Muita joita ärsyttää paikkojen varaaminen jonon ohi?
Tämä asia ärsyttää aina aika ajoin, mutta tänään oikein erityisesti. Oltiin perheenä ostoksilla ja pysähdyttiin jätskibaariin jäätelöille. Jonoa oli pitkälti ja jonotettiin ehkä 15 min. Ja sitten jotkut tulee sinne jonon päähän ja laittaa lapsensa varaamaan paikan. On muuten pikkasen ajattelematonta ja itsekästä! Toiset on jonottanut siinä jonossa ehkä puoli tuntia ja toiset vie paikat jonon perältä. Tässä ei ole kyse vain siitä, että MINÄ ja lapseni emme pääse istumaan vaan ilmiö ärsyttää ihan kaikkien jonottajien puolesta. Sama toistuu joissain ravintoloissa. Esim. raxissa on ihan selkeä kielto ettei paikkoja varata jonon ohi, mutta silti näin tehdään. Kiva siinä jonottaa puoli tuntia sisään ja sitten siellä venata kun ei ees mahdu istumaan, koska jengi tulee varaamaan etukäteen. Ärsyttää sori.
Kommentit (114)
Niin minä aina teen kun olen yksin liikenteessä, ei ole ikinä mitään ongelmaa ollut.
Kun elämä pyörii pelkän kodin ja lasten hoidon, sekä satunnaisen kahvilassa tai ravintolassa käynnin ympärillä, ei enää näe todellisia ongelmia vaan alkaa omassa pikku päässään paisutella tällaisia pikkuasioita kuten ruokalevatko kaikki varmasti oikeassa järjestyksessä pizza buffet:ssa...hoh hoijaa!
Vierailija:
51 teillä jutellaan vain istuen?
mä en näe tuossa mitään ongelmaa.
Kai sitä jotain sanoja vaihdetaan seistessäkin, mutta lapsen ja vanhemman onkin ihan syytä istua välillä alas ja keskittyä vain toisen kuuntelemiseen. Kunnon ruokaravintolassa tähän on tilaisuus ja lapsikin saattaa kokea sen oikein mukavana kun kerrankin on aikaa rauhassa keskustella. Jossakin kahvilassa hälinässä jonottaessa (mahdollisesti nälkäisenä) ei juurikaan syvällisiä keskustella, korkeintaan komennetaan kärsimätöntä lasta.
ei vaan päinvastoin tämä kuvaa kotiäitejä, joilla ei ole mitään tilannetajua ja käytöstapoja. Eivät ymmärrä miten kahvilassa käyttäydytään kun siellä kerran vuodessa käyvät. Surullista.
paikallisessa 2-kerroksisessa kahvilassa silloin kun liikun vaunujen kanssa. Yläkertaan ei pääse kuin portaita enkä mitenkään kykene kantamaan vaunuja ja tarjotinta sinne ylös.
Alakerta on yleensä tupaten täynnä ja yläkerrassa tilaa vaikka kuinka. Yläkertaan menen suosiolla aina kun olen ilman lapsia liikenteessä.
Vierailija:
Niin tai sitten sinä ja lapsesi voitte mennä kysymään yksinäiseltä saisiko hänen pöytäänsä istua... Mutta se sinulla idiootilla ei varmaan edes käynyt mielessä!
Saatan myös imettää vauvaa samalla. Mitähän se nuori mieshenkilö siitä tuumaa, kun olen lähes iholle tunkenut ja alan imettää ;o) Vaikkakin huomaamattomasti, mutta täältähän se on kuultu kuinka se on sama kuin tissin läväyttäminen koko kansan nähtäville.
kyllä taas huomaa kuinka lapsiperheet nostavat itsensä muita ylemmäs!
Kuinka joku kehtaa..
Näinhän toimitaan joka paikassa. Ei tulisi mieleenkään jonottaa kuuden lapsen, rattaiden aj miehen kanssa. Tottakai mies menee istumaan lasten kanssa ja minä haen ruoat.
Voi hyvää päivää, eikö tosiaan ap:ään maailmassa ole mitään muuta pielessä. Mutta jonot vaan jos haluat vaikka kaikkien kanssa. Kyllä sitä lasten kanssa joutuu jonottamaan monessa muussa paikassa, eli ehtivät kylä sitä harjoitella. jos ei muualla niin ainakin koulussa ja päiväkodissa.
tai jätetään joku vaate pitämään paikkaa.
Mua ei kyllä tää ärsytä yhtään, päinvastoin se on aika normaali käytäntö. Mä en ole myöskään ikinä nähnyt kylttejä, jotka kieltäisivät moisen.
Toinen asia on se, että kannattaako pikkulasten kanssa mennä väen väkisin syömään paikkaan, jossa joutuu jonottamaan yli puolikin tuntia ruokaa. Eikö tuollainen paikka kannattaisi jättää väliin jo huonon palvelun vuoksi?
Lapsien kanssa on ainakin minusta kaikista kätevintä mennä sellaisiin kahviloihin, joissa on pöytiintarjoilu. Valitettavasti Suomessa on niin surkea palvelukulttuuri, että nämä paikat tuppaavat olemaan vähemmistössä. Helsingissä meidän perheen ykkössuosikkikahvilat ovat Akateemisen kirjakaupan kahvila ja Ekberg.
Jos ruokaravintolassa joutuu odottamaan ruokaa tunnin, niin on syytä kyllä tehdä reklamaatio ja boikotoida moista paikkaa.
Milloin Suomessa tulisi se tapa (joka on yleismaailmallinen kaikkialla muualla maailmassa), että kahvilassa mennään suoraan istumaan pöytään ja tarjoilija pongahtaa heti kysymään tilausta?
Milloin Suomessa tulisi se tapa (joka on yleismaailmallinen kaikkialla muualla maailmassa), että kahvilassa mennään suoraan istumaan pöytään ja tarjoilija pongahtaa heti kysymään tilausta?
[/quote]
Vastaus: Silloin kun palvelualojen työntekijöiden palkat poljetaan maan rakoon. Ei Suomen palkoilla kahvilalla ole IKINÄ varaa palkata sellaista työvoimaamäärää kuin maailmalla.
Pöytiintarjoilu siellä, kivaa :)
En kai tietenkään ota sitä riskiä, että jonotettuani ja maksettuani ostokseni en saakaan istumapaikkaa. Aina, oli täyttä tai ei, varaan/varaamme pöydän kahvila/ravintolareissun alkajaisiksi. Samoin oletan jonossa edelläni olleidenkin tehneen, joten ketään en tarkoituksella kiilaa. Toki jos jonotus oikeasti kestää puoli tuntia voi tämä menettelytapa olla huono, koska pöydät seisoisivat tällöin " tyhjän panttina" . En kuitenkaan todellakaan mene sellaiseen kahvilaan jossa joutuisi jonottamaan noin älyttömän kauan, joten käytännössä tämä ei ole ongelma.
En muuten ole kotiäiti, ja käyn kyllä usein ihmisten ilmoilla. :)
Enkä tosiaan ole ikinä nähnyt mitään kieltokylttejä, en voinut kuvitellakaan että tällainen olisi jotenkin kiellettyä!
Kun käymme perheemme kanssa kahvilassa tai vaikka jätskillä teemme AINA niin, että mies ostaa tiskiltä kahvit yms. ja minä ja poika (1v) mennään pöytään. Mikäs järki meidän koko perheen olisi siinä jonossa olla? Oottepa te muut idiootteja, jos muksunnekin raahaatte siihen jonoon riekkumaan... Raxista en tiedä mitään kun siellä ei käydä...
Kun käymme perheemme kanssa kahvilassa tai vaikka jätskillä teemme AINA niin, että mies ostaa tiskiltä kahvit yms. ja minä ja poika (1v) mennään pöytään. Mikäs järki meidän koko perheen olisi siinä jonossa olla? Oottepa te muut idiootteja, jos muksunnekin raahaatte siihen jonoon riekkumaan... Raxista en tiedä mitään kun siellä ei käydä...
Jos jonossa olisi pieniä lapsia, jotka eivät ikänsä vuoksi vielä pysty jonottamaan aikuisten tapaan asiallisesti vaan konttaisivat, kierisivät, törmäilisivät ja leikkisivät hippaa ympäri kahviota sillä aikaa kun vanhempi on tekemässä ostoksia. Varmaan jossakin on se vanhempi, joka on jollain keinolla saanut lapsilaumastaan joukon pikkuaikuisten tavoin käyttäytyviä asiallisia ja näkymättömi tyyppejä. Ja varmaan sama vanhempi ymmärtää, että ei ole asiaa kahviloihin yms paikkoihin, ellei lapset ole aikuisia. Meillä kuitenkin eletään tätä elämää vaan eteen päin näiden lasten kanssa ja kussakin tilanteessa toimitaan sen mukaan, mikä kaikille myös kanssa ihmisille ehkä kuitenkin kaikkein mukavinta on.
kun toiset varasivat repuillaan paikkoja, vaikka heidän jonotuksensa aikana joku olisi sillä paikalla ehtinyt jo syödä ja vapauttaa paikan.
Ei ongelmaa varmaan kaikkialla olekaan, mutta paikoissa, joissa jonotukseen kuluvan ajan voi arvioida olevan verrattavissa syömiseen kuluvaan aikaan, olisi kyllä fiksumpaa, että pöydät täytettäisiin ruokailijoilla. Silloin niitä vapaita paikkojakin löytyisi (eikä tarvetta etukäteisvaraamiselle olisi..).
Vierailija: