Minkä ikäiset juo energiajuomia? Juoko lapsesi?
Poika, 8v., on alkanut kaupasta kärttää energiajuomia. Mankuu, että eikö voitaisi ostaa ES:ää edes. Ei se paljoa maksa... Samoin kinuu energia- ja proteiinipatukoita.
Olen yrittänyt järkeen vetoavasti selittää, että niitä ei osteta. Selittänyt, että ne on turhia, etenkin lapselle. Että hän saa ruoasta tarvitsemansa energian ja proteiinit. Että ne ei ole hyvän makuisia edes.
Silti kamala nurkuminen. Kun kaveritkin saa... Saako teillä oikeasti tuon ikäiset muksut juoda jotain energiajuomia?
Nyt poika oli ostanut viikkorahallaan energiajuomaa. Meni viikkorahat kuukaudeksi jäihin, kun jäi kiinni. Olen todella kiukkuinen, kun ei totellut minua.
Mitä seuraavaksi? Osta äiti mulle kaljaa, kyllä muutkin 12-vuotiaat sitä juo?
Kommentit (50)
13 v poika, eikä juo energiajuomia (ainakaan tietääkseni). Joskus kysyin, eikä hän eikä kukaan kavereista juonut. Täytyykin taas tsekata asia. Kauppa ei tosin myy alle 15v.
Hahaa ite oon 14 ja faija hakee mul lonkeroo kaupast!
Energia juomat aiheuttaa paska hätää ja ebolaa ja malariaa eli jos haluat kuolla niin sma se minulle on
Olen 27 ja juon energiajuomia. Nykyään yritän mahdollisimman vähän, mutta sorrun aina välillä. Niihin ihan oikeasti addiktoituu. Etuhampaiden kiille on mennyt noista pilalle kun mielivaltaista kolmivuorotyötä tehdessäni niitä tuli juotua päivittäin. Lapselle en antaisi niitä ikinä ja olisin iloinen jos kiellettäisiin energiajuomat vaikka kokonaan. Varsinkin tämä hammasjuttu on harvinaisen ikävä, kiille ei palaudu koskaan, sitä ei korjata julkisella ja ainoa apu eli laminaattikuoret maksavat tuhansia. Ei sitä jotenkin tajunnut aikoinaan ottaa tarpeeksi vakavissaan, kun "karkit tekee pahaa hampaille", "limsa tekee pahaa hampaille", "mehu tekee pahaa hampaille" jne. mutta noitahan käyttävät melkein kaikki. Jatkuva energiajuomien juominen oikeasti sulattaa kiilteen jo vuodessa lopullisesti piloille ja tämän hetken ES-nuorisolla on varmasti aivan tuhoontuomitut hampaat. Ja osa vanhemmista ei piittaa paskaakaan.
mää alotin energia juomien juomisen viime vuonna (12v) eikä mitää haittaa oo joka viikko tulee juotua väh yks ja joskus päivässä usiampi tälläki hetkellä megaforcee juon mut hyi ei saa osta kahdeksan vuotiaalle es anna sille viellä tuttipullo ja maitoo
Itse olen vielä ala-asteel ja kaikki juo ED ja megist ;-; itekki haluisin :((
Mutku oon nii sekopää et räjähtäisin tyylii
30-vuotias mieheni joskus töissä juo, lapset 6-15v. eivät eikä ole hinkuakaan. Ollaan niistä puhuttu jo paljon ennen kuin tulivat teini-ikään - mihin ihmeeseen lapsi tai nuori tarvitsee lisää energiaa? Ruokaa, raitista ilmaa ja paljon unta, eikö näillä pärjää :)
Ite oon juonu energiajuomia 9v lähtien oon nyt 13 ja ei oo vaikuttanu muhun millään lailla, rodeota oon eniten juonu, ehkä joku 60 pulloa ja megaforcea varmaankin 40 tai sinne suuntaan mutta nyt ne on kielletty kaikista muista kaupoista kempeleessä paitsi lidlistä. Sieltä saa maukasta kong strongia ja tänäänkin juonu 2 pulloa sitä, ihan hyviähän nuo energiajuomat on.
36 ja käyttänyt niitä ajoittain n 7 vuotta. En juo kahvia ja tuotakin max. Pullon päivässä. Mutta jää siihen koukkuun. Lisäksi niistä tulee mahakipuja, paitsi batteri Light ja vihreä ed.
Kaksivuotias on maistanut sitä kun ei ollut muuta juomaa. Ei näyttänyt seuraavan mitään. Mutta säännöllisesti en antaisi juoda ennen kuin 15 vuotiaana.
Taitaa olla enemmän poikien juttu. Meillä kolme tyttöä, iät 12-17 v eikä kukaan juo energiajuomaa. Yläkoulussa osa juo energiajuomia, mutta fiksumpi porukka pitää sitä nolona jonneiluna.
Mä ja mun frendi kyl juodaa energia juomii eikä oo mittää haittaa:) ES ja red bulli o hyvvää:G
Ei noita enää juoda. Aloitus on vuosien takaa. Ehkä jossain maalla ne vielä kelpaa.
Meillä saa yläasteikäiset juoda luonnonmukaisia energiajuomia, mutta ei noita perusmarkettijuomia.
Lähes 50v mieheni juo niitä viikottain. En oo antanu nuorteni juoda niitä kotonani. En suosi muutenkaan epäterveellisiä juomia limuja, mehuja ym jatkuvasti juotettavaksi.
Minä olen 31-vuotias nainen ja juon energiajuomia. Tunnen myös yli 40-vuotiaan miehen joka juo energiajuomia. Tälläisiä tunnen moniakin.
Ei viddu mage, taas ebin nekro. :-DDDD
Juu kertokaa vain lapsillenne, että ei kannata aloittaa. Olen 39-vuotias nainen ja olen juonyt Batterya jo jotain 15 vuotta (muistaakseni, sillä join jo ennen ensimmäistä lasta ja hän on 11-vuotias). Raskauksien (kaksi) yrittämisen, raskauksien ja imetyksien ajan olen pystynyt olemaan ilman lasten vuoksi. Mutta muuten olen aivan koukussa. Monen monta kertaa olen yrittänyt lopettaa, mutta ei onnistu. Tupakkaa en polta enkä alkoa käytä, mutta ymmärrän hyvin riippuvuuden niihinkin. Välillä olen pari viikkoa ilman ja sitten taas repsahdan. Minulle Batterysta ei tule mitään sivuoireita, ainakaan vielä, ja piristää sopivasti. Mutta onhan se myrkkyä. Ja rahaa menee paljon. Muita energiajuomia ei tykkää juoda vaan vain tuota yhtä, sillä tykkään maustakin paljon. Mutta siis, voin olla varoittava esimerkki lapsille. Ei kannata aloittaa, niihin jää koukkuun.