Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hahtuva-vaippapöksyt, mitä niiden sisälle laitetaan? Harsoako vain?

Vierailija
22.11.2007 |

Vai tuleeko siihen joku kosteussuojakin? Miten käytännössä toimii, olen utelias. Neuloin jo pöksyt valmiiksi, nyt se imuosa ihmetyttää.

Kiitos neuvoista jo etukäteen. :)

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lanoliinia on hahtuvassa jonkinverran jo valmiina, mutta lanoliinitulisää kosteudenpitoa. Ekan pesun yhteydessä kannattaa huovuttaa erityisesti haaraosaa kevyesti saippuan kanssa, niin hahtuvat pitävät paremmin. Lanoliinia saa erityisesti netistä kestovaippakaupoista ja joistakin luontaistuotekaupoista/vastaavista.

Meillä on käytössä itsetehtyjä muotoonommeltuja sisävaippoja päiväkäytössä, öisin nauhavaippa, jossa sisällä harso ja hamppua lisäimuna. Parhaimmiksi sisävaipoiksi olen kokenut sellaiset, joissa on jo muutama imukerros itsessään, mutta myös lisäksi tasku, josta saa lisätä imua tarpeen mukaan. Noin puolen vuoden ikään käytössä olivat harsot kolmiotaitolla ja lisäimu välissä, sitten liikkuminen aiheutti kakkojen valumista lahkeensuista villahousuihin ja siirryin sisävaippoihin.

Suosittelen tutustumista kestovaippainfon keskustelupalstaan. Palstat ovat tosin tämän viikon kiinni, mutta ensi viikolla pitäisi olla taas keskustelua normaalisti.

Vierailija
2/6 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mallinen ja näköinen sisävaippa, siis tarravaippa, sen päälle vain ne hahtuvat. Sisätaskuvaipan sisälle voi lisäksi laittaa lisäimua, esim. froteeta taiteltuna. Hahtuvia voi käyttää ihan vain pötköksi taitellun harsonkin kanssa, jos se hyvin pysyy paikallaan.

Olen kestovaipattanut lapsen keväästä asti, aika paljon viivästytti aloittamista tuo termistön monimutkaisuus...

Kestovaippainfon sivut ovat tosiaan hyvät! Ja parasta on, jos löydät jonkun esittelemään ja näyttämään eri vaihtoehtoja, Kestovaippayhdistyksellä on vapaaehtoisia kertomaan vaipoista kai melkein joka paikkakunnalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestovaippainfon keskusteluosio on pois käytöstä tämän viikon mutt tietokannat ovat toiminnassa (jottet ihmettele..).

Vierailija
4/6 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ihan pienillä käyttänyt taiteltuja harsoja ja flanellilisäimuja. Ne kun ovat edullisia ja niitä voi hankkia vinon pinon. On kuitenkin aika iso investointi ostaa niin paljon noita muotoonommeltuja vaippoja, että niitä olisi aina puhtaana. Ihan pienten kanssa kun vaippoja tuppaa likaantumaan aika vauhtia. (Jos raha ei ole ongelma, niin siitä vain...) Sitä paitsi pienin koko jää nopeasti pieneksi. Pikkuvauvoilla harso on vielä kätevä, koska vauva ei karkaa mihinkään vaippaa laitettaessa eikä muutenkaan liiku niin että harso menisi huonosti.

Yksi vaihtoehto ovat myös täyttövaipat, joita on helppo ommella itsekin. Ne ovat siis muotoonommeltuja ja tarrakiinnitteisiä, mutta niiden sisään laitetaan imu, esim. harso, erikseen. Kestovaippainfon sivuilla kannattaa tosiaan vierailla.

Vierailija
5/6 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahtuvapöksyt pitää vielä käsitellä lanoliinilla ennen kuin alkavat pitämään kosteutta. Ne hahtuvat ovat se kosteusuoja. Imuksi voit laittaa mitä haluat. Harsoa, nauhavaippaa, muotoon ommeltua sisävaippaa jne.

Vierailija
6/6 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikö villassa (varsinkin luonnonvärisessä) ole lanoliini jo valmiina? Mistä ostolanoliinia saa?

Millaisia sisävaippoja olette pitäneet käytännössä parhaina? Vaikuttaa että kun on monta vaihtoehtoa, niin varmaan on monia käyttäjäkokemuksiakin? :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän