10 vuotias näki viime yönä harhoja?
Viime yönä sattui jotain todella pelottavaa.
10 vuotias tuli aamuyöllä itkien ja selkeästi täristen mun viereen.
Selitti, että oli herännyt kun huoneesta kuuluu ääniä. oli katsonut ympärilleen ja lelut olivat liikkuneet. (yövalo päällä, hämärä mutta sellainen että selkeästi valaisee huoneen).
Nukkuvauva oli ollut kuin elävä, seissyt tukea vasten, muutkin lelut olivat liikkuneet ja kani oli pmppinut lattialla.. ,
Lapsi oli aluksi kuulemma vetänyt peiton päälleen ja sitten katsonut uudelleen. Lelut olivat liikkuneet edelleen.
Sitten oli liikkuvien lelujen läpi juossut meidän huoneeseen, silloin kani oli hypännyt takaisin julisteeseen.
Tällöin heräsi nelivuotias, tuli meidän luo ja sanoi että vauvanukke seisoi lattialla.
Mitä tää on??
Muutoin pistäisin 10 vuotiaan unimaailman piikkiin, mutta kun nelivuotias tuli tosiaan perässä ja sanoi vauvanuken seisseen? Vai kuuliko jo isomman selityksen ja matki sitä?
Hiuh, en usko mihinkään yliluonnolliseen, enkä muuhunkaan potaskaan.. mutta silti tää säikäytti minutkin.
Kommentit (45)
En ole lääkityksen tarpeessa. Ehkä sen huomaisi jos minulla olisi jotain mielenongelmia. Niinkun sanoin normaali kotiäiti. En mitenkään erityisemmin harrasta näitä yliluonnollisia juttuja, enkä niitä tutki tai niistä lue(paitsi joskus tulee käytyä suomi24:n sivuilla). Oikeastaan ainoa tieto on se mitä olen itse kokenut ja mitä olen ystävieni kanssa niistä jutellut.
Onhan täällä av:llakin tuo yliluonnollinen ketju. Tuskin kaikki siihen kirjoitettu on provooo. =)
Ja niinkun sanoin, sellaiset ihmiset jotka ei näitä ole kokenut ei voi niihin myöskään uskoa. Kysykääpä tänään miehiltänne. Mitä kummitusjuttuja he tietävät tai mitä ovat itse kokeneet. Veikkaan että yli puolilla on joku oma kokemus jota " järjellä" ei voi selittää.
Ja niinkun sanoin, selitän omatkin kokemukset järjellä hyvin usein.
Ihmisillä monasti hirveitä ristiriitaisuuksiaan uskoissaan. Moni uskoo jumalaan, mutta silti ei usko henkien läsnäoloon. Moni uskoo ennustajaan, mutta silti kieltää minkään epätodellisen läsnäolon. Minusta siinä on vissi ristiriita.
Enemmän uskon että suojelusenkeli on lapsiemme lähellä, mutta että meitä jokaista seuraa henki joka on läsnä kuolemaamme saakka. Minun ystävällä on valokuva lapsestaan, se on valoittunut todella oudosti ja kuvassa näkyy selvästi lapsen enkeli. Tämä nyt ei ole ainut todistus niiden läsnäolosta. Monella äidillä on varmasti tarinoita siitä miten lapsi on pelastunut täpärästi kuin ihmeen kaupalla ja muitakin hieman " omituisia" pelastumisia tapaturmilta.
Ja ne mielikuvitusystävät, aina ne ei ole mielikuvitusta. ;)
" Hiuh, en usko mihinkään yliluonnolliseen, enkä muuhunkaan potaskaan.. mutta silti tää säikäytti minutkin. "
-Olisko jo aika oppia uskomaan, että on olemassa myös näkymättömiä henkivoimia. Mitä pitää tapahtua, että uskot - eikö tää ollut jo aika hyvä merkki siitä! No odota vain, kyllä ne puput tulee vielä sinunkin luoksesi...
Muuten olisin laittanut unen piikkiin, mutta että toinenkin sanoi nähneensä vauvanuken seisovan? Kääk! Tai jos pienempi oli kuullut, mitä isompi puhui kanssasi?
Ihanan pelottavaa!
missä puput hyppää ulos telkkarista. Meidän 3-vuotias ihmettelee aina tuota mainosta ohikulkiessamme...
Olisko teilläkin jotenkin se huomattu?
Uskon yliluonnolliseen, mutta en kyllä siihen että pupu hyppää julisteesta.
Mut aika todentuntuiselta uneltahan tuo kuulosti.
Ja pienempi varmaan kuuli tuon seisomisjutun.
Mä heräsin kerran tyttönä yöllä ja olin naama seinään päin vaikka yleensä nukuin naama pois päin seinästä. Katoin sit sitä seinää hämärässä ja " näin" kaikki huonekaluni ja tavarani yksityiskohtaisesti, mutta haaleasti. Menin ihan paniikkiin että " apua en näe mitään!" ja kolautin pääni täysillä seinään kun meinasin nousta.
Sitä siis vaan että kun on puoliksi unessa ja puoliksi valveilla niin unet voi olla todella todentuntuisia.
Olenpahan muutamana aamuna noussut ylös nähtyäni unta että olin riidellyt siskoni kanssa ja olin kiukkuinen kuin mikä eikä sisko tajunnut ja mullakin kesti kauan ennen kuin tajusin että se oli ollut vain unta.
Unet on joskus todella todellisen tuntuisia, ei 10-vuotiaskaan aina vielä erota.
Minä kerran näin semmoisen unen, jossa iso jalkapallon kokoinen hämähäkki nousi sängynlaidalta miehen päältä mua kohti. Olin hereillä ja siinä se vaan kipitti mua kohti. Huusin kuin hullu, hyppäisin sängystä ja aloin riuhtoa miestä kädestä sängystä ylös. Pikkuhiljaa se hävisi se hämähäkki. Ja mulla OLI silämt auki koko sen ajan.
Arvaa nolottiko, kun mies ihmetteli, kun hänen kättään pidin ja huusin ja meuhkasin, että varooooo, hämähäkki, varooooo, tulee päälle.. ja samalla, kun hiipui hämpis pois, hiipui mun äänenvolyymikin :D Siinä sit selitellä, että kun oli hämähäkki... Hih!
On tullut samanlainen uni ennenkin eli että silmät auki, uni jatkuu hämärässä, mutta sitten pikkuhiljaa häipyy ja haalistuu pois.
Joten en usko..
Tosin kyllä epäilen, että on Toy storyä katsonut liian paljon.. vaikka sitä ei ollakaan katsottu viimeiseen puoleen vuoteen ainakaan.
ap
nukke ei voi jäädä seisomaan, koska se on sellainen minun vanha vauvanukke. eli yli 20v vanha ja vetelä, ei siis pysy pystyssä.
ap
yöllisestä kauhukohtauksesta, jota tuon ikäisillä lapsilla joskus esiintyy. Eli lapsi avaa silmät (" herää" ) kesken unien, mutta unitila silti jatkuu, tällöin uni vaikuttaa siltä kuin se jatkuisi todellisuudessa eli omassa huoneessa. Nuoremman lapsen reaktion uskoisin olevan juuri niinkuin oletit, hän on kuullut kun isompi selittää ja matkii häntä. Tällaiset uni-valvetilat voivat tosiaan olla hyvin pelottavia ja jos ne jatkuvasti toistuvat, niitä kannattaa rueta tutkimaan, ettei taustalla ole jotakin fyysistä sairautta, joka aiheuttaa niitä. Kliinisen neurofysiologian laboratoriossa tutkitaan tällaisia unen erityishäiriöitä.
Ainakaan minun kirjoittamana.
Tämä kun sattui viime yönä. Jos vaan jostain löydät haulla sen jutun, mitä tarkoitat, niin voisitko nostaa ylös? Mielelläni lukisin samanlaisesta kokemuksesta.
ap
Minäkin veikkaan unen ja valvetilan rajaa/unta.
Jolloin voi nähdä tosi outoja ja pelottaviakin juttuja kun ei ole hereillä eikä nukukaan kunnolla.
Vierailija:
Minä kerran näin semmoisen unen, jossa iso jalkapallon kokoinen hämähäkki nousi sängynlaidalta miehen päältä mua kohti. Olin hereillä ja siinä se vaan kipitti mua kohti. Huusin kuin hullu, hyppäisin sängystä ja aloin riuhtoa miestä kädestä sängystä ylös. Pikkuhiljaa se hävisi se hämähäkki. Ja mulla OLI silämt auki koko sen ajan.Arvaa nolottiko, kun mies ihmetteli, kun hänen kättään pidin ja huusin ja meuhkasin, että varooooo, hämähäkki, varooooo, tulee päälle.. ja samalla, kun hiipui hämpis pois, hiipui mun äänenvolyymikin :D Siinä sit selitellä, että kun oli hämähäkki... Hih!
On tullut samanlainen uni ennenkin eli että silmät auki, uni jatkuu hämärässä, mutta sitten pikkuhiljaa häipyy ja haalistuu pois.
Minulla on useasti hämähäkkiharhoja. Olen ajatellut, että se johtuu siitä, että pelkään niitä.
Vieläkin muistan, mikä järkytys olikaan havahtua eteisestä lätäköstä, vaikka olin omasta mielestäni ihan selkeästi istahtanut jo vessanpytylle. Ja vielä aikuisenakin unet on joskus niin tosia, että aamullakaan ei heti meinaa tajuta, että unta se vain oli. Niin että voin vain kuvitella, miten lapset kokevat tuollaiset todentuntuiset unet.
Katolta tippui suuri määrä lunta ja kuului todella kova ääni. Juoksin itkien alakertaan äitini luokse ja huusin, että nyt se sattami hyökkää tänne meille. Olin varmaan kuullut uutisista sodasta ja nähnyt siittä unta, sitten vielä tuo kova rytinä kaiken lisäksi.
Vieläkin muistan kuinka pelotti ja ahdisti.
Ja mun siskokin nähnyt hämähäkki-harhoja. Ihan minun sydän muljahti, kun luin tuon skitso-viestin. Onneksi en kovin usein näe. Ja tuosta niin elävästä unesta aikaa kuitenkin varmaan yli 7 vuotta. Alkutaipaleella oltiin ukon kanssa.
T: Se hämähäkki-uninen.
Vierailija:
Minulla on useasti hämähäkkiharhoja. Olen ajatellut, että se johtuu siitä, että pelkään niitä.
Mulla ei kyllä ole olluit mitään tuntemuksia minkään enkeleitten olemassaolosta.. Ei tukasta vetämistä, ei mitään;)
Ei kyllä mun mielestä normaalijärkiselle kuulu nää jutut ei.
Tai olettaisin, et jonkinlaista lääkitystä tarvis, os näin ajattelee.