo jo mistä on kyse) muksi Doppler-anturia niin, että lääkäriäkin nauratti. Muisti, kuinka meidän ihmisenalulta oli aina vaikeaa saada sydänääniä kuulumaan. Nyt kun Pumpsu ei päässyt enää piiloon laitetta, se keskittyi selvästi poistamaan kotiaan ahdistelevat tunkeilijat potkimalla. Kaikki oli kunnossa. Lääkärin sanellessa diagnoosia koneelle kuulin, että kohdunsuu oli normaalin napakka ja kiinni ja kohdunkaulaa 3 cm jäljellä. Sikiön sydämensyke 148 ja tasainen. Minulle näitä tietoja ei ole kertaakaan aiemmin kerrottu suoraan. Sf-mitta oli 25cm (lääkärin mittauksissa 2 viikkoa sitten 22, eli 3 cm tullut lisää 2 viikossa) ja Nallekarkki kasvaa lääkärin mukaan hyvin.

Olo oli tosi helpottunut lääkäristä lähteissäni. Tiesin tehneeni kaikkien kannalta oikean päätöksen. Minun olotilaani säätelen itse kuormittamalla itseäni juuri sopivasti (Ei, sohvaperunaksi en aio jäädä, vaan yritän pitää omasta kropastani huolta liikkumalla oman tunnon ja kunnon mukaan päivittäin). Nallekarkin olotilaa säätelen minä ja kotona ollessa pystyn paremmin tarkkailemaan sitä (töissäollessa kiireessä ei edes tuntenut liikkeitä kunnolla ja iltaisin raukka taisi olla ihan yhtä väsynyt rasituksesta kuin minäkin, sillä liikket oli maanantainakin tosi vähäisiä). Työpaikan kannalta myös päätös on hyvä, sillä nyt esimies pystyy palkkaamaan pitkäaikaisen sijaisen ryhmään, eikä lasten tarvitse kärsiä yhden työntekijän jatkuvista poissaoloista taikka muiden työntekijöiden tehdä yhden raskaampia hommia (nostelua, pukemista, nukuttamista, raivareiden vastaanottoa).

Kela taitaa olla ainoa taho, jonka kanssa joudutaan ottamaan yhteen asiasta. En tiedä yhtään, saanko normaalisti palkkaa työstä poissaoloajasta vai en. Ja saanko alakohtaiset korotukset (marraskuun palkan pitäisi olla vielä normaali, mutta miten käy joulukuussa luvattujen joulurahojen?). Kertokaa kokeneemmat, jos tiedätte!!! Äitiyslomarahoihin sen ei kuitenkaan pitäisi vaikuttaa, nehän lasketaan vuoden 2006 tulojen perusteella. Raha on kuitenkin toissijaista. Eletään sitten vähemmällä, asuntolainasta kyllä selvitään, oma hyvinvointi ja sitä kautta Nallekarkin hyvinvointi on nyt tärkeintä.

Viimeistä toisen raskauskolmanneksen viikkoa aloittelen nyt siis sairausloman merkeissä. Suunnitelmissa on tänään käydä työpaikalla luovuttamassa avaimet sijaiselle, tyhjentämässä kaappi ja omat hyllyt sekä jättämässä sairauslomatodistus työnantajalle. Henkilökunnan nään vielä perjantaina pikkujouluissa ja lapset vanhempineen parin viikon päästä joulujuhlissa. Ikävä kyllä tulee, varsinkin, kun paluusta ei ole tietoa. Loppuviikolla ajattelin hoitaa opintoja ajantasalle, kirjoittaa erityispedagogiikan harjoittelun verkkokurssin loppuarvion ja palautteen, käydä ostamassa uuden yövalon itselleni (sellaisen, joka ei kirkkaudellaan herätä miestä, kun yöllä herään vessaan enkä saakaan heti unta uudelleen vaan luen) ja käydä huomenna kaverin ja hänen 1,5-vuotiaiden kaksosten kanssa uimassa. Perjantaiksi ajattelin varata itselleni kampaajan pikkujoulujen kunniaksi, kun en ole elokuun jälkeen käynyt kertaakaan.

Viikonloppuna ajattelin käydä jouluostoksilla ja lauantaina meille tulee illalla vieraita. Tämä tarkoittaa jonkinmoista maaottelua miehen kanssa siivouksesta ja sen tarpeellisuudesta. Lisäksi edessä on reissu ruokakauppaan, sillä tarkoituksena on kokata yhdessä jotakin hyvää. Sunnuntaina menemme pikkuveljen kummitädin kuuskymppisille ja kuuntelemaan kuoroni joulukonserttia Hämeenkylän kirkkoon. Ensimmäistä kertaa moneen vuoteen en ole itse laulamassa, sillä Nallekarkin jalat kylkiluiden alla pienentämässä pallean tilaa ei oikein anna siihen mahdollisuutta. Jätin kuoron tauolle ainakin vuodenvaihteeseen asti (äitiyslomalla aion pitää sen omana harrastuksenani ja mies saa hoitaa lasta sen pari tuntia viikossa) opiskelujen takia.

Salikortin lopetin myös eilen puhelinsoitolla. Mitä sitä pitämään, kun koko syksyn aikana kävin vissiin kolme kertaa, kun lopettivat mun käymän BodyBalance -jumpankin. Nyt sitten keskitytään vaan odottamaan -ensin joulua ja sitten Nallekarkkia! Voishan sitä itsenäisyyspäivääkin odottaa tässä välissä, eikö? :)

Nonna ja Nallekarkki tänään tasan rv 28

Vierailija
47/61 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nonna, eikö tämä ole kiinni työpaikan TES:stä, eli Kelalla ei sinänsä ole asian kanssa tekemistä, ennen kuin selvität esim. liitosta maksetaanko sulle palkkaa.

Kela taitaa olla ainoa taho, jonka kanssa joudutaan ottamaan yhteen asiasta. En tiedä yhtään, saanko normaalisti palkkaa työstä poissaoloajasta vai en. Ja saanko alakohtaiset korotukset (marraskuun palkan pitäisi olla vielä normaali, mutta miten käy joulukuussa luvattujen joulurahojen?).

Moni on jo ihan joulufiiliksissä... Itse en kyllä yhtään. Tietty kotona ei ole ennestään lapsia, joten ehkä sekin vaikuttaa. Lahjat jäävät tänä vuonna aika vähäisiksi, rahat käytetään vauvaroinaan. :)

Oma olo on taas vaihteeksi väsynyt, nyt kyllä nukuin ihan kohtalaisesti. Silti yöunet jäivät vähän alle kahdeksaan tuntiin, ja univelkaa oli sen verran, että olisi pitänyt saada nukkua ainakin 12h! Onneksi kohta on taas viikonloppu.

Perjantaina neuvolaan.

täysikuu ja tytär 28+3

Vierailija
48/61 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino +450 g/vk

Verenpaine 120/68

Hb 120

Sf 30

Tarjonta rt

Syke 130-135

Tuo painoasia oli helpotus. 6 kg tähän mennessä tullut painoa, joten ei järkyttävän paljoa. Saa nähdä, miten tuo lähestyvä joulu tulee vaikuttamaan. Ja hb:kin vaikuttaisi ihan kohtuu hyvältä. Sf-mitta menee yläkäyrällä. Ja tarjonta on ollut rt jo ainakin viikolta 20 lähtien. En tiedä, onko sitten vaihtunut välillä, mutta eipä tuo neiti juuri vaikuta kuperkeikkoja tekevän ;-). Sama oli meidän edellisenkin kanssa, että hyvin samoissa asemissa pysytteli. Luulisi tämän nyt loppuun astikin pysyvän sitten rt:ssä, toivottavasti.

Pakko alkaa touhuilla. Mukavaa päivää kaikille ja Nonnalle rattoisia sairauslomapäiviä :-).

neronja rv 30+3

Vierailija
49/61 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla toisessakin ketjussa jo tästä puhuin, mutta miksiköhän joillekin on Kelasta sanottu että äitiyspväraha laskettaisiin meillä helmikuisilla v.2006 verotustietojen perusteella? Kun ainakin minulle Kelan täti sanoi että vuoden 2005? Itseä tuo ärsyttää suunnattomasti, sillä 2005 meikällä ei ollut tuloja, 2006 sitäkin enemmän. Mutta ainakin minun paperi lähti eteenpäin v.2005 tiedoilla. Ja vaavin la 12.2.2008. Emmie tiiä noista Kelan jutuista hevon häntääkään, saapi sitten nähdä mikä on viimeinen sana tuossa asiassa kunhan saavat päätöksensä tehtyä...

Valaiskaa joku fiksumpi minua tässä asiassa...:/

Vierailija
50/61 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valentine: kirjoitin tässä aiemminki sitä, et sillä on väliä, milloin paperinsa Kelaan toimittaa. Kela kun tekee päätöksensä sen mukaan, milloin paperi leimataan saapuneeksi taloon --> katsotaan voimassa oleva verotus ja lasketaan tuet. Näin kaikkien tukien kohdalla. Osa Helmistä tiesi kuitenkin toisin.

Toistan ehkä itseäni sanoessani, että verotus vuodelta 2006 vahvistetaan tässä marras-joulukuun vaihteessa, jonka jälkeen kaikki päätökset, mitä Kela antaa perustuvat sitten vuoden 2006 tietoihin. Siihen saakka päätökset annetaan vuoden 2005 tiedoilla. (paitsi sitten vielä ne, jotka hakevat sitä 20% muutosta tai puolen vuoden tulojen mukaan haettavaa tukea).

Vielä kerran sanon myös sen, että jo omalla kohdallani olen yhdessä ja samassa asiassa saanut kolme erillistä päätöstä (aina riippuen siitä, kenelle soittaa) -- yksi niistä jopa lainvastainen -- joten ihminen lienee erehtyväinen...

Omat Kelan lappuni postitin tänään siinä toivossa, että se ei ehdi käsittelyyn vielä tällä viikolla vaan vasta ensi viikon alussa, jolloin todennäköisesti Kelan tädin sähköiseen järjestelmään on JO päivittynyt uudet verotiedot (mulla ainaki ero noissa ko. vuosissa on mulle merkityksellinen).

Tämä on siis se tieto, johon minä nojaan ja jonka minä olen saanut siltä ainoalta luotettavalta Kelan tädiltä.

Vierailija
51/61 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän sitten neuvolantäti neuvoi laittamaan paperit joskus lokakuun alussa? Vaikka hänellekin kerroin tuosta tulojen muuttumisesta? Pitää varmaan käydä huomenna kelassa. mukavaa, ensin sokerirasitukseen, sitten kelaan ... Täytyy varmaan ottaa evästä mukaan jotten käy väkivaltaiseksi kelassa...:D

Minulla muuten ei ole vieläkään mitään päätöksiä tuon äitiyspvärahan suhteen tehty, ainakaan kelan omilla nettisivuilla ei päätöksiä lue. Kyllä kela osaa...

Vierailija
52/61 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itse laitoin paperit heti kun mahdollisuus tuli. Päätöskin tuli, jossa myönnettiin äitiysavustus ja sen lisäksi mainittiin että kaikkien niiden päätökset, joilla LA on ensi vuoden puolella, tehdään joulukuun puolenvälin jälkeen. Joten itsekin odottelen päätöstä tulevaksi sitten niihin aikoihin ja LA on siis 13.2.

En sitten tiedä miten noi menee mutta tuollainen paperi mulle tuli..

Suan ja Nuppu 29 tasan

Vierailija
53/61 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muutes kenelläkään vielä vauvan pää kiinnittynyt? Tai onko sitä neuvolassa katsottukaan?

Vierailija
54/61 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuk@:

Valentine: kirjoitin tässä aiemminki sitä, et sillä on väliä, milloin paperinsa Kelaan toimittaa. Kela kun tekee päätöksensä sen mukaan, milloin paperi leimataan saapuneeksi taloon --> katsotaan voimassa oleva verotus ja lasketaan tuet. Näin kaikkien tukien kohdalla. Osa Helmistä tiesi kuitenkin toisin.

Toistan ehkä itseäni sanoessani, että verotus vuodelta 2006 vahvistetaan tässä marras-joulukuun vaihteessa, jonka jälkeen kaikki päätökset, mitä Kela antaa perustuvat sitten vuoden 2006 tietoihin. Siihen saakka päätökset annetaan vuoden 2005 tiedoilla. (paitsi sitten vielä ne, jotka hakevat sitä 20% muutosta tai puolen vuoden tulojen mukaan haettavaa tukea).

Vielä kerran sanon myös sen, että jo omalla kohdallani olen yhdessä ja samassa asiassa saanut kolme erillistä päätöstä (aina riippuen siitä, kenelle soittaa) -- yksi niistä jopa lainvastainen -- joten ihminen lienee erehtyväinen...

Omat Kelan lappuni postitin tänään siinä toivossa, että se ei ehdi käsittelyyn vielä tällä viikolla vaan vasta ensi viikon alussa, jolloin todennäköisesti Kelan tädin sähköiseen järjestelmään on JO päivittynyt uudet verotiedot (mulla ainaki ero noissa ko. vuosissa on mulle merkityksellinen).

Tämä on siis se tieto, johon minä nojaan ja jonka minä olen saanut siltä ainoalta luotettavalta Kelan tädiltä.

Olet saanut väärää tietoa tai käsittänyt vähän väärin. Tänä vuonna äitiyslomansa aloittavan äitiysrahan suuruus määräytyy vuoden 2005 verotuksen mukaan. Ensi vuonna äitiyslomansa aloittavan äitiysrahan suuruus määräytyy vuoden 2006 verotuksen mukaan. Kela saa vuoden 2006 verotustiedot etukäteen nyt loppuvuodesta, ja kivoimmat tätit vertaavat tuolloin, kumpi verotus on äitille edullisempi, ja soittavat ja kysyvät että aikaistetaanko/myöhäistetäänkö äitiyslomaa sen verran, että saa suurempaa äitiyspäivärahaa. Virallisesti verotus vahvistuu vasta vuoden vaihtuessa.

Tiiän siksi, että olen ollut samassa tilanteessa aikaisemminkin esikoista odottaessani, ja että nytkin kävin Kelalla asiasta juttelemassa ja varmistamassa, että päätöksenteko on säilynyt kutakuinkin samana.

Sillä, milloin jätät hakemuksen, ei ole merkitystä. Epävarmimmat voivat mennä viemään lippuset itse Kelaan ja jutella virkailijan kanssa, joka voi sitten laittaa reunahuomautuksen esmes siitä, että asiakas haluaa, että katsotaan kumpi verotus on asiakkaalle parempi eli jääkö lomille tänä vai ensi vuonna.

Silläkin voi vielä kikkailla, että jos nyt on hyvät tulot viimeiseltä kuudelta kuukaudelta (uusi vakityö vaikka), voi hakea niiden mukaan äitiyspäivärahaa(, jos tulot ovat 20 prossaa suuremmat kuin viimeksi vahvistetussa verotuksessa). Ja jos jäät lomalle tänä vuonna, verrataan niitä tuloja vuoteen 2005, jos ensi vuonna, verrataan vuoteen 2006.

Hankalaa selittää näin pikaisesti, mutta jospa tää antais vähän käsitystä siitä, mitä Kelalla vaikka lisää kyselee, jos on epäselvää. Ja epävarmoja vastauksiahan ei Kelalla tarvi sietää, voi vaatia varmaa tietoa ja ihmistä, joka asiasta taatusti tietää.

Vierailija
55/61 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kikaju:

Olet saanut väärää tietoa tai käsittänyt vähän väärin.

-->Sovitaan sitten vaikka niin. Kirjoitin kyllä viimeiseksi virkkeeksi suurinpiirtein niin, että tämä on se tieto, jonka minä olen saanut siltä ainoalta luotettavalta Kelan tädiltä... Ja tarkoitin sillä, että tyyppi on mulle tuttu ja siksi uskallan luottaa hänen sanomisiinsa. Toki, edelleen, ihminen on erehtyväinen ja hänhän on voinut erehtyä (vaikka onkin toimistonsa etuusvastaava titteliltään) ja minä olen hyvinkin voinut käsittää väärin!

Ja Suan: päätös annetaan, kun verotus on vahvistettu, viimeistään sillon joulukuun puolivälissä.

Mutta kukainenpa tekee oman lomansa kanssa niinkuin tahtoo ja niinkuin Kikaju kirjoittikin, voihan aina mennä tiskille asiaansa selvittämään.

:D

Vierailija
56/61 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hain toisaalta kyllä edellisen 6kk:n tulojen mukaan tota äippärahaa että en tiedä onko sillä suurta merkitystä tohon päätöksen saamisen ajankohtaan. No, eiköhän kaikki selviä aikanaan. Onhan tässä vielä reilu kuukausi aikaa ennen kuin toi äippäloma alkaa (enhän oikeestaan edes tiedä kyllä koska se alkaa, kun ei ole sitä päätöstä tosiaan vielä tullut, mutta netissä olevan laskurin antamien päivämäärien mukaan tässä elellään eteenpäin)

Se on muuten jännää/ärsyttävää, kuinka kelan työntekijöilläkin saattaa olla niin erilainen käsitys asioista. Tai sitten kaikki eivät vaan osaa vastata asiakkailleen niin, että ymmärtäis kaiken. Mutta totta on myöskin se, että ihminen todella on erehtyväinen ja tekee virheitä.

Osaako joku muuten sanoa, että pitääkö kaikki isyyslomarahat hakea samalla kertaa? Eli siis jos pitää useammassa osassa nuo lomapäivät, niin pitääkö hakea vasta sitten kun kaikki päivät on käytetty vai joka jakson välissä? Ja pitääkö kelalle toimittaa jotain todistuksia liittyen tohon isyysrahaan? (tietenkin nämäkin asiat saisi selville kelasta, jos soittaisi ja kysyisi, mutta kysynpä nyt teiltä jos joku tietäisi)

Vierailija
57/61 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi on yhä erehtynyt ja pahasti tiedoissaan.

Mulla on la 5.2. ja äitiysloma alkaa 31.12.2007 (30 päivää ennen laskettua aikaa). Tuloni otetaan huomioon vuodelta 2005 (paitsi että ne oli niin olemattomat, joten hain 6kk:n työtulojen perusteella). Jos la on 6.2.2008 tai jälkeen, alkaa äitiysrahakausi 2.1.2008 (tai jälkeen), jolloin otetaan huomioon verotuksessa vahvistetut tulot vuodelta 2006.

Sillä, koska hakemuksen toimittaa kelaan ei ole mitään merkitystä! Ainoastaan sillä on merkitystä, koska äitiyspäivärahakausi alkaa (eli milloin aloittaa äitiysloman)! Itselläni se alkaa väkisin vuoden 2007 puolella (kelan sivun laskurilla näkee tämänkin). Mutta ne joilla on laskettu aika vaikka 13.2. pystyvät aloittamaan äitiyslomansa joko tämän vuoden tai ensivuoden puolella (30-50 päivää ennen laskettua aikaa). Joten jos ystäväsi todella jakaa noin väärää tietoa asiakkaille, pyytäisin todella, että kysyisit häneltä onko ihan tosissaan?! Tai pyytäisit todella tarkistamaan tietonsa.. (ja jos hän ei todella kelassa hoida näitä lapsiperheiden tuki-asioita, voi hän olla niistä erittäinkin pihalla. Näin ainakin olen omassa kelassani huomannut, että työttömyyspäivärahoista tietävät eivät tiedä mitään lapsiperheen etuuksista, ja toisinpäin..)

Jos esimerkiksi mulla ois ollut laskettu aika 15.2, ja olisin toimittanut hakemuksen kelaan lokakuun alussa (äitiysrahakausi alkanut siis vasta 2008 vuoden puolella), odottelisin todennäköisesti vieläkin päätöstä, koska näihin aikoihin kelan tädit tosiaan ovat tietoonsa saaneet verottajalta vuoden 2006 valmistuneen verotuksen. Mutta tosiaan sillä päivämäärällä ei ole mitään merkitystä, milloin paperi leimataan kelaan sisään. Ainoastaan sillä päivällä on väliä, milloin äitiyslomakautensa aloittaa. (ja tää on ihan varmaa tietoa!)

Minua välillä todella alkaa harmittamaan, että ihmiset jakavat täällä " tietävinään" muille suoraan sanoen väärää ja virheellistä tietoa. Itse tarkistan moneen kertaan asian " oikeellisuuden" , ennenkuin sitä julistan muiden luettavaksi. Mutta aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta.. =(

Jeps, mutta nyt nukkumaan, öitä!

jonttu rv 30+2

Vierailija
58/61 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava teksti suoraan kelan internet-sivuilta:

" Isyysrahaoikeus alkaa lapsen syntymästä. Lapsensa hoitoon osallistuva isä voi hakea isyysrahaa enintään 18 päivältä enintään neljänä jaksona äidin äitiys- ja vanhempainrahakauden aikana. Kun isyysvapaalla oleva isä hoitaa lasta perjantaista seuraavan viikon maanantaihin, on myös väliinjäävä lauantai isyysrahan suorituspäivä (ellei isä ole työssä lauantaina).

Paljonko isyysrahaa?

Isyysrahan määrä lasketaan yleensä verotuksessa vahvistettujen työtulojen mukaan, ei tämänhetkisten työtulojen mukaan. Isyysrahaa maksetaan kuitenkin 15,20 euroa arkipäivältä isyysvapaalla olevalle isälle, joka suorittaa aseellista tai siviilipalvelusta. Lue lisää kohdasta Päivärahan määrä."

Ja linkki:

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/120701121608EH?openDocument

Toivottavasti toimii.. =]

Eli isyysrahaa voi hakea neljänä jaksona (riippuen tietty siitä kuinka vapaansa isä pitää). En ole varma lasketaanko se " isäkuukausi" tuohon neljään jaksoon. Mutta tosta linkistä löytyi enemmän tietoa siitä isäkuukaudestakin.

jonttu

Vierailija
59/61 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, miksi äitiyspäivärahapäätöstä saat vieläkin odottaa, johtuu yksinkertaisesti siitä, että Kelan pitää verrata vuoden 2006 tulojasi (verotuksessa vahvistettuja) siihen 6kk:n tuloihin, ja " laskevat" että ne 6kk:n tulot ovat todella sen 20% suuremmat kuin verotuksessa vahvistetut (ja vielä indeksillä korotetut) tulot vuodelta 2006. Eli kun äitiyspäivärahakautesi alkaa mahdollisesti 9.1.2008 (katsoin lasketun ajan 13.2.2008 mukaan, 30päivää ennen laskettua aikaa on toi aloitusajankohta), niin päivärahan määrää laskettaessa otetaan siis huomioon vuoden 2006 tulot. Ja kun kela saa tiedot verottajalta tässä loppuvuodesta, niin siksi olet joutunut päätöstä odottelemaan.

Eli jos sulla on sellanen tilanne, että ne 6kk:n tulot eivät olekaan sitä tarvittavaa määrää suuremmat kuin vuoden 2006 tulot, niin sit sun kannattaa miettiä, oisko mahdollista aloittaa äitiyspäivärahakautta varhennettuna (eli viim. 31.12) jotta vertaisivat 6kk:n tuloja vuoden 2005 verotuksessa vahvistettuihin tuloihin.. =]

Mulla taas kun juttu oli niin, että kun äitispäivärahakausi alkaa tosiaan tämän vuoden viimeisenä päivänä, niin 6kk:n tuloja verrattiin vuoden 2005 tuloihin (jotka olivat siis jo silloin lokakuussa kelan tiedossa, ja siksi päätöskin tuli aikas nopeaan).

Ja vielä yleisesti tähän äitiyspäivärahakeskusteluun, että nämä kaikki päivärahan laskentatavat ja huomioon otettavat verovuodet yms on ihan Suomen laissa määrätty, joten ne eivät riipu virkailijasta tai paikkakunnasta! Helmikuun 6.pvä - helmikuun 28.pvä " välisen ajan parasta ennen päiväyksillä" (laskettu aika 6.2.-28.2) on vain ja ainoastaan mahdollisuuksia " kikkailla" sillä, koska äitiyspäivärahakautensa aloittaa, ja minkä vuoden verotus äitiyspäivärahaa määriteltäessä otetaan huomioon. Ja tässä " meidän" (itse en lukeudu joukkoonne, kun la on yhden päivän " liian aikaisin" eli 5.2.2008) tapauksessa mahdollisuuksia on siis kaksi, vuosi 2005 tai vuosi 2006. Ja kyllähän jokainen meistä jo tietää, kumpana vuonna noista vaihtoehdoista verotuksessa vahvistetut tulot olivat paremmat (eli tienasiko vuoden aikana 5000 euroa vaiko 50 000 euroa) ja pystyy näin ollen itse jo päättelemään, koska äitiyspäivärahakausi kannattaa aloittaa, jotta saa parempaa äitiyspäivärahaa.

Me 6kk:n hakijat ollaan sit taas " oma ryhmänsä" , ja tuo ryhmä " best before" 6.-28.2. pystyy vielä niitä omia viimeisiä 6kk:n tuloja laskemaan vuosityötuloiksi, ja näin ollen enemmän pähkäilemään, mitkä tulot antavat parhaan vaihtoehdon.. =]

Mutta nyt menen sängyn pohjalle laskemaan lisää palikkamatikkaa.. =] jos aloittas vaikka lampailla!

jonttu

Vierailija
60/61 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen adventti on jo sunnuntaina! Ja kaikilla hyvä tahto.

Ensimmäisen joulukalenterin luukun saa avata jo ylihuomenna! Hiphurraa!

Onhan kalenterit hankittuina? Näin aikuisiällä olen hankkinut aina sen veikkauksen raaputettavan kalenterin. Lapsena oli aina tavallinen kuvakalenteri, ei mitään suklaakalentereita.. Kun sais omatkin lapset tyytymään sellaiseen, varsinkin kun en aio hankkia mitään 10 euron joulukalenteria, koskaan (luulen, ainahan sitä voi sanansa syödä?). Jos olis aktiivinen, niin sitä vois vaikka värkkäillä sellaisen kestokalenterin jossa ois pussit joissa päiväys ja ne vois täyttää aina kunakin vuonna. Onko joku tehnyt joskus?

Haukotuttaa.. On jotenkin väsy, isäntä on ollut työreissulla koko alkuviikon ja tänäänkin tulee vasta m y ö h ä ä n .. Olo kuin yksinhuoltajalla (Nostan hattua JOKAISELLE yksinhuoltajalle, kovaa työtä verrattuna kahden huoltajan talouteen, tai ehkä kaikkeen varmaan tottuu) (Hattua nostan silti). Ensi viikolla sama homma, ei oikein tule joulusiivouksesta mitään, kun on niin reipas apuri.. x) Vaikka oikein hienosti auttaa pyykin laittamisessa ja tiskikoneen tyhjäyksessä, niin sellainen järjestelyhomma ei ihan vielä ole 1,5 v esikoisella hanskassa.. Vaatekaappia kun suunnittelen järjestäväni tässä joku päivä, esikoinen yleensä järjestää isin sukat makuuhuoneen nurkkaan hienoon pinoon..

Pitänee varmaan hakea kahvia..

Iloista ja ystävällistä mieltä kaikille!

Mrs.Marple ja jumppaava Kuopus rv 27+1 (Nonnako sitä pohti että on viimeisenä synnyttävä aktiivinen Helmi? Kyllä täälläkin aika myöhään se la on ;)