STEINERKOULU- kokemuksia, mielipiteitä puolesta ja vastaan?
Olen vähän miettinyt tuota koulua vaihtoehtona tulevalle ekaluokkalaiselle. mutta haluaisin kuulla vanhempien mielipiteitä ja kokemuksia??
Kommentit (43)
Vanhemmat käytännössä siis päättävät lastensa puolesta, että korkeakouluihin ei ole jatkossa asiaa, sillä hyvin harva steiner-pohjalta sinne pääsee. Tottakai poikkeuksia varmasti on, mutta eipä ole mun kohdalle osunut...
Ainakin Tampereen Steineria ovat käyneet mm. Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne(!) ja kansanedustaja, valtioneuvoston ilmastopoliittinen asiantuntija Oras Tynkkynen. Tässä ääriesimerkit erilaisista tyypeistä, mutta ei ole tainut 10:n kohdalle myöskään osua yhtään pörssiyhtiön toimitusjohtajaa tai kansanedustajaa?
Lahjakas oppii pienemmälläkin ja taas lahjaton saa Steinerissa pitää itsetuntonsa paremmin, koska siellä suvaitaan aika paljon kaikkea erilaisuutta oppimisrytmissä. Ts. saat olla tumpelo rauhassa.:)
Steinerin ongelmiksi näen, että siellä saatetaan hyvin vielä hyväksyä esimerkiksi lukutaidottomuus kolmannella luokalla. Opetuksen taso on vaihteleva: Joukossa on varmaan hyviä opejakin, mutta samalla sellaisia, joiden ei pitäisi olla opettajina lainkaan. Lisäksi en pidä siitä, että joku Steiner-ope diagnosoi lapsia johonkin luokituksiin. Millä osaamisella tämä tapahtuu? Taustalla on vielä hourupään näkemykset (Steiner) ja en ole lainkaan vakuuttunut tutkittuani antroposofiaa, että siinä on mitään todellista järkeä.
Käytännön kannalta Steiner-koulu vaatii vanhemmilta paljon. Toisaalta se tiivistää sitä yhteistyötä ja voi olla hyväkin. Itse en vaan jaksaisi sitä myyjäisrulettia.
mutta steiner kouluun en lastani laittaisi. Tiedän vain yhden lapsen kautta yhden vuosiluokan ja se riittää näytteeksi. Ongelmana koen myös saman opettajan läsnäoloa vuodesta toiseen opetusvastuussa.
ja nimenomaan laittoi Steiner-kouluun koska siellä on leppoisaa ja ei opiskella niin kuin tavallisessa. Kyseinen lapsi on erityislapsi, oppii hitaammin asioita, kehitysviivästymä ja on synnytyksessä vammautunut.
Joten aiempi vastaaja ei ollut väärässä syistä miksi sinne voidaan lapsia laittaa.
BB-Tuuli tuli mieleen minullekin ja hänen yleistietonsa on kehnot aivan tavallisissa asioissa.
En laittaisi kyllä kyseiseen opinahjoon lastani.
Steinerkoulu on nimenomaan vain "tavallisille" lapsille, jos on jotain ongelmia kehityksen suhteen niin ainakaan lapseni kouluun ei pääse lainkaan. Se tehdään selväksi jo päiväkoti-iässä.
Päiväkodista olisi mielestäni hyvä aloittaa, silloin tottuu siihen, millaista myös koulussa tulee olemaan ensimmäiset vuodet.
Ryhmäkoosta sen verran, että opettaja pysyy samana yleensä yläasteelle saakka kuten ryhmäkin. Aika ainutlaatuinen kehitys/kasvuympäristö, tuo turvaa jota ei tavallisissa kouluissa enää niin arvosteta.
Vanhempana tulee olla aktiivinen ja osallistua koulun juttuihin, itse näen useat vanhempainillat ja muut todella positiivisena asiana. Yhteistyö koulun ja kodin kanssa on tiivistä ja luo myös turvaa.
Mielestäni hyvä steinerkoulu on arvokas pääoma lapsen elämässä, sitä ei voi rahalla mitata. Tosin asia tulee ennakoida, oma lapsemme ilmoitettiin tarhaan ja kouluun kahden viikon iässä, hän onneksi pääsi sisään. Moni jäi ulkopuolelle.
ei ole pelkästään positiivinen juttu. On aika laaja repertuaari hallita kaikki alkuopetuksesta aineopetukseen ja moni steinerlainenkin myöntää, että joku osa-alue jää lapsipuolen asemaan. Siksi mielestäni tavallisen koulun systeemi siitä, että opettaja on perehtynyt juuri siihen (alkuopetus, alakoulu, aineenopetus) on todella tärkeää.
Tuttu opettaja ja tuttu ryhmä eivät vähennä sitä oppilaiden määrä. Itselleni tulee ainakin mieleen, että jos koulu tarkoituksella muodostaa liian suuria luokkia niin missä muussa taloudellinen hyöty menee lasten hyvinvoinnin edelle.
Tiiviin luokan ja ryhmän negatiivisia puolia on mahdollisen kiusaamisen vaikutukset sekä se, että porukkaan on vaikea päästä. Monilla steinerkoulusta toiseen vaihtaneilla on ollut suuria ongelmia päästä ryhmään mukaan, samoin kiusaaminen on steinerkouluissa vähätelty asia eikä siihen puututa ajoissa eikä tarvittavissa määrin.
Steinerin suljettu yhteisö on myös siinä mielessä negatiivinen asia, että asioiden kyseenalaistaminen tai edes kriittinen kysyminen on vaikeaa - steinerlaiset piiloutuvat pedagogiikansa taakse eivätkä perustele asioita. Liian isoa ryhmäkokoa perustellaan mm. sillä, että kun tämä pedagogiikka on erilaista niin siksi se ei ole ongelma.
Pedagogiikka ja menetelmät eivät vähennä oppilaiden määrää :)
Hyvänä pidän vanhempainiltojen määrää.
Ja steinerkouluun ei aina tarvitse etukäteen varata paikkaa, ainakin oman paikkakunnan steinerkoulu ilmoitteli lehdissä, että ekaluokalle on vielä tilaa.
_tiedän_ useamman steinerkoulun, joissa ei ole mitään liikuntavälineitä välitunneiksi. Tämä on nimenomaan tieto, ei huhu. Samoin _tiedän_, että ainakin muutamassa steinerkoulussa on ollut vakavai puutteita kiusaamistilanteiden hoidossa. Omalta osaltani kommentoin ainakin ihan faktojen, en huhujen perusteella.
Tavallisen peruskoulun puolella tehdään käsitöitä ja taideaineita myös ensimmäisestä luokasta lähtien ja monessa eri oppiaineessa.
Ja ainakin vieraissa kielissä steinerlaiset ovat huomattavasti heikompia kuin tavallisessa peruskoulussa olevat ikätoverinsa, esim 7. ja 8. -luokkalaisten englannin taidoissa on huima ero, saman olen huomannu saksan kielessä.
Yksi negatiivinen asia on myös, että steineriss alaluokilla opetus painottuu opettajan jäljittelyyn ja matkimiseen: eurytmiassa tehdään opettajan perässä, vihot kopioidaan taululta opettajan mallin mukaan jne - ei mielestäni kovin luovaa touhua. Tässä suhteessä tavallisessa peruskoulussa on enemmän luovuutta.
Tuttavalleni sanottiin, että hänen lastaan ei steineriin mielellään haluta, koska lapsi on melko villi tapaus ja steiner noudattaa tätä vapaan kasvatuksen meininkiä. Että ei poikaa estetä jos ei huvita laskea matikkaa vaan tahtoo pihalle kiipeämään puuhun. Ja jos steineristä siirtyy ns normaaliin kouluun niin joutuu luokkaa alemmalle, koska opetussuunnitelmat kulkee hitaammin. En sitten tiedä onko tarinat pelkkää legendaa...
Älä laita Steineriin. Siellä ei vaadita mitään ja on riski että ei tosiaan opikaan "mitään".
Minä ymmärsin 11:sta hetkellä että hei pitää ruveta lukemaankin että pääsee joskus ylioppilaaksi ja elämässä eteenpäin. Yleistiedot esim. historiasta ja monesta muusta on olemattomat vaikka olen menestynyt ihan suht hyvin elämässä ja opinnoissa.
Siis, älä laita.
mutta täytyy hiukan korjata käsityksiäsi: steinerlaisethan kirjoittavat keskimääräistä paremmin, tämä tosin koskee steinerlukioita.
Koulu jonka olen itse käynyt, ja jota lapseni nyt käy, on ollut aivan mahtava. Kiusaamistapauksia on todella harvoin, kaikkeen puututaan heti. Jos oppilaalle esim joutuu kolme kertaa huomauttamaan jostain asiasta, kuten häirinnästä, sen jälkeen on tapaaminen vanhempien kanssa ja yhteinen suunnitelma miten asia korjataan.
Steinerkoulussa arvostetaan hieman erityyppisiä asioita kuin tavallisessa koulussa, siksi opetuksen tasosta en menisi ihan noin jyrkästi sanomaan mitään.
Itselleni ei ole koskaan tullut sellaista oloa, ettei asioita perusteltaisi, päinvastoin vanhempainilloissa on yleensä pedagogiikkaan liittyviä teemailtoja joissa vanhemmat voivat kysyä/toivoa lisäinfoa haluamistaan asioista. Kyseenalaistaa saa, sitä pidetään jopa toivottavana. Meidän paikkakunnan steinerkouluun on todella vaikeaa päästä. Joissain paikoissa sitten voi olla toisinkin.
he kyllä tykkäsivät, oli kivaa kun oli sama luokka koulun alusta lukion loppuun. Sehän voi kyllä olla myös syvältä, jos luokka/oma opettaja ovat epämieluisat. Ihan hyvänä kouluna ovat pitäneet, ja erityisesti ovat olleet sitä mieltä että stainerin erikoisjutut (en tiedä mitä näistä on muissa steiner-kouluissa) olivat hyviä. Tuossa koulussa oli pakollisena kahden viikon harjoittelu maatalossa ja saman verran jossain päiväkodissa, vanhustentalossa tms. Tekivät myös molemmat ison oman projektin (joku lopputyö?), mies rakensi kitaran ja hänen veljensä teki puolen tunnin dokumentin.
Ihan hyvin ovat pärjänneet koulun jälkeen, miehen veljellä on oma IT-firma (kouluaikaisten ystävien kanssa) ja mies tekee väitöskirjaa. Suurin osa heidän luokkakavereistaan on käynyt jonkun korkeakoulun, aika paljon on luovien alojen ihmisiä (yhdellä on ollut oma telkkariohjelma, yksi on ohjaaja, pari muusikkoa jne).
Steinerissa oli "parempien" perheiden jälkikasvua. Tämä vaikuttaa lasten tulevaan koulutustasoon enemmän kuin koulu.
Nykyään Staikun suosio on kuitenkin romahtanut ja olen kuullut, että tavallisista kouluista jopa siirretään Steineriin erityisoppilaita. Ennen siis oli eliittikoulu, nykyään jotain ihan muuta, jos huhuihin on uskominen.
Steiner voi sopia hiljaiselle ja aralle lapselle tavallista peruskoulua paremmin. Omalla luokallani oli tosiaan yli 30 oppilasta eli luokkakoot valtavia- mitään ongelmia en kuitenkaan muista. Meillä sattuikin olemaan loistava opettaja. On totta, että alaluokilla ei opi samalla tavalla kuin peruskoulussa. Eräs lapsi luokallani ei osannut lukea kolmannella, eikä asiasta otettu paineita. Kielitunnit oli lähinnä leikkiä jne...
kun lapset olivat ystävällisiä ja kilttejä toisilleen, steiner koulua pidettiin ainakin meillä päin opinahjona rikkaiden perheiden tyhmille lapsille. Eli sellaisille joiden kuului käydä koulua, mutta eivät pärjänneet siellä. Se kaunis nimitys taisi olla "vammaiskoulu" tai jotain sinne päin. Joo tiedän, ei ollut kivasti sanottu, mutta sellaisia me 70-luvulla oltiin...
Itse olen käynyt Steinerin esikoulusta kirjoituksiin ja suoritinyliopisto opinnot matemaattisella alalla 3v vaikka koulussa matikkani oli huonoa.. kuitenkin luovuus ja innostus auttaa sekä vihkotyö tapa ja tapa ajatella itse. Että korkeakoulu opintoja ei ainakaan estä..mutta itse mietin että elämässä tärkeintä on itsensä hyväksyminen, onnellisuus ja hyvät ystävyyssuhteet akateemisen uran sijaan
Steiner kirjoitti:
Itse olen käynyt Steinerin esikoulusta kirjoituksiin ja suoritinyliopisto opinnot matemaattisella alalla 3v vaikka koulussa matikkani oli huonoa.. kuitenkin luovuus ja innostus auttaa sekä vihkotyö tapa ja tapa ajatella itse. Että korkeakoulu opintoja ei ainakaan estä..mutta itse mietin että elämässä tärkeintä on itsensä hyväksyminen, onnellisuus ja hyvät ystävyyssuhteet akateemisen uran sijaan
Mukava huomata, että Steiner koulusta olet saanut eväät ja älynlahjat vastata keskusteluun vuodelta 2008! He varmasti arvostavat tärkeitä kommenttejasi vaatimattomalla 12 vuoden viiveellä!
Steinerkoulua käyvä naapurin poika, muuten ihan täysjärkinen, yritti laittaa hillopurkin kantta kiinni niin, että lusikka oli vielä purkissa...se niistä kädentaidoista ja luovuudesta. Varmaan on myös hankalaa, kun kaikki pitää kirjoittaa itse...ei siinä kyllä millään opi kaikkea, mitä kirjoista lukemalla. Ja kaiken pohjalla aina se antroposofia...nou nou, en suosittele!
Kaikki jotka edes miettivät lähettävänsä lapsensa järkyttävän Steiner-ideologian alaisuuteen, katsokaa ruotsalainen dokumentti "Valitut lapset" - ja pysykää kaukana siitä pedonpesästä.
Vanha ketju, mutta mitä mietteitä herättää?
Perehdy antroposofiaan sekä steinerpedagogiikkaan. Jos olet yhtä mieltä ajatusten kanssa, sitten voit harkita koulua lapsillesikin.
Jos taas haluaisit lapsesi johonkin erikoiseen kouluun (vastakohtana tavis lähikoulun ala-aste), niin unohda steiner-koulut. Tai siis perehdy sittenkin antroposofiseen elämänkatsomukseen ja steinerpedagogiikkaan. Ja tee päätös näiden pohjalta.
Itse en IKINÄ laittaisi lastani steiner-kouluun. Siellä mm. luonnontieteitä opetetaan erilaisilla totuuksilla joihin olen itse (yliopiston tutkijana) tottunut. En myöskään usko biodynaamiseen viljelyyn, jota Steiner-kouluissa suositaan.
Eli pointtini oli, että PEREHDY asiaan, äläkä tee valintaa ilman faktatietoa tunteen perusteella.