Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä jotkut ihmiset luovuttavat verta?

Vierailija
09.09.2013 |

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan velkaa. Isä sai leikkauksessa 24 pussia. 

Vierailija
22/30 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätkähdyttävän tietämätön kysymys. Luovutan verta auttaakseni muita ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 19:25"]

miksi ihmeessä jotkut ihmiset eivät luovuta verta, vaikka fyysisesti ja henkisestikin siihen pystyisivät, kysynpähän vaan. Itselläni kauhea tuska, kun saan seuraavan kerran luovuttaa vasta n. vuoden päästä, haluaisin jo mennä taas... :(

t. N19

[/quote]

Minä en ole uskaltanut, ihan vain siksi koska olen miettinyt voiko se puolen litran verenhukka olla terveellistä, varsinkin jos sen jälkeen huimaa? Voiko se aiheuttaa jotain haittaa elimistölleni? Vaikka joo toisaalta ei kait noita tehtäisi jos siitä olisi haittaa...? Jos verenluovutuksesta ei ole oikeasti mitään haittaa niin voisin mennä, sillä neulat ei minua haittaa ja mulla on sellainen veriryhmä jolle olisi varmaan tarvetta...

Vierailija
24/30 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovutettu verimäärä palautuu noin vuorokaudessa, joten miksipä ei. Yksi luovutus auttaa kolmea ihmistä. Minulla ei ole rahaa antaa hyväntekeväisyyteen, joten tämä on vastine sille. On aina mukava pyörähtää luovutuksessa, henkilökunta on mukavaa, ilmaista pientä purtavaa ja kaupan päälee vielä loistava fiilis (auttamisesta).

Henkilökunta on niin ammattitaitoista, että heitä ei missään nimessä voi edes verrata laboratorioiden näytteidenottajiin. He osaavat oikesti pistää neulan siten, että ei tunnu missään täysin päinvastoin kuin labrassa.

Vierailija
25/30 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä av-mammojen tulisi patistaa kaikki aviomiehet luovuttamaan verta säännöllisesti, niin samalla tulee tietoon jos miehellä on jotain esteitä luovutukselle (kuten maksanut seksistä, rakastanut miestä, vetänyt huumeita, ollut syrjähyppyjä).

Vierailija
26/30 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn ihan terveyssyistä. Kun veri ohenee, niin ei tule veritulppaa niin helposti.

Vierailija
27/30 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 21:14"]

Ihan vaan ohiksena: AB- verta tarvitsee niin harva, että siitä ei ole käytännössä koskaan pulaa. Lisäksi AB- ihmisellä voidaan antaa mitä verta tahansa, mutta AB-verta voidaan antaa vain AB- ihmiselle, joten senkään takia kyseinen veri ei ole kovin haluttua kamaa.

0- sen sijaan on parasta mitä olla voi, ja näille luovuttajille usein tuleekin kutsuja luovuttamaan, saatetaan soittaakin.

T: Isä AB- äitipuoli 0- itse A-

[/quote]

Toinen ohis: veressä on paljon muitakin tekijöitä kuin tuo +/- tai ABO. AB veriryhmältä otetaan luovutuksessa kokoveren sijasta useimmiten plasmaa, joka puolestaa käy kaikille veriryhmille - ja todellakin on haluttua kamaa! Plasmaa otetaan myos erittäin mielellää  

t. AB:n ja O:n B-lapsi

Vierailija
28/30 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 19:21"]

Joillakin voi olla luonnostaan hyvin korkea hemoglobiini, ja jos sen lisäksi kuuluu harvinaiseen veriryhmään, esim. AB- , niin saatetaan ihan kutsua luovuttamaan. Monet luovuttaa ihan siksi, että haluaa tehdä hyvän työn ja auttaa verta tarvitsevia lähimmäisiään. 

[/quote]

Ihan vaan ohiksena: AB- verta tarvitsee niin harva, että siitä ei ole käytännössä koskaan pulaa. Lisäksi AB- ihmisellä voidaan antaa mitä verta tahansa, mutta AB-verta voidaan antaa vain AB- ihmiselle, joten senkään takia kyseinen veri ei ole kovin haluttua kamaa.

0- sen sijaan on parasta mitä olla voi, ja näille luovuttajille usein tuleekin kutsuja luovuttamaan, saatetaan soittaakin.

T: Isä AB- äitipuoli 0- itse A-

AB- verta voi luovuttaa vain toiselle ihmiselle jonka veriryhmä on AB, ainakin jos muistan oikein vaikka koulussa käytiin veriryhmä asioita just tänään. Itse en tiedä mikä mun veriryhmä on ja niitä testattiin tänään koulussa, mutta rupesi jännittämään niin paljon etten pystynyt testata  veriryhmääni, ja ei sillä ole edes väliä koska en voi koskaan koko elämäni aikana luovuttamaan verta, koska mulla on epilepsia ja epilepsia estää verenluovutuksen, koska verenluovutus voi tuoda esiin tai uudelleenlaukaista epilepsiaoireita. Anteeks kaikille maholliset kirjotus virheet, äikkä ei oo mun vahvin aine ja  muistakaa oon vasta ylä-asteella. 

Vierailija
29/30 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tiputtanut punasoluja satoja kertoja omassa työssäni potilaille, luovuttanut n 20 kertaa. Nyt sain leikkauksen jälkeen 4 yksikköä punasoluja ja uskomatonta miten äkkiä vointi koheni. Luovutan taas, kun tästä toivun.

Vierailija
30/30 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina ollut matala hemoglobiini.Surukseni en  saanut luovuttaa verta  En varsinkaan  nyt kun syön mielislalääkkeitä .Minulla on O veriryhmä.O käy annettavaksi melkein kaikille 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän