Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä jotkut ihmiset luovuttavat verta?

Vierailija
09.09.2013 |

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että se saattaa pelastaa sinun henkesi.

Vierailija
2/30 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vakavassa autokolarissa ja sain pari litraa verta. Ajattelin palauttaa sen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin luovuttaa, mutta nähdessäni neulan alkaa huimaamaan ja suonet pakenee. Pari kertaa olen pyörtynyt verikokeessa :(

Vierailija
4/30 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on helppo tapa auttaa, ei tunnu missään.

Kun on nähnyt vaikkapa leukemiaa sairastavia lapsia tai saanut itse verta synnytyksen jälkeen kun on vuotanut kuin "härän kurkusta", yhtäkkiä tarve luovuttaa verta on aika kova.

oletko ap vähän yksinkertainen?

Vierailija
5/30 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin voi olla luonnostaan hyvin korkea hemoglobiini, ja jos sen lisäksi kuuluu harvinaiseen veriryhmään, esim. AB- , niin saatetaan ihan kutsua luovuttamaan. Monet luovuttaa ihan siksi, että haluaa tehdä hyvän työn ja auttaa verta tarvitsevia lähimmäisiään. 

Vierailija
6/30 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa kysymys. Miksi ei?

Vierailija
7/30 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neloselle tiedoksi, että verenluovutus auttaa juuri tuohon. Itse pyörryin JOKA KERTA verikokeen jälkeen ennen kuin aloitin luovutustavan. Ensimmäisen luovutusvuoden aikana jouduin jänistämään luovutuksesta, kun alkoi heikottaa. Nyt en enää pyörry edes verikokeessa.

Vierailija
8/30 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen juttu onkin se, että monet haluaisivat luovuttaa, mutta eivät saa. Kieltolista on pitkä, syrjivä ja osittain hyvin typerä (esim. asuminen Englannissa hullun lehmän tautivuosina aiheuttaa ikuisen luovutuskiellon)

Vierailija
9/30 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin tietaa mika mun veriryhma on joten menin luvouttaan verta. Oli ihana kokemus kun en verta pelkaa ja sai ilmaista ruokaa ja juomaa tapauksen jalkeen, sen jalkeen olenkin kaynyt saannollisesti ihan noiden itsekkaiden syiden tahden

Vierailija
10/30 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ihmeessä jotkut ihmiset eivät luovuta verta, vaikka fyysisesti ja henkisestikin siihen pystyisivät, kysynpähän vaan. Itselläni kauhea tuska, kun saan seuraavan kerran luovuttaa vasta n. vuoden päästä, haluaisin jo mennä taas... :(

t. N19

Vierailija
11/30 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen luovuttanut n 20 kertaa, vaikken ole itse verta tarvinnutkaan. Mutta kuka tietää milloin? Se on uusiutuva luonnonvara. ;imua harmaittaa suuresti etten ole vuoteen voinut luovuttaa, ja en tiedä milloin taas olen riittävän terve. Toki tärkeintä on veren laatu, joten sille ei mitään voi. Tärkeintä on verensaajan terveys.

Vierailija
12/30 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 19:22"]

Neloselle tiedoksi, että verenluovutus auttaa juuri tuohon. Itse pyörryin JOKA KERTA verikokeen jälkeen ennen kuin aloitin luovutustavan. Ensimmäisen luovutusvuoden aikana jouduin jänistämään luovutuksesta, kun alkoi heikottaa. Nyt en enää pyörry edes verikokeessa.

[/quote]

Pakeniko sulla suonetkin? Mulla ne kuulemma jotenkin karkaa, ja niitä joudutaan kaivelemaan ja pistelemään useampaan kertaan, kun verta ei vaan tule. Ja sitten tekee taas pahaa ja sattuukin ihan sikana :( Yks labran täti sano että se ei ole 20 vuotisen uransa aikana näin vaikeisiin suoniin törmännyt.

4

Vierailija
13/30 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovuttaisin, jos voisin. Kun anemiani oli pahimmillaan sain pari satsia tankkausta. Perussairauteni estää luovuttamisen, joten en voi "palauttaa" saamaani verta ja se harmittaa kovasti.

Vierailija
14/30 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parantaa oman veren laatua.

Vierailija
15/30 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 19:23"]

Toinen juttu onkin se, että monet haluaisivat luovuttaa, mutta eivät saa. Kieltolista on pitkä, syrjivä ja osittain hyvin typerä (esim. asuminen Englannissa hullun lehmän tautivuosina aiheuttaa ikuisen luovutuskiellon)

[/quote]

Tuo ei kyllä ole mikään typerä kielto, sillä kurua tutkimalla (Papua-Uusi Guineassa kannibalismin vuoksi esiintynyt Creutzfeld-Jakobin taudin tapainen aivosairaus) on todettu että Creutzfeld-Jakobin taudin itämisaika voi olla jopa 50 vuotta tai enemmän. Eli kuka tahansa joka on asunnut Iso-Britanniassa hullun lehmän taudin esiintymisaikana on mahdollinen taudinkantaja.

Vierailija
16/30 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmainen ruoka. Saa syödä kolmioleipiä niin paljon kun kehtaa. Lisäksi siellä on kasa naisten lehtiä. Lopuksi veren luovutus laihduttaa. n 500 g otetaan verta ja elimistöllä kuluu energiaa kun tekee uuden veren takaisin.

täydellinen win-win.

Muutenkin mielelläni autan ihmisiä, miksei tälläisessäkin tapauksessa.

Vierailija
17/30 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta parempi kysymys on se miksi useampi EI luovuta verta. Ilmaiseksi, hyvin pienellä vaivalla ja ajallisella uhrauksella voi pelastaa ihmishenkiä. Verta menee esimerkiksi  syöpäpotilaille ja onnettomuuksien uhreille.

Vierailija
18/30 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommissa paikoissa se on helpompaa. Jossain, missä ei oo verenluovutuspistettä lähistöllä, jää helposti tekemättä. Mulla syynä on ihan vaan hillitön pelko ja heikotus. Kävin ekan kerran verikokeissa noin vuosi sitten (melkein 30-vuotiaana), ja se menikin paljon paremmin kuin kuvittelin. Ehkä joskus uskaltaudun verenluovutukseenkin, ensin vaan pitää tarkistaa, että täytän kaikki ehdot.

Vierailija
19/30 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 19:21"]

Joillakin voi olla luonnostaan hyvin korkea hemoglobiini, ja jos sen lisäksi kuuluu harvinaiseen veriryhmään, esim. AB- , niin saatetaan ihan kutsua luovuttamaan. Monet luovuttaa ihan siksi, että haluaa tehdä hyvän työn ja auttaa verta tarvitsevia lähimmäisiään. 

[/quote]

Ihan vaan ohiksena: AB- verta tarvitsee niin harva, että siitä ei ole käytännössä koskaan pulaa. Lisäksi AB- ihmisellä voidaan antaa mitä verta tahansa, mutta AB-verta voidaan antaa vain AB- ihmiselle, joten senkään takia kyseinen veri ei ole kovin haluttua kamaa.

0- sen sijaan on parasta mitä olla voi, ja näille luovuttajille usein tuleekin kutsuja luovuttamaan, saatetaan soittaakin.

T: Isä AB- äitipuoli 0- itse A-

Vierailija
20/30 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei? Mitä syitä voisi olla olla luovuttamatta?

Paitsi tietty maantieteelliset seikat ja tautitaustat huomioiden. siis jos saa luovuttaa verta, miksi ei luovuttaisi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi