äitiysvapaa ja työ
tämmöinen pieni gallup:
ootteko (siis te jotka ette ole joutuneet jäämään sairaslomalle ennen äitiyslomaa) jääneet pois töistä sillon 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa?
mä ajattelin että kun ultrissa on sanottu että vauva on viikkoa nuorempi kuin raskausviikkojen mukaan, niin ettei tulisi loppuodotus niin pitkäksi (kumminkaan ei viitsi kauheasti reissaamaankaan lähteä niin pyöreessä kunnossa), olisin ainakin äitiysvapaan ekan viikon vielä töissä. kela tietysti haluaa aiheesta monta lippusta ja lappusta..
kotonakin oon yrittäny jättää monta hommaa tekemättä, että voin sitten äitiysloman alkaessa ennen vauvan syntymää esim haravoida pihalta viimevuotiset lehdet ja risut yms (olen kieltänyt miestä koskemasta niihin, että saan sitten raitista ilmaa samalla kun puran energiaa). siivonnut olen koko raskausajan (siitä asti kun pahoinvointi loppui, eli noin puolivälistä alkaen) niin tomerasti, että tuskinpa enää siinä vaiheessa komeroistakaan löytyy yhtään pois heitettävää enää.
mulla siis olisi enää suunnilleen pääsiäiseen asti töissä käyntiä... jos keksii monenmoista fyysistä puuhasteltavaa loppuraskauteen, niin sitten " vanhan kansan mukkaan" ei pitäisi mennä hirveästi yliaikaiseksikaan;)
Kommentit (3)
klainari:
En tietenkään millään tavalla halua kritisoida, jokainen omien halujen ja jaksamisen mukaan, mutta itse ainakin nautin suunnattomasti vapaasta, ei niitä liian usein tule, töitä ehtii kyllä vielä tekemään vuosia. Siinä sitten puuhailee sen minkä haluaa ja jaksaa. Mut muistaa myös levätä, sekin on tärkeetä.
alkuraskaudessa kun voin pahoin, oksensin ja nukuin vuorokaudet ympäri, olisin pitänyt avausta ihan kajahtaneena... kun näin melkein untakin nukkumisesta;) nyt oon ihan ylienerginen ja kaikki kellä on raskaus venähtänyt lasketun ajan yli, kertoo miten tuskaista on se loppuajan odottelu...
totta kai nautin vapaasta, mutta ei sitä vapaata oikein pysty varastoonkaan lepäämään ennen vauvan syntymää, jotenkin se aika olis sitten kulutettava... ja tosiaan, kun kaikki tarvikkeet on hankittu ja huone valmiina ja huusholli kunnossa (siivoamaankaan ei pysty varastoon, vaikka miten kuuraisi), niin tulee väkisinkin mieleen, mitä tekisin vapaapäivinä.
mies on töissä vauvan syntymään asti kumminkin ja yksin ei niin viimeisillään viitsi hirveen pitkälle lähteä, jotta ollaan sitte samassa kaupungissa kun synnytys alkaa (mies siis tulossa synnytykseen mukaan).
kyse ei tossa mun töihin menossa suinkaan omalla kohdallani ole mistään hienosta urasta, vaan ainoastaan viihtyisästä työpaikasta, rahallisesta hyödystä ja ennen kaikkea siitä ettei tarvitse loppuraskautta tuskailla niin pitkään.. ja jos oon töissä pidempään, ehkä ei sitten tuttavatäditkään huomaa kovin aikaisessa vaiheessa soitella " vieläkö odotat? etkö jo synnytä?" . tuo on kuulema ärsyttävää monen muunkin mielestä, itse meen varmaan rraivon partaalle siinä vaiheessa kun ruvetaan kyselemään. mä en pidä mahaan taputtelusta, pyöristymisen kommentoimisesta tai mistään muustakaan hössötyksestä.
saattaahan olla ettei se vielä vaikka synnykään laskettuna päivänä. tämän vuoksi olen sopinut itselleni kyläilyjä ja muita juttuja laskettuun aikaan asti ja vähän yli sillä varauksella, että " tehdään jos en ole synnärillä" .
sitten kun vauva on syntynyt, varmasti sitä tekemistä riittää, eikä mulla ole mitään suunnitelmia vielä siitä, kuinka pian aion palata töihin. varmasti töitä ehtii tehdä monta vuotta kuten sanoit, ja lapset on pieniä vain kerran. yritän kyllä hoitaa omani mahdollisuuksien mukaan kotona. ennen syntymää on hiukan eri asia, kun ei vielä ole sitä vauvaa hoidettavana ja maha + tukala olo estää monia harrastuksia, niin aika ihan tosissaan voi tulla pitkäksi...
hommaa. Teet ruokaa ja leivot pakastimeen. Se ei mene hukkaan se homma! Sit kun vauva syntyy teillä on omatekemää pullaa tarjota vieraille ja mikä tärkeintä hyvää kotiruokaa pakastin pullollaan, koska sitten synnytyksen jälkeen et välttämättä ehdi laittaa ruokaa , vaan joudutte popsimaan eineksiä...
En tietenkään millään tavalla halua kritisoida, jokainen omien halujen ja jaksamisen mukaan, mutta itse ainakin nautin suunnattomasti vapaasta, ei niitä liian usein tule, töitä ehtii kyllä vielä tekemään vuosia. Siinä sitten puuhailee sen minkä haluaa ja jaksaa. Mut muistaa myös levätä, sekin on tärkeetä.