G: Mikä lihavassa tai ylipainoisessa ihmisessä inhottaa?
Mä en ole koskaan tajunnut, miten joku voi inhota ja kokea vastenmielisyyttä ylipainoisia kohtaan. Mistä sellainen johtuu?
Pelosta, että itse joskus lihoo?
Kommentit (89)
Olen tullut siihen tulokseen, että minua ällöttää ylipäätään jonkun verran läski, siis rasva. kai se on joku median luoma mielikuva, en tiedä. En silti ajattele ihmistä " lihavaksi" jos vaatteet istuu päällä, niin että naisella on vielä jonkunlainen vyötärö ja mies ei kävele kuin olisi raskaana.
Kunnon lihavuus on melkein aina (poikkeuksina sairaudet) elämäntapojen summa. Jos on 3o kiloa ylipainoinen, syö liikaa ja liikkuu liian vähän. En ole kuullut lihavasta joka olisi hyvässä fyysisessä kunnossa, siis jos on reippasti lihava. Minä ihailen ihmisessä sitä että elämään kuuluu ulkoilu, liikunta, jonkinlainen terveellisyys. Koen sen jotenkin ällöttävänä jos pyöreä ihminen sanoo aina että " en jaksa kävellä, kauheen pitkä matka" jos kyseessä on joku kilometri. Myöskin ällöttää se ajatus että joku vetää ties mitä sipsiä ja röstiperunaa kotona joka ilta. Älöttää sekin jos itse vedän montasataa grammaa karkkia. Kai se on se luonteen heikkous mikä " ällöttää" . En tiedä.
Kaupasta ei kannata ikinä ostaa mitään houkutuksia kotiin.
Eniten kyllä nyppii se lihavien omien ruokailutottumuksien ja nahjustelun siirtäminen lapsiinsa. Ja jos joku uskaltaa sitä arvostella, niin ollaan verissäpäin puolustelemassa omaa kasvatusta. Lapset lihovat, heitä pahimmassa tapauksessa kiusataan koulussa, jonka jälkeen syövät sitten äitinsä lailla (äidin lohdutukseksi ostamia) sipsiä, mässyä ja karkkia suruunsa.
Minä en ole laiska, en ole flengmaattinen, en ole syömishäiriöinen ja olen todella ylipainoinen.
Sanoisin että suurimanosan lihavuus johtuu aineenvaihdunnasta. Olette varmaan kaveripiirissänne huomannut että joillakin on taipumus lihoa herkemmin kun toisilla, mistä se johtuu? No siitä että kaikkien aineenviahdunta toimii erillailla. Minulla on kaksoset jotka syövät ja liikkuvat samanlailla, silti heillä on tällä hetkellä lähes 3kg painoero. Ja ikää on 4v.
Teimme mieheni kanssa jokunen aina testin että mitkä on painomme muutokset kun syömme, juomme ja liikumme samalailla muutama viikon ajan, tuloksena oli se että minun painoni nousi 4kg ja miehellä pysyi samana, tai no -100g. Mies nyt kotona, joten oli helppo toteuttaa tämä! Tästäkin näkee että aineenvaihdunnat on erilaisia. Meillä on lihavuuttaa suvussa paljon ja voin sanoa että täysin ei ole kilot syömällä tullut kyllä! Meidän sukuun ei päde se että " syö vähemmän ja liiku enemmän" . Tämän on todennyt ihan lääkäritkin! Joku vaan mättää kun paino ei tipu! Kaveripiirissäni huomannut saman.. joku herkuttelee päivittäin ja silti pysyy hoikkana, toinen liikkuu ja puputtaa salaattia ja silti painoa kertyy ja kertyy.
