Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tokaluokkainen jää ilmeisesti luokalle!

Vierailija
23.11.2007 |

Olen tietysti hyvin huolissani ja surullinen.

Luulen että pojan mielenkiinto koulua kohtaan loppuu täysin jos luokalle jätetään. On nimittäin muutenkin vähän sitä tyyppiä, että mieluummin luovuttaa jos ei jokin asia suju.

Ongelmia on siis lukemisessa ja opettajan mukaan koulussa jaksamisessa. Kotoa katsoen poika on mallioppilas. Lähtee kouluun joka aamu mielellään ja huolehtii itse läksynsä. Harvoin tarvii läksyissä neuvoa ja kun tarkistan, tehtävät ovat lähes aina oikein. Olin tyrmistynyt kun opettaja ja erityisopettaja sanoivat, että luokalle jäämistä täytyy harkita. Lukeminenkin sujuu kuitenkin jo niin hyvin, että lukee normaaleja satukirjoja pienemmille sisaruksilleen ja sisarukset jaksavat jopa kuunnella. Hidastahan se on, mutta aika virheetöntä lukemista. Poika on muutenkin joka asiassa hidas ja perusteellinen. En tiedä vaikuttaisko luokalle jääminen asiaan kun se on ihan selvä luonteenpiirre.

Mitä olette mieltä? Taistelisitteko vastaan vai antaisitteko opettajan päättää asiasta keväällä?

Ymmärrän toki että ajattelevat lapsen parasta, mutta tarviiko kaikkien olla kympin oppilaita! Kyllähän se kokonaisuus kuitenkin päätöksessä ratkaisee. Ja täytyis tarkkaan miettiä onko luokalle jäämisestä lopulta enemmän hyötyä vai haittaa.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään vaiheessa ei ole tehty mitään testejä. Ilmeisesti kukaan ei ole pitänyt niitä tarpeellisena, enkä minä tietty ole ymmärtänyt vaatia. Kehitys on ollut kuitenkin opettajan mukaan koko ajan tasaista, vaikkakin hitaampaa kuin luokkatovereilla. Ehkä sen vuoksi eivät ole pitäneet testejä tarpeellisena.

Mutta kiitos tuosta lukunopeuden tastaus vinkistä! Pitääpä kokeilla minkä saamme tulokseksi niin tietää onko syynä jännitys koulussa, jos kotona tulos on eri.

t. ap

Vierailija
22/27 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti sain aikoinaan tapella että sain vuoden lykkäystä.

Oikein iltatähti kun isot jo niin isoja.

Juuri jouluksi keskosena syntynyt, eli olisi normaaliajalla syntyneenä mennyt vasta seuraava vuonna kouluun.

Sain lykkäyksen, enkä ole katunut.

Poika voi hyvin ja aloittaa ensi syksynä yläasteen hyvin arvosanoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen kyllä kiitollinen opettajalle että hän ilmaisi huolensa näin aikaisin. Olis ollut sokki vasta keväällä kuulla asiasta!

Eihän sitä luokalle jääntiä vielä olekkaan päätetty, vaan opettaja kertoi että se on mahdollista ja asiaa harkitaan.

Aika naurettavaa esittää noita epäkohteliaita kommentteja tällaisesta aiheesta! Totta kai poika on meille rakas, eikä koulumenestys todellakaan ole elämässä tärkein kriteeri! Mutta onhan luonnollista että mietin asiaa ja suren lapsen puolesta, sillä se on hänelle iso asia. Ja luokkakaverit ovat hyvin tärkeitä, joten poika luonnollisesti suree heidän vaihtumistaan. Opettajasta hän pitää, joten hänen vaihtamisensa tuskin muuttaisi mitään.

t. ap

Vierailija
24/27 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä jos " hitauteen" on joku selkeä syy, lapsellesi opetetaan taidot, jolla selvitä ongelman kanssa! Ja nykyään esim. lukihäiriö ei ole este elämässä pärjäämiseen, vaikka töitä tarvitseekin ehkä enemmän tehdä. Onko ongelmat vain jossain tietyssä aineessa vai kaikissa aineissa? Jos ongelmia on vain 1-2 aineessa, niin silloin ko. aineen mukautuksesta voisi keskustella.

Keskustele siis opettajan, eritysiopetaajan yms. kanssa, ja vaadi testejä!

Terv. ope

Vierailija
25/27 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan asian ilmaista muutenkin kuin vaatimalla. Nämä minä minä ja minun lapseni minun lapseni vaativat niin paljon kaikenlaista että jää joskus vaatimukset toteutumatta. Onneksi ap vaikuttaa järkevältä ihmiseltä. Luokan kertaaminen ei onneksi oli merkki tyhmyydestä vaan enemmänkin myöhemmästä kehityksestä.

Vierailija
26/27 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääpä ehdottaa opettajalle, voisko hän järjestää pojan testeihin. Ekaluokalla lapsi oli hidas myös matikassa, mutta nyt se aina näyttää sujuvan ihan hyvin. Ongelma on siis lukemisen hitaudessa ja kirjoittaessa nuo sanavälit ja kaksois kirjaimet (Matti=Mati yms) aiheuttavat hankaluuksia. Kuitenkin ymmärsin ettei se kirjoituskaan ihan toivotonta ole. Opettaja näytti poikamme kirjoittaman aineen ja teksti oli hänenkin mukaansa täysin ymmärrettävää, vaikka noita virheitä löytyi. Eli siis kehitystä tämänkin suhteen on taas tullut.

Jotenkin minusta tuntuu ettei koulun puolelta ole edes yritetty auttaa, ehdottaa pien ryhmää tms, vaikka sellaisia on kyseisessä koulussa. Siksikin hämmästyin kovin, koska kuvittelin että tälläisissa tapauksissa olisi muitakin keinoja ensin käytetty ennen luokan kertausta. Poikamme luokasta ekaluokan aikana siirrettiin yksi poika pien ryhmään.

t. ap

Vierailija
27/27 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään et saa, jollet osaa kysyä tai vaatia! Kaikesta säästetään. Siksi myös lapsia syrjäytyy kun vanhemmat eivät osaa tai jaksa hakea lapselleen apua. Automaattisesti ei saa muuta kun päänsilitystä ja senkin liian myöhään...

Vierailija:

Voihan asian ilmaista muutenkin kuin vaatimalla. Nämä minä minä ja minun lapseni minun lapseni vaativat niin paljon kaikenlaista että jää joskus vaatimukset toteutumatta. Onneksi ap vaikuttaa järkevältä ihmiseltä. Luokan kertaaminen ei onneksi oli merkki tyhmyydestä vaan enemmänkin myöhemmästä kehityksestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän