Mitä tekisit tässä tilanteessa? Synttäriasiaa...
Meillä on edessä 4 vuotiaan lapsen kaverisynttärit, jonne aikuisia ja nuorempia sisaruksia ei ole kutsuttu. Asiasta mainittiin erikseen kutsussa.
Lapsi on menossa aivan innoissaan synttäreille, mutta minulla ei ole mitään paikkaa, jonne veisin nuoremmat siksi aikaa hoitoon! Synttäripaikka on pitkän bussimatkan päässä melkoisessa korvessa, joten en ehtisi kotiinkaan sen parin tunnin aikana.
Nuoremmat tuntevat myös kyseisen synttärisankarin ja ovat aivan yhtä innoissaan menossa synttäreille...
A) Jätänkö koko synttärit väliin ja sanon lasteni sairastuneen?
B) Tungen vain mukaan nuorempienkin kanssa kielloista huolimatta?
C) värjöttelen pimeässä korvessa vaunujen ja pulkan kanssa, kunnes juhlat ovat ohi?
Kommentit (57)
Kaveripiiri laajenee,ja juhlat sen myötä!Jäisin tosta pois
En mä ainakaan jaksaisi ryhtyä järjestelemään hommia eri tavalla sen takia, että jonkun kutsutun äiti tekee asioista liian vaikeita.
Herkkupupu:
Vierailija:
Ja aivan käsittämätöntä, että meinataan/harkitaan mennä paikalle jos ei ole kutsuttu! Ja melkein yhtä käsittämätöntä se, ettei tuollaista asiaa saa järjestettyä ja kutsuttu 4-vuotias ei pääse juhliin ollenkaan. Huh.Ei tässä ole kyse valtionvierailusta vaan lastenkutsuista toisessa lapsiperheessä. Ilmeisesti synttärisankarin äidillä ei ole koskaan ollut lastenhoito-ongelmia ja on aina oma autokin käytössä.
Jos tälle äidille on niin mahdoton ajatus että hän tekisi kohdallanne poikkeuksen, niin ilmoittaisin että emme pääse tulemaan. Ei mitään tekosyitä sairastumisista. Ehkäpä synttärisankarillekin olisi saattanut olla tärkeää että lapsesi pääsee juhliin, mutta jos se ei äidille käy, niin ei voi mitään. Eipä ole kyllä kovin vieraanvarainen paikka jos ei voi kahvia keittää myös yhdelle äidille, vaan mieluummin jätetään toinen äiti lapsineen värjöttelemään sateeseen. Ihme touhua!
isestä aiheutuvat kulut.
Mäkin aikanaan järkkäilin kavereitani toistensa kyytiin, (siis toitilleen täysin tuntemattomia kavereita) kun niiden piti päästä aika korpeen mun lapsen ristiäisiin.
Vierailija:
huh huh, alappa opettaa niille erittäin lahjakkaille lapsillekin, että aina ei voi voittaa. tee niille älykääpiöille selväksi, että heitä ei ole kutsuttu. myös pienen lapsen, vaikka olisi kuinka välkky, pitää ymmärtää, että aina ei pääse sinne minne haluaa.
Kyllä minun kaksivuotiaani on aina toiveikkaana menossa vaikkapa kerhoon vaikka vain isosisko sinne pääsee. Joka kerta kerhon pihassa hetki on yhtä katkera kun hän tajuaa ettei sinne tosiaan pääse. Ei varmasti ymmärtäisi jos olisi sovittu että vain isosisko menee leikkimään naapuriin ja tuhat kertaa olisi kaksivuotiaalle sanottu että hän jää tällä kertaa kotiin, vasta lähdön hetkellä se hänelle lopullisesti valkenisi (sen jälkeen kun 2v on kantanut omatkin ulkovaatteensa eteiseen eikä niitä hänelle puetakaan). Ihan normaalia kaksivuotiaalta.
huomaavat vanhimman sisaruksen innostuvan :) Ja kyllä - osaavat ilmaista se jo hyvin selvästi!
Ei ap
Vierailija:
Kirjoitit:Vierailija:
Nuoremmat tuntevat myös kyseisen synttärisankarin ja ovat aivan yhtä innoissaan menossa synttäreille...
miten teillä vaunuikäinen ja pulkkaikäinen jo ovat " aivan yhtä innoissaan" ? miten he sen osoittavat?? huh huh, alappa opettaa niille erittäin lahjakkaille lapsillekin, että aina ei voi voittaa. tee niille älykääpiöille selväksi, että heitä ei ole kutsuttu. myös pienen lapsen, vaikka olisi kuinka välkky, pitää ymmärtää, että aina ei pääse sinne minne haluaa.
Vierailija:
En mä ainakaan jaksaisi ryhtyä järjestelemään hommia eri tavalla sen takia, että jonkun kutsutun äiti tekee asioista liian vaikeita.
Onkohan tämä äiti niin sosiaalisesti rajoittunut että lapsen kavereiden vanhempiin tutustuminen on ihan hirveä ajatus? Minusta ainakin olisi ihan kiva tutustua juuri tänne muuttaneeseen äitiin eikä pöydän kattaminen parille lapselle lisää ole mikään iso homma.
esim. mun mielestä 6km on pitkä matka ja etenkin jossakin korvessa, pimeässä ja pakkasessa (kaikki ei asu " etelässä" ) vaunujen ja pulkan kanssa seisoskella kun mitään ei ole lähettyvillä, oletteko kokeilleet itse? On eri asia jos tosiaan olis jotakin muuta kuin rautakauppa missä kierrellä...
Eli itse tuossa tilanteessa jollei lapsi saisi joltakin muulta synttäreille menijältä kyytiä niin jättäisin väliin.
Missään muualla ei olisi noin tylyjä lastenjuhlia!
Ei kyllä tulisi mieleenikään sanoa äidille, joka kysyy, voisiko tulla kutsuille mukaan, kun ei ole paikka minne mennä siinä välillä, että " ei käy, kun meidän pikku-petterin juhlat on suunniteltu lastenjuhliksi!" .
Vieraanvaraisuus huipussaan.
ei kyllä tulisi muutenkaan mieleeni kieltää äitejä tulemasta lastenjuhliin.
Totean vain että kyllä minä antaisin ko tilanteessa äidin tulla juhliin mukaan. Varsinkin jos on uusi paikkakunnalla, enkä tunne hyvin. Haluan tutustua lapseni kavereiden vanhempiin.
Vierailija:
Sanoit, että perheellä on iso talo. Sillä ei ole merkitystä. Se ei ole sinun asia arvottaa miten he ovat päättäneet juhlia juhlansa. Oikeasti, se ei ole juhlanjärjestäjän ongelma jos et pysty järjestämään asiaa niin että nelivuotiaasi pääsee synttäreille. Siis miten vaikeaa se voi olla?Mikä se on nyt se ongelma? Kaukana, pimeää, ei paikkoja...? Tulee vaan nyt mieleen, että mikään ei ole hyvin. Ja miten se paikka voi olla niin kaukana jos kerran asutte pienellä paikkakunnalla?
Esim. meillä täällä Koillismaalla asuu reippaasti alle 20 000 asukasta. Meiltä keskustaan on 50km. Ja täällä ei todellakaan ole kauppoja tai huoltsikoita tai mitään muitakaan julkisia, avoimia tiloja tuota 50km löhempänä. Eli jos meidän lapsella on kaverisynttärit ja on kutsuttu hoitokavereita jotka asuu keskustassa niin vanhemmat tuo ja odottaa sen aikaa meillä. Ei tänne edes kulje busseja kuni aamulla ja illa koululaisauto.
Ap:n tilanteessa ilmoittaisin synttärisankarin äidille että lapsi ei voi osallistua koska ei ole mitään paikkaa missä odottaa muiden lasten kanssa. Jos siis kaikki mahdollisuudet on otettu jo huomioon eikä kenenkään kyydissä esim. pääse.
että kutsussa oikein mainitaan, ettei muita saa tulla...
neljävuotias voi nimittäin joskus ujostella niin, että on parempi kun on joku tuttu ja turvallinen mukana. enkä nähnyt tässä asiassa mitään vaikeaa. lapsia oli 7, ja kahden äidit oli mukana.
eivät häirinneet juhlintaa, kakkua riitti kaikille ja oli mukava puolitoistatuntinen. miten joku voi olla noin rajoittunut emäntä?
toisaalta ihmettelen, miten teet tästä asiasta ongelman. mä en sun tilanteessas alentuis anelemaan kutsua itselleni ja sisaruksille, jos se nimenomaan kutsussa kielletään, mitä myös ihmettelen suuresti??!!
Vierailija:
neljävuotias voi nimittäin joskus ujostella niin, että on parempi kun on joku tuttu ja turvallinen mukana.
Olin hänen mukanaan kaverisynttäreillä, koska tiedän ettei hän olisi uskaltanut esim. kysyä missä on vessa. Ei vaikuttanut emäntä olevan kovin nyreissään siitä että kysyin saako tulla :)
pohtisin seuraavaa, onko aika ja paikka ja muut olosuhteet sellaiset, että muu perhe voi sompailla siellä korvessa kohtuuttomasti kärsimättä ja jos voi, niin veisin lapsen synttäreille. Jos koituu liikaa vaivaa, ilmoittaisin ettei lapsi ole tulossa. Koko porukka ei voi kylään mennä, jos kerran ei ole kutsuttu ja vielä kysyttäesä ja tilanne selitettynäkin vastaus on että ei, niin eihän sinne voi silloin mennä. Pohtisin sitä, että valitettavasti elämässä tulee pettymyksiä ja kaikille synttäreille ei voi vaan päästä. Niitä tulee jatkossakin puolin ja toisin, matkoja, sairasteluita, harrastuksia, ties mitä. Älä tee tästä liian isoa numeroa.
suurin osa asuu jossain missä julkiset kulkee vähintään tunnin välein. Ja välimatkat ovat suhteellisen lyhyitä...
En kyllä itsekään tajua , mitä ihme vaivaa parin äidin ja sisaren mukaan ottaminen aiheuttaisi. Meillä Ns kaverikemuissa on aina vanhemmat ja sisaret tervetullieta mukaan :)
Eipä ole mikään ihme, ettei edes leiikki- ikäisten kavereiden vanhempia tunneta, kun laset pitää lykätä jo 3- 4 v yksin synttäreille. Syttärit ovat mitä mainioin tapa tustua ja tutsutttaa keskenään leikkivien lasen vanhempia toisiinsa. Ja tällä tuntemisella- vanhempien verkostolla- olisi kyllä käyttöä vuosia eteenpäin.
Herkkupupu:
Vierailija:
En mä ainakaan jaksaisi ryhtyä järjestelemään hommia eri tavalla sen takia, että jonkun kutsutun äiti tekee asioista liian vaikeita.Onkohan tämä äiti niin sosiaalisesti rajoittunut että lapsen kavereiden vanhempiin tutustuminen on ihan hirveä ajatus? Minusta ainakin olisi ihan kiva tutustua juuri tänne muuttaneeseen äitiin eikä pöydän kattaminen parille lapselle lisää ole mikään iso homma.
vaan leivonnallisesti rajoittunut. Kun tusinalle 4v lapsia riittää sipsit, limut ja kakku. Jos vieraiden vanhempiakin pitäisi alkaa kestitä niin tarjottavan pitäisi varmaankin olla hienompaa, itse tehdyn näköistä, eikä viitsi panostaa niin paljon.
Mutta; jos en itse saisi järjestettyä lapselle kyytiä keneltäkään toiselta synttäreille menijältä, ilmoittaisin että emme pääse kyytiongelman takia. Synttäreitä tulee kyllä uusia!! En todellakaan alkaisi vesisateessa kökkimään missään hevonkuusessa odottamassa sitä että juhlat loppuu.
Kirjoitit:
Vierailija:
miten teillä vaunuikäinen ja pulkkaikäinen jo ovat " aivan yhtä innoissaan" ? miten he sen osoittavat?? huh huh, alappa opettaa niille erittäin lahjakkaille lapsillekin, että aina ei voi voittaa. tee niille älykääpiöille selväksi, että heitä ei ole kutsuttu. myös pienen lapsen, vaikka olisi kuinka välkky, pitää ymmärtää, että aina ei pääse sinne minne haluaa.