Onko kukaan ollut kasvututkimuksissa? "Liian" iso 2-vuotias?
Moi,
onko kellään kokemusta isokokoisten lasten kasvututkimuksista? Mitä niissä tutkitaan, mistä isokokoisuus voi johtua ja miten sitä hoidetaan? Onko lapsen isokokoisuuteen löytynyt mitään syytä? Onko kasvu hidastunut myöhemmin?
Meidän 2-vuotias poikamme on ikäisekseen pitkä (98.5cm ja 17kg, eli kasvaa +3,5-käyrällä), ja terveydenhoitaja lähetti hänen kasvukäyränsä lääkärin tutkittavaksi. Terkkari epäröi kasvun normaaliutta, kun kasvukäyrä on loivassa nousussa (+3 -> +3,5). Mihin tässä vielä joudutaan?
Itse emme ole olleet kovin huolissamme, sillä poika on ollut syntymästään asti pitkä ja roteva, kummankin vanhemman suvut ovat pitkiä ja isosiskokin on keskivertoa pitempi. Esimerkiksi Verkkoklinikan kasvukäyriä tutkiessani totesin pojasta kasvavan n. 194-senttinen, eli ihan isänsä ja setiensä pituinen mies. Isä ja sedät eivät kuitenkaan neuvolakorttien mukaan olleet ihan tämänkokoisia pieninä. Ei kai tässä ole syytä huoleen?
Kommentit (9)
Meillä on myös jonkin verran kookkaampi tyttö ikäisekseen ja neuvolan täti jaksaa jahkata tytön pituudesta aina vaan.
Itse ajattelin automaattisesti et likka vetää pituuskasvunsa meidän suvun puolelta vaikka itse tälläinen hukkapätkä (166cm) olenkin, mut isäni on 195cm pitkä, ja äitini taasen 156cm.
Lapsen isä on 175cm ja hänen vanhempansa ovat normaali pituisia.
1v3kk neuvolassa likka oli 85,6cm pitkä ja painoa n.12,5kg
Missä se raja menee jolloin pitäisi katsoa juuri tarkemmin tuota pituuskasvua, että onko jossain jotain häikkää mahdollisesti?
Muistaakseni tytön pituuskasvu on menny sieltä puolivuotiaasta asti aina plus2 käyrällä.
Jänniä nääkin, et miten missäkin neuvolassa toimitaan. Oma neuvolan tätimme on kyllä sieltä vanhimmasta päästä eikä vissiin ihan pienestä lähde ihmettelemään asioita, tiedä sit onko se hyvä vai huono juttu.
Aika hurjia tutkimuksia, Nia!
Kysyisin vielä, onko teidän tyttöjen kasvukäyrät olleet tasaisia? Käsittääkseni huolenaiheena pojallamme oli hivenen noususuuntainen käyrä, joka oli viimeksi tasoittunut hieman (1,5v -> 2v). Kirjoititte jo jonkin verran perheenjäsenten pituudesta, onko teillä paljonkin pitkiä ihmisiä suvuissanne?
Jotenkin mun on vaikea olla huolissani, kun näen miten hyvin poika syö, miten terveen ja sopusuhtaisen oloinen hän on ja miten pitkistä suvuista hän polveutuu. Minä esimerkiksi olen 177cm ja äitini 171cm, mies on 191 cm ja hänen vanhempansa n. 174 ja 187cm. Myös suuri osa lasten muista sukulaisista ovat selvästi keskivertoa pitempiä. Kukaan heistä ei kuitenkaan tietääkseni ole ollut ihan NÄIN iso pienenä.
Sitä alkaa vaan epäilemään omia ajatuksiaan - emmekö vaan tajua että pojassa saattaa olla jotain vikaa, vai näemmekö vain paremmin "suuremman kuvan" kuin terkkari?
Nia vastasikin jo hyvin. Jos osoittautuu, että kasvu on "perinnöllistä" eli kaikki sairaudet saadaan suljettua pois, seurataan luuston kehitystä. Hurjassa pituuskasvussa on aina vaarana, ettei luusto pysy mukana.
Jos kasvu säilyy koko lapsuus/murkkuiän yhtä hurjana ja kasvuennuste on päälle 2 metriä, voivat lääkärit ehdottaa kasvun pysäyttämistä "sopivassa" kohdassa. Tämä nyt tietenkin teidän kohdalla olisi vasta vuosien päästä, mutta noin ennakkotietona teille vain mainitsen. Elämä on kuitenkin helpompaa "standardimittaisena" (oviaukot, lentokoneet, autot, kaikki on suunniteltu alle 2-metrisille).
Kuulostaa kyllä todella hurjalta tuo kasvun "pysäyttäminen"! En tiedä haluaisinko ryhtyä moiseen jos kasvuennuste on jotain 2 metriä, vaikka olemmekin ikävä kyllä saaneet koko elämämme kokea isokokoisuuden haittoja (aina pienistä pulpeteista auton hankintaan asti). Pääasia että lapset pysyvät terveinä.
Millä tavoin luusto ei "pysy mukana"? Siis että luut jäävät liian lyhyiksi vai haurastuvatko ne? Mitä siitä voi seurata?
Kasvukäyriä tiiraillessani näytti siltä, että poika varmaan on aikanaan luokkansa pisin poika, muttei mitenkään poikkeavan pitkä ennen teini-iän kasvupyrähdystä. Sama juttu tytön kanssa, jos käyrä jatkuu samanlaisena, hänestä tulee noin äitinsä mittainen eli vajaat 180cm.
meilläkin oli puhetta tosta kasvyn pysäyttämisestä jos joskus ajankohtainen, mutta silloin ekan luustomittauksen mukaan kasvuennuste oli 179cm. Lääkäri kertoi että tytön luut ovat ikäistään vanhemmat ja kun kysyin et mitä tarkoittaa niin sanoi vaan ettei sillä nyt ole suurempaa merkitystä. Hormonikokeista sanoi, että murkkuikä alkaa normaalia aiemmin ja kasvu tödennäköisesti pysähtyy sit siihen. Meiilä seurattiin pari krt fysioterapiassa tytön niveliä kun joskus saattoi "pettää" jalat alta, mutta ei onneksi ollut mitään.
Tyttö on meillä kasvanut pyrähdyksittäin(esim 1,5kk 3cm..)
Meillä myös poika 8kk mutta kasvaa sit lyhkäsenä..
t,Nia
Viimeksi lääkäri vähän sanoi pituudesta, mutta ei sen kumminpa tehnyt, mutta en minäkään osannut ajatella että jotain tälläistä olisi tulossa...
Poika pitkä ja hoikka heti syntymästä lähtien kasvu nopeaa 1v 84,6cm, 1,5v 91,6cm ja 12,5kg. Nyt 2v neuvolavasta tulossa reilun parin viikon päästä, mutta pituutta ainakin 98cm ja painoa n.14kg.
Täytyy katsoa mitä sitten jatkossa tapahtuu. Isä noin 195cm ja minä 171cm.
Meillä on toiseksi vanhin lapsi, tyttö, ollut kasvututkimuksissa, tosin päinvastaisesta syystä eli on ollut aina "liian" pieni.
Meillä th on sanonut,että jos lapsi kasvaa koko ajan tasaisesti, niin ei ole niinkään väliä meneekö käyrä plussalla tai miinuksella. Mutta jos jatkuvasti on huomattavissa laskua tai nousua, on syytä seurata tilannetta. Th:mme mukaan ns. normaali vaihteluväli on vuoden aikana yksi askelma SD-käyrällä eli esim. nollasta -1:een tai +2->+3. Jos lasku /nousu on yli tuon, on syytä huolestua, ainakin sen verran että tutkitaan tarkemmin.
Meillä tämä kyseinen tyttö, nyt 5-vuotias, on käynyt ikänsä kasvuseurannassa. Ensimmäisen kerran kävimme lastenlääkärillä kasvun takia tytön ollessa reilun vuoden ikäinen. Silloin lääkäri katsoi tytön, totesi hänen olevan todella sopusuhtainen, siro tyttö ja täysin terveen oloinen. Mitään sen kummempia tutkimuksia ei siis tehty, terv.hoitajan suuresta huolesta huolimatta.
Sitten 3-vuotiaana th passitti tytön uudelleen lääkärille ja suorastaan vaati tarkemmat tutkimuset (itse emme ole missään vaiheessa olleet ollenkaan huolissaan). Tällöin tytöstä otettiin verikokeita, mm. kilpirauhas- keliakia yms jutut. Niissä ei ollut mitään poikkeavaa.
Vuoden kuluttua, eli 4-vuotiaana, otettiin vielä uudet kokeet ja th puhui tuosta luustotutkimusesta, mutta lastenlääkäri ei nähnyt sille mitään perustetta, koska tyttö tosiaankin kasvaa tasaisesti omalla käyrällään (hieman alle -2), jolle hakeutui jo vauvana.
Lastenlääkäri oli myös sitä mieltä, että perintötekijät selittää asiaa paljon, itse minun lähisuvun naiset on paria poikkeusta lukuunottamatta kaikki 155-160 pitkiä, itse olen 159cm. Tytön isä on keskimittainen, mutta isänkin suvussa on alle 170-senttisiä miehiä ja alle 165-senttisiä naisia.
Halusin nyt kirjoittaa tämän Melonimammalle lähinnä siksi, että tuo th:n laittama lääkärilähete ei automaattisesti tarkoita mitään kamalaa tutkimusrumbaa, vaan asiat voi mennä näinkin.
Ja vertailun vuoksi; meidän tyttö siis ollut 1v: 71cm, 2v: 81cm, 3v: 88,5cm, 4v. 94cm ja nyt 5v 101cm.
Meillä on 3 muuta lasta, joista 2 lyhyttä (ei kuitenkaan niin pieniä kuin tämä kertomani tyttö) ja yks suht keskikokoinen, hieman miinuksella hänkin.
Kiitos kaikille kun olette vastanneet ja pohtineet tätä asiaa. Kiitos myös Miannille toisenlaisesta, mutta toisaalta hyvin samankaltaisesta kokemuksesta. Maallikko näkee selvän syy-yhteyden teidän tytön pienen koon ja sukulaisten koon välillä, mutta terkkarit eivät aina sitä tajua. Ja huolehtiminen on heidän työnsä... Pitäisikö kutsua neuvolatäti jouluna käymään, niin näkisi mikä sukurasite perheemme pituus on? :-D
Konsultaation tuloksia odotellessa...
Meillä tyttö nyt tulee 3vuotta ja ollaan 1-vuotiaasta asti käyty kasvukontrolleissa ja nyt alkanut tasoittumaan. Meillä eka kerralla otettiin luustoikäröntgen ja hormonikokeita ja välissä vain käyty ottamassa muita rutiinijuttuja. ja nyt viimevkolla oltiin taas luustoikäröntgenissä. vastauksia kuullaan enskuussa kun vielä otetaan pään magneettikuvaus kun tyttö valitellut kauheita päänsärkyjä. Normaalisti ei otettais mutta nopean kasvun takia tehdään.
Me saatiin lähete lastenpolille kun tyttö kasvoi kovaa tahtia (isä 190cm) ja nvolasta lähti omalääkärille ja omalääkäri laittoi lähetteen. Omalekuri otti kyllä ekana kilpirauhaskokeet ja kun niissä ei ollut mitään niin sit lähete lähti. Mitään syytä ei ole löytynyt nopealle kasvulle.
1 vuotiaana tyttö oli 84cm ja 2 vuotiaana oli 97cm ja nyt viimevkolla oli 107,5cm ja 18,5kg.
no nyt lapset kutsuu, mutta toivottavasti sait jotain selvää sekavasta tekstistäni..
t.Nia