Sitten tämä yleistys että kun näkee läskin herkuttelemassa jokainen vetää siitä johtopäätöksen että " siinä se taas mättää herkkuja turpaansa" . Hmm, minä kyllä herkuttele.. Syön välillä viineriä ja sipsiä ja käyn grillillä, mutta tätä en harrasta kovin usein. Grillä kerran kuussa ja jotain herkkuja kyllä kerran viikossa. Välipaloja me emme harrasta, emmekä kahvipullaa. Normaalia kotiruokaa, paljon marjoja! Lapseni eivät ole ylipainoisia ja lapset saavat herkkuja kerran viikossa. Teenkö silti jotain väärin? Meillä liikutaan joka päivä. Jaksan hyvin kävellä 5kilometrin lenkinkin! Laiskaa minusta ei saa tekemälläkään. Hidas olen kyllä päättämään, mutta sitä olin hoikempanakin! Mikään ei ole minussa muuttunut kilojen myötä, paitsi ulkonäkö!
Kaksoisleukaa en omista ja säkeissä en kulje. ;) Laiska, saamaton valittaja en ole. Tulevaisuuden suunnitelmia on paljon!
Vetäkää te toki omia johtopäätöksiä ihmisistä joita ette tunne, minä en niin tee. Jos näen jossain todella laihan ihmisen en minä heti ajattele että no ompas siinä syömishäiriöinen. Että näin!
normaalipainoista naista jotka tuppaavat hikoilemaan todella paljon. Siihenkin ongelmaan ihan omat syyt joihin ei paino kyllä mitenkään liity!
Kiinnostaa ihan muuten vaan, en ahdistu muiden ylipainosta.
Naurettiin eilen miehen kanssa kuinka joku voi ottaa kierroksia noin paljon muiden läskeistä?
Ei ole ihan tervettä!
Vaikka miehenne kanssa kokeilitte samaa ruokavaliota niin kävikö mielessä että lihas polttaa energiaa hippasen verran toisella volyymillä kuin rasva.?
Miehen aineenvaihdunta on paljon tehokkaampi.
Älä ihan oikeasti huijaa itseäsi tuossa syömisasiassa. Jätä kokonaan KAIKKI herkut, äläkä katsokaan IKINÄ viinerin suuntaan. Noudata päivittäistä kalorimäärää. Kyllä sinäkin laihdut kun lakkaat selittelemästä itsellesi ja muille.
Ihan vihjeenä voin kysyä että mahdatko tietää keskitysleirin asukkaista yhtäkään pulleroa? Heitä oli sentään aika monta siellä. Jos olisi aineenvaihdunnallinen tai perinnöllinen juttu pääasiassa niin eiköhän heifdänkin joukossaan olisi muutama sata pulleaaa ollut?
Enkä puhu tietämättömänä. Olen kaksi kertaa laihduttanut itsestäni 30 kg. Ja nyt on taas samanlainen määrä menossa (jäljellä 20). Tulleet raskauksien aikana. (Tuli mässättyä)
Ole päättäväinen. Noudata ruoka-aikoja ja kalorimääriä. Älä anna itsellesi vaihtoehtoa.
mutta mulla on yksi kolmekymppinen ystävä, jolla on verenpaine- ja diabeteslääkitys, joista pääsisi eroon kunhan laihtuisi. Muutoinkin valittaa joka asiasta ja uskoo varmaan, että elämä olisi ihanaa, kunhan olisi laiha. Silti ei harrasta mitään liikuntaa ja syö epäterveellisesti. Raivostuttaa se itsekurin puute ihan suunnattomasti! Miksei ihminen tee asioilleen jotain, kun kuitenkin on terveydestä kyse?
Mut itsessäni inhoan yhtäkin liikakiloa. En voi sietää sitä olotilaa, että vaatteet puristavat ja on hankala liikkua. Raskaudet on olleet siksi henkisesti vaikeita, painonnousun seuraaminen on ollut kamalaa. Lapsen takia sen tietenkin sietää ja lapsethan on tärkeimmät. Silti on ihana olla hoikka ja ketterä, hyväkuntoinen.
Seisovat keskellä kaupan käytävää, niin ettei ohi pääse ja kulkeavat ju-ma-lat-to-man hitaasti!
Ja pukeutuminen - joko on " hyvin istuvat" liivit, jolloin lähestyessään ovat kuin hyökkäävä panssarivaunu. Vaihtoehtoisesti on niitä kamalia kaapuja päällä ja ei rintaliivejä ja rinnat roikkuu jossain siellä sivussa vyötäröä hipoen.
Joko siis pukeutuvat todella huonosti, tai sitten ylitsevuotavan huomiota herättävästi, koska ovat " varmoja itsestään ja ylpeitä kiloistaan" . Kuten se jonkun sisustusohjelman valtavan kokoinen juontaja.
Ja ei tarvitse kuin jääkaapin sisältöä vilasta, niin näkee, mikä mättää.
Ja muuten, ei ole kaunis näky kun jotkut naiset itsepintaisesti sanovat olevansa kokoa 36-38, ja sen mukaan pukeutuvatkin, vaikka olisi pitänyt vaihtaa reilumpaan jo parikyt kiloa sitten.
mua ei ällötä yhtään sellaiset läskit, jotka rehdisti tunnustaa, että se on oma vika.
Sellaiset läskit ällöttää, jotka selittelee ja valehtelee itselleen ja muille, kuinka syödään niin terveellisesti ja liikutaan.....ja että jokin mystinen aineenvaihduntahäiriö se vaan vaivaa :)
laihtuminen on silkkaa matematiikkaa: syö vähemmän kuin kulutat, ja avot - alat laihtua! Lisää lihasta läskin tilalle, niin kulutat enemmän. Muutat elämäntapasi pysyvästi, niin muotosi muuttuu pysyvästi.
Tuo " syön vain pelkkää kotiruokaa" ei valitettavasti kerro mitään. Ruuan laatu voi silti olla huonoa ja ennenkaikkea määrä - saat liikaa kaloreita. Sillä jos paino ei putoa, näin se vaan.
liittyykääpä vaikka keventäjiin, jonne kirjaatte jokaisen suupalan REHELLISESTI sekä liikunnan, siitä näkee todella raadollisesti totuuden kalorien kulutuksesta.
terveisin entinen läski
Sillä aineenvaihdunnalle ei todella ole merkitystä lihavuuteen. On toki selvä että ihmisillä on erillaisia aineenvaihduntoja.. toisella nopea ja tehoton ja toisella hidas kaiken talteenottava. m
Mutta kun jokaisen tulee syödä oman tarpeen mukaan, ei samanverran kuin aviomies tai toinen kaksosista!!!
Jos kiloja kertyy syöt liikaa... näin yksinkertaista se on.
Vierailija:
Ihan vihjeenä voin kysyä että mahdatko tietää keskitysleirin asukkaista yhtäkään pulleroa? Heitä oli sentään aika monta siellä. Jos olisi aineenvaihdunnallinen tai perinnöllinen juttu pääasiassa niin eiköhän heifdänkin joukossaan olisi muutama sata pulleaaa ollut?
Vierailija:
Ihan vihjeenä voin kysyä että mahdatko tietää keskitysleirin asukkaista yhtäkään pulleroa? Heitä oli sentään aika monta siellä. Jos olisi aineenvaihdunnallinen tai perinnöllinen juttu pääasiassa niin eiköhän heifdänkin joukossaan olisi muutama sata pulleaaa ollut?Luuletko että olisivat vaihtaneet olotilansa muutamaan kymmeneen kiloon läskiä ja ylipainoa? Mitäpä luulet?
Jos se kerran viikossa syöty viineri tuo renkaan vyötäröle, niin mitä sitten?
Maistuu elämä hetken kivemmalta. Olethan itsekin siitä esimerkki. Joten anna muiden syödä ja nauttia elämästään. Kerran täällä vaan eletään.Kituuttakoon ne jotka nauttii siitä.
Totuus on (vaikka mies olikin huono vertaus) että aineenvaihdunta on erilainen eri ihmisillä. Kaksi samanlaisesta syövää lihovat eri tavalla.
Onko siis niin, että sen toisen on PAKKO kärsiä vaan kanssaihmisten mieliksi?t: ei se, jolle vastasit
Minä ainakin allekirjoitan täysin, että omista elämäntavoista kaikki on kiinni. En minäkään mässää sipsein ja hampurilaisin, mutta hyvin sitä lihoo ihan tavallisella ruoallakin. Itse syön liikaa leipää, liian isoja annoksia aterioilla, napsin ylimääräisiä jugurtteja ja muita välipaloja jne. Kaikkeen syömiseen liittyy ihan kamala häpeä - jopa niin, etten kehtaa aina syödä edes oman miehen nähden... (vaikka hän ei koskaan ole kiloistani valittanutkaan). Elämä on kauheessa itseinhon, häpeän, itsesäälin ja masennuksen kierteessä. Tuhat ja yksi kertaa sitä päättää ottaa itseään niskasta kiinni, ja jonkin aikaa se toimiikin, mutta en vaan pääse irti kierteestä. Sitten tietenkin itseviha vaan lisääntyy, kun olen näin saamaton ja tahdonvoimaton. En tiennyt, mitä muutakaan enää tehdä, niin että menin terapiaan... Jospa siitä oisi jotain apua?
18
Älä tule sanomaan minulle niitä totuuksia jotka jo tiedän! Minä tiedän totuuden asioista ja siitä miten syön ja elän!
Tiedän sairauteni ja sen miten ne vaikuttaa aineenvaihduntaani! Sinä et tiedä minusta mitään joten et voi sanoa miten minä laihdun! Se miten sinä olet laihtunut ei kerro yhtään mitään siitä että muutkin laihtuisivat samalla tavalla! Ihan typerää tekstiä kyllä!
Käyn säännöllisesti sisätautilääkärillä ja ravitsemussuunnittelijalla. Ne tietävät miten minä syön ja herkuttelen, miten minä liikun ja elän! Olen heidän luonaan käynyt jo vuosia ja vuosia! Joten älä sinä tule neuvomaan minua. Olen saanut ihan lääkärin hyväksynnän minun herkuttelulle! Herkuttelu on sallittua kyllä, kun sen pitää rajoissa! Lasken kaloreita ja tiedän paljon saan niitä syödä päivittäin! Viinerin voi syödä jos sinä päivänä liikkuu enemmän tai syö jotain muuta vähemmän! Kas kun et sinä sit tietänyt. =) -22-
siitä se lähtee!
Se itsestä niskasta kiinni ottaminen ei ole helppoa.. ja siinä ajautuu herkästi liian rankalle tielle ja se useimmiten tarkoittaa että epäonnistuu.
Minä lähdin purkamaan omaa lievän ylipainon puolelle nousutta painoani aloittamalla ensin kuntoilun. Syöminen kun oli turhaan mukavaa ja energiaa tuli yllinkyllin, niimpä sitä riitti mainiosti myös kuntoiluun. Ja sitä paitsi kun on liikaa painoa ja huonohko kunto niin kylläpä energiaa palaa kun vähänkään lisää liikuntaa.
Näin meni muutama kuukausi ja kunto nousi kohisten, paino oli edelleen samoissa lukemissa mutta lenkit piteni ja jumpat sujui.
Tässä vaiheessa huomasin että liikunta tuo sitä mielihyvää mitä syöminen ennen ja joutavat välipalat alkoi tipahdella pois ja ateria koko pienentyä.
Sit kevään koittaessa innoistuin ottamaan oikein kuntoilun tehokuurin, liikuin noin 8 tuntia viikossa parin kolmen viikon aikana. Ja kas kummaa.. olin normaalipainoisten joukossa.. 7-8 kiloa lähti näiden kolmen viikon aikana. Enkä tosiaan nähnyt nälkää.
Sittemmin on tahti rauhoittunut ja noin 3 liikunta kertaa ylläpitää kuntoa sekä tehostaa aineenvaihduntaa. Paino on pysynyt edelleen siinä mihin se keväällä putos.
...itsekurin ja tahdonvoiman puutteesta, henkisestä ja fyysisestä velttoudesta ja heikkoudesta, kaikinpuolin " luuseriudesta" .
Olen itse ylipainoinen ja vihaan sitä ja inhotan itse itseäni aivan kamalasti. Tuntuu itsestäni siltä, etten ole oikeutettu mihinkään hyvään tai inhimilliseen, kun olen tällainen ruma, läski, tahdoton ja heikko luuseri. Sitten ottaa päähän, ja lohdukseni syön, ja sitten vihaan taas vielä vähän enemmän